Donner wil verbod op slaan kinderen

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door zonnebloem
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Tikken is toch ook niet meer van deze tijd?
Tijd voor een opvoedcursus voor tikkers.
Diverse studies wijzen uit dat een opvoeding begint vanaf de 1e dag. Tja, dat weten de meeste tikkers niet... Zorg gewoon dat het niet nodig is!!
Studies? Onderzoeken?

Tijd voor een praktijkcursus opvoeden voor onderzoekers en zonnebloemen.
Dus jij vind het niet ver achterhaald om te tikken? Donner heeft groot gelijk. Tikken is meer iets voor de oosterlingen.
Bij slaan verlies je je beheersing. Afreageren van frustratie. Dat vind ik een ernstige zaak.
Finland wordt al 21 jaar niet meer geslagen. In totaal zijn er al 13 landen waar dit verboden is. Dan spreken we hier nog wel eens over achterlijke culturen (oosterse landen).

[Aangepast op 26/11/04 door zonnebloem]
Slaan uit onbeheerstheid is niet goed. Maar een beheerste tik kan corrigerend werken. Ik merk aan geen van je reacties of je zelf ook kinderen hebt. Ik heb ze van 7, (sinds vandaag) 6, 3 en 0. Dan bouw je die ervaring wel op. Niet dat het altijd goed gaat, maar een corrigerende tik is absoluut weleens nodig. Als daar echte liefde tegenover staat, iig. Ze moeten daarna gewoon weer bij je op schoot kunnen kruipen en met je kunnen knuffelen.
Andre

Bericht door Andre »

Tikken is toch ook niet meer van deze tijd?
Tijd voor een opvoedcursus voor tikkers.
Diverse studies wijzen uit dat een opvoeding begint vanaf de 1e dag. Tja, dat weten de meeste tikkers niet... Zorg gewoon dat het niet nodig is!!
Studies? Onderzoeken?

Tijd voor een praktijkcursus opvoeden voor onderzoekers en zonnebloemen.
Dus jij vind het niet ver achterhaald om te tikken? Donner heeft groot gelijk. Tikken is meer iets voor de oosterlingen.
Bij slaan verlies je je beheersing. Afreageren van frustratie. Dat vind ik een ernstige zaak.
Finland wordt al 21 jaar niet meer geslagen. In totaal zijn er al 13 landen waar dit verboden is. Dan spreken we hier nog wel eens over achterlijke culturen (oosterse landen).

[Aangepast op 26/11/04 door zonnebloem]
Slaan uit onbeheerstheid is niet goed. Maar een beheerste tik kan corrigerend werken. Ik merk aan geen van je reacties of je zelf ook kinderen hebt. Ik heb ze van 7, (sinds vandaag) 6, 3 en 0. Dan bouw je die ervaring wel op. Niet dat het altijd goed gaat, maar een corrigerende tik is absoluut weleens nodig. Als daar echte liefde tegenover staat, iig. Ze moeten daarna gewoon weer bij je op schoot kunnen kruipen en met je kunnen knuffelen.
ja dat laatst is zeer belangrijk dat "jouw" (mijn) kind zich geborgen bij je voelt.

[Aangepast op 26/11/04 door Andre]
Unionist

Bericht door Unionist »

Je moet natuurlijk wel bedenken dat je niet altijd tijd hebt om uitgebreid met je kinderen te praten. Ze halen altijd het bloed onder je nagels vandaan als je

-hartstikke gestresst ben vanwege wat je allemaal nog doen moet
-je eigenlijk allang weg had moeten zijn maar door het gesaboteer van je kinderen nog opgehouden bent
-met je andere kinderen hartstikke druk bent
-je een belangrijk telefoontje aan het plegen bent
-je barstende hoofdpijn hebt
-alle pedagogische truurkjes al verbruikt hebt...

geloof me: soms zijn ze écht heel lastig.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Je moet natuurlijk wel bedenken dat je niet altijd tijd hebt om uitgebreid met je kinderen te praten. Ze halen altijd het bloed onder je nagels vandaan als je

-je eigenlijk allang weg had moeten zijn maar door het gesaboteer van je kinderen nog opgehouden bent

vooral als ze in de "pub" zijn.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Stelling van vrijdag 26 november 2004

Een corrigerende tik moet kunnen

Eens (83%)
Oneens (17%)
tot nu toe hebben 1989 mensen gestemd

Stand.nl Sjors Fröhlich

Donner moet niet zo belachelijk doen. Een corrigerende tik is niets mis mee. Laat hij maar wat doen aan kindermishandeling! Maar een corrigerende tik is goed voor een kind. Een kind moet weten dat ie een keer een grens overgaat.

