Ja de volledige schuldbekentenis.Germanicus schreef:Ik ben wel benieuwd: a. Is er in jouw gemeente aandacht besteed aan de schuldbelijdenis/verootmoediging en b. zo ja, op welk manier?
Kerk en WO2
Re: Kerk en WO2
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Kerk en WO2
Onze dominee heeft meerdere keren onze schuld richting het Joodse volk aangehaald in zijn preken de afgelopen zondagen.
Re: Kerk en WO2
Ja, in het gebed.Germanicus schreef:Ik ben wel benieuwd: a. Is er in jouw gemeente aandacht besteed aan de schuldbelijdenis/verootmoediging en b. zo ja, op welk manier?
-
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10
Re: Kerk en WO2
Dank voor de eerste reacties. Ze laten een divers beeld zien.
In onze gemeente is een tekst van schuldbelijdenis en verootmoediging (gebaseerd op de tekst uit de handreiking, maar compacter en toegespitst op de lokale context) voorgelezen.
In onze gemeente is een tekst van schuldbelijdenis en verootmoediging (gebaseerd op de tekst uit de handreiking, maar compacter en toegespitst op de lokale context) voorgelezen.
Hier beneden is het niet.
Re: Kerk en WO2
Zowel in het gebed als in de preek zijn bepaalde aspecten aan de orde gekomen.
Re: Kerk en WO2
Ik heb er een beetje moeite mee om als kerk schuld te belijden voor gebeurtenissen uit het verleden. Een kerk is geen natuurlijk persoon. Dus wat heeft de kerk gedaan/misdaan? Binnen de kerk zijn genoeg mensen geweest die wel veel hebben gedaan. Ook zijn er veel mensen geweest die niets hebben gedaan. Welke reden dat heeft gehad, weet ik niet en daar wil ik ook met mijn 21e eeuw visie vanaf blijven. Als mensen persoonlijk iets hebben nagelaten waar zij veel spijt van hebben (gehad), is het tussen deze persoon, God en eventueel degene die daaronder geleden hebben. Zo stoor ik mij trouwens ook over de roep om excuses in Nederlands Indië, slavernij verleden etc. Dat is helaas gebeurd. In onze huidige optiek was dat niet juist, maar excuses voor gebeurtenissen ver voor mijn geboorte kan ik niets mee.
Ik denk dat men in plaats van excuses te maken beter een andere houding aan kan nemen naar de medemens; jood, vluchteling uit Afrika, ras, kleur, geaardheid, sociale klasse. Er zijn genoeg mensen in de huidige samenleving die nog verguisd worden.
Ik denk dat men in plaats van excuses te maken beter een andere houding aan kan nemen naar de medemens; jood, vluchteling uit Afrika, ras, kleur, geaardheid, sociale klasse. Er zijn genoeg mensen in de huidige samenleving die nog verguisd worden.
Laatst gewijzigd door merel op 17 nov 2020, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kerk en WO2
En zo is het precies!merel schreef:Ik heb er een beetje moeite mee om als kerk schuld te belijden voor gebeurtenissen uit het verleden. Een kerk is geen natuurlijk persoon. Dus wat heeft de kerk gedaan/misdaan. Binnen de kerk zijn genoeg mensen geweest die wel veel hebben gedaan. Ook zijn er veel mensen geweest die niets hebben gedaan. Welke reden dat heeft gehad, weet ik niet en daar wil ik ook met mijn 21e eeuw visie vanaf blijven. Als mensen persoonlijk iets hebben nagelaten waar zij veel spijt van hebben (gehad), is het tussen deze persoon, God en eventueel degene die daaronder geleden hebben. Zo stoor ik mij trouwens ook over de roep om excuses in Nederlands Indië, slavernij verleden etc. Dat is helaas gebeurd. In onze huidige optiek was dat niet juist, maar excuses voor gebeurtenissen ver voor mijn geboorte kan ik niets mee.
Ik denk dat men in plaats van excuses te maken beter een andere houding aan kan nemen naar de medemens; jood, vluchteling uit Afrika, ras, kleur, geaardheid, sociale klasse. Er zijn genoeg mensen in de huidige samenleving die nog verguisd worden.
- J.C. Philpot
- Berichten: 9042
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Kerk en WO2
Ik worstel er zelf ook mee. Wat is nu precies de tijdgeest met zijn politiek correcte excuses voor allerlei zaken, en wat is nu het bijbelse vereenzelvigen met de schuld van ons volk, kerk en voorvaders?
Destondanks deed het me toch veel toen zondag in het gebed de schuld beleden werd ten opzichte van het Joodse volk.
Destondanks deed het me toch veel toen zondag in het gebed de schuld beleden werd ten opzichte van het Joodse volk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Kerk en WO2
Zonder bekering geen oprechte schuldbelijdenis. Dus ik onderschrijf de laatste zin wel, maar dan met de kanttekening dat een betere houding ten opzichte van de medemens niet tegenover belijdenis hoeft te staan maar onlosmakelijk daarmee in verband hoort te staan.Erasmiaan schreef:En zo is het precies!merel schreef:Ik denk dat men in plaats van excuses te maken beter een andere houding aan kan nemen naar de medemens; jood, vluchteling uit Afrika, ras, kleur, geaardheid, sociale klasse. Er zijn genoeg mensen in de huidige samenleving die nog verguisd worden.
