Knevel - Plaisier intervieuw
Als er eenmaal afgesplitst wordt krijgen mensen een verkokerde kijk op de zaken. De ander kan pertinent geen goed doen. Want indien toch dan doet dat af aan je eigen legitimiteit. In 1953 is dat in de GG ook gebeurd. De 'synodalen' waren ook een soort heidenen. Wie bij ons ging kerken moest er rekening mee houden dat God niet kan werken onder een dwaalleer.
Alles wat je voorheen samen deed doe je nu apart. 2 subculturen. In de HHK en de PKN krijg je dat ook. De mensen willen al niet meer samengaan. Al zou de PKN volledig tegemoet komen wat betreft belijdenis.
Alles wat je voorheen samen deed doe je nu apart. 2 subculturen. In de HHK en de PKN krijg je dat ook. De mensen willen al niet meer samengaan. Al zou de PKN volledig tegemoet komen wat betreft belijdenis.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Nu heb ik dat interview niet gehoord (door gebreken aan mn pc) maar k wil wel even inhaken op de discussie over PKN (die continu eigenlijk op 't zelfde uitdraait!)
Het gebeuren van de PKN en Hersteld verband... tja... wat mij heel erg sterk opvalt... dat het juist de hersteld verbanders zijn, die moeite met het 'gebeuren' hebben. Dan vraag ik me af... waarom?! Het kan verschillende redenen hebben
* Het gelijk willen en moeten hebben
* Continu willen verdedigen waarom men de stap heeft gemaakt om niet 'mee' te gaan naar PKN
* Het medelijden hebben met de mensen van andere partij (pkn dus) wegens 't 'toekomstig lot'
* Ze 'waar het om gaat' (Jezus zegt, Ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij) vergeten zijn
* Pijn in hun hart hebben wegens het (in sommige gevallen gedwongen) verlaten van hun kerk gebouw
* Wegens de scheuring in relaties
* Wegens de onrust die er is ontstaan
* Wegens de (misschien?!) arrogante houding van de weder partij
* etc. etc. etc. etc.
Opzich is er (qua verkondiging) niets nieuws onder de zon... (toch?!) Als christen ben je niet met elke kerk eens! Ik meen ook dat als je 't voor 1 mei 2004 niet eens was met dominee X je 't na 1 mei 2004 niet eens kan zijn met dominee X. Kerken hebben gekozen voor bepaalde richtingen (ZOWEL HERSTELD VERBAND als PKN) in te slaan. Prima (of je 't er mee eens bent of niet!). LAAT het ook daar, is misschien heel krom gezegd... maar als je PKN bent ga niet de Hersteld verbanders afkraken en als je Hersteld verband bent... ga niet de PKN afkraken!
Verlies het doel, van het hier op aarde zijn, niet uit ogen!
Ik ben hier op aarde om mijn Schepper en Zaligmaker (de zelfde als van de PKN en Hersteld verband) te volgen, van Hem te getuigen en in Hem te geloven...
VERGEET DAT AJB NIET! Want door de (heilige) bomen zie je niet meer het Bos (the Boss!) Waar maken we ons druk om mensen?! Om menselijke instellingen... en niet eens om God...! <----- misschien wat te zwart/wit gezien... Maar ik mis gewoon GOD in de verhalen, de argumenten. Het blijft menselijk (hij doet wat fout in mijn dus hij is fout en dat is onvergetelijk)
Ik ben PKN (alsof dat wat zegt!!!!!!) maar ik weet wel dat ik een kind van de Vader ben, die net als hersteld verbanders ooit voor de troon kom te staan om verantwoording af te leggen. Ik zou me schamen te moeten zeggen 'we hebben terwille van UW Woord, elkaar de hersens ingeslagen'
Ik weet ook dat ik, net als de Hersteld verbanders, De genade waar efeze 2:8 over spreekt zo ontzettend nodig heb!!! Uit mezelf kan ik niets.
Ik hoop dat de woorden uit de 10 geboden (een van de 2 grootste geboden) Heb uw naaste lief als uzelf niet vergeten worden!
Vergeet niet, we zijn allen kinderen van de Vader.... ongeacht welke kerk je gaat!
