Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Herman
Moderator

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:
Geytenbeekje schreef: o! gaat dan tot God en bidt dat Hij het aan u schenken wil.
Is toch anders dan : Och mocht nog maar eens staan te gebeuren.
Want dat kan iedereen knikkend bevestigen, zonder dat er een aansporing klonk
Geytenbeek! Ik schreef wat ik schreef. Gelieve daar geen karikaturen van te maken ook niet van de oproepen in preken om om bekering te bidden. Hier staat gewoon wat regelmatig veroordeeld wordt over GG predikanten. Ik heb de hele verhandeling van Ralph Erskine gelezen en kan dan ook richting Bertiel zeggen dat deze verhandeling dus aanmerkelijk anders is dan jouw copy/paste tekst. Hier was dus ook ruimte voor! Is die ruimte er ook bij criticasters van de hedendaagse prediking zoals jij?
Ben je niet in je humeur? De oproep tot God te gaan is binnen het geheel van de evangelische theologie van de Erskines echt heel anders dan de hypercalvistische tendenzen in GG kringen. Je verdediging rammelt dus nogal, zelfs zodanig dat Geytenbeekje dat kan constateren.

Overigens ben ik blij dat je het citaat naar voren brengt vanwege de bredere betekenis van het citaat.
Jantje
Verbannen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Ad stelt voornamelijk een vraagteken bij de dwang die uitgeoefend wordt. Zelfs een groot voorstander van vaccinatie zou daar nog moeite mee moeten hebben.
Dat gaat dus over iets anders dan waar het artikel in de Saambinder (neem ik aan) over ging, nl. over: welke keuze moet ik maken?
Ik heb zeker moeite met vaccinatiedwang. Begrijp me goed. Ik heb dan ook veel respect voor mensen die zich niet laten vaccineren, zoals jij bijvoorbeeld daar in het verleden over hebt geschreven.

Wat ik bij @Ad Anker echter meen te ontwaren, is dat hij alle mede refo's die zich wél laten vaccineren over één kam lijkt te scheren. Zij zouden dat volgens hem vooral doen vanwege de maakbaarheid van deze tijd, als gevolg van het failliet zijn van ons christen-zijn, zoals hij dat dan noemt. Maar daar ben ik het niet mee eens. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die dicht bij de Heere leven en toch het vaccin als een middel zien uit Zijn hand. En verder zie ik juist ook in mijn omgeving veel mensen die bang zijn om zich te laten vaccineren. De vrees voor bijwerkingen is voor sommigen ook erg groot. En dan heb je ook in onze gezindte nog een deel wat zich thuis voelt bij complotdenkers en al helemaal niet aan vaccineren denkt. Dat kan ik ook niet echt Bijbels noemen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 jan 2021, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jantje schreef: Wat ik bij @Ad Anker echter wél mis, is het over één kam scheren van alle mede refo's die zich wél laten vaccineren.
Zeg je hier wat je bedoelt?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Je verdediging rammelt dus nogal, zelfs zodanig dat Geytenbeekje dat kan constateren.
Ik vind dit geen aardige toon tegenover @Geytenbeekje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Laag

Bericht door Laag »

Ik vind deze tijd, in zekere zin een "eyeopener".
Waar vaccinatie in bepaalde kringen resoluut van de hand werd gewezen, zie en hoor je nu maar al te vaak: we mogen niet over gewetens heersen. Langzaam worden de standpunten verschoven.
Ook zorgelijk is het media gedoe, alsof er een verlosser gekomen is, alsof met het vaccin de kou uit de lucht is. Het is vreselijk als mensen zich niet aan de maatregelen houden, vooral jongeren, omdat zij de minste gevolgen ervaren, en anderzijds worden alle eventuele gevolgen van de vaccinatie geaccepteerd.
De macht van de media is ongekend, voor enkele maanden terug was de vaccinatie bereidheid lager tov nu, nu zou je bijna zelf een vaccinatie gaan nemen, de grootheden der aarde laten zich voor de camera enten, in Nederland nog niet, maar dat komt misschien nog. En hoe blij, opgelucht en vrolijk zijn degenen die dan eindelijk de prik gehad hebben, er zijn er zelfs bij die zich 30 jaar jonger voelen, enz.
Dwang zal de regering niet uitoefenen, maar dat hoeft ook niet, de media, uw eigen landgenoten zullen het, bedoeld of onbedoeld wel doen.
Ik hoop dat we elkaars keuze accepteren, maar ik vrees dat daar steeds minder ruimte voor is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
Jantje schreef: Wat ik bij @Ad Anker echter wél mis, is het over één kam scheren van alle mede refo's die zich wél laten vaccineren.
Zeg je hier wat je bedoelt?
Excuses. Zin is aangepast.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Herman schreef:Je verdediging rammelt dus nogal, zelfs zodanig dat Geytenbeekje dat kan constateren.
Ik vind dit geen aardige toon tegenover @Geytenbeekje.
Hij is een van de jongere leden van het forum. Daar doel ik op. En daar is weinig mis mee.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:(...) Ook hier komt heel angstig het failliet van ons christen zijn, en ik beperk me tot onze gezindte, aan het licht. We zijn zo gewend en ingespeeld op de maakbare samenleving waarin we verzekerd zijn van wieg tot in het graf, waarin we alle risico's proberen uit te sluiten, waarin we een lange lijst met verworven rechten hebben en ook kritisch zijn geworden op alles wat ons niet zint. Ik gebruik persoonlijke voornaamwoorden. Nu blaast de Heere daarin. En wat gaan we doen? Lieve artikeltjes schrijven. Mijn vaccin staat in psalm 27:1. Met de kanttekening 1 en 2.

