Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Mara

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Mara »

DDD schreef: Maar is dat niet een incident? Ik vraag me af of die mensen wel helemaal goed snik waren. Ze zullen wel boos zijn over de opvolgende buren;-)
De mensen waren geboren in dat dorp en zeiden dat het niet de gewoonte was daar.
Je mocht wel op zaterdagmiddag bijv. het grindpad aanharken (als je dat had) maar de zaterdagavond is de voorbereiding op de zondag.
Zij namen dat heel erg strikt. Dat is op zich prima natuurlijk, maar dat kun je je buren toch niet opleggen?
Zijzelf wonen er intussen ook niet meer, heb ik begrepen, maar dat kan met hun leeftijd te maken hebben.
We hebben een alleenstaande man naast ons wonen nu, hij zet de wasmachine aan op zondagmorgen. Daarna hoor ik de droger.
Zijn washok is tegen onze keuken aan nl. En vervolgens hoor ik hem stofzuigen.
En ik hoor soms muziek, hij speelt in een bandje, dus oefent op zijn gitaar.
Maar hij is een geweldige buum, ik zou geen andere willen.
Gisteren reed ik langs de moskee toen de vrijdags oproep werd gedaan. Toen dacht ik wel, blij dat ik er niet tegenover woon. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Dan is het toch een incident? Ik weet natuurlijk niet wat er verder allemaal gebeurd is, maar ik zou zelf in het zwembadje gaan zitten op zondag, als het weer daar althans naar is. Dan is het gelijk uit met het gezeur.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dan is het toch een incident? Ik weet natuurlijk niet wat er verder allemaal gebeurd is, maar ik zou zelf in het zwembadje gaan zitten op zondag, als het weer daar althans naar is. Dan is het gelijk uit met het gezeur.
:haha
Pas je wel in zo'n rond kleuterbadje? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Ik pas prima in een XL-badje van Kruidvat. :)
refo

Bericht door refo »

Van Ewijk schreef:Op dit soort momenten zoals verkiezingstijd kan men goed merken hoe verdeeld en doorgeslagen de (seculiere) wereld is.
Iedereen is verdeeld, verknipt, verloren.
Alles neigt naar drama en geweld en zelfs op straat en in de supermarkt voert men oeverloze discussies.
Mensen hebben een kort lontje, staan elkaar niet meer met fatsoen te woord en ik ben blij als ik tegenwoordig de deur achter me dicht trek.

Misschien heb ik een te romantisch beeld maar ik zou best in een klein afgelegen dorp willen wonen in een hechte reformatorische gemeenschap waar de kerk het middelpunt is van de samenleving, waar iedereen elkaar kent en waar de gekheid van de wereld ver weg is.
Men denkt hierbij snel aan Staphorst en Urk hoewel laatstgenoemd dorp nogal in het nieuws is geweest...

En toch vraag ik me af of zo'n dergelijke plaats nog ergens bestaat, ik ben de waanzin van de wereld echt beu. :bobo

Iemand tips? :humhihi
Ja, Gouda.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik moest aan een oudere prachtige postings van Van Ewijk denken.
Van Ewijk schreef:Volgens mijn indruk woont het merendeel van u allen in pittoreske landelijke dorpen met grote opvallende kerktoren, omringd door vrijstaande boerderijen met populieren, is de sociale samenhang erg groot en is het leven vrij minder jachtig (voor mij begerenswaardig)
Kom je het geloof nog heel veel buiten de kerkmuren tegen en is het gehalte aan nieuwbouw erg klein.
De meeste inrichtingen zijn oud bruin of (jongere generatie) ikea.
De gezinnen zijn groot en de rolverdeling tussen moeder en vader is traditioneel verdeeld.
En gaan de meeste mannen hier (70%) dagelijks gekleed in een pak.

