Regeling grijs kenteken per januari

Lecram

Regeling grijs kenteken per januari

Bericht door Lecram »

Wie op 1 januari 2005 een auto met grijs kenteken aanschaft zal BPM moeten betalen. Het maakt daarbij niet uit of u ondernemer, particulier of invalide bent. Voor bestaande grijs kenteken auto's hoeft geen BPM nabetaald te worden. Met ingang van 1 januari 2005 wordt de wegenbelasting voor grijs kentekens gelijk getrokken met het gele kenteken. Dit betekent verhogingen van de wegenbelasting tot 600%. Ondernemers en invaliden worden gecompenseerd voor de BPM en de verhoogde wegenbelasting. Voor ondernemers geldt vanaf 1 januari een verruimde investeringsaftrek. BPM betaald voor de aanschaf van een grijs kentekenauto kan via een extra investeringsaftrek worden teruggevraagd. Ook de extra wegenbelasting kan via de aangifte van de ondernemer worden teruggevraagd. Voor invaliden is de teruggaafregeling nog niet bekend maar gedacht kan worden dat BPM en wegenbelasting wordt terugbetaald na overleg van een bewijs dat iemand invalide is. Particulieren vangen op deze wijze bot en krijgen niets terug. Zij betalen vanaf 1 januari BPM bij de aanschaf van een nieuwe grijskenteken auto en betalen de verhoogde wegenbelasting. De verhoging van de wegenbelasting naar het personenautotarief geldt voor zowel bestaand als nieuw aan te schaffen grijs kenteken auto's.

Goede zaak.
Lecram

Bericht door Lecram »

Overigens, kunnen ze gelijk die rare bochel regeling afschaffen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Zeer zeker een goede zaak, dan wordt grijs weer gebruikt waar grijs voor bedoelt was. De meest luxe Jeeps of wat dan ook reden op grijs terwijl hij nooit voor het werk gebruikt werd, het was altijd alleen maar een luxe paard.

Gelukkig heeft de regering ingezien dat het afschaffen van grijs niet tenkosten mocht gaan van waar het voor bestemd was.
Jeltje

Bericht door Jeltje »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
... en waarbij jullie gemakshalve maar even de mensen vergeten die dmv het grijze kenteken nog net wel een auto konden rijden...

... en die nu niet weten hoe ze de eindjes van de auto-kosten nog aan elkaar moeten knopen...

... maar ja, die mensen worden wel vaker vergeten...
Die mensen worden niet vergeten Anemoon, maar die mensen maken oneigenlijk gebruik van het grijs kenteken.
Het grijs kenteken was en is bedoeld voor de ondernemer en dan zeker de kleine ondernemer om hem of haar tegemoet te komen in de bedrijfskosten.

Alleen wat slimmerikken hebben bedacht dat het prive ook wel erg voordeling was om grijs te gaan rijden. Dit nam in de loop der jaren zo de overhand dat het bedrijfsleven daarvan nu bijna de dupe was geworden.
Nee grijs voor particulier beslist niet, althans niet ten kosten van de kleine ondernemer.
Lecram

Bericht door Lecram »

... en waarbij jullie gemakshalve maar even de mensen vergeten die dmv het grijze kenteken nog net wel een auto konden rijden...

... en die nu niet weten hoe ze de eindjes van de auto-kosten nog aan elkaar moeten knopen...

De grijskentekenregeling is bedoeld voor ondernemenr, niet voor de minima. Daar zijn heell veel andere voorzieningen voor. Daar mogen ondernemers toch ook geen gebruik van maken?
We moeten de zaken niet gaan omdraaien. Anders kunnen we ook zeggen dat we de minima ook maar moeten toestaan om hun belastingbiljet onjuist in te gaan vullen. Of BTW aftrek toe moeten laten enz.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

