Ik denk dat ze daar in bijvoorbeeld Gameren of Staphorst heel anders over denken, @Forummer.Forummer schreef:De HSV is binnen de HHK ook bij mensen met een waar geestelijk leven breed geaccepteerd toch? Mij is niets bekend van een sjibboleth. Misschien meer een plaatselijk iets?Herman schreef:Op zich zit er tussen 'helemaal opengooien' en 'negatief adviseren' genoeg ruimte om altijd in gesprek te blijven en dat is iets waar je toch onder deze omstandigheden aan moet gaan denken. Vooral omdat de discussie zich toespitst op de kerkelijke weg, die bij voorbaat gesloten is. De HHK is daar ook niet van uitgezonderd, maar daar gaat het dan om morele druk waarin het gebruik van de SV als een sjibboleth functioneert van waar geestelijk leven, of het tegenovergestelde.J.C. Philpot schreef:Als het gaat om de HSV ben ik dat met je eens. Wat betref vertalingen als de bijbel in gewone taal niet. Dus helemaal opengooien, vind ik geen goed idee.Herman schreef:Het gebruik van een bijbelvertaling vind ik niet tot de zo belangrijke zaken behoren, dat daar een kerkelijk oordeel over gevormd moet worden in voorschrijvende zin. Negatief adviserend is prima genoeg en dat biedt een zekere ruimte om daar op grond van het eigen geweten vanaf te wijken. Dat maakt dit soort petities overbodig.
Net zoals de GerGem plaatselijk wel verschillen?
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ok, inderdaad dus een meer plaatselijk gebeuren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Hulde voor dit initiatief.Tannievanv schreef:https://forms.gle/tQwDsYUPi24xJr2R6
Ik merk in mijn gemeente dat de HSV eigenlijk door vrij groot gedeelte van jongeren en ouderen wordt gebruikt. Maar er wordt er krampachtig mee omgegaan. Hoe mooi zou het zijn wanneer we beide vertalingen naast elkaar kunnen gebruiken zonder enige waardeoordelen over de bijbelgebruiker. Ik ben zeker niet voor totale vervanging van de SV. Maar naast elkaar gebruiken? Dat moet toch kunnen!
Er wordt door sommigen krampachtig mee omgegaan. Ik heb zelfs wel gehoord dat er bezwaar werd gemaakt tegen een kandidaat-ouderling omdat hij de HSV las! Dat is toch wel het toppunt van extreem gedrag. Maar het is echt gebeurd. 

Het vrijgeven van de HSV gaat alleen op voor erediensten en kerkelijke activiteiten onder ambtelijk toezicht. Voor het overige heeft de Synode geen bindende uitspraak kunnen doen. Ieder gemeentelid kan naar eigen goed geweten een persoonlijke keuze maken.
Uiteraard. Maar toch zijn er gemeenten waar ook het gebruik van de HSV op de jeugdvereniging niet de bedoeling is, omdat dat ook een 'kerkelijk gebruik' zou zijn. In zo'n geval is het wel extra goed te begrijpen dat mensen een petitie beginnen over dit onderwerp.
Het is mij ook na lang nadenken niet duidelijk waarom een petitie in strijd zou zijn met het gereformeerd kerkrecht. Het staat leden altijd vrij om zich al dan niet in gezamenlijkheid tot de ambtsdragers te wenden.
Het is mij ook na lang nadenken niet duidelijk waarom een petitie in strijd zou zijn met het gereformeerd kerkrecht. Het staat leden altijd vrij om zich al dan niet in gezamenlijkheid tot de ambtsdragers te wenden.
-
Maar naar ambtsdragers wenden wordt toch niet gedaan als men online een petitie doet.DDD schreef:Uiteraard. Maar toch zijn er gemeenten waar ook het gebruik van de HSV op de jeugdvereniging niet de bedoeling is, omdat dat ook een 'kerkelijk gebruik' zou zijn. In zo'n geval is het wel extra goed te begrijpen dat mensen een petitie beginnen over dit onderwerp.
Dan kunnen ze beter een lijstje maken en ergens in de kerk neerzetten misschien.
Zodat niet alleen jongeren maar ook ouderen kunnen tekenen.
Goed in coronatijd lastiger dan voorheen maar toch.
Wel, dat is een kwestie van de petitie aan kerkenraden toesturen. Dit is een voorafgaande stap, en ik zie niet in wat daaraan in strijd zou zijn met het gereformeerd kerkrecht. Je zou natuurlijk kunnen denken aan het veroorzaken van twisten en muiterij, maar als dat het criterium is, dan geldt dat minstens net zo goed voor de GBS.
Die 'leden' zijn in dit geval anoniem. Daarbij is het bewijs van hun 'lidmaatschap' niet via de output van dit formulier te bewijzen, aangezien iedereen met de link (onbeperkt) input kan leveren. Deze petitie is dus op z'n best te omschrijven als niet-gevalideerde peiling.DDD schreef:(...) Het is mij ook na lang nadenken niet duidelijk waarom een petitie in strijd zou zijn met het gereformeerd kerkrecht. Het staat leden altijd vrij om zich al dan niet in gezamenlijkheid tot de ambtsdragers te wenden.