Ik zou zeggen... we weten nu waar een ieder staat... stop met dit onderwerp!
'turn your eyes up on Jesus'
Daphne
Het gebeuren van de PKN en Hersteld verband... tja... wat mij heel erg sterk opvalt... dat het juist de hersteld verbanders zijn, die moeite met het 'gebeuren' hebben. Dan vraag ik me af... waarom?! Het kan verschillende redenen hebben
* Continu willen verdedigen waarom men de stap heeft gemaakt om niet 'mee' te gaan naar PKN
* Het medelijden hebben met de mensen van andere partij (pkn dus) wegens 't 'toekomstig lot'
* Ze 'waar het om gaat' (Jezus zegt, Ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij) vergeten zijn
* Pijn in hun hart hebben wegens het (in sommige gevallen gedwongen) verlaten van hun kerk gebouw
* etc. etc. etc. etc.
Opzich is er (qua verkondiging) niets nieuws onder de zon... (toch?!) Als christen ben je niet met elke kerk eens! Ik meen ook dat als je 't voor 1 mei 2004 niet eens was met dominee X je 't na 1 mei 2004 niet eens kan zijn met dominee X. Kerken hebben gekozen voor bepaalde richtingen (ZOWEL HERSTELD VERBAND als PKN) in te slaan. Prima (of je 't er mee eens bent of niet!). LAAT het ook daar, is misschien heel krom gezegd... maar als je PKN bent ga niet de Hersteld verbanders afkraken en als je Hersteld verband bent... ga niet de PKN afkraken!
Ik ben hier op aarde om mijn Schepper en Zaligmaker (de zelfde als van de PKN en Hersteld verband) te volgen, van Hem te getuigen en in Hem te geloven...
VERGEET DAT AJB NIET! Want door de (heilige) bomen zie je niet meer het Bos (the Boss!) Waar maken we ons druk om mensen?! Om menselijke instellingen... en niet eens om God...! <----- misschien wat te zwart/wit gezien... Maar ik mis gewoon GOD in de verhalen, de argumenten. Het blijft menselijk (hij doet wat fout in mijn dus hij is fout en dat is onvergetelijk)
Ik ben PKN (alsof dat wat zegt!!!!!!) maar ik weet wel dat ik een kind van de Vader ben, die net als hersteld verbanders ooit voor de troon kom te staan om verantwoording af te leggen. Ik zou me schamen te moeten zeggen 'we hebben terwille van UW Woord, elkaar de hersens ingeslagen'
Ik weet ook dat ik, net als de Hersteld verbanders, De genade waar efeze 2:8 over spreekt zo ontzettend nodig heb!!! Uit mezelf kan ik niets.
Ik hoop dat de woorden uit de 10 geboden (een van de 2 grootste geboden) Heb uw naaste lief als uzelf niet vergeten worden!
Vergeet niet, we zijn allen kinderen van de Vader.... ongeacht welke kerk je gaat!
Daphne
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
als zonden geen zonden meer zijn. Is er geen sprake van een christendom, maar van een van de velen geloven.Oorspronkelijk gepost door Daphne
Nu heb ik dat interview niet gehoord (door gebreken aan mn pc) maar k wil wel even inhaken op de discussie over PKN (die continu eigenlijk op 't zelfde uitdraait!)
* etc. etc. etc. etc.
Daphne
Ik hak niet in op de bevindelijke kant of de mensen in de pkn. (behalve als ze die verfoeilijke vrijzinnige onzin gaan zitten bazelen.) Maar ik ageer tegen het feit dat de PKN een waardeloos instituut is. En het heeft er voor zorg gedragen dat het bevindelijke deel op de puinhopen zit. En dat beamen niet alleen hersteld hervormden maar ook een groot aantal pkn-ers. (zoals ik in het gereformeerd weekblad heb kunnen lezen van diverse ds's)
Ik snap niet dat pkn-ers die de waarheid liefhebben zo kritiekloos met instituut pkn kunnen omgaan. Voor mij zou de enige reden kunnen zijn om in de pkn te blijven omdat er plaastelijk nog weinig aan de hand is. Maar ik zou me opgenomen voelen door een instituut wat mijn voorkeur niet heeft. Maar alleen uit de "plaatselijke kerk gedachte". (wat ook m.i. het meest bijbels is, om daarvanuit te redeneren.) zou ik kunnen besluiten om te blijven. Maar ik ben gelukkig niet voor deze keuze gesteld.
