Je hebt grotendeels gelijk Samanthi, alleen de oplossing die vaak gevonden gaat worden in doe-het-zelf bekeringen is ook niet zo positief.samanthi schreef:@Pierre27 geen hard oordeel, maar wel een Bijbelse vermaning, het kan toch niet om mensen voor Gods aangezicht te laten 'liegen'?
Is dit niet één van de oorzaken dat de kerken in verval zijn?
Onbekeerd geloof belijden, onbekeerd in de kerkenraad zitten...
Het kan niet, de Bijbel leert dat de oudste en diakenen vol van de Geest moeten zijn.
Bekering, vroeger en nu
Re: Bekering, vroeger en nu
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Bekering, vroeger en nu
Heb ik het daarover dan?pierre27 schreef:Je hebt grotendeels gelijk Samanthi, alleen de oplossing die vaak gevonden gaat worden in doe-het-zelf bekeringen is ook niet zo positief.samanthi schreef:@Pierre27 geen hard oordeel, maar wel een Bijbelse vermaning, het kan toch niet om mensen voor Gods aangezicht te laten 'liegen'?
Is dit niet één van de oorzaken dat de kerken in verval zijn?
Onbekeerd geloof belijden, onbekeerd in de kerkenraad zitten...
Het kan niet, de Bijbel leert dat de oudste en diakenen vol van de Geest moeten zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Bekering, vroeger en nu
Nee ik heb het daarover.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Bekering, vroeger en nu
Ik behrijp wederom niet wat dat er mee te maken heeft.pierre27 schreef:Nee ik heb het daarover.
Onbekeerde in de kerkenraad is helemaal de oplossing niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Bekering, vroeger en nu
Mensen, laten we beseffen dat zowel het ambt als de gang naar het Heilig Avondmaal niet zalig maken.
Het gaat erom of we geborgen zijn in de geheel enige Ark der Behoudenis, Jezus Christus.
Het gaat erom of we geborgen zijn in de geheel enige Ark der Behoudenis, Jezus Christus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Berichten: 8621
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Bekering, vroeger en nu
Het hoort gewoon nietJantje schreef:Mensen, laten we beseffen dat zowel het ambt als de gang naar het Heilig Avondmaal niet zalig maken.
Het gaat erom of we geborgen zijn in de geheel enige Ark der Behoudenis, Jezus Christus.
punt
Re: Bekering, vroeger en nu
Dat klopt zeg, er is niemand die dat beweerd, maar we moeten wel de Bijbelse lijn volgen, daar staan richtlijnen over het gemeente zijn... daar zijn we ver vanaf.Jantje schreef:Mensen, laten we beseffen dat zowel het ambt als de gang naar het Heilig Avondmaal niet zalig maken.
Het gaat erom of we geborgen zijn in de geheel enige Ark der Behoudenis, Jezus Christus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Bekering, vroeger en nu
Mooie reactie.Erasmiaan schreef:Ik zal verder niet op de persoonlijke ontboezemingen ingaan, want ik waardeer de openheid, maar wil me er verre van houden dat ik digitaal iets verkeerds zeg. Ik ben niet tot een overste en rechter gesteld en heb m'n handen vol aan mezelf.
Om op het punt van Galt over vrees vs. liefde in te gaan: ik ben er vast van overtuigd dat in de ogenblikken dat God Zijn Zoon in je hart openbaart, er geen vrees is, maar dat God dan alles en in allen is. Dan wordt waar wat in psalm 23 staat: mijn beker is overvloeiende. Dat kan korter of langer duren, daarna kan alles weer betwist worden, maar in die ogenblikken is vol, vol. Of het nu een vingerhoed of een beker is. Dát bedoel ik.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Bekering, vroeger en nu
Eens!pierre27 schreef:Mooie reactie.Erasmiaan schreef:Ik zal verder niet op de persoonlijke ontboezemingen ingaan, want ik waardeer de openheid, maar wil me er verre van houden dat ik digitaal iets verkeerds zeg. Ik ben niet tot een overste en rechter gesteld en heb m'n handen vol aan mezelf.
Om op het punt van Galt over vrees vs. liefde in te gaan: ik ben er vast van overtuigd dat in de ogenblikken dat God Zijn Zoon in je hart openbaart, er geen vrees is, maar dat God dan alles en in allen is. Dan wordt waar wat in psalm 23 staat: mijn beker is overvloeiende. Dat kan korter of langer duren, daarna kan alles weer betwist worden, maar in die ogenblikken is vol, vol. Of het nu een vingerhoed of een beker is. Dát bedoel ik.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57
Re: Bekering, vroeger en nu
In de oorlogsjaren verscheen er binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland enige tijd een Mededelingenblad. In het nummer van 13 juli 1944 is het volgende te lezen onder het kopje MAG EEN ONBEKEERD MENSCH DIAKEN ZIJN?samanthi schreef:@Pierre27 geen hard oordeel, maar wel een Bijbelse vermaning, het kan toch niet om mensen voor Gods aangezicht te laten 'liegen'?