-
OnlineMaanenschijn
- Berichten: 4197
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Kerk en WO2
In het gebed is er uitgebreid aandacht aan besteed. Ook in de preek heeft de predikant open zijn gevoelens omtrent deze schuldbelijdenis gedeeld. Dat was eerlijk en mooi.
Het gaf ook aanleiding om er in het gezin over door te praten, wat ook waardevol was.
Het gaf ook aanleiding om er in het gezin over door te praten, wat ook waardevol was.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Kerk en WO2
Dat vind ik te makkelijk Een kerk is als het ware entiteit. Een entiteit kan ook excuses maken. Zo heb ik eens excuses aangeboden gekregen van de Belastingdienst wegens een grote fout. De excuses werd aangeboden namens de Belastingdienstn en dat was terecht. We hebben ook eens bloemen gekregen van de ING wegens een fout. Ook om zo namens de ING excuses aan te bieden. Excuses is niet hetzelfde als schuld belijden, maar hieruit blijkt wel dat een instantie ook wel degelijk excuses aan kan bieden of schuld kan belijden. Een medewerker handelt niet onder eigen verantwoordelijkheid. Hoewel de kerk geen bedrijf is lopen de lijnen grotendeels wel hetzelfde. Door de kerken is in het verleden niet genoeg uitgesproken en gehandeld dat de Joden beschermd moesten worden. Kerken waren oorverdovend stil. En daar kan en mag men nu schuld voor belijden. Ik vind het getuigen van individualistisch denken dat we alleen schuld kunnen belijden voor onze eigen daden. De schuld van de kerken uit het verleden kunnen we ook nu nog, collectief, belijden.merel schreef:Ik heb er een beetje moeite mee om als kerk schuld te belijden voor gebeurtenissen uit het verleden. Een kerk is geen natuurlijk persoon. Dus wat heeft de kerk gedaan/misdaan? Binnen de kerk zijn genoeg mensen geweest die wel veel hebben gedaan. Ook zijn er veel mensen geweest die niets hebben gedaan. Welke reden dat heeft gehad, weet ik niet en daar wil ik ook met mijn 21e eeuw visie vanaf blijven.
-
- Berichten: 4741
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Kerk en WO2
ik begreep dat de voorlezer het had gelezenGermanicus schreef:Dank voor de eerste reacties. Ze laten een divers beeld zien.
In onze gemeente is een tekst van schuldbelijdenis en verootmoediging (gebaseerd op de tekst uit de handreiking, maar compacter en toegespitst op de lokale context) voorgelezen.
In onze gemeente geen aandacht hiervoor, wat me verbaasde.
Onze eigen predikant was niet aanwijzig, dat had misschien ook wel invloed.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Kerk en WO2
mcgk schreef:Dat vind ik te makkelijk Een kerk is als het ware entiteit. Een entiteit kan ook excuses maken. Zo heb ik eens excuses aangeboden gekregen van de Belastingdienst wegens een grote fout. De excuses werd aangeboden namens de Belastingdienstn en dat was terecht. We hebben ook eens bloemen gekregen van de ING wegens een fout. Ook om zo namens de ING excuses aan te bieden. Excuses is niet hetzelfde als schuld belijden, maar hieruit blijkt wel dat een instantie ook wel degelijk excuses aan kan bieden of schuld kan belijden. Een medewerker handelt niet onder eigen verantwoordelijkheid. Hoewel de kerk geen bedrijf is lopen de lijnen grotendeels wel hetzelfde. Door de kerken is in het verleden niet genoeg uitgesproken en gehandeld dat de Joden beschermd moesten worden. Kerken waren oorverdovend stil. En daar kan en mag men nu schuld voor belijden. Ik vind het getuigen van individualistisch denken dat we alleen schuld kunnen belijden voor onze eigen daden. De schuld van de kerken uit het verleden kunnen we ook nu nog, collectief, belijden.merel schreef:Ik heb er een beetje moeite mee om als kerk schuld te belijden voor gebeurtenissen uit het verleden. Een kerk is geen natuurlijk persoon. Dus wat heeft de kerk gedaan/misdaan? Binnen de kerk zijn genoeg mensen geweest die wel veel hebben gedaan. Ook zijn er veel mensen geweest die niets hebben gedaan. Welke reden dat heeft gehad, weet ik niet en daar wil ik ook met mijn 21e eeuw visie vanaf blijven.
Precies, degene die wat verkeerd heeft gedaan ( belastingdienst) hebben aan jou/ het slachtoffer persoonlijk excuus aangeboden. Zo is mijns inziens de juiste weg. Ik kan er nu niets mee. Wel kan je als kerk tijdens de diensten paralellen trekken naar de huidige maatschappij en waar de kerk of de lidmaten op dit moment nog steken laat vallen.
Re: Kerk en WO2
Moeten we overal iets mee 'kunnen'? Ik denk het niet. Ons christenen past ootmoed. En wanneer we reflecterend moeten concluderen dat de kerk als denominatie/entiteit in het verleden fouten heeft gemaakt moet daarvoor schuldbelijdenis plaatsvinden. Omdat de personen niet meer in leven zijn kan dat door de fouten erkennen in het gebed. Daarmee heeft degene die wat verkeerd heeft gedaan (de kerken) schuld beleden over het verleden. Nehemia en Daniel beleden collectief schuld over de daden van het volk. Ook uit het verleden.