Raadsel tot erkenning van Gods grootheid

Plaats reactie
Kaw
Contacteer:

Raadsel tot erkenning van Gods grootheid

Bericht door Kaw »

De afgelopen tijd was (en is het ook nu nog wel hoor...) best moeilijk voor mij.

Ik zondigde en mijn leven was nu niet bepaald een bron van vreugde. Ik heb veel tegenslag gehad en ik geloof dat het God was die mij deze dingen toedeelde omdat Hij boos was op mij. Ik ben in gaan zien dat ik niet goed leefde en dat ik me moest bekeren. Daar heb ik heel hard aan proberen te werken, maar het lukte niet. De laatste tijd heb ik geleerd (en ik hoop dat het ook op het forum te lezen was) dat geloof niet een werken is, maar een "vertrouwen stellen op". Onbewust ben ik dat ook gaan doen en hield op met werken. Ik ging verlossing verwachten van de Heere en wachtte het einde van Zijn gramschap af.

Daarnaast komt mijn vriendin uit de ger. gem. en ik uit de ger. kerk vrijgemaakt. Dat zorgt thuis voor een hoop spanning. Mijn zusje irriteerd zich enorm aan mij en laat geen gelegenheid aan zich voorbijgaan om dat op de meest gemene manieren kenbaar te maken. Zondag ging ze zo ver dat ze zei dat ze me het liefst zou doodslaan als ze dat kon. Mijn ouders houden zich opvallend afzijdig wanneer ze weer tegen mij tekeer gaat en dan voel ik bepaalde dingen op mijn tenen wel aan. Ook mijn ouders geven wel eens een opmerking af die mijn hart doormidden breekt. Mijn broertje en mijn andere zusje worden daardoor beïnvloed en nemen gedrag over, wat mijn positie nog minder prettiger maakt.
Daarnaast is de sfeer thuis bij tijden om te janken. Als de 1 een ander kan zwart maken, dan laat hij die kans niet gaan. Ik kan op zo'n moment wel janken.

Verder heb ik ook een hoop pijn van mijn gezin, maar ook van de kerk. Ik voel me onbegrepen. Ik zie ze afglijden naar de wereld, maar niemand die zich daar druk over maakt. Een opmerking daarover kan rekenen op een hoop onbegrip en soms zelfs woede. Alles gaat toch prima? Wij zijn niet gek; dat ben jij.

Kortom: Ik voelde me verlaten door God, gezin en kerk en ben ik gaan verlangen naar Gods gerechtigheid, al was dat ook mij ten nadele.

(Voordat dit verhaal nog meer egocentrisch wordt: Dit was dus duidelijk Godswerk!)

En nu het raadsel:
God heeft me op een wonderbaarlijke manier troost en hoop gegeven. Welke text heeft Hij gebruikt in de preek van zondag? (die ik door omstandigheden zelfs 2 keer heb gehoord!)

[Aangepast op 23/11/04 door OSW Moderator]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Dat zou kunnen zijn de brief aan de gemeente van Smyrna (Openb. 2:8-11)

Of eh, een tekst die aangeeft dat een dienstknecht niet meerder is dan zijn Heer?

Of Rom.8:28 'Zij die God liefhebben werken alle dingen werken mede ten goede.'

Maar dit is wel een moeilijk raadsel hoor de Bijbel staat vol met troostvolle en hoopvolle teksten. ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Maar dit is wel een moeilijk raadsel hoor de Bijbel staat vol met troostvolle en hoopvolle teksten. ;)
Ja, maar deze was bijzonder toepasselijk. Wonderlijk toepasselijk.
refo

Bericht door refo »

Vreemd om dit als spel te introduceren. De Bijbel staat vol bemoedigingen. Zelfs teksten die wij niet zozeer een bemoediging vinden kunnen dat toch zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
God heeft me op een wonderbaarlijke manier troost en hoop gegeven. Welke text heeft Hij gebruikt in de preek van zondag? (die ik door omstandigheden zelfs 2 keer heb gehoord!)
Hoewel ik moeite heb met de term "spelletje" in dit verband, dacht ik toch aan deze woorden uit 2 Tim. 4:

2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.

3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;

4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
~~Soli Deo Gloria~~
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Deze misschien?

Micha 7:7
Maar ik zal uitzien naar den HEERE, ik zal wachten op den God mijns heils; mijn God zal mij horen.
8 Verblijd u niet over mij, o mijn vijandin! wanneer ik gevallen ben, zal ik weder opstaan; wanneer ik in duisternis zal gezeten zijn, zal de HEERE mij een licht zijn.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Deze misschien?

Maar ik zal uitzien naar den HEERE, ik zal wachten op den God mijns heils; mijn God zal mij horen.
8 Verblijd u niet over mij, o mijn vijandin! wanneer ik gevallen ben, zal ik weder opstaan; wanneer ik in duisternis zal gezeten zijn, zal de HEERE mij een licht zijn.
Hoe is het mogelijk. Precies de preektekst!
Miscanthus

Deze misschien?

Dat meen je niet!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Deze misschien?

Dat meen je niet!
Ja! Meen ik wel!
Het verdere hoofdstuk is ook erg toepasbaar maar je pikte precies de 2 regels eruit die gebruikt waren als thema voor de preek...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Spelletje of raadsel. What's in the name... Best hoor...

Het heeft ook niet ten doel dat het een spel of raadsel is. Ik wilde gewoon kenbaar maken hoe geweldig God is.
Miscanthus

Dat was afgelopen zondag ook de preektekst. Ook zeer toepasselijk. De rest van het gedeelte ook.
Looft God, elk moet Hem prijzen!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Dat was afgelopen zondag ook de preektekst. Ook zeer toepasselijk. De rest van het gedeelte ook.
Wow... Dit gaat veel verder dan toeval Miscanthus... En dat is iets wat wij allebij heel goed weten.

Halleluja! Wij hebben een levende en genadig God!

Grenzenloos in Zijn ontferming, onmetelijk in Zijn goedheid.

Ik zat in Nagele en in Emmeloord in de GKV en jij hebt het vast weer in een ander kerkverband gehoord.

[Aangepast op 23/11/04 door Kaw]
Miscanthus

Wow... Dit gaat veel verder dan toeval Miscanthus... En dat is iets wat wij allebij heel goed weten.

Ik zat in Nagele en in Emmeloord in de GKV en jij hebt het vast weer in een ander kerkverband gehoord.

Ja, en onze God is gisteren en heden dezelfde , Zo laat ons dan tot Hem uitgaan buiten de legerplaats, Zijn smaadheid dragende.
14 Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomende.
15 Laat ons dan door Hem altijd Gode opofferen een offerande des lofs, dat is, de vrucht der lippen, die Zijn Naam belijden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ja, en onze God is gisteren en heden dezelfde , Zo laat ons dan tot Hem uitgaan buiten de legerplaats, Zijn smaadheid dragende.
14 Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomende.
15 Laat ons dan door Hem altijd Gode opofferen een offerande des lofs, dat is, de vrucht der lippen, die Zijn Naam belijden.
Amen, mijn broeder.
Plaats reactie