Is dit niet één van de oorzaken dat de kerken in verval zijn?
Onbekeerd geloof belijden, onbekeerd in de kerkenraad zitten...
Het kan niet, de Bijbel leert dat de oudste en diakenen vol van de Geest moeten zijn.
X. vraagt, of en onbekeerd mens diaken zijn mag? Anderzijds, of ook zulk een zijn gaven ten nutte van de gemeente moet aanleggen?
Antwoord: Ik heb er reeds meermalen op gewezen, dat de eerste vraag niet goed gesteld is. Mag een onbekeerd mens schoolmeester zijn? Mag hij timmerman zijn, of metselaar? Ik weet maar één zaak, die hij mag, n.l. zich tot God bekeren eer het te laat is. Dat is de eis van Gods Woord, al kan hij zichzelf niet bekeren. Men moet een onbekeerde geen recht toekennen. Hij heeft alle recht in Adam verloren.
Zijn er geen onbekeerden door God in de kerk gebruikt? O ja. Denk maar aan Judas. Hoevelen heeft de Heere sindsdien willen dienstbaar stellen, die tot hun eigen oordeel het licht voor anderen op de rug droegen, maar zelf in het donker wandelden. Hun positie is niet te benijden. Maar zo zij door de gemeente geroepen worden, moeten zij hun gaven besteden en dienen. Het is wel een teken van de donkerheid, die over Gods Kerk hangt, als onbekeerden de ambten gaan vervullen; doch dat geeft niemand recht zich te onttrekken. En de eis van bekering blijft.
Re: Bekering, vroeger en nu
Dit staat ook in het boek: voetspoor der vaderen.Wet en Evangelie schreef:In de oorlogsjaren verscheen er binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland enige tijd een Mededelingenblad. In het nummer van 13 juli 1944 is het volgende te lezen onder het kopje MAG EEN ONBEKEERD MENSCH DIAKEN ZIJN?samanthi schreef:@Pierre27 geen hard oordeel, maar wel een Bijbelse vermaning, het kan toch niet om mensen voor Gods aangezicht te laten 'liegen'?
Is dit niet één van de oorzaken dat de kerken in verval zijn?
Onbekeerd geloof belijden, onbekeerd in de kerkenraad zitten...
Het kan niet, de Bijbel leert dat de oudste en diakenen vol van de Geest moeten zijn.
X. vraagt, of en onbekeerd mens diaken zijn mag? Anderzijds, of ook zulk een zijn gaven ten nutte van de gemeente moet aanleggen?
Antwoord: Ik heb er reeds meermalen op gewezen, dat de eerste vraag niet goed gesteld is. Mag een onbekeerd mens schoolmeester zijn? Mag hij timmerman zijn, of metselaar? Ik weet maar één zaak, die hij mag, n.l. zich tot God bekeren eer het te laat is. Dat is de eis van Gods Woord, al kan hij zichzelf niet bekeren. Men moet een onbekeerde geen recht toekennen. Hij heeft alle recht in Adam verloren.
Zijn er geen onbekeerden door God in de kerk gebruikt? O ja. Denk maar aan Judas. Hoevelen heeft de Heere sindsdien willen dienstbaar stellen, die tot hun eigen oordeel het licht voor anderen op de rug droegen, maar zelf in het donker wandelden. Hun positie is niet te benijden. Maar zo zij door de gemeente geroepen worden, moeten zij hun gaven besteden en dienen. Het is wel een teken van de donkerheid, die over Gods Kerk hangt, als onbekeerden de ambten gaan vervullen; doch dat geeft niemand recht zich te onttrekken. En de eis van bekering blijft.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57
Re: Bekering, vroeger en nu
Klopt, dit boek heb ik ook.pierre27 schreef:Dit staat ook in het boek: voetspoor der vaderen.Wet en Evangelie schreef:In de oorlogsjaren verscheen er binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland enige tijd een Mededelingenblad. In het nummer van 13 juli 1944 is het volgende te lezen onder het kopje MAG EEN ONBEKEERD MENSCH DIAKEN ZIJN?samanthi schreef:@Pierre27 geen hard oordeel, maar wel een Bijbelse vermaning, het kan toch niet om mensen voor Gods aangezicht te laten 'liegen'?
Is dit niet één van de oorzaken dat de kerken in verval zijn?
Onbekeerd geloof belijden, onbekeerd in de kerkenraad zitten...
Het kan niet, de Bijbel leert dat de oudste en diakenen vol van de Geest moeten zijn.
X. vraagt, of en onbekeerd mens diaken zijn mag? Anderzijds, of ook zulk een zijn gaven ten nutte van de gemeente moet aanleggen?
Antwoord: Ik heb er reeds meermalen op gewezen, dat de eerste vraag niet goed gesteld is. Mag een onbekeerd mens schoolmeester zijn? Mag hij timmerman zijn, of metselaar? Ik weet maar één zaak, die hij mag, n.l. zich tot God bekeren eer het te laat is. Dat is de eis van Gods Woord, al kan hij zichzelf niet bekeren. Men moet een onbekeerde geen recht toekennen. Hij heeft alle recht in Adam verloren.