De grijskentekenregeling is bedoeld voor ondernemenr, niet voor de minima. Daar zijn heell veel andere voorzieningen voor. Daar mogen ondernemers toch ook geen gebruik van maken?
We moeten de zaken niet gaan omdraaien. Anders kunnen we ook zeggen dat we de minima ook maar moeten toestaan om hun belastingbiljet onjuist in te gaan vullen. Of BTW aftrek toe moeten laten enz.
Ho ho ho... Je schiet naar mijn bescheiden mening wel wat door. Het was volkomen legaal om partikulier met een grijs kenteken te gaan rijden. Dat heeft niets te maken met zonden zoals belastingfraude.
Daarnaast zijn ondernemers nou juist uitgesproken het volk die alles aanpakken wat ze te pakken kunnen krijgen. Indien het mogelijk was om aanspraak te maken op een voorziening voor de minima, zouden juist die het niet nalaten.
Adorote

Bericht door Adorote »

Dat er misbruik wordt en werd gemaakt van grijs rijden is nog maar de vraag; ten eerste werd en wordt het mogelijk gemaakt door de wet.

Grijs rijden moet blijven voor hen die een bedrijf beginnen ,zoniet klein bedrijfje hebben.

Echt Hollands om weer te willen beschikken over andermans/vrouws beurs.

Voor veel mensen is grijs rijden een uitkomst het is er niet voor niets.
Wout

Bericht door Wout »

Inderdaad was het niet verboden om gebruik te maken van het grijze kenteken.

Overigens Kaw, jouw mening over ondernemers vind ik ronduit denigrerend en ongenuanceerd. Hetzelfde zou ik van de veel grotere groep niet-ondernemers kunnen beweren. Maar goed, het zal wel.

Wat in dit topic naar voren komt, is dat er op grote schaal misbruik gemaakt werd en wordt van het grijze kenteken. Is mij niets van bekend.

Het kabinet heeft geld nodig. Anderzijds loopt NL steeds meer uit de pas met andere landen als het gaat om de hoogte van het vennootschapsbelasting-tarief. Dit moet fors omlaag. Kost enorm veel geld. Waar halen zij dat vandaan? Wel, laten we de grijze kentekens afschaffen. En dan onder de argumentatie dat de gebruikers direct weer gecompenseerd worden met het lagere Vpb-tarief.

Helaas is het echter zo dat juist de grote ondernemingen (met name beursgenoteerde ondernemingen) een enorm voordeel behalen met het verlaagde Vpb-tarief. Stel: je hebt een winst van € 1.000.000.000. Een verlaging van 3% is dan € 30.000.000 extra winst! Terwijl veel kleine ondernemers niet eens in de BV zitten dus ook helemaal niet onder de Vpb vallen.

Hier heeft de politiek gelukkig doorheen geprikt. Vandaar dat er een motie aangenomen is om wat wijzigingen in het voorstel door te voeren. Overigens, het Kabinet moet nog met haar officiële wijzigingsvoorstel komen!

Beoogd is nu de primaire wijzigingen te laten staan, en zoals Lecram aangeeft, extra investeringsaftrek en kostenaftrek in het leven te roepen. Dit zijn echter heel omslachtige maatregelen welke vanuit een m.i. verkeerd perspectief genomen worden.

Dat misbruik valt namelijk heel erg mee! Zeker als je de particulieren die een goedkope 2e hands auto op grijs kenteken aanschaffen, niet meerekent. Wat is dan uiteindelijk nog het voordeel? Een iets lagere aankoopprijs en minder wegenbelasting maar wel minder comfort.

De grijs-kenteken-auto's moeten al aan allerlei regels voldoen. Personenbusjes vallen daarom vaak al niet eens meer onder deze regeling. Een veel eenvoudiger regel zou dan zijn: grijs kenteken alleen nog voor ondernemers => inschrijving KvK vereist, etc. Alle anderen moeten gewoon BPM betalen, zowel bij nieuwe aanschaf als bij 2e hands. In het laatste geval is de situatie gelijk met het importeren van een auto uit het buitenland. Ook dan moet je alsnog BPM betalen.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik vind het ook een goede zaak dat het grijze kenteken voor particulieren word afgeschaft.
Bij ons in de familie had ik 3 ooms/tantes, die állemaal in een busje rondreden. Inmiddels heeft eentje een eigen bedrijf opgericht, en heeft volledig recht op zo'n busje.
Dan nog een, die het busje inmiddels heeft verkocht, na de nieuwbouw en verhuizing.
De laatste rijdt nog gewoon rond in zo'n gevaarte, puur om te profiteren van het belastingvoordeel.

