De Gulden

David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Deze thread toont nogmaals aan waarom het democratisch stemrecht niet voor iedereen moet gelden.
De meeste mensen hebben geen flauw benul van waar het over gaat, maar stemmen wel zonder enige kennis van zaken.
Robert, ik ben het helemaal eens met je andere argumenten in deze post, maar hier moet ik even protesteren. Je kunt stemrecht niet koppelen aan IQ of verstand van zaken. Het grootste probleem is natuurlijk hoe en waar je de grens wilt gaan trekken.
Wat mij betreft is de indirekte democratie de beste oplossing van dit probleem. Wel ben ik het met je eens dat directe democratie (referenda) geen goed idee zijn, om redenen die je noemde.
Robert

Bericht door Robert »

Uiteraard ben ik niet voor het afschaffen van de democratie. Maar de democratie is wel de minst slechte regeringsvorm die er bestaat.

Behalve natuurlijk de Godsregering die we straks zullen hebben als Jezus terugkomt.

Maar ik vind het wel heel erg dat mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben beslissen over de toekomst van een land. En in het verleden was dat minder erg, omdat de mensen op wie ze stemde allemaal wel min of meer genoeg verstand en verantwoordelijkheidsgevoel hadden.

Maar nu met opkomende partijtjes links en rechts als GroenLinks, SP, LPF, LijstWilders of nog erger, CP86, CD, etc. wordt het hoe langer hoe meer een probleem.

Demagogie van extreem rechts op het buitenlandbeleid en immigratie politiek.
Demagogie van extreem links op het sociale beleid.

om nog niet te spreken van de uitholling van de democratie door de media. Ik voorzie grote problemen in ons land de komende decenia als dit op deze manier doorgaat.
Carpe Diem tamen Memento Mori
David J

Bericht door David J »

Ik ben daar niet zo bezorgd over. Het recente verleden laat zien dat figuren die geen verstand van zaken hebben, het in de politiek niet lang volhouden en vervolgens ook hun electorale steun verliezen. Zie CD en LPF en de ouderenpartijen. De politiek heeft volgens mij een redelijk groot zelfreinigend vermogen.

Ik vind GroenLinks en SP overigens niet in dit rijtje thuishoren. Ze bedrijven serieuze politiek vanuit uitgangspunten die ik niet deel. Je kunt Marijnissen en Halsema niet verwijten dom of ondeskundig te zijn. GL en SP zijn in het linkse spectrum wat CU en SGP op het 'christelijke' spectrum zijn.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Trouwens, de verenigde staten hebben voor een gebied zo groot als de euro zone wel een eenheidsmunt, en die groeit al decenia harder dan dan wij. (de economie daar dan)

Er zijn talloze redenen aan te voeren voor het beter draaien van de economie in GB. Bv omdat het een eiland economie is, en ze veel meer economische banden heeft met amerika.

Natuurlijk heeft de VS een eenheidsmunt. Echter wil een monetaire eenheid succesvol zijn dan moet er eerst 'politieke eenheid' zijn. Dat laatste ontbreekt duidelijk in de EU. Daar boven op is het EP een log, bureaucratisch orgaan met bijna geen macht die ze wel nodig heeft.

Maar, nee hoor men gaat in Europa [met Nederland voorop uiteraard] voort en men laat de trein doordenderen. Als er dan geen politieke eenheid is, omdat het grondvlak [de burger] het niet wil, dan regelen we het wel van boven af! Hoe, door een gezamenlijke munt in te voeren. Misschien, misschien worden ze dan wel Europeaan.