[Aangepast op 9/2/05 door jacob]
Je hebt er niets van begrepen Jacob, jammer! (Overigens het onderstreepte is van toepassing :%)Oorspronkelijk gepost door jacobals zonden geen zonden meer zijn. Is er geen sprake van een christendom, maar van een van de velen geloven.
Ik hak niet in op de bevindelijke kant of de mensen in de pkn. (behalve als ze die verfoeilijke vrijzinnige onzin gaan zitten bazelen.) Maar ik ageer tegen het feit dat de PKN een waardeloos instituut is. En het heeft er voor zorg gedragen dat het bevindelijke deel op de puinhopen zit. En dat beamen niet alleen hersteld hervormden maar ook een groot aantal pkn-ers. (zoals ik in het gereformeerd weekblad heb kunnen lezen van diverse ds's)
Ik snap niet dat pkn-ers die de waarheid liefhebben zo kritiekloos met instituut pkn kunnen omgaan. Voor mij zou de enige reden kunnen zijn om in de pkn te blijven omdat er plaastelijk nog weinig aan de hand is. Maar ik zou me opgenomen voelen door een instituut wat mijn voorkeur niet heeft. Maar alleen uit de "plaatselijke kerk gedachte". (wat ook m.i. het meest bijbels is, om daarvanuit te redeneren.) zou ik kunnen besluiten om te blijven. Maar ik ben gelukkig niet voor deze keuze gesteld.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
vertel,Oorspronkelijk gepost door DaphneJe hebt er niets van begrepen Jacob, jammer! (Overigens het onderstreepte is van toepassing :%)Oorspronkelijk gepost door jacobals zonden geen zonden meer zijn. Is er geen sprake van een christendom, maar van een van de velen geloven.
ik heb niks met zulke opmerkingen. Leg me uit waarom ik er niets van begrijp of reageer gewoon niet.
Jacob, als pkn-er kan ik heel ver met je meegaan in je kritiek op de PKN. Die kritiek deel ik namelijk voor een groot gedeelte: de leervrijheid die er binnen een groot gedeelte van de PKN is, de kerkorde die van tegenstrijdigheden aan elkaar hangt, het gebrekkige belijden van de PKN, de homozegen, noem maar op. Daar zit hem het verschil tussen bijbelgetrouwe christenen binnen de PKN en de HHK niet in. Het verschil zit hem in de vraag welke consequenties je verbindt bij de vorming van de PKN: je ervan losmaken, of bezwaard blijven. Daarin zijn door mensen verschillende keuzes gemaakt. Het verdrietige is echter dat men elkaar aanvalt op de keuze die de ander gemeend heeft te moeten maken. Dat zou eigenlijk niet moeten. Wij kunnen hierin niet over de gewetens van anderen heersen. Wat we wel mogen doen is zonde zonde blijven noemen. Wat dat betreft heeft ieder kerklid wel genoeg aan z'n eigen kerkverband. Dat betekent concreet dat ik, als lid van de PKN, de zonden van die PKN moet aanwijzen en ik weet ook wel dat het er nogal wat zijn. Er is niets om ons over te verheffen tegenover leden van andere kerkverbanden.
Voor mij was de doorslaggevende factor de plaatselijke gemeente. Er is daar niets veranderd, hetzelfde Woord wordt er nog elke zondag verkondigd en ik heb gemeend me daar niet aan te mogen onttrekken. Calvijn zegt dat waar het Woord is, de Kerk is. Wanneer datzelfde Woord niet meer verkondigd wordt, dan wordt het tijd om naar een andere gemeente toe te gaan, waar dat Woord nog wel verkondigd wordt.
Zolang dat Woord nog verkondigd wordt binnen de PKN, durf ik het nog geen waardeloos instituut te noemen (dit nog even afgezien van de vraag of je een kerk wel een instituut mag noemen, of er een instituut van mag maken). Ondanks het mensenwerk, werkt God er ook nog.
