Tiberius schreef:Dat weet ik niet, ik ben geen helderziende. Misschien onkunde, gebrek aan capaciteit en leiderschap, of wellicht andere belangen, die buiten ons gezichtsveld liggen.
Maar dat komt vast tzt in de parlementaire enquête naar boven.
Daarnaast zijn er oorzaken in geestelijke zin. Dan moet ik bv. denken aan het onbegrensd vertrouwen in de wetenschap en wetenschappers. Herinneren we ons nog de eerste toespraken vorig jaar van de premier en de koning? Idem het goddeloze 'controledenken' van onze regering?
De verzen 14 en 16 uit Jesaja 29 en de kanttekening bij vers 16 geeft dit treffend weer:
Jesaja 29 schreef:14 Daarom, zie, Ik zal voorts wonderlijk handelen met dit volk, wonderlijk en wonderbaarlijk; want de wijsheid zijner wijzen zal vergaan en het verstand zijner verstandigen zal zich verbergen.
16 Ulieder omkeren is alsof de pottenbakker geacht werd als leem, dat het maaksel zeide van zijn maker: Hij heeft mij niet gemaakt; en het geformeerde vat van zijn pottenbakker zeide: Hij verstaat het niet.
Kt bij vs. 16: Te weten, dat gij de natuur der zaken verkeert, willende, als men zegt, den meester spelen boven God, daar gij toch Zijn schepsel zijt. Anders: O uw verkeerdheid! Zal de pottenbakker het leem gelijk geacht worden? Te weten hetwelk niets doet en niets verstaat. Indien het leem loochent dat het van den pottenbakker geformeerd is en dat hij iets verstaat, zo wordt de pottenbakker geacht als leem. De zin is: Aangaande dat gijlieden zulke opinie hebt van uw behendigheid en subtielheid, alsof gij God den Heere zoudt kunnen bedriegen en Zijn voornemen zoudt kunnen verhinderen, is dat niet zo wijd buiten rede, alsof het leem zich verhief tegen den pottenbakker, om tegen hem te disputeren en hem te berispen dat hij zijn werk niet wel gemaakt heeft?