Ik verwonderde me Robert over het Britse succes zonder de euro. Volgens onze politici had Nederland of enig ander land een rol van betekenis kunnen betekenen zonder de euro. Lijkt me nog een moeilijke klus voor Britse politici om vóór invoering van de euro te pleiten, zeker gezien de huidige cijfers. Groot-Britannie kent een groei van 3%!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Oorspronkelijk gepost door Adorote
Wij willen de Gulden terug!!!!!!!
en dat zegt ongeveer 60% van de Nederlandse bevolking van boven de 25 jaar.......

en laat ik ook tot die groep behoren die die ellendige euro zo snel mogelijk wil dumpen in bijvoorbeeld de Marianentrog..................
je mag ze ook bij mij in de achtertuin dumpen hoor, dichterbij!
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Rens
Oorspronkelijk gepost door Adorote
Wij willen de Gulden terug!!!!!!!
en dat zegt ongeveer 60% van de Nederlandse bevolking van boven de 25 jaar.......

en laat ik ook tot die groep behoren die die ellendige euro zo snel mogelijk wil dumpen in bijvoorbeeld de Marianentrog..................
je mag ze ook bij mij in de achtertuin dumpen hoor, dichterbij!
heb je een goed doel voor die euro's, Egbert? ;)
Robert

Bericht door Robert »

En om dit verhaal af te sluiten en alle geruchten eindelijk te doen verstommen. Zalm had gelijk, de economie zal zichzelf reguleren. En wat er in het jaar na de euro mis ging is alweer gecorrigeerd. Sterker nog, de euro is in de supermarkt nu meer waard dan de gulden, in verhouding. ZELFS als je de inflatie NIET meerekent!

http://www.nu.nl
--------------
Supermarkten stuk goedkoper dan voor de euro

Uitgegeven: 24 september 2004 23:41

AMSTERDAM - De producten in Nederlandse supermarkten zijn een stuk goedkoper dan drie jaar geleden, toen in Nederland met de gulden betaald werd. Dat blijkt zaterdag uit een onderzoek van Algemeen Dagblad naar de prijzen van tientallen artikelen.

De krant vergeleek 91 producten, waaronder zowel A-merken als huismerken, bij Albert Heijn, C1000 en Super de Boer. Bij Albert Heijn is de consument voor deze artikelen ruim acht euro minder kwijt dan in 2001. Ook bij de andere onderzochte supermarkten is de totaalprijs enkele euro's lager. Onder meer koffie, zuivelproducten en schoonmaakartikelen daalden in prijs.

Voor de 91 artikelen werd bij Albert Heijn met 109,40 euro het meest betaald. Bij Super de Boer hoefde 72 cent minder te worden afgerekend: 108,68 euro. C1000 was met 102,37 euro ruimschoots de goedkoopste van de drie.
David J

Bericht door David J »

Rare reactie, Anemoon. Kassabonnetjes vergelijken is namelijk precies wat het AD gedaan heeft, volgens dit bericht. En niet dat ik het AD zo'n goeie krant vind, maar ze gaan heus geen keiharde leugens verkondigen die makkelijk onderuit te halen zijn. De Consumentenbond of een andere organisatie zou ze meteen tot rectificatie dwingen.
Dus: voer a.u.b. dat onderzoek uit met de bonnetjes van je moeder, en post het resultaat hier. Ik ben benieuwd.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Ik daenk dat terugdraaien niet snel gebeurd. Kijk alleen al eens wat dit kost om alles terug te zetten naar de gulden. Wat je dan krijgt is dat winkeliers, leveranciers weer naar zichzelf toerekenen en alles weer afronden naar boven. Word het nog duurder allemaal.
Wat denk je wat die aanpassingen aan de computers, kassa's hebben gekost; waren ze maar nooit aan de euro begonnen.
Wat denk je van de werkgelegenheid die dat heeft opgeleverd?
Robert

Bericht door Robert »

Is jouw moeder ook een gecertificeerd onderzoeksbureau?
Wat een onzin....!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Is jouw moeder ook een gecertificeerd onderzoeksbureau?
Wat een onzin....!
Iig geen onderzoeksburo dat in de arm is genomen door Albert Heijn.....
Plaats reactie