Het moet natuurlijk wel zo, dat de tik jou het meeste zeer doet, dan was het een liefdevolle tik, een goede tik!

Ja, echt slaan is natuurlijk anders wat. Je gaat je kind natuurlijk geen blauwe plekken slaan.

Maargoed mensen, als een corrigerende tik niet meer mag, dan maar een draai om de oren. Komt meestal nog harder aan.

Groeten,
Matthijs.

[Aangepast op 26/11/04 door Matthijs]
Unionist

Bericht door Unionist »

r bestaat geen enkele reden om aan te nemen dat er ook maar één kind door een klap een beter mens is geworden of van het slechte pad werd afgehouden.
Spreuken 23:13 Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven.
14 Gij zult hem met de roede slaan, en zijn ziel van de hel redden.

Wie heeft er nu gelijk?
Lambertus

Bericht door Lambertus »

pfoe ...had ie Donner zelf maar eens een tik gehad Jajajaja kweet het tzal vast al gezegd zijn

maar moraal van het verhaal...Donner ga aan je werk !!!
zonnebloem

Bericht door zonnebloem »

r bestaat geen enkele reden om aan te nemen dat er ook maar één kind door een klap een beter mens is geworden of van het slechte pad werd afgehouden.
Spreuken 23:13 Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven.
14 Gij zult hem met de roede slaan, en zijn ziel van de hel redden.

Wie heeft er nu gelijk?
Lees die gequote zin nog eens.....
Unionist

Bericht door Unionist »

Als Salomo in al zijn levenswijsheid zegt, dat je een kind redt van de hel door de roede niet te sparen, kun je dan niet stellen dat je hem daardoor van het slechte pad af kunt houden?
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Unionist met jou kan ik praten.
In dit soort situaties ben je sneller geneigd een mep uit te delen.
Later doet je dat verschrikkelijk zeer, tenminste mij wel, en ik vraag ook wel eens excuus.
Want je bent zelf moe, etc. het kind heeft soms niet eens zoveel gedaan en dan ligt de schuld voornamenlijk bij jezelf.

Je hebt een mep gegeven en eigenlijk voel je zelf aan dat het niet oké is.
Wat doe je?
Ouders zijn niet perfect, kinderen ook niet. Precies daarom reageer je niet altijd als een verstandige opvoeder. Maar dan moet je achteraf ook kunnen zeggen: 'Sorry, ik was erg kwaad, ik had dit niet moeten doen, maar het was ook een beetje jouw schuld, hé.' Durf je dus opstellen als iemand die ook fouten maakt.
Dat bedoel ik.

Ik blijf het een moeilijk iets vinden.
Het doet me aan Paulus denken, over het goede dat hij wil doen en niet doet, en het kwade wat hij NIET wil, dat doet hij.

Hoeveel kunnen mijn kinderen van Christus in mij terug zien ????????
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Mag ik nog wat inbrengen in de discussie?

Maar wat denken jullie van kinderen opsluiten in de wc of hal? Of buiten zetten?

Volgens mij ben je dan je grip op de kinderen helemaal kwijt.

Wacht maar. Ik spreek je nog wel een keer weer.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Beste Unionist,
Goed dat je onderscheid maakt. Dat mis ik hier in deze discussie.

Je moet een onderscheid maken tussen kinderen slaan en een 'tik' geven. Wie zijn kind een klap geeft omdat hij boos is, doet dat vroeg of laat opnieuw. En dat kan snel ontsporen. Een ouder die heel kwaad is, zal al vlug te hard slaan. Bovendien wennen oudere kinderen die geregeld slaag krijgen snel aan de pijn. Ouders moeten dan harder slaan omdat ze geen effect meer zien.

Je kind een rammeling geven, hem in het gezicht slaan of proberen te raken met je hand of je schoen is altijd slecht. En wel omdat je zondigt tegen een belangrijke regel: een straf mag geen wraak zijn, maar moet ervoor zorgen dat je kind zich anders gedraagt. Ouders die slaan uit wraak (Nu zal je het eens voelen), slaan het vertrouwen tussen ouders en kinderen stuk.
Een tik geven, mag dat dan?
Als je (jonge) kind naar een heet fornuis wil grijpen, helpt een tik wel. Of als het plots de straat oversteekt en niet gehoorzaamt dat het moet blijven staan. Het gaat dan om beheerst gebruik in een uitzonderlijke situatie. Het is bij wijze van spreken een hulpmiddeltje uit onze EHBO-noodkit.