Ik oordeel daarmee niet over de mensen die zich wel vaccineren. Maar ik ben er ook niet jaloers op.
Ik ben het van de eerste letter tot de laatste letter met je eens. Met één aanvullende kanttekening: psalm 27:1 kan net zo goed een geloofsbelijdenis zijn van iemand die wel gaat vaccineren. Ik zie het alleen hier in huis al gebeuren.
Exact!
helma

Bericht door helma »

...
Toch maar weggehaald. Realiseer me dat ik geen bron weet van deze foto.
Ergens kan ik me toch echt niet voorstellen dat leerlingen zo'n opdracht voorgeschoteld krijgen.
Laatst gewijzigd door helma op 06 jan 2021, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Waarschijnlijk is er ook nog een eerste en een tweede versie van deze opdracht?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:Thuisonderwijs opdracht...
(Ik weet niet welke school)
"Geen spelfouten" zou hier op het forum ook een criterium mogen zijn, zij het niet per se voor succes.
Maar het aantal taalfouten is de laatste tijd wel erg hoog.
~~Soli Deo Gloria~~
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:(...) Ook hier komt heel angstig het failliet van ons christen zijn, en ik beperk me tot onze gezindte, aan het licht. We zijn zo gewend en ingespeeld op de maakbare samenleving waarin we verzekerd zijn van wieg tot in het graf, waarin we alle risico's proberen uit te sluiten, waarin we een lange lijst met verworven rechten hebben en ook kritisch zijn geworden op alles wat ons niet zint. Ik gebruik persoonlijke voornaamwoorden. Nu blaast de Heere daarin. En wat gaan we doen? Lieve artikeltjes schrijven. Mijn vaccin staat in psalm 27:1. Met de kanttekening 1 en 2.

Ik oordeel daarmee niet over de mensen die zich wel vaccineren. Maar ik ben er ook niet jaloers op.
Ik ben het van de eerste letter tot de laatste letter met je eens. Met één aanvullende kanttekening: psalm 27:1 kan net zo goed een geloofsbelijdenis zijn van iemand die wel gaat vaccineren. Ik zie het alleen hier in huis al gebeuren.
En dat begrijp ik niet. Vooral niet na alle heisa van de afgelopen weken en vandaag. Ik veroordeel het ook niet. Dat komt mij niet toe.
parsifal

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef: Verder, je weet de impact van het vaccin niet over 30 jaar, maar dat weet je ook niet over de ziekte zelf. En gezien de impact van de ziekte op korte termijn, is er meer reden om je daar zorgen om te maken.
De Heere heeft leven en dood in de hand hè?
Ja, Dat is ook zo als je een vaccin hebt genomen. Als je je zorgen maakt over de lange termijneffecten van het vaccin en dat als argument gebruikt, dan is het redelijk dit te vergelijken met de ziekte zelf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
"Geen spelfouten" zou hier op het forum ook een criterium mogen zijn, zij het niet per se voor succes.
Inderdaad.

Sommigen vergissen zich geregeld in de ei of de ij. En ook worden er veel woorden die eindigen op d of t fout geschreven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Dodo

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Inderdaad.

Sommigen vergissen zich geregeld in de ei of de ij. En ook worden er veel woorden die eindigen op d of t fout geschreven.
Jij hebt boter op het hoofd hoor.
Plaats reactie