Voor mij was de doorslaggevende factor de plaatselijke gemeente. Er is daar niets veranderd, hetzelfde Woord wordt er nog elke zondag verkondigd en ik heb gemeend me daar niet aan te mogen onttrekken. Calvijn zegt dat waar het Woord is, de Kerk is. Wanneer datzelfde Woord niet meer verkondigd wordt, dan wordt het tijd om naar een andere gemeente toe te gaan, waar dat Woord nog wel verkondigd wordt.
Zolang dat Woord nog verkondigd wordt binnen de PKN, durf ik het nog geen waardeloos instituut te noemen (dit nog even afgezien van de vraag of je een kerk wel een instituut mag noemen, of er een instituut van mag maken). Ondanks het mensenwerk, werkt God er ook nog.
dit is aardig in lijn met mijn mening. met 1 opmerking, ik vind dat ergens de ware leer nog word verkondigt geen reden om het instituut dan maar niet waardeloos te noemen. De rechterflank van de pkn heeft de rest helemaal niet nodig. Dat is ook wel gebleken bij de stemming over de fusie.Oorspronkelijk gepost door elbert
Jacob, als pkn-er kan ik heel ver met je meegaan in je kritiek op de PKN. Die kritiek deel ik namelijk voor een groot gedeelte: de leervrijheid die er binnen een groot gedeelte van de PKN is, de kerkorde die van tegenstrijdigheden aan elkaar hangt, het gebrekkige belijden van de PKN, de homozegen, noem maar op. Daar zit hem het verschil tussen bijbelgetrouwe christenen binnen de PKN en de HHK niet in. Het verschil zit hem in de vraag welke consequenties je verbindt bij de vorming van de PKN: je ervan losmaken, of bezwaard blijven. Daarin zijn door mensen verschillende keuzes gemaakt. Het verdrietige is echter dat men elkaar aanvalt op de keuze die de ander gemeend heeft te moeten maken. Dat zou eigenlijk niet moeten. Wij kunnen hierin niet over de gewetens van anderen heersen. Wat we wel mogen doen is zonde zonde blijven noemen. Wat dat betreft heeft ieder kerklid wel genoeg aan z'n eigen kerkverband. Dat betekent concreet dat ik, als lid van de PKN, de zonden van die PKN moet aanwijzen en ik weet ook wel dat het er nogal wat zijn. Er is niets om ons over te verheffen tegenover leden van andere kerkverbanden.
Is een kerk een instituut of is zij van Christus?Oorspronkelijk gepost door jacobdit is aardig in lijn met mijn mening. met 1 opmerking, ik vind dat ergens de ware leer nog word verkondigt geen reden om het instituut dan maar niet waardeloos te noemen. De rechterflank van de pkn heeft de rest helemaal niet nodig. Dat is ook wel gebleken bij de stemming over de fusie.Oorspronkelijk gepost door elbert
En bestaat een kerk uit structuren of uit mensen?
Pas wel op wat je hier waardeloos noemt.
een kerk bestaat uit structuren.Oorspronkelijk gepost door elbertIs een kerk een instituut of is zij van Christus?Oorspronkelijk gepost door jacobdit is aardig in lijn met mijn mening. met 1 opmerking, ik vind dat ergens de ware leer nog word verkondigt geen reden om het instituut dan maar niet waardeloos te noemen. De rechterflank van de pkn heeft de rest helemaal niet nodig. Dat is ook wel gebleken bij de stemming over de fusie.Oorspronkelijk gepost door elbert
En bestaat een kerk uit structuren of uit mensen?
Pas wel op wat je hier waardeloos noemt.
de plaatselijke kerk wil ik wel als gemeente van Christus zien. Bij een kerkverband waar alles mogelijk is, kan ik dan gewoon niet. Dar ben ik zoals ik wel vaker ben, te nuchter voor.
Hoe kan een kerk nou een lichaam van Christus zijn, als er gemeenten in die kerk Christus loochenen?
dan snap ik niet. En volgens mij dat ook zo vreemd nog niet.