Qua werk zitten veel forummers hier in het onderwijs, agrarische sector, administratie, de transportsector, juridische beroepen zoals notaris of advocatuur of in de bouwsector.
Deze indruk heb ik vooral bij de diegenen die hier een ''zware'' en belezen indruk maken.
Van bepaalde forummers heb ik het vermoeden dat ze gepensioneerd zijn of in de fruitteelt zitten.
Gezien de theologische kennis die hier wijd verbreid is vermoed ik toch dat het gross hier zich mag rekenen tot de welgestelden onder ons.

De gemiddelde leeftijd hier is tussen de 50 en de 70 (65%) en is 35% jonger.
slechts een enkeling hier is ongetrouwd, met als voornaamste oorzaak het verscheiden van de partner.
Binnenshuis is alles schoon en ordentelijk en ontbreekt de televisie en is er een orgel aanwezig.
70% stemt SGP en de overigen Christenunie.
Van Ewijk schreef:Wellicht dat menig kerkganger op de Veluwe een dubbelloops jachtgeweer bezit voor de jacht, maar mee nemen naar de dienst, nee, dat zie ik hier niet zo snel gebeuren.
Dergelijke dorpen lijken me goed toeven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
pierre27

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Klopt, ik heb tijdens mijn studie in de thuiszorg gewerkt en kwam ook in Elspeet. Bij sommige mensen mocht ik op zondag niet komen, omdat ik een broek ( wit uniform) aanhad.
Ik vind mezelf redelijk behoudend, maar dat soort dingen tovert wel een (respectvolle) glimlach op mijn gezicht :)
Haha, ja ik snap dat wel...:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Dan is het toch een incident? Ik weet natuurlijk niet wat er verder allemaal gebeurd is, maar ik zou zelf in het zwembadje gaan zitten op zondag, als het weer daar althans naar is. Dan is het gelijk uit met het gezeur.
Hier idem!
Dwalers

Bericht door Dwalers »

Ik weet niet of het dan gelijk uit is met het gezeur...Met zomaar even een praatje over en weer bereik je veel meer. En als die mensen daar echt oprecht last van hebben dan gaan we op zondag niet in het zwembad. Er zijn ergere dingen.
Wij wonen in een erg kerkelijk dorp. Heel veel import die hier komt wonen vind het hier prettig. Maar er zijn ook mensen die het vreselijk vinden. Ik vind het er fijn. Maar je neemt overal jezelf mee naar toe
In ons kerkelijk dorp wonen we trouwens naast onkerkelijke buren. Nooit geen last mee! Een vorm van respect naar toe, aardig tegen elkaar zijn doet wonderen
pierre27

Bericht door pierre27 »

Dwalers schreef:Ik weet niet of het dan gelijk uit is met het gezeur...Met zomaar even een praatje over en weer bereik je veel meer. En als die mensen daar echt oprecht last van hebben dan gaan we op zondag niet in het zwembad. Er zijn ergere dingen.
Wij wonen in een erg kerkelijk dorp. Heel veel import die hier komt wonen vind het hier prettig. Maar er zijn ook mensen die het vreselijk vinden. Ik vind het er fijn. Maar je neemt overal jezelf mee naar toe
In ons kerkelijk dorp wonen we trouwens naast onkerkelijke buren. Nooit geen last mee! Een vorm van respect naar toe, aardig tegen elkaar zijn doet wonderen
Zo leef ik eigenlijk ook, ik huur al ruim 11 jaar van onkerkelijke mensen. Je houdt rekening met elkaar, van tijd tot tijd kan ik iets zeggen over mijn beweegredenen. Maar vooral door er gewoon voor elkaar te zijn in moeilijker tijden. De theorie past ons als (refo)'s best maar het beoefenen in de praktijk is soms weerbarstiger.
pierre27

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Ik moest aan een oudere prachtige postings van Van Ewijk denken.
Van Ewijk schreef:Volgens mijn indruk woont het merendeel van u allen in pittoreske landelijke dorpen met grote opvallende kerktoren, omringd door vrijstaande boerderijen met populieren, is de sociale samenhang erg groot en is het leven vrij minder jachtig (voor mij begerenswaardig)
Kom je het geloof nog heel veel buiten de kerkmuren tegen en is het gehalte aan nieuwbouw erg klein.
De meeste inrichtingen zijn oud bruin of (jongere generatie) ikea.
De gezinnen zijn groot en de rolverdeling tussen moeder en vader is traditioneel verdeeld.
En gaan de meeste mannen hier (70%) dagelijks gekleed in een pak.