Als je boos bent, beheers je soms je reflexen niet en is een tik vlug gegeven. Dat is menselijk, de perfecte ouder bestaat niet. Maar als zo'n tik de gewone manier van opvoeden wordt, is er wel iets aan de hand. Of er een andere mogelijkheid bestaat? Pak je kind stevig vast als het wat mispeutert, kijk het aan en spreek het streng toe. Je kind voelt dan heus wel dat het gedrag stelt dat je niet wil.

Sommige ouders zeggen: Ik heb vroeger ook wel eens een klap gekregen. Het is met mij toch niet fout gelopen.
Dat gaat niet op. Je kan evengoed ouders vinden die wel zwaar hebben geleden onder de klappen die ze als kind kregen. Er bestaat geen enkele reden om aan te nemen dat er ook maar één kind door een klap een beter mens is geworden of van het slechte pad werd afgehouden. Ouders die slaan, zitten achteraf dikwijls met de kater van een schuldgevoel. Dat is het boomerangeffect: wie zijn kind slaat, voelt zich zelf aangeslagen.

Je hebt een mep gegeven en eigenlijk voel je zelf aan dat het niet oké is.
Wat doe je?
Ouders zijn niet perfect, kinderen ook niet. Precies daarom reageer je niet altijd als een verstandige opvoeder. Maar dan moet je achteraf ook kunnen zeggen: 'Sorry, ik was erg kwaad, ik had dit niet moeten doen, maar het was ook een beetje jouw schuld, hé.' Durf je dus opstellen als iemand die ook fouten maakt. Dat zorgt ervoor dat je kind de klap niet ervaart als een vorm van mishandeling. En dat is helemaal anders dan als je zou zeggen: 'Die klap van gisteren? Die had je nog verdiend ook, verdorie'. Kinderen leren veel van de menselijke reactie van hun ouders. Als je als ouder durft zeggen dat je niet perfect bent, zal een kind het je ook komen vertellen op het moment dat het uit de bocht gaat.

Meppen geven. Hoe leer je 't af?

Stuur je kind in het heetst van de strijd 5 à 10 minuten naar zijn kamer (time-out).

Zoek samen met je kind naar een goede straf. Welke straf zou jij jezelf geven? Zo maak je je kind mee verantwoordelijk voor de goede afloop.

Kijk eens op een andere manier naar je kind. Sommige kinderen kunnen niet voldoen aan al wat je verwacht (ordelijk, stipt, beleefd zijn). Een gesprek met je partner, de leerkracht, een andere ouder zorgt er misschien voor dat je op een andere manier naar je kind gaat kijken.
Uit welk boek heb je dit gecopieerd??? Je wilt me toch niet vertellen dat dit jou tekst is????????
zonnebloem

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Mag ik nog wat inbrengen in de discussie?

Maar wat denken jullie van kinderen opsluiten in de wc of hal? Of buiten zetten?

Volgens mij ben je dan je grip op de kinderen helemaal kwijt.

Wacht maar. Ik spreek je nog wel een keer weer.
Wat moeten we met deze reactie???? Totaal zinloos m.i. Geef liever aan wat jouw mening is.

De discussie over de 'corrigerende tik' van minister Piet Hein Donner van Justitie, wordt door hemzelf als 'pietluttig' bestempeld. De bewindsman zegt zich te richten op kindermishandeling, niet zozeer op de corrigerende tik. "Geweld heeft geen plaats in de opvoeding. Het gaat om de mensen die geweld als een corrigerende tik beschouwen", aldus de minister vrijdag na afloop van de ministerraad.
[Aangepast op 27/11/04 door zonnebloem]
zonnebloem

Oorspronkelijk gepost door tukkertjeUit welk boek heb je dit gecopieerd??? Je wilt me toch niet vertellen dat dit jou tekst is????????
Misschien moet jij mij eens beter leren kennen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat wij jou steeds proberen uit te leggen, ZB, is dat opvoeden in de boeken allemaal heel logisch verloopt. Maar als je in de praktijk de boel moet uitvoeren, blijkt dat allemaal veel lastiger te zijn. Omdat kinderen nooit logisch denken of zich logisch gedragen. Mijn vrouw en ik hebben allebei een pedagogische opleiding, maar het komt nog minstens 1x per dag voor dat we elkaar verbijsterd aankijken en zeggen: Wat zou Spock doen in dit geval?
Plaats reactie