-
Herinnering voor Anemoon.Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw7 * 70 * .. is ook heel veel kansen om mijn posting lettertje voor lettertje nog eens te lezen.... En dan de onchristelijke posting aan te passen.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus7 x 70 x .....:!Oorspronkelijk gepost door Barryvrouwik had je netjes willen u2u-en, maar je hebt me geblokkeerd. Volgens mij lees je niet goed.... geeft niet.... ik heb geduld met je...Oorspronkelijk gepost door anemoon ok, ja dat is helder:(
[Aangepast op 8/2/05 door Miscanthus]
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Artikel 27 van de NGB begint met:Oorspronkelijk gepost door jacob
een kerk bestaat uit structuren.
de plaatselijke kerk wil ik wel als gemeente van Christus zien. Bij een kerkverband waar alles mogelijk is, kan ik dan gewoon niet. Dar ben ik zoals ik wel vaker ben, te nuchter voor.
Hoe kan een kerk nou een lichaam van Christus zijn, als er gemeenten in die kerk Christus loochenen?
dan snap ik niet. En volgens mij dat ook zo vreemd nog niet.
en artikel 28 begint met:Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest.
Nu gaat het hier om de Kerk met een hoofdletter, dus kun je het niet zomaar van toepassing laten zijn op een kerkverband, zoals de PKN of de HHK. Wel is duidelijk dat de Kerk bestaat uit mensen en in navolging daarvan een kerk (met kleine letter) ook.Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden
Overigens ben ik het met je eens dat een plaatselijke gemeente al voluit kerk is.
Het verschil tussen de Kerk met een hoofdletter en een kerk met een kleine letter is A. dat de Kerk bestaat uit al degenen die zalig worden en B. dat een kerk voor een deel bestaat uit mensen die zalig worden en voor een ander deel uit mensen die niet zalig worden (dus koren en kaf).
[Aangepast op 9/2/05 door elbert]
het is lastig om je uitgangspositie te bepalen. Maar als je voor het uitgangspunt kiest dat de plaatselijke gemeente de gemeente is, dan zal je anders tegen de pkn aan kijken als dat je uitgaat van de kerk als overkoepelend orgaan.Oorspronkelijk gepost door elbert
Artikel 27 van de NGB begint met:en artikel 28 begint met:Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest.Nu gaat het hier om de Kerk met een hoofdletter, dus kun je het niet zomaar van toepassing laten zijn op een kerkverband, zoals de PKN of de HHK. Wel is duidelijk dat de Kerk bestaat uit mensen en in navolging daarvan een kerk (met kleine letter) ook.Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden
Overigens ben ik het met je eens dat een plaatselijke gemeente al voluit kerk is.
Het verschil tussen de Kerk met een hoofdletter en een kerk met een kleine letter is A. dat de Kerk bestaat uit al degenen die zalig worden en B. dat een kerk voor een deel bestaat uit mensen die zalig worden en voor een ander deel uit mensen die niet zalig worden (dus koren en kaf).
Ik heb England hierover eens zien posten. Haar visie en zo is die ook aanwezig in england heb ik begrepen heeft mijn voorkeur.
-
Oke oke. Als je goed hebt gelezen zie je dat er verschil is tussen intervieuw en interview. Vreemd dat je me geblokkeerd hebt. Dan was je er wat sneller achter geweest.Oorspronkelijk gepost door anemoonaandacht gevraagd van barryvrouw:Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwHerinnering voor Anemoon.Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw7 * 70 * .. is ook heel veel kansen om mijn posting lettertje voor lettertje nog eens te lezen.... En dan de onchristelijke posting aan te passen.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus 7 x 70 x .....:!
[Aangepast op 8/2/05 door Miscanthus]
nogmaals: als die smilies gewoon stilstaan, dan kun je niet zien datie bv kotstquote:
Het gaat hier om een intervieuw, dat moet je minder serieus nemen als een echt interview.
ok, ja dat is helder
(heb deze posting even aangepast omdat ik ineens zie dat die smilie bewegingen maakt die ik niet had bedoeld, meestal staan die dingen bij mij stil...)
[Aangepast op 8/2/05 door anemoon]
het lijkt dan net een zuinig lachje
ik heb hem echter gisteren al aangepast hoor...
hmmm... ik zie dat hij in de quote nu trouwens helemaal is weggevallen
nou ja, dan maar even terugbladeren...
[Aangepast op 9/2/05 door anemoon]
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.