GerGem Kruiningen

Bauke

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bauke »

Tom schreef:Wat is er eigenlijk gebeurd met de plannen van de VGG om zich aan te sluiten bij de OGGIN? Is dat nooit tot een formeel verzoek gekomen en is dat plan afgeblazen? Of is het afgewezen door de OGGIN?
Afgewezen. Evenals de aanvraag bij de GGiN.
Valcke

Bericht door Valcke »

Laatst gewijzigd door Valcke op 01 okt 2020, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

en satan ligt te rollebollen van het lachen door de hel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:en satan ligt te rollebollen van het lachen door de hel
Ja? Hoe weet je dat?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Verdeeldheid spant hij garen bij, en liefdeloosheid is 1 van z'n grootste wapens.
lees b.v. brieven uit de hel, van C.S. Lewis en je ziet dat dit pijlen op z'n koker zijn.
hiermee zeg ik niks over de staat of stand van de betrokkenen, enkel dat dit geen reclame voor Gods koningkrijk is
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het heel verstandig als de kerkenraad hiertoe opdracht zou hebben gegeven. Een dominee is immers niet geroepen om zijn eigen zin door te drijven en de voormalig predikant deed dat wel.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:Verdeeldheid spant hij garen bij, en liefdeloosheid is 1 van z'n grootste wapens.
lees b.v. brieven uit de hel, van C.S. Lewis en je ziet dat dit pijlen op z'n koker zijn.
hiermee zeg ik niks over de staat of stand van de betrokkenen, enkel dat dit geen reclame voor Gods koningkrijk is
Dat laatste helemaal eens. Maar het concluderen wat de reactie van Satan op iets is, vind ik altijd best ver gaan.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Wat er ook loos is.
En hoeveel moeite ik heb met de manier tot het komen van het starten van een nieuwe GG in Kruiningen, ik vraag me serieus af of dat volgen door een recherchebureau niet te ver gaat in een kerkelijke zaak.

En.. ik ken Prins verder niet, maar het is niet de eerste keer dat hij betrokken is bij een kerkelijke case, die later heel veel schade binnen zo'n gemeente heeft berokkend.
Je kunt je afvragen of dat dan de weg is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Ouderling schreef:
Valcke schreef:
Ouderling schreef:Dat heeft Prins van het recherchebureau verklaard lees ik in het RD
Ok maar er zijn geen namen genoemd en het OM heeft niemand van de opdrachtgevers vervolgd. Dan is dit louter een bewering, geen feit dat uit onderzoek naar voren is gekomen. (Hoewel het natuurlijk waar kan zijn.) Deze mensen hebben ook geen weerwoord in de rechtszaal.
Zeker is het een bewering. Ik had alleen meer aan de geloofwaardigheid getwijfeld als die bewering bijvoorbeeld gedaan was door ds Bredeweg, dan dat het uitgesproken is door het recherchebureau.
Volgens andere nieuwsmedia (zoals PZC) is gesproken over een groep ‘verontruste leden’ van de GG. In die artikelen wordt niet over kerkenraadsleden gesproken. Wat heeft de directeur van het recherchebureau nu werkelijk gezegd? Heeft het RD hier gelijk of niet?
Ik denk het wel.
In de GG c.s. hebben kerkenraadsleden een heel andere connotatie als daarbuiten. Dus als het over kerkenraadsleden gaat, pikt het RD dat wel op; het PZC niet. Voor hen is een kerkenraadslid iemand die drie jaren zijn dienst draait en dan weer gewoon lid is.
Bruna

Bericht door Bruna »