Het enigste nadeel van het afschaffen van de regeling is, dat de hele grijskenteken-markt straks instort, omdat de auto's geen klap meer waard zijn.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Wout
Overigens Kaw, jouw mening over ondernemers vind ik ronduit denigrerend en ongenuanceerd.
Ik beweer hier niet dat ondernemers illegale of ongepaste dingen doen. Ondernemers doen er gewoon alles aan om te overleven. Hee, no offence. BTW... Sinds kort ben ik er zelf 1! :sm
Lecram

Bericht door Lecram »

in een flits heb ik mijn ogen even snel de over de nieuwe postings laten vliegen...

1: geen enkele particulier overtrad enige wet bij het rijden in een grijs-kentekenauto

2: dit vergelijken met belastingfraude is ronduit banaal

3: dat geleuter wat ik lees over regels voor de minima slaat echt de plank totaal mis, althans in de praktijk in nederland werkt het totaal anders, dan hier zojuist gesuggereerd

4: wanneer ze de grijs-kenteken regel afschaffen, laten ze dat dan doen met ingang van een datum en dan zo, dat wanneer iemand op of na die datum nog een auto koopt, hij daarvoor het gele tarief moet betalen

5: maar mensen die de auto hebben gekocht met het grijze 'kostenplaatje' daaraan, zouden die auto gewoon moeten kunnen blijven rijden op grijs

het lijkt nergens op om dat terug te draaien

6: waar haalt de regering het recht vandaan om iemands bezit, een auto met op de ene dag een bepaalde waarde, een zodanige regel te verzinnen, dat iemands bezit op de volgende dag ineens met duizenden euro's in waarde keldert...

7: maar dat kan kennelijk allemaal in nederland

8: en het gekke is dat christenmensen er nog achter staan ook, dat is helemaal te grijs voor woorden
Ok, ok, het is duidelijk dat mijn posting verkeerd overkwam. Ik schreef dat we het dan maar toe moesten gaan staan. Dat is wat anders dan mensen ervan beschuldigen.

Maar een grijskentekenregelijng was en is bedoeld voor het bedrijfsleven. Dus die moeten daar gebruik van kunnen maken. De BPM is een luxe belasting, die ook voor ondernemers geldt, indien het een auto betreft die niet voor personenvervoer is bedoeld.
Daarom schreef ik dat dan de BTW aftrek ook voor de minima zou moeten gelden.

Regels voor het bedrijfsleven moeten gewoon niet gelden voor partikulieren. Die hebben weer andere regels.

Maar wat mij betreft schaffen ze per direct de BPM voor alle auto's af.
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Wout
Overigens Kaw, jouw mening over ondernemers vind ik ronduit denigrerend en ongenuanceerd.
Ik beweer hier niet dat ondernemers illegale of ongepaste dingen doen. Ondernemers doen er gewoon alles aan om te overleven. Hee, no offence. BTW... Sinds kort ben ik er zelf 1! :sm
Dit klinkt heel anders als de inhoud van je eerdere posting. Succes met het ondernemen.
Wout

Bericht door Wout »

Zojuist tot mijn verrassing gelezen op http://www.telegraaf.nl:

Grijs kenteken alleen bij btw-nummer
DEN HAAG - Ondernemers die in aanmerking willen komen voor een grijs kenteken moeten in de toekomst via een btw-nummer kunnen aantonen dat ze recht hebben op het fiscale voordeel. Staatssecretaris Wijn van Financiën werkt hiervoor plannen uit, bevestigden ingewijden zaterdag. Wijn wil hiermee oneigenlijk gebruik van het grijs kenteken voorkomen.

Aanvankelijk bestond het plan om oneigenlijk gebruik tegen te gaan door ondernemers te compenseren via de investeringsaftrek. Maar aan die methode bleken te veel technische bezwaren te kleven. Ook ondernemersorganisatie VNO-NCW had dat al naar voren gebracht

Lijkt mij een perfecte oplossing.
Plaats reactie