Dat is prima. Maar Philpot zegt dat een petitie in zijn algemeenheid zich niet verhoudt tot respect voor het ambtelijk gezag en tot het gereformeerd kerkrecht. En ik zie vooralsnog niet in waarom dat zo zou zijn. Ik vind het haast een beetje Rooms, al zal het voornamelijk conservatief zijn.
-
Eens! Blijkbaar voelt een groep mensen zich niet echt gehoord en serieus genomen. Dat krijg je als je niet de dialoog zoektSilo schreef:Hulde voor dit initiatief.Tannievanv schreef:https://forms.gle/tQwDsYUPi24xJr2R6
Ik merk in mijn gemeente dat de HSV eigenlijk door vrij groot gedeelte van jongeren en ouderen wordt gebruikt. Maar er wordt er krampachtig mee omgegaan. Hoe mooi zou het zijn wanneer we beide vertalingen naast elkaar kunnen gebruiken zonder enige waardeoordelen over de bijbelgebruiker. Ik ben zeker niet voor totale vervanging van de SV. Maar naast elkaar gebruiken? Dat moet toch kunnen!
Goed opgestelde petitie. Zo te zien loopt het als een trein. Als CGK'er teken ik niet. In mijn eigen gemeente is keuzevrijheid en dat is fijn en goed.
Wat mij intrigeert is de opmerkingen: "In de praktijk wordt de HSV breed gebruikt tijdens de huisgodsdienst van leden van de GG. Een eventuele nieuwe toekomstige revisie van de SV zal daarmee het gebruik van de HSV niet meer kunnen reduceren. Keuzevrijheid zou deze discrepantie weg kunnen nemen."
Ik snap wel wat ze bedoelen. De synode van de GG heeft nu een commissie ingesteld. Die commissie kan over een aantal jaar wel i.c.m. Bewaar het Pand, HHK en eventueel GGIN en OGG een nieuwe revisie beginnen. Maar dan is het al lang te laat. Mensen gaan dan echt niet weer overstappen van vertaling. Ingehaald door de tijd.
Mijn advies: geef de HSV vrij. Ook voor kerkelijk gebruik. Doe een revisie op de SV en gebruik die in de eredienst voor degenen die de SV willen blijven gebruiken.
Wat mij intrigeert is de opmerkingen: "In de praktijk wordt de HSV breed gebruikt tijdens de huisgodsdienst van leden van de GG. Een eventuele nieuwe toekomstige revisie van de SV zal daarmee het gebruik van de HSV niet meer kunnen reduceren. Keuzevrijheid zou deze discrepantie weg kunnen nemen."
Ik snap wel wat ze bedoelen. De synode van de GG heeft nu een commissie ingesteld. Die commissie kan over een aantal jaar wel i.c.m. Bewaar het Pand, HHK en eventueel GGIN en OGG een nieuwe revisie beginnen. Maar dan is het al lang te laat. Mensen gaan dan echt niet weer overstappen van vertaling. Ingehaald door de tijd.
Mijn advies: geef de HSV vrij. Ook voor kerkelijk gebruik. Doe een revisie op de SV en gebruik die in de eredienst voor degenen die de SV willen blijven gebruiken.
-
- Verbannen
Ik vind vooralsnog niet dat de petitie goed loopt hoor.
Een kleine 750 mensen is, mijns inziens, erg weinig.
Een kleine 750 mensen is, mijns inziens, erg weinig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Vraag het Klaas van der Zwaag eens. Die kwam met iets substantiëlers dan een petitie, maar kreeg de kous op de kop.DDD schreef:Dat is prima. Maar Philpot zegt dat een petitie in zijn algemeenheid zich niet verhoudt tot respect voor het ambtelijk gezag en tot het gereformeerd kerkrecht. En ik zie vooralsnog niet in waarom dat zo zou zijn. Ik vind het haast een beetje Rooms, al zal het voornamelijk conservatief zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Ja wel eens, er is binnen dit kerkverband een prachtige weg naar uiteindelijk de Synode. Dergelijke middelen vind ik per definitie verkeerd op dit terrein.J.C. Philpot schreef:Ik sta geheel achter het verspreiden van de leer van de Reformatie via boeken, internet, kranten, cd's, casettebandjes, Vlogs, Podcasts, whatsappjes, folders en alle soorten media. Mits de verpakking geen afbreuk doet aan de boodschap.Erskinees schreef:De petitie is anders erg netjes verwoord. Dus van revolutie kun je echt niet spreken.
Een petitie is niets anders dan een schrijfsel welke wordt verspreid. Precies wat alle reformatoren zo ongeveer hebben gedaan dankzij de uitvinding van het boekdrukken.
Maar voor mij is dat echter een andere zaak als druk uitoefenen op een synode om bepaalde vertalingen toe te staan, via een anonieme internet-petitie. Dan kunnen we toch net zo goed gelijk het Gereformeerde kerkracht afschaffen, een democratisch model invoeren in de kerk, en alle leden via een site rechtstreeks over alles laten stemmen? Maar bijbels is dit in ieder geval niet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.