Inderdaad. Hier op Flakkee heeft het reformatorisch onderwijs nooit voet aan de grond gekregen. Daardoor wordt het hier heel anders gewaardeerd. Nu denk ik: wat een zegen dat er nooit reformatorisch onderwijs is gekomen.Wim Anker schreef:
Dat schuingedrukte is a. maar de vraag en b. angst is m.i. geen bijbels uitgangspunt. Mijn ervaring is dat reformatorische scholen het bevindelijke deel van de christelijke scholen "overnamen' met een enorme kaalslag van de christelijke scholen tot gevolg.
Een anekdote: Even na 1953 kreeg mijn opa bezoek van de refoschool uit de naburige plaats. Door de scheuring waren veel leerlingen van de refo school verdwenen en dreigden er ontslagen. Mijn opa kreeg het verzoek zijn kinderen van de plaatselijke christelijke school over te plaatsen naar de refo school om dat te voorkomen.
Wij waarderen de refo bubbel heel verschillend blijkbaar.
Ik geef op mijn christelijke school les uit de Bijbel. Ik lees zo 1x per week met de kinderen uit de SV. In andere klassen wordt ook wel de HSV gebruikt. Ik leer wekelijks een psalm aan, zing ook liederen van Sela, en spreek de inhoud met de kinderen door. Ik hou dit jaar een kerstviering in de klas en één van de leerlingen neemt graag een drumstel mee.
Ik waardeer dat ik mezelf kan zijn, ik waardeer die diversiteit in de klas en ik heb het idee dat mijn kinderen meer met een brede blik kunnen kijken dan ik kon op die leeftijd.