Zijn er geen onbekeerden door God in de kerk gebruikt? O ja. Denk maar aan Judas. Hoevelen heeft de Heere sindsdien willen dienstbaar stellen, die tot hun eigen oordeel het licht voor anderen op de rug droegen, maar zelf in het donker wandelden. Hun positie is niet te benijden. Maar zo zij door de gemeente geroepen worden, moeten zij hun gaven besteden en dienen. Het is wel een teken van de donkerheid, die over Gods Kerk hangt, als onbekeerden de ambten gaan vervullen; doch dat geeft niemand recht zich te onttrekken. En de eis van bekering blijft.
- Ora et labora
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10
Re: Bekering, vroeger en nu
Vandaag hoorde ik een Herder en Leraar hij zij___Vroeger waren er veel mensen die werkelijk konden getuigen
wie de Heere voor hun ziel was. Daarmee niet gezegd dat vroeger alles beter was__De Heere is van gisteren en heden dezelfde.
Maar het geloof uit en door en tot Christus is zo oneindig groot en goed. Hij zorgt voor Zijn eigen eer en voor Zijn kinderen. En er worden nog steeds mensen zalig! Soli Deo gloria!
wie de Heere voor hun ziel was. Daarmee niet gezegd dat vroeger alles beter was__De Heere is van gisteren en heden dezelfde.
Maar het geloof uit en door en tot Christus is zo oneindig groot en goed. Hij zorgt voor Zijn eigen eer en voor Zijn kinderen. En er worden nog steeds mensen zalig! Soli Deo gloria!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Re: Bekering, vroeger en nu
Zo timmer je de eis, die aan kerkenraadsleden gesteld worden in de Bijbel, dicht.Wet en Evangelie schreef:In de oorlogsjaren verscheen er binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland enige tijd een Mededelingenblad. In het nummer van 13 juli 1944 is het volgende te lezen onder het kopje MAG EEN ONBEKEERD MENSCH DIAKEN ZIJN?samanthi schreef:@Pierre27 geen hard oordeel, maar wel een Bijbelse vermaning, het kan toch niet om mensen voor Gods aangezicht te laten 'liegen'?
Is dit niet één van de oorzaken dat de kerken in verval zijn?
Onbekeerd geloof belijden, onbekeerd in de kerkenraad zitten...
Het kan niet, de Bijbel leert dat de oudste en diakenen vol van de Geest moeten zijn.
X. vraagt, of en onbekeerd mens diaken zijn mag? Anderzijds, of ook zulk een zijn gaven ten nutte van de gemeente moet aanleggen?
Antwoord: Ik heb er reeds meermalen op gewezen, dat de eerste vraag niet goed gesteld is. Mag een onbekeerd mens schoolmeester zijn? Mag hij timmerman zijn, of metselaar? Ik weet maar één zaak, die hij mag, n.l. zich tot God bekeren eer het te laat is. Dat is de eis van Gods Woord, al kan hij zichzelf niet bekeren. Men moet een onbekeerde geen recht toekennen. Hij heeft alle recht in Adam verloren.
Zijn er geen onbekeerden door God in de kerk gebruikt? O ja. Denk maar aan Judas. Hoevelen heeft de Heere sindsdien willen dienstbaar stellen, die tot hun eigen oordeel het licht voor anderen op de rug droegen, maar zelf in het donker wandelden. Hun positie is niet te benijden. Maar zo zij door de gemeente geroepen worden, moeten zij hun gaven besteden en dienen. Het is wel een teken van de donkerheid, die over Gods Kerk hangt, als onbekeerden de ambten gaan vervullen; doch dat geeft niemand recht zich te onttrekken. En de eis van bekering blijft.
Niemand mag onbekeerd zijn, dat is helemaal waar, als een gemeente een onbekeerde gaat beroepen is er al eerder iets fout gegaan, daar ligt heel veel van vervlakking in de kerken, belijdenis des geloofs doen... zonder geloof, dopen... zonder geloof, in de kerkenraad zitten... zonder geloof, wat moet ervan zo'n gemeente terecht komen?
Wat is een gemeente dan nog?
Hier ligt onze schuld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Berichten: 8621
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Bekering, vroeger en nu
Hoort hij dat nu niet of veel minder ?Ora et labora schreef:Vandaag hoorde ik een Herder en Leraar hij zij___Vroeger waren er veel mensen die werkelijk konden getuigen
wie de Heere voor hun ziel was. Daarmee niet gezegd dat vroeger alles beter was__De Heere is van gisteren en heden dezelfde.
Maar het geloof uit en door en tot Christus is zo oneindig groot en goed. Hij zorgt voor Zijn eigen eer en voor Zijn kinderen. En er worden nog steeds mensen zalig! Soli Deo gloria!