lijden aan leven reden voor euthanasie

Plaats reactie
lebaoth
Contacteer:

lijden aan leven reden voor euthanasie

Bericht door lebaoth »

AMSTERDAM - Onder zeer stricte voorwaarden mogen artsen hulp bij zelfdoding of euthanasie toepassen bij patiënten die niet ziek zijn maar 'lijden aan het leven'. Dat stelt de commissie-Dijkhuis in een advies aan artsenorganisatie KNMG.

De commissie staat onder voorzitterschap van emeritus-hoogleraar klinische psychologie en psychotherapie Jos Dijkhuis. "Lijden wordt te veel aan ziekte gekoppeld", zo stelt Dijkhuis donderdag in de Volkskrant. "Ook bij lijden aan het leven kan sprake zijn van ondraaglijkheid en uitzichteloosheid."

De artsenorganisatie vroeg de commissie advies in verband met de zaak van oud-PvdA-senator E. Brongersma. In 2002 oordeelde de Hoge Raad de Haarlemse huisarts P. Sutorius schuldig aan hulp bij zelfdoding van Brongersma in april 1998.

Ongeneeslijk ziek

De hoogbejaarde oud-senator was niet ongeneeslijk ziek, maar leed volgens eigen zeggen 'aan het leven'. Op zijn dringende verzoek hielp Sutorius hem bij zijn zelfdoding door hem een dodelijk drankje te geven. Volgens de Hoge Raad kan levensmoeheid geen criterium zijn voor hulp bij zelfdoding als iemand "geen medisch geclassificeerde lichamelijke of psychische aandoeningen" heeft.

(volgens nu.nl)

Half Nederland lijdt aan het leven. :#
parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Dat ruimt tenminste lekker op............maar mensen moeten niet zo zeuren over "lijden aan het leven".

Kijk om je heen, en naar ontelbaar min of meer zwaar gehandicapte mensen die nog volop van het leven genieten.

Schaam je dan om te zeuren over "lijden aan het leven"...........

een bos hete pepers in je achterste zal je aardig op weg helpen weer normaal te doen en te denken.
Kom op zeg, een beetje inleving mag wel. Hoeveel mensen zien het doel van het leven niet? Hoeveel mensen overlijden liever vandaag dan morgen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
vlinder

Bericht door vlinder »

Natuurlijk ben ik tegen Euthernasie, maar sinds ik in een verpleeghuis werk, zie ik wel erge dingen.
Natuurlijk is dit een gevolg van de zondeval waar pijn is voorzegt, maar toch is het heel erg wat je soms tegenkomt.

Een vrouw heeft grote open doorlig plekken. Elke beweging doet haar pijn van de reuma. Familie heeft ze niet. Ligt vaak hele dagen op bed, heeft het altijd koud is niet warm te krijgen.
Vaak slaapt ze de hele nacht niet en als ze dan eindelijk tegen de morgen in slaap valt, komt zo'n nare zuster je wakker maken en wassen.

Vervolgens wordt je weer terug in bed gelegd, waar je de hele dag anderen tot last bent omdat je nog niet eens zelf kunt eten.

Dat kom je ook tegen.
Maar geen zin in het leven vind ik ook gewoon..........
Niet zeuren zeg maar.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Rens

een bos hete pepers in je achterste....
Tja, dan kan ik begrijpen dat je het niet meer ziet 'zitten'....
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wie bepaalt er straks, als die wet erdoor is, wat lijden aan het leven is. Die grens lijkt me niet makkelijk te trekken. Dit is weer een teken dat we in Nederland ver, heel ver doorgeschoten cq. afgegleden zijn.

tukker
Adorote

Bericht door Adorote »

Ook dit; lijden aan leven reden tot zelfmoord(euthanasie) met behulp van arts, is weer een teken dat dit prachtige land in verval is.
Plaats reactie