De Grootste Nederlander

Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Grootste nederlander was die niet 2.24 meter
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Michiel de Ruyter (moedig man)

Leeghwater (super wat die man heeft betekend voor Nederland)

Dick Bruna (al jaren aan de top met zijn Nijntje)

Gerrit Riedveld (briljant architect)

Willem van Oranje (de vader des vaderlands)

[Aangepast op 27/4/04 door tukkertje]
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Wie is ds Kersten , heeft die de SGP opgericht?
Yep.
En de Gereformeerde Gemeenten (100.000 leden).

En talloze reformatorische scholen.

En de Theologische School in Rotterdam.

Ook auteur van een standaardwerk op het gebied van de dogmatiek.
ik ben onder de indruk.
Heeft zeker lang geleefd.
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Hele mooie namen allemaal, maar velen waren groot in hun tijd. Ik denk dat het belangrijk is welke impact zij nu nog hebben. En dat vind ik van Willem van Oranje en De Ruyter niet zo. Goed, bij de Ruyter maken ze lekkere muisjes... Mijn absolute topper was Groen, die bedacht de christelijke politiek. Daar borduurde Kersten op voort. Maar Groen was origineel. En Pim, inderdaad, na 1900 hebben we niet echt veel grootheden voortbebracht. Corrie ten Boom zou nog wel kunnen. Maar die stond er ook niet bij.
parsifal

Bericht door parsifal »

Weer wat van mij:

Ik heb ook meegedaan

Op een zonder twijfel: Erasmus, een van de grootste geleerden uit zijn tijd, maakte de weg vrij voor de reformatie en "lof der zotheid" is het meest humoristische boek wat ik ooit gelezen heb.

Op twee komt Abraham Kuyper, tja ik werk nu eenmaal op de VU, verder is hij een theoloog geweest die tot over de grenzen veel invloed heeft gehad met orthodoxie.

Dan volgen van Leeuwenhoek en Huygens, grote wetenschappers met veel invloed.

Als laatste de vader des vaderlands Willem van Oranje.

Ik heb nog getwijfeld over JD van der Waals, zijn wetenschappelijk werk is zeker heel indrukwekkend maar ik waardeer hem nog het meest omdat zonder hem zijn dochter nooit geboren was.

Vaya con Dios,

Parsifal
Billy

Bericht door Billy »

1. Groen van Prinsterer

2. Willem van Oranje Nassau

3. Prins Maurits

4. ds. G. H. Kersten

hebben allen zowel wat betreft reformatie en politiek veel voor ons land betekend!

[Aangepast op 28/4/04 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Billy
1. Groen van Prinsterer

2. Willem van Oranje Nassau

3. Prins Maurits

4. ds. G. H. Kersten

hebben allen zowel wat betreft reformatie en politiek veel voor ons land betekend!

[Aangepast op 28/4/04 door Billy]
Ik waardeer je lijstje en ik waardeer ook het werk wat ds. Kersten gedaan heeft voor de Ger.Gem en aanverwanten, maar in de meeste kerkgeschiedenis boekjes komt ds. Kersten er maar met 1 alinea vrij bekaaid af, komt dat nou omdat de meeste schrijvers hun werk niet kennen of zou dat komen omdat het werk van ds. Kersten toch maar van beperkte schaal was. Bovendien was ds. Kersten vanaf 1940 niet geheel onbesproken meer. Maar dat neemt uiteraard niet weg dat ds. Kersten in de Ger. Gem. een groot man is geweest.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
gallio

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Egbert

Ik waardeer je lijstje en ik waardeer ook het werk wat ds. Kersten gedaan heeft voor de Ger.Gem en aanverwanten.....

Maar dat neemt uiteraard niet weg dat ds. Kersten in de Ger. Gem. een groot man is geweest.
Ja, juist, een groot man voor zijn eigen zuil, maar hoeveel invloed heeft hij op de rest van NL gehad?
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door gallio

Ik waardeer je lijstje en ik waardeer ook het werk wat ds. Kersten gedaan heeft voor de Ger.Gem en aanverwanten.....

Maar dat neemt uiteraard niet weg dat ds. Kersten in de Ger. Gem. een groot man is geweest.
Ja, juist, een groot man voor zijn eigen zuil, maar hoeveel invloed heeft hij op de rest van NL gehad?
SGP...
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Oorspronkelijk gepost door gallio

SGP...
toch een kabinet laten vallen.
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Ben je dan een groot Nederlander?
Sabra

Bericht door Sabra »

http://www.degrootstenederlander.kro.nl

Hier kun je stemmen.

Ik heb gestemd op:

Michiel de Ruyter
Baruch Spinoza
Christaan Huygens
Willem van Oranje
Abraham Kuiper
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Michiel de Ruyter,
Groen van Prinsterer,
Thomas a Kempis,
Maarten Tromp,
en Rembrandt

Ik heb ook aan Willem van Oranje gedacht, maar vind hem absoluut niet origineel om te kiezen, Erasmus mag dan een groot geleerde zijn, maar ook een grove spotter, en daarom viel hij af.
Jan de Wit

Hadewych

Titus Brandsma

Geert Groote

Thomas à Kempis

Anne Frank
Andre

Bericht door Andre »

Prins Bernard is nu ook toegevoegd volgends de Stentor.
Plaats reactie