Islamisering van Nederland/Europa !!??!!

Billy

Islamisering van Nederland/Europa !!??!!

Bericht door Billy »

N.a.v. de discussie in de topic over de kerkklokken en moskee-oproepen maar even een nieuw topic over het onderwerp Islamisering!

Hier nog een artikel ter inleiding.

Lees ook het artikel van Balkenende in NRC klik hier voor NRC-artikel NL blijft Christelijk

uit RD van 11-09-04
CDA-partijvoorzitter laakt moslimleiders

Redactie politiek
Geplaatst: 10-9-2004 | 23:18 Laatst gewijzigd: 10-9-2004 | 23:28
UTRECHT - CDA-partijvoorzitter Van Bijsterveldt heeft hard uitgehaald naar de politieke en geestelijke leiders van de islam in ons land. Zij nemen volgens de partijvoorzitter onvoldoende afstand van verschijnselen die niet verenigbaar zijn met een democratische rechtsstaat, zoals eerwraak, discriminatie van vrouwen en terreur.
.
Dat zei Van Bijsterveldt vrijdag in Utrecht tijdens een conferentie van haar partij over het thema â€
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Loyalus

Bericht door Loyalus »

In het kader van deze discussie staat er een heel artikel in 'de Oogst' van september. Daar het artikel nog niet op de site staat van de stichting tot heil des volks heb ik het maar gescand en hieronder neer gezet.

De vreemdeling in uw midden -kop of staart? door Jenö Sebök

In Deuteronomium 28 houdt Mozes de Israëlieten zegen of vloek voor. Zegen wanneer ze zich houden aan de geboden van God; vloek, wanneer ze zich niet aan het verbond met God houden. Eén zegen valt daarbij op: ‘dan zullen alle volken der aarde zien, dat de naam des Heren over u uitgeroepen is, en zij zullen voor u vrezen. (…) De Here zal Zijn rijke schatkamer, de hemel, voor u openen (…) zodat gij aan vele volken zult uitlenen zonder zelf te leen te ontvangen. De Here zal u stellen tot een hoofd en niet tot een staart, gij zult enkel opgaan en niet neergaan.’
Oppervlakkig gezien lijkt deze zegen op Nederland van toepassing. Maar deze zegen heeft een tegenhanger in een vloek. ‘Steeds meer zal de vreemdeling in uw midden u te boven gaan, terwijl gij al dieper zinkt. Hij zal u te leen geven, mij gij niet aan hem; hij zal hoofd zijn, en gij staart.’ Is dat ons voorland?

De laatste jaren zien we een sterke toename van etnische religieuze conflicten in de wereld. Ik denk dan aan Soedan, Nigeria, Liberia en Indonesië. Landen waar als gevolg van deze conflicten miljoenen mensen zijn ontheemd en honderdduizenden gedood. In al deze gevallen gaat het om een strijd tussen moslims en christenen. Slachtoffers vallen aan beide zijden. Zowel moslims als christenen hebben elkaar gedood, elkaars kerken en moskeeën in brand gestoken en elkaars bevolking op de vlucht gejaagd.

De les van Indonesië
Ik heb de godsdienststrijd in Indonesië vanaf het begin op de voet gevolgd en ben van mening dat we daar voor Nederland een belangrijke les uit kunnen trekken. Tot eind jaren '90 van de vorige eeuw golden de Molukken als een schoolvoorbeeld van hoe christenen en moslims harmonieus kunnen samenleven. In 1998 bood Open Doors weerbaarheidsseminars aan in verschillende plaatsen van Indonesië. In deze seminars worden de christenen geestelijk voorbereid en weerbaar gemaakt voor eventuele vervolging. Op Ambon had men geen behoefte aan deze seminars. "Wij gaan hier zo goed om met de moslims, dat is hier echt niet nodig." Een jaar later braken in Ambon de eerste onlusten uit. De stad stond in brand; huizen, kerken, moskeeën en de christelijke Pattimura-universiteit gingen in vlammen op. Honderden mensen vonden de dood en veel moslims vluchtten naar Makassar, om een paar jaar later gewapend en met de Laskar jihad terug te keren om wraak te nemen.

Etnische factor
Waarom waren zij gevlucht naar Makassar? Eenvoudig omdat zij daar vandaan kwamen. De goede verstandhouding tussen de christenen en de moslims op Ambon bestond alleen tussen de etnische Ambonezen. Zij hadden behalve hun christelijke of islamitische geloof een traditie die nog stamt van vóór die tijd. Maar door de transmigratiepolitiek van Jakarta hadden duizenden Buginezen en Makassarezen zich in Ambon gevestigd. Deze mensen waren moslim. Zij hadden hun eigen taal en cultuur. Ook waren zij als moslim veelal 'zuiverden in de leer' dan de Ambonezen, bij wie het geloof niet zo diep zat. Ik weet niet of de Ambonese bevolking erg blij was met de toevloed van allochtonen. In ieder geval konden zij er niets tegen doen, want Indonesië is een eenheidsstaat waarin iedere Indonesiër mag wonen en werken waar hij wil.

Verstoord evenwicht
De migranten waren bereid hard te werken om in hun nieuwe 'thuisland' een bestaan op te bouwen, terwijl de autochtone Ambonezen veelal op hun lauweren rustten. De nieuwkomers kregen het steeds beter en dat wekte weer jaloezie op bij sommige autochtonen. Bovendien verstoorden de allochtonen het religieuze evenwicht. De moslims gingen de meerderheid uitmaken en de nieuwkomers, die 'zuiverden in dé leer' waren dan de autochtone moslims, zagen het als hun religieuze plicht om de islam te bevorderen. Daar kwam bij dat zij onder invloed stonden van moslimleiders op Java, die ernaar streven om van Indonesië een moslimstaat te maken. De spanningen liepen dus op en tijdens een ordinaire ruzie tussen een moslim en een christen sloeg op 19 januari 1999 de vlam in de pan.

Overvleugeld
Ook op Midden-Sulawesi (Poso en Palu) is het evenwicht verstoord door een toevloed van moslims uit andere delen van Indonesië. Deze hardwerkende moslims kopen grond op van de autochtone christenen en nemen steeds belangrijkere posities in de maatschappij in. Zij zijn bezig de autochtone bevolking te overvleugelen. Ook hier zet dit kwaad bloed en heeft het geleid tot enorme bloedbaden. Op Papoea (West Nieuw-Guinea) is het nog niet zo ver, maar alle ingrediënten zijn aanwezig. Het broeit er al jaren. De migranten uit Java hebben de autochtone Papoea's allang overvleugeld, zowel in aantal als in invloed. Zij zijn hoofd, de Papoea's staart. Ook hier zijn de migranten bijna allemaal moslim, de Papoea's christen. Het is dat de Papoea's zo verdeeld zijn, anders waren zij allang in opstand gekomen.

Kan dat hier gebeuren?
Ik zie in het Indonesische voorbeeld een belangrijke les voor Nederland. Ook hier rukt de islam op en ook hier komt dat door allochtonen. Ook hier zijn de allochtonen niet gekomen om de islam te verbreiden, maar omdat zij een betere toekomst zoeken voor zichzelf en hun kinderen. Maar ook hier zijn krachten aan het werk, die vanuit het moederland of Saoedi-Arabië de allochtone moslims wijzen op hun religieuze plicht om de islam te verbreiden. De moslims zijn nu nog sterk in de minderheid, maar hoelang zal dat nog duren? In de grote steden zijn zij allang niet meer in de minderheid, zeker de jongeren niet. Kijk maar naar de scholen. Afgelopen april moesten de leerlingen op een middelbare school in Arnhem één minuut stilte in acht nemen voor de moord op Hamasleider Rantissi, omdat de Marokkaanse scholieren daar om vroegen. Het aantal moslims zal voorlopig blijven groeien, al is het maar doordat zij veel grotere gezinnen stichten en doordat zij hun bruiden bij voorkeur uit het moederland halen. De overheid probeert dit laatste tegen te gaan, maar zonder veel succes.

Verhoudingen wijzigen
Wanneer Turkije straks deel uitmaakt van de EU, zal die ontwikkeling nog sneller gaan. In Turkije wonen 60 miljoen moslims, die zich dan overal in Europa mogen vestigen. Daar komt bij dat Turkije een achterland heeft met nog eens 50 miljoen moslims. Turkije werpt zich op als leider van de 'Turkische' landen van Centraal-Azië, de voormalige Sovjetrepublieken Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan en Kazachstan. De inwoners van deze landen spreken een verwante taal en kunnen de Turken goed verstaan. Zij kunnen nu al zonder visum naar Turkije reizen en van dat voorrecht maken zij dankbaar gebruik. Straks mogen zij door reizen naar Europa. De etnische en religieuze verhoudingen zullen zich in Nederland dan grondig wijzigen en er is weinig fantasie voor nodig om aan Indonesische toestanden te denken.

Startsein in de moskee
Komt dan de vloek van Mozes uit Deuteronomium 28: 43,44 over ons land? 'Steeds meer zal de vreemdeling in uw midden u te boven gaan, terwijl gij al dieper zinkt. Hij zal u te leen geven, maar gij niet aan hem; hij zal hoofd zijn, en gij staart.' Nogmaals, deze mensen komen niet om religieuze redenen naar Nederland, maar de islamitische ideologen staan klaar om ze op hun religieuze plicht te wijzen. Hoelang duurt het nog, voordat in Nederland de eerste kerken en moskeeën in vlammen opgaan? Net als in Indonesië is niet ieder die zich christen noemt, een volgeling van Jezus, en veel moslims die vooraan staan om christenen te vermoorden, zien zelden een moskee van binnen. Hoewel, de meeste pogroms tegen christenen in Nigeria en Indonesië kregen hun startsein in de moskee.

Radicalisering
Is dit tij te keren? Van de politiek verwacht ik het niet. De politiek denkt seculier en kan zich niet voorstellen dat religie voor sommige mensen belangrijker is dan de economie. En Turkije in de EU is goed voor de economie.' De politici zien de oplossing in een seculiere islam en een seculier christendom. Maar dat is 'wensdenken'. De tijdgeest stuurt in de richting van een radicale funda- mentalistische islam en misschien ook wel een radicaal fundamentalistisch christendom. In alle wereldgodsdiensten zien we namelijk een radicalisering: zelfs in het verdraagzame hindoeïsme en boeddhisme.

Zijn geboden onderhouden
De vervloekingen uit Deuteronomium 28 zijn aan Israël gericht. Wij zijn Israël niet, maar we weten wel dat ‘deze dingen ons ten voorbeeld zijn geschied.' (1 Corinthe 10:6) Als we willen weten hoe we hier als christenen op moeten reageren, dan moeten we het antwoord in datzelfde hoofdstuk zoeken: Terug naar Gods Woord. 'indien gij niet luistert naar de stem van de Here...' Een zin van deze strekking komt viermaal voor bij de vervloekingen. Echter: 'Indien gij dan aandachtig luistert naar de stem van de HERE, uw God, en al zijn geboden, die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zal de HERE, uw God, u verheffen boven alle volken der aarde.' Hiermee begint Mozes zijn toespraak. Een zin van deze strekking komt ook viermaal voor bij de zegeningen. Als we dát als volk in groten getale zouden doen, dan zou dat een ramp alsnog kunnen afwenden. God wilde Sodom en Gomorra sparen, als er slechts 10 rechtvaardigen gevonden werden.

Opwekking door verdrukking
Maar eerlijk gezegd heb ik er weinig geloof voor. Ik geloof wel in een opwekking, maar die komt meestal in de verdrukking, net als bij Israël. We kunnen ons beter als christenen mentaal voorbereiden op verdrukking en vervolging en niet dezelfde fout maken als de Molukkers, die dit niet nodig vonden. Bereidt u er maar op voor dat straks de oproep tot gebed aan Allah in onze straten klinkt en dat de kerkklokken het zwijgen wordt opgelegd. Bereidt u er maar op voor dat veel christenen niet meer naar de kerk gaan, omdat ze dat niet veilig vinden. Ze worden straks gemolesteerd door moslimjongeren, zoals nu al met joden in Amsterdam gebeurt. De politie zal er weinig tegen doen, want die bestaat straks voor een groot deel uit moslims.

Geestelijke strijd
Bereidt u er maar op voor dat we straks een nieuwe vorm van politieke correctheid krijgen, waarbij we niets kwaads mogen zeggen van de islam, maar waarbij we alle laster van het christendom moeten gedogen. Evangeliseren wordt straks verboden. Op alle scholen wordt de islam onderwezen, ook op christelijke scholen. Het christelijke geloof wordt belachelijk gemaakt in de schoolboeken. Christenen die nog publiekelijk voor hun geloof uitkomen, zullen steeds vaker worden aangeklaagd en bedreigd. En de rechtspraak zal partijdig zijn voor de moslims. Er komen steeds meer aanslagen op christelijke instellingen en personen. Ik verzin dit niet allemaal. Ik beschrijf alleen maar hoe het toegaat in landen waar moslims de meerderheid vormen.

Strijdperk
'Als u vrede wilt, bereidt u voor op oorlog.' Dat geldt ook voor de geestelijke strijd. We kunnen ons beter voorbereiden op de verdrukking, die zeker gaat komen. Het is naïef de ogen te sluiten voor het gevaar van de islam. Tegelijkertijd moeten we beseffen dat de vijand niet de moslim is, maar de verwording, afval en ongeloof van onze samenleving en vooral binnen de kerk van Christus. Daar speelt de geestelijke strijd zich af. Slechts diep berouw, bekering, terugkeer naar de waarheid van Gods Woord en heiliging kunnen een dam opwerpen tegen de bovengenoemde ontwikkeling. Alleen een christendom dat daardoor gekenmerkt wordt, zal indruk maken op de moslim.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Leuk, andermans citaten.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Harry

Bericht door Harry »

Overdrijven is ook een vak. Deze man gaat nog veel verder dan Bernard Lewis onlangs. Als we elkaar op deze manier angst aanpraten, geeft dat een weinig zinnige bijdrage aan de discussie over de islam in ons land. Dat bijna iedere terrorist een moslim is, maakt van iedere moslim nog geen terrorist. De toetreding van Turkije tot de EU kan juist een tegenovergesteld effect sorteren door een buffer te vormen tegen de veel radicalere islam in bijvoorbeeld Iran en Syrië. Maar deze bijdrage neigt naar een nare vorm van polemiek en angsthazerij.
england

Bericht door england »

Toch niet, althans, niet in Engeland..... Hier komen er wel degelijk wetten door die Moslims beschermen, en Christenen en vrijheid van meningsuiting in een hoek drijven... Maar omdat Christenen liever afwachten, en gek genoeg geloven in het goede in de mens, krijgen deze wetten de kans ook om er door te komen!!

Er zijn al stemmen op gegaan dat er een wet moet komen die alle kritiek op Mohammed moet verbieden etc.

Dit artikel komt mij erg bekend voor. En natuurlijk weet ik ook wel dat niet elke Moslim terrorist is, maar ik denk dat jullie de kracht van Islam onderkennen. Zelfs gematigde Moslims worden door strengere Moslims gedood, omdat men tegen de regel was dat Moslims die zich bekeren gedood moesten worden... Dus veel hebben gematigde Moslims niets te vertellen.. En wie wil er nou geen macht hebben? Of alle voordeel in een vreemd land? Dus als fundamentalisten optreden gaat de rest echt wel mee!

Ook ik denk dat, tenzij er iets radicaal verandert, er verdrukking aan zit te komen! En de kerken hier zijn zo druk met het binnenlokken van mensen door muziek en drama, dat ik me afvraag wat er met die kerken gebeurt.... En men is hier bezig met een wet, waardoor niemand meer mag claimen de ware Godsdienst te hebben, of dat Christus alleen de Weg, de Waarheid en het Leven is... Wat dus inhoudt als er een Moslim in een kerk zit, als 'ie naar de rechter stapt ben je zuur....

Andersom ook, maar hoeveel Christenen stappen een Moskee binnen om te horen wat er gezegd wordt, om vervolgens een proces aan te spannen.....????

In Australie hebben ze inmiddels al een probleem naar aanleiding van een conferentie, waar twee mensen aangeklaagd werden door Moslims die aanwezig waren. Het was een conferentie voor Christenen, maar deze mensen waren erop uit om de nieuwe wet te gebruiken, en een proces tegen deze twee mannen was het resultaat.
David J

Bericht door David J »

Dag England

Ik snap het niet goed. Zo'n wet zou toch ingaan tegen zelfs de meest losse interpretatie van de vrijheid van meningsuiting? Ik kan me niet goed voorstellen dat zoiets in Engeland overwogen zou worden. Ik zie ook niet voor me hoe je zoiets juridisch vorm zou moeten geven. En dan nog: zo'n wet zou in Europees verband meteen teniet gedaan worden.

Heb je hier meer informatie over (een link, misschien)? En over dat geval in Australie?
Harry

Bericht door Harry »

Met alle respect voor England, maar het komt op mij ook wat ongeloofwaardig over. Bovendien reageer ik op een artikel waarbij de auteur volgens mij een toekomstvoorspelling aangaat voor de situatie in Nederland. En dat zie ik echt zo snel niet gebeuren. Gisteren ben ik met mijn statenbijbel in de hand een weg banend tussen de moslims en hindoes door naar de kerk, zonder dat me een strobreed in de weg is gelegd. En dat zie ik echt niet zo snel veranderen. Vrijheid van meningsuiting - hoe je daar ook over denkt - is in Nederland een groot goed.
Billy

Bericht door Billy »

Bijna een miljoen moslims in Nederland

Uitgegeven: 20 september 2004 10:41

VOORBURG - Begin dit jaar woonden er naar schatting 945.000 moslims in Nederland. Het aantal is daarmee ten op zichte van 1990 verdubbeld. Veruit de meeste moslims (tweederde) zijn van Turkse of Marokkaanse afkomst, blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag heeft gepubliceerd.

Islamieten maken in totaal 5,8 procent van de totale bevolking uit, maar de regionale verschillen zijn groot, constateert het CBS. In Amsterdam is 13 procent van de inwoners moslim, in Den Haag 11,4 procent en in Rotterdam 10 procent. In Friesland en Drenthe daarentegen is nog geen 2 procent van de bewoners islamiet. Het CBS verwacht dat het aantal moslims de grens van 1 miljoen in 2006 passeert.

hier wordt je niet vrolijk van

:i:i:i:i:i:i:i:i:#:#:#:#
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Harry

Bericht door Harry »

En waar ben je nu eigenlijk bang voor? Dat al die miljoen moslims vandaag de tram pakken - kan trouwens niet, er wordt gestaakt - en met bommen behangen op kerkenpad gaan? Lijkt me stug! Waarom ben je bang voor deze mensen? Vijftien tegen één, om het zo maar eens uit te drukken....
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oorspronkelijk gepost door Harry
En waar ben je nu eigenlijk bang voor? Dat al die miljoen moslims vandaag de tram pakken - kan trouwens niet, er wordt gestaakt - en met bommen behangen op kerkenpad gaan? Lijkt me stug! Waarom ben je bang voor deze mensen? Vijftien tegen één, om het zo maar eens uit te drukken....
wou ik net zeggen... wat is er hier nou zo verschrikkelijk erg?
Loyalus

Bericht door Loyalus »

Ondanks dat dat jongetje van Marsmans het niet leuk vindt blijft ik toch wat citaten van anderen plaatsen omdat ik niet hoef te verbeteren wat anderen al goed gedaan hebben. Verder wilde ik met het navolgende stukje uit het RD [en die heeft het weer uit 'Ecclesia' en uit 'Trouw'] laten zien dat de zorg rondom Islamitisering niet beperkt is tot een klein groepje dwazen.

Ecclesia
Bernard Lewis, een Midden-Oostenexpert voorziet dat Europa "een deel van het Arabische Westen zal worden." Chris Mills, functionaris bij de zendingsorganisatie van de Zuidelijke Baptisten in de VS, ver- wacht hetzelfde. In Ecclesia, het blad van de Stichting Vrienden van dr. H. F. Kohlbrugge, gaat ds. L. J Geluk op hun uitspraken in. "Nadat deze berichten mij onder ogen waren gekomen, stelde een van mijn broers mij een uitzonderlijk lange bijdrage die in Trouw van 3 juli jl. was verschenen ter hand. Deze is geschreven door de bekende Leon de Winter, die van joodse afkomst is en draagt als titel "De vijand". Het is een nuchter geschreven en ernstig artikel, waarin De Winter ingaat op het 'vijanddenken'. "joden weten dat het mogelijk is om collectief te worden vernietigd. Voor hen is het concept van de vijand-die-jou- als-vijand-ziet, deel van hun geschiedenis, deel van hun collectieve geheugen, deel van hun identiteit. Vlak na 9/11 schreef Le Monde dat wij, niet-Amerikanen in het Westen, nu allemaal Amérikanen zijn. Nee, het is nu veel erger: wij zijn nu allemaal joden. Voor de Islam is de hele wereld waar de Islam nog niet heerst, een vijandelijk gebied dat veroverd moet worden voor Allah. .De islamist beschouwt de wereld als een gewelddadig slagveld tussen gelovigen en ongelovigen, tussen het Huis van de Islam en de rest van de wereld. De 'rest van de wereld' ziet hij als vijanden, daarom is een moslim bereid te sterven als hij jou maar kan doden. De oorlog is een heilige oorlog (Jihad). Daarin wordt niets en niemand ontzien. Voor en na 11 september 2001 zijn daar talloze bewijzen! van geleverd. Alle overeenkomstig de regel van Bin Laden: "Het uiteindelijke doel van God welgevallig zijn, is om de vijand te verslaan, volledig en op elk terrein.' Het verschrikkelijk gebeuren in het Russische Beslan, waar moslimterroristen een school bezetten en kinderen, met hun ouders, familieleden, onderwijzers en onderwijzeressen gijzelden, met de droeve afloop van tussen de 300 en 400 doden, met de ontstellende beelden daarvan op de televisie, ligt ons nog vers in het geheugen. Waartoe mensen die totaal beheerst worden door de ideologie van de jihad in staat zijn, hebben we opnieuw gezien: de stem van het geweten en elk menselijk gevoel is dood. Daarna was er weer de bloedige aanslag op de Australische ambassade in Jakarta. Wanneer dit nummer van Ecclesia bij de lezers aankomt, zijn er wellicht nieuwe aanslagen waar dan ook gepleegd. Zeker, het gaat niet aan élke moslim te zien als iemand die jou als een vijand beschouwt. Volgens een bericht in NRC/Handelsblad van 7 september jl. heeft een vooraanstaande Saoedische journalist erop gewezen dat terreur een islamitische ziekte is, tot zelfkritiek opgeroepen en fel uitgehaald naar islamitische geestelijken en docenten die de gewelddadige dood van burgers rechtvaardigen in naam van de islam. Zonder hun het hoofd te bieden, kunnen we onze extremistische jongeren niet terugwinnen die al die verschrikkelijke misdaden plegen.' Deze stem. van een zekere Abdul Rahman al-Rashid, klonk ook. Hij schreef dit in een Arabische krant en gaf openlijk toe dat bijna alle terroristen moslims zijn. Het lijkt me dat zijn leven, na deze ontboezemingen, gevaar loopt, omdat hij zo onverhuld voor 'de vijand' partij kiest! De vraag is echter of de terreur een geneeslijke of een ongeneeslijke ziekte van de Islam is. Is terreur, is geweld een uitwas of behoort deze tot het wezen van de Islam? Vergist de Arabische journalist zich niet'.? Pleit de geschiedenis niet tegen zijn mening. hoewel er ook vredelