SGP en artikel 36

Adorote

Bericht door Adorote »

Politiek is een vorm van kwaad .In loop der eeuwen hebben ontelbare mensen het leven gelaten door de politiek,tot op de huidige dag.Een Christen moet daar niets mee te maken hebben,politiek maakt altijd vuile handen .

De Christen is lid van een ander koningkrijk,het eeuwig koningkrijk.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Adorote,
Ik denk dat jij het snapt. Ik weet niet wat je bent kerkelijk of zo, maar niemand denk ik die je begrijpt. Ik vind het in mijn omgeving moeilijk om over deze zaken te spreken. Iedereen wil wat doen, het koninkrijk van God uitbreiden, er voor strijden enz. Maar om nu niets te doen, alleen te leven van genade. Hij Jezus het hoofd en wij leden van Zijn gemeente temidden in deze boze wereld, wachtend op Zijn komst.

[Aangepast op 24/7/04 door Toeschouwer]
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Uiteindelijk vind ik de hele discussie over art. 36, wel of geen roomse kerk, moskee ja of nee een discussie die er eigenlijk niet zou moeten wezen. Ter verduidelijking: Het is m.i. een vrucht van de vervangingstheorie dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen. Wij moeten het koninkrijk van God hier op aarde uitbreiden, dat kan ik niet in de bijbel vinden, dat zal van de andere kant komen. Christenen hebben geen taak om dat koninkrijk te stichten of uit te breiden. dat heeft in de geschiedenis al miljoenen mensenlevens gekost.
Jazeker, als je geroepen bent zoals b.v. Daniël moet je regeren, dat kan ook nu vandaag. Maar de overheid is er opdat de burgers een stil en gerust leven kunnen hebben. Maar in deze discussie stellen de SGPers dat de overheid de valse godsdienst moet uitroeien. Dit artikel vind ik dus een vrucht van de vervangingstheorie. 1700 jaar geleden hadden we nog geen art. 36 maar de gedachte om met het zwaard de 'ware' godsdienst te verdedigen of uit te breiden was volop aanwezig. Ook de reformatie heeft dit overgenomen. Dit heeft dus al miljoenen mensenlevens gekost. Als christenen kunnen we in deze samenleving gewoon functioneren maar we hebben geen taak om anderen met geweld tot onze religie te brengen. We hebben voor de overheid te bidden, maakt niet uit wat voor overheid. Wat de SGPers willen is voorbehouden aan Israël, dat komt straks.
Je slaat de spijker op zijn kop, Toeschouwer!:eur:eur:eur

Ik ben het hier helemaal mee eens!
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Toeschouwer

Zijn er op dit forum geen SGPpers meer. Ik vind er namelijk niet één die het standpunt van de SGP deelt. Zeer opmerkelijk op dit forum. Ik zou graag tegengas hebben. Of zijn jullie het allen met mij eens?

[Aangepast op 23/8/04 door Toeschouwer]
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

Zijn er op dit forum geen SGPpers meer. Ik vind er namelijk niet één die het standpunt van de SGP deelt. Zeer opmerkelijk op dit forum. Ik zou graag tegengas hebben. Of zijn jullie het allen met mij eens?

alleen de tijd ontbreekt me om mee te discusieren.
Maar ben het wel voor de volle 100 % eens.

Je staat dus niet alleen toeschouwer.

broederlijke groet

sgpeetje
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door SGpeetje

Ben je het er mee eens, vanwege het feit dat je lid bent van SGP/functie vervult, of omdat je het er hélemaal ZELF mee eens bent?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Adorote

Bericht door Adorote »

Adorote,
Ik denk dat jij het snapt. Ik weet niet wat je bent kerkelijk of zo, maar niemand denk ik die je begrijpt. Ik vind het in mijn omgeving moeilijk om over deze zaken te spreken. Iedereen wil wat doen, het koninkrijk van God uitbreiden, er voor strijden enz. Maar om nu niets te doen, alleen te leven van genade. Hij Jezus het hoofd en wij leden van Zijn gemeente temidden in deze boze wereld, wachtend op Zijn komst.

[Aangepast op 24/7/04 door Toeschouwer]
Dank Toeschouwer; ik denk het ook niet,maar des te meer zou men gelukkiger zijn als men zich geheel zou richten op het Eeuwig Koningkrijk en op de Heilige Kerk.
Zo ook recht en rechtvaardigheid betrachten ,zonder een politieke partij ,maar in navolging van Onze Heilige Verlosser Jezus Christus.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Jazeker, als je geroepen bent zoals b.v. Daniël moet je regeren, dat kan ook nu vandaag. Maar de overheid is er opdat de burgers een stil en gerust leven kunnen hebben. Maar in deze discussie stellen de SGPers dat de overheid de valse godsdienst moet uitroeien. Dit artikel vind ik dus een vrucht van de vervangingstheorie. 1700 jaar geleden hadden we nog geen art. 36 maar de gedachte om met het zwaard de 'ware' godsdienst te verdedigen of uit te breiden was volop aanwezig. Ook de reformatie heeft dit overgenomen. Dit heeft dus al miljoenen mensenlevens gekost. Als christenen kunnen we in deze samenleving gewoon functioneren maar we hebben geen taak om anderen met geweld tot onze religie te brengen. We hebben voor de overheid te bidden, maakt niet uit wat voor overheid. Wat de SGPers willen is voorbehouden aan Israël, dat komt straks.
Ten eerste is er geen neutrale overheid Toeschouwer. Dat is al het eerste probleem. Dus 'een stil en gerust leven leiden' geldt dan alleen die in de 'religie' van de overheid geloven. Ook de moderniteit is een religie!

De 'valse godsdienst' weren en uitroeien, wat heeft dat nu met de 'vervangingstheologie' te maken, of je bedoelt die paus die ooit eens riep 'God wil het' en met die kruistocht zijn duizenden joden en mohammedanen gedood. Natuurlijk kan en mag dit nooit! Uitroeien betekent niet uitmoorden. Trouwens ook de 'moderniteit' maakte zich hieraan schuldig, niets nieuws onder de zon. Uitroeien betekent niets meer dan het weren van de valse godsdienst. Natuurlijk is dat in ons land héél moeilijk, want artikel 36 kan alleen werken met één ongedeelde volkskerk.

Wat komt er straks? Jij en ik leven in het nu. Wat er straks komt hoeven op bijbelse gronden niet zo op te wachten. Ik lees in mijn bijbel 'zal de Zoon van de mens nog geloof vinden'.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Toeschouwer

NDonselaar wat ik alleen maar wil beweren, dat een theocratie alleen voor Israël gold en geldt. Omdat de SGP dat ook wil in Nederland stel ik dat dit principe een uitvloeisel is van de vervangingstheologie. Dan nog iets, je beweert dat uitroeien geen uitmoorden betekent. Laten we wel praktisch wezen, stel: de SGP heeft 51% van de stemmen, de rest de andere partijen. De SGP gaat dus uitroeien al wat niet naar de gereformeerde belijdenis is. Moskeeën dicht, Roomse kerk dicht. Deze mensen aanvaarden dat gedwee? Daar komt geen onrust, daar worden geen mensen vermoord? Beste Ndonselaar, hoe stel je zo iets voor? Praktisch wezen hoor, geen theoretisch verhaal.
Adorote

Bericht door Adorote »

NDonselaar wat ik alleen maar wil beweren, dat een theocratie alleen voor Israël gold en geldt. Omdat de SGP dat ook wil in Nederland stel ik dat dit principe een uitvloeisel is van de vervangingstheologie. Dan nog iets, je beweert dat uitroeien geen uitmoorden betekent. Laten we wel praktisch wezen, stel: de SGP heeft 51% van de stemmen, de rest de andere partijen. De SGP gaat dus uitroeien al wat niet naar de gereformeerde belijdenis is. Moskeeën dicht, Roomse kerk dicht. Deze mensen aanvaarden dat gedwee? Daar komt geen onrust, daar worden geen mensen vermoord? Beste Ndonselaar, hoe stel je zo iets voor? Praktisch wezen hoor, geen theoretisch verhaal.

Je moet er toch niet aan denken dat de sgp of wat voor partij ook de meerderheid zou krijgen.

Dit land is in grote disorde,waardoor ,juist ,door de politiek.
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door SGpeetje

broederlijke groet

sgpeetje

Voor het SGP-standpunt heb ik onderstaande tekst van de sgp-site www.sgp.nl afgehaald:

Theocratie

Wat is ons standpunt?
De SGP streeft naar een regering van ons land geheel gebaseerd op het Woord van God, de Bijbel.

Waarom hebben wij dit standpunt?
Theocratie betekent letterlijk: Godsregering. God vraagt van ons in Zijn Woord, de Bijbel, dat wij leven overeenkomstig Zijn geboden. Hij heeft daar recht op als onze Schepper en Onderhouder. Dat betekent dat ook in de regering van het land geluisterd moet worden naar het Woord van God. "Vrees God en houd Zijn geboden, want dit betaamt alle mensen", zo lezen we in het Bijbelboek Prediker 12:13. Het is ook goed voor een land en volk om te leven naar Gods geboden. "In het houden van die (de rechten des HEEREN) is groot loon", staat er in Psalm 19:12. Elk mens heeft dus de Bijbelse opdracht om te leven volgens Gods Woord. Ook de overheid heeft die opdracht. Zij wordt "Gods dienares" genoemd in Romeinen 13:4.

In de 17de eeuw, toen in Nederland de Reformatie zich ontwikkelde, zijn er door de christelijke kerk verschillende documenten opgesteld. Één daarvan is de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Artikel 36 van deze geloofsbelijdenis geeft heel duidelijk het ambt van de overheid weer, zoals dat door God in Zijn Woord aan ons is geopenbaard. De SGP houdt dan ook in haar Program van Beginselen vast aan het onverkorte artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Onverkort, dus inclusief de zin "om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk des antichrists te gronde te werpen". Dat wil zeggen dat de overheid niet neutraal kan zijn ten aanzien van alle godsdiensten. "Godsregering", theocratie, wil in de visie van de SGP zeggen: regering door de God van de Bijbel.

(Over het theocratisch uitgangspunt van de SGP is veel geschreven. Wat we er hier van weergeven, is slechts een korte samenvatting. Onder de 'Veel gestelde vragen' is er de mogelijkheid om meer informatie te bestellen.)

Veel gestelde vragen
Is het theocratisch ideaal niet een utopisch ideaal?
Nee, het is wél een ideaal, maar het kán bereikt worden. Niet omdat de SGP dat zou willen, maar als God het Zelf wil. Dan zal er eerst een omslag moeten komen in ons land. Ons volk zou zich tot de God van de Bijbel moeten bekeren en tot het christelijk geloof. Op korte termijn is het niet reeël om te denken dat dit ideaal valt te verwezelijken.

Hoe denkt de SGP een theocratie te bereiken?
De SGP denkt niet dat zij dit op eigen kracht kan. De hele Nederlandse samenleving zou moeten veranderen. Die verandering kan alleen door God gewerkt worden. Wel heeft de SGP de taak om in onze overheid te streven naar een regering op basis van Gods Woord. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld heel concreet dat de SGP pleit voor een verbod op het misbruiken van Gods Naam en dag.

Wat verandert er als er een theocratie komt?
Als de SGP een meerderheid van de stemmen zou halen en de regering en wetgeving zou vormen naar de normen en waarden van de Bijbel verandert er niet veel meer, want dan ís er al heel veel veranderd. Binnen onze samenleving zijn teveel dingen om op te noemen die niet naar Gods Woord zijn. Denk alleen maar aan het homohuwelijk en de euthanasie- en abortuswetgeving. Deze zijn direct tegenstrijdig met de Bijbel en die wetten zouden dus direct moeten veranderen.

Is er dan geen scheiding tussen kerk en staat meer?
Jawel, er is dan nog steeds een onderscheid tussen kerk en staat. Het is niet zo dat de leiders van de kerken ook het land gaan besturen. En andersom ook niet. Dus geen kerk-staat en ook geen staatskerk. Wel zal door de hele wetgeving het Woord van God doorklinken. Ook zal de kerk in de maatschappij een veel belangrijker rol innemen. Een aantal sociale taken die nu bij de overheid liggen zal dan door de kerk overgenomen moeten worden. In die zin zal er dus wel een hechtere relatie zijn tussen kerk en staat.

Valt een theocratie te rijmen met een democratie?
In de eerste plaats moet een theocratie op een democratische manier bereikt worden. Als de theocratie een feit is, moet het ook mogelijk zijn die te behouden door de democratie. Theocratie is dan de norm en democratie is de vorm waarin de theocratie gestalte krijgt. De letterlijke betekenis van het woord 'democratie', het volk regeert, gaat dan echter niet meer op.

Zoals in bovenstaand stukje duidelijk wordt gemaakt is het een ideaal. En geen verkeerd ideaal denk ik. Dat we er momenteel heel ver van verwijderd zijn behoeft geen uitleg. Toch is het denk ik een bijbelse opdracht om naar Gods Woord ( Wet en getuigenis) op deze wereld te leven.

In de praktijk komen SGP-ers alleen voor vele problematische stellingen te staan.
Dat een Moskee geweerd wordt is nog wel makkelijk uit te leggen. Een RK-kerk ligt praktisch al wat moeilijker ui te leggen ( tzijn toch ok Christenen? zegt de Wereld) ook komt dit in de praktijk momenteel weinig mee voor. De RK-kerken worden eerder gesloten als dat er nieuwe bijkomen. Maar wat doe je bij een mormonenTempel ( zoetermeer 2002?) of bij een remonstrantsekerk?
Vele SGP-ers staan dan ook voor een dilemma.

Persoonlijk ben ik er echter (nog) niet helemaal uit. Ben dan ook nieuwsgierig naar de uitleg waar de SGP-commissie mee bezig is.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
ndonselaar
Contacteer:

Vriend heb je er al een praktisch over nagedacht in welke maatschappij wij leven als 51% vd kiezers op de SGP stemt? Dan staat er denk ik al geen moskee meer.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

En heb je ook al aan de andere kant van het verhaal gedacht, want dat schiet er bij velen nogal eens in.

Vandaag een artikel in de krant over prenataal onderzoek. Een rechter die een echtpaar veroordeelt omdat ze ná prenataal onderzoek het mongooltje hebben laten leven. Toekomstmuziek, enge blik? Misschien! Maar heb je er al eens over nagedacht wanneer een seculiere partij met een H. Ali 51% van de stemmen heeft. Ja Adorote, dat wil jij toch? Gods Woord vertelt mij dat Zijn geboden heilzaam zijn.

Groeten,
Plaats reactie