Bauke schreef:
Tom schreef:Wat is er eigenlijk gebeurd met de plannen van de VGG om zich aan te sluiten bij de OGGIN? Is dat nooit tot een formeel verzoek gekomen en is dat plan afgeblazen? Of is het afgewezen door de OGGIN?
Afgewezen. Evenals de aanvraag bij de GGiN.
Is er sprake van een verzoek geweest bij deze kerkverbanden en hoe officieel was dit?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ouderling schreef:
Tiberius schreef:Ik lees dat het vermoeden bestond dat er kerkelijke goederen ontvreemd gingen worden. Bredeweg was een predikant en een cowboy met veel overwicht, zo is gebleken. Daarin is het niet ondenkbaar dat hij de kerkenraad zodanig bewerkt, dat men in zijn geheel over zou gaan naar bijvoorbeeld de Oud Gereformeerde Gemeenten, of een ander meer of minder aanpalend kerkverband. Aangezien de kerkelijke goederen (zoals het kerkgebouw en de pastorie) eigendom zijn van de kerkenraad, zou dat verlies van goederen betekenen voor de rest van de gemeente/kerkenraad.
Dus in dat opzicht snap ik wel dat men een recherchebureau inschakelde.

Het OM stelt dat Prins bevoegdheden heeft overtreden, maar het is mij niet helemaal duidelijk welke bevoegdheden dat zijn.
Voor zover ik het kan overzien, in ieder geval is er geen sprake van een privacyschending.
Nu begrijp ik je subjectieve standpunt beter.
Dat is mooi; het is alleen geen subjectief standpunt, maar objectief.
Gevoelsmatig vind ik het ook niet kunnen, dat een recherchebureau zulke dingen doet. Maar ik zie niet goed de wettelijke basis voor een dergelijke eis. Dat maakt de OvJ ook voor mij niet voldoende duidelijk.
Verder klaagt Bredeweg wel dat hij aangetast is in zijn privacy, maar dat neemt de OvJ blijkbaar niet over.
Valcke

Bericht door Valcke »

Wanneer dit kerkenraadsleden geweest zijn, dan is het helemaal een schandalige actie geweest (eens met Ouderling); en ook bijzonder lafhartig om hiermee niet in de openbaarheid te komen. Wanneer dit een eerlijke zaak zou zijn en er geoorloofde redenen zouden zijn om de predikant te volgen, had men daarvoor moeten uitkomen. Nu is het een zaak die kennelijk het daglicht niet verdragen kon. Dat valt nooit te verontschuldigen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het kan ook zijn dat bedoeld is: mensen die nu in de kerkenraad zitten, in 2020.
Of mensen die tot vlak vóór het conflict met Bredeweg in de kerkenraad zaten.
Maar zelf denk ik dat niet.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Valcke schreef:Wanneer dit kerkenraadsleden geweest zijn, dan is het helemaal een schandalige actie geweest (eens met Ouderling); en ook bijzonder lafhartig om hiermee niet in de openbaarheid te komen. Wanneer dit een eerlijke zaak zou zijn en er geoorloofde redenen zouden zijn om de predikant te volgen, had men daarvoor moeten uitkomen. Nu is het een zaak die kennelijk het daglicht niet verdragen kon. Dat valt nooit te verontschuldigen.
Hoezo? Het was toen al duidelijk dat er een scheuring ophanden was. De relatie tussen kerkenraad en predikant was al bijna verbroken. Zaken afhandelen via de kerkordelijke weg kan na een scheuring niet meer.

Als kerkenraad heb je een geestelijke taak, maar ook de praktische taak dat je verantwoordelijkheid draagt over de kerkelijke goederen. Wanneer er signalen zijn dat een klein deel van de kerkenraad + predikant er vandoor wil gaan met de kerkelijke goederen heb je juist die verantwoordelijkheid om iets te doen. Je mag dan toch gebruik maken van een door het ministerie van justitie erkend recherchebureau? Dat dit bureau dan niet de juiste juridische afweging maakt, is niet de schuld van de inhuurders (de eventuele kerkenraadsleden).
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik zou liever met schone handen wat dingen kwijtraken, dan op deze verachtelijke manier proberen de spullen vast te houden.
Plaats reactie