Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Ad Anker
Moderator

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:
Mara schreef:
eilander schreef: In grotere gemeenten is meer werk, veel zondagen gaan dus naar die gemeenten. Ik heb zelf in een gemeente gezeten waar 1x per jaar een zondag een predikant kwam doorgaans.
In de gemeente waar ik zat ook, en dan was het nog op een doordeweekse avond omdat het zondagsrijden afgewezen werd.
Die snap ik niet. 1x per jaar een zondag een predikant op een doordeweekse avond?
Bij ons waren zo'n 8 doordeweekse diensten gemiddeld, denk ik.
Inderdaad. Ik zie bijv. de kleine gemeente in Zierikzee of Feanwalden: 8 weekdiensten, dan waarschijnlijk 1 zondag een predikant. Dat zal zo ongeveer het gemiddelde zijn. Al zie ik in een gemeente als Langbroek wel bijna 20 weekdiensten genoteerd staan. Dus ook daar is verschil.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:In grotere gemeenten is meer werk, veel zondagen gaan dus naar die gemeenten. Ik heb zelf in een gemeente gezeten waar 1x per jaar een zondag een predikant kwam doorgaans.
En hoe vaak Heilig Avondmaal ?
Kunnen ze dat niet beter ook doordeweeks gaan houden ?
1x per jaar, op zondag.
O want ik hoorde dat niet in elke OGGiN bed HA werd gehouden elk jaar.
Ik ben bang dat het dan een valse kerk is als het niet in ieder geval 1x per jaar gehouden wordt.
Goed nu met corona is het lastig maar daarvoor bedoel ik dan.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:In grotere gemeenten is meer werk, veel zondagen gaan dus naar die gemeenten. Ik heb zelf in een gemeente gezeten waar 1x per jaar een zondag een predikant kwam doorgaans.
1x per jaar, op zondag.
Ik weet dat Klundert doordeweeks het Heilig Avondmaal bedienden, op een woensdagmiddag/woensdagavond. Of ze dat nu nog doen weet ik niet.
Mara

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: En hoe vaak Heilig Avondmaal ?
Dat heeft een andere betekenis dan in veel andere kerken.
Ik heb in een vrije gemeente gekerkt, waar het H.A. sporadisch werd gevierd.
Van een vraag op RW:
In de jaren 50 en 60 zijn er best wel wat CGK-gemeenten overgegaan naar de Oud Gereformeerde Gemeenten/Ger. Gem.: Veenwouden, Doorn, Leersum, Urk, Huizen, Nieuwleusen, Puttershoek, Drachten, Arnhem. Kunt u iets vertellen over de motivatie van deze gemeenten om in die tijd over te gaan tot het kerkverband van de Oud Gereformeerde Gemeenten.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... egaan-zijn
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
1x per jaar, op zondag.
O want ik hoorde dat niet in elke OGGiN bed HA werd gehouden elk jaar.
Ik ben bang dat het dan een valse kerk is als het niet in ieder geval 1x per jaar gehouden wordt.
Goed nu met corona is het lastig maar daarvoor bedoel ik dan.
Je kunt moeilijk vanwege belemmerende factoren een kerk vals gaan noemen. Ze zullen hun best doen, maar het aantal Avondmaalsdiensten maakt een gemeente of kerk niet meer of minder vals.
Geytenbeekje

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: En hoe vaak Heilig Avondmaal ?
Dat heeft een andere betekenis dan in veel andere kerken.
Ik heb in een vrije gemeente gekerkt, waar het H.A. sporadisch werd gevierd.
Van een vraag op RW:
In de jaren 50 en 60 zijn er best wel wat CGK-gemeenten overgegaan naar de Oud Gereformeerde Gemeenten/Ger. Gem.: Veenwouden, Doorn, Leersum, Urk, Huizen, Nieuwleusen, Puttershoek, Drachten, Arnhem. Kunt u iets vertellen over de motivatie van deze gemeenten om in die tijd over te gaan tot het kerkverband van de Oud Gereformeerde Gemeenten.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... egaan-zijn
Nieuwleusen heeft noch een GG noch een OGGiN alleen een HHK
Geytenbeekje

@AdAnker
Er zijn geen belemmerende redenen want elke gemeente hoe klein ook heeft in een jaar meer dan eens een doordeweekse dienst.
In de Formulieren staat dat een gemeente die niet op een Bijbelse wijze HA en HD heeft/viert een valse kerk is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:@AdAnker
Er zijn geen belemmerende redenen want elke gemeente hoe klein ook heeft in een jaar meer dan eens een doordeweekse dienst.
In de Formulieren staat dat een gemeente die niet op een Bijbelse wijze HA en HD heeft/viert een valse kerk is.
Viert zo'n gemeente het niet op een Bijbelse wijze dan?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:@AdAnker
Weer een tamelijk zwart/wit posting, wat is volgens jou op een Bijbelse wijze HA en HD vieren/houden?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: Je kunt moeilijk vanwege belemmerende factoren een kerk vals gaan noemen. Ze zullen hun best doen, maar het aantal Avondmaalsdiensten maakt een gemeente of kerk niet meer of minder vals.
Dat denk ik ook niet. Het is wel een bijzonder groot gemis voor de gelovigen om deze vertroosting zo weinig te ontvangen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Uit de verschillende teksten die betrekking hebben op het H.A. zou je wel kunnen opmaken dat dit sacrament bediend dient te worden op zondag. Ik vraag me ook af of de doop bedoeld is als doordeweeks evenement.
Ik zie echter geen reden om een kerk die dat niet doet, of een OGGiN die het H.A. wegens praktische omstandigheden een jaar overslaat, te markeren als valse kerk. Optimaal is het niet. Maar vals? Mwah.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

In de GGiN van Alblasserdam houden ze H.A. op Eerste Kerstdag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Je kunt moeilijk vanwege belemmerende factoren een kerk vals gaan noemen. Ze zullen hun best doen, maar het aantal Avondmaalsdiensten maakt een gemeente of kerk niet meer of minder vals.
Dat denk ik ook niet. Het is wel een bijzonder groot gemis voor de gelovigen om deze vertroosting zo weinig te ontvangen.
Herkenbaar, nietemin kan de vertroosting ook op andere wijzen tot de gelovigen komen, dit zeg ik ziende op het afgelopen jaar waar in menig kerk het HA niet gehouden is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef: Er zijn 67 gemeenten. daarvan zijn er 59 vacant. (6 predikanten, 2 lerend ouderlingen). Wanneer de voorgangers 12 vrije zondagen per jaar hebben, hebben ze 8x12=96 zondagen over het jaar te verdelen.
Dus geen enkele zondag per jaar een predikant, dat lijkt me sterk.

Verder deel ik Mara's visie op de schoenen niet. Volgens mij is er veel trouw aan de gemeente in de OGG. Al zijn er weinig cijfers bekend.
Ik dacht dat ds P van Veen 2 vrije zondagen had.
Als dat zo is, lijkt het erop dat 'Eigen volk eerst' bij OGGiN ook al voorkomt. Dacht dat enkel Geert Wilders dit propagandeerde. Ik betwijfel dan ook of die 2 zondagen juist is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik dacht dat ds P van Veen 2 vrije zondagen had.
Als dat zo is, lijkt het erop dat 'Eigen volk eerst' bij OGGiN ook al voorkomt. Dacht dat enkel Geert Wilders dit propagandeerde. Ik betwijfel dan ook of die 2 zondagen juist is.
Huh? Wat bedoel je hiermee? Ik begrijp er niets van.
Plaats reactie