Qua werk zitten veel forummers hier in het onderwijs, agrarische sector, administratie, de transportsector, juridische beroepen zoals notaris of advocatuur of in de bouwsector.
Deze indruk heb ik vooral bij de diegenen die hier een ''zware'' en belezen indruk maken.
Van bepaalde forummers heb ik het vermoeden dat ze gepensioneerd zijn of in de fruitteelt zitten.
Gezien de theologische kennis die hier wijd verbreid is vermoed ik toch dat het gross hier zich mag rekenen tot de welgestelden onder ons.

De gemiddelde leeftijd hier is tussen de 50 en de 70 (65%) en is 35% jonger.
slechts een enkeling hier is ongetrouwd, met als voornaamste oorzaak het verscheiden van de partner.
Binnenshuis is alles schoon en ordentelijk en ontbreekt de televisie en is er een orgel aanwezig.
70% stemt SGP en de overigen Christenunie.
Van Ewijk schreef:Wellicht dat menig kerkganger op de Veluwe een dubbelloops jachtgeweer bezit voor de jacht, maar mee nemen naar de dienst, nee, dat zie ik hier niet zo snel gebeuren.
Dergelijke dorpen lijken me goed toeven.
Kostelijke posting Van Ewijk. :super
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Dwalers schreef:Ik weet niet of het dan gelijk uit is met het gezeur...Met zomaar even een praatje over en weer bereik je veel meer. En als die mensen daar echt oprecht last van hebben dan gaan we op zondag niet in het zwembad. Er zijn ergere dingen.
Zo leef ik eigenlijk ook, ik huur al ruim 11 jaar van onkerkelijke mensen. Je houdt rekening met elkaar, van tijd tot tijd kan ik iets zeggen over mijn beweegredenen. Maar vooral door er gewoon voor elkaar te zijn in moeilijker tijden. De theorie past ons als (refo)'s best maar het beoefenen in de praktijk is soms weerbarstiger.
Precies. Een vriendelijk praatje sluit natuurlijk een zondags zwembadje niet uit.
Bernadientje

Bericht door Bernadientje »

Wij zijn nog niet zo lang geleden verhuisd naar een echt refo dorp. Met onze onkerkelijke buren hebben we eigenlijk veel beter contact dan met de kerkelijke buren. Zij nemen je meer zoals je bent, zonder commentaar op je doen en laten.

Hier is veel aandacht voor de buitenkant (huis/auto/kleding), maar echt inhoudelijke contacten zijn best moeilijk. De contacten die we hebben, zijn vooral met andere import die hetzelfde ervaren.
En wat eerder aangegeven is, zwart werken/belasting ontduiken wordt hier ook helaas heel normaal gevonden. Niet om het stokpaardje voor de dag te halen hoor, gewoon een trieste constatering van onze kant. Soms lijkt het wel of hier alleen het 7e gebod geldt zeggen wij wel eens tegen elkaar.

Het is dus overal wel wat, ook in refodorpen.....

Verder is het hier prima wonen hoor!
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Klopt, ik heb tijdens mijn studie in de thuiszorg gewerkt en kwam ook in Elspeet. Bij sommige mensen mocht ik op zondag niet komen, omdat ik een broek ( wit uniform) aanhad.
Ik vind mezelf redelijk behoudend, maar dat soort dingen tovert wel een (respectvolle) glimlach op mijn gezicht :)
Waarom?
Orchidee

Re: RE: Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Orchidee »

merel schreef:Bij sommige mensen mocht ik op zondag niet komen, omdat ik een broek ( wit uniform) aanhad.
Wel in zo'n sexy véél te kort en altijd doorschijnend verpleegstersjurkje/rokjeAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie