Ja, dat zijn uitzonderingen.John Galt schreef:In onze gemeente hebben we een diaken die in een eerdere periode ouderling is geweest. Dat was voor mij nieuw. Het geeft aan dat het diakenambt niet minder is dan dat van ouderling. Hij functioneert overigens in beide ambten prima.Hendrikus schreef:Diakenen worden daar toch vaak gezien als ouderling-in-opleiding. Ik heb althans in de GG niet vaak (misschien wel nooit) meegemaakt dat iemand zomaar ouderling werd: je wordt eerst diaken, en daarna "promoveer" je tot ouderling. Dat het twee totaal verschillende ambten zijn, waarvoor ook onderscheiden gaven nodig zijn, speelt kennelijk geen rol.
In mijn Ger Gem-tijd heb ik wel eens niet op een diaken gestemd die op tweetal stond voor ouderling omdat ik hem een geweldige diaken vond. Gelukkig is hij ook diaken gebleven.
In sommige kerken is het trouwens ook de regel dat je om ouderling te worden Avondmaalganger moet zijn, maar om diaken te worden niet. Dat vind ik helemaal merkwaardig.
De reacties in dit topic maken wel duidelijk dat de ambten van ouderling en diaken in de GG niet serieus worden gezien als onderscheiden ambten waarvoor onderscheiden gaven nodig zijn. Je begint als diaken, en later promoveer je misschien wel tot ouderling.
Het is een van de vele zaken waarover men kennelijk niet nadenkt, maar die gewoon zo blijven omdat ze altijd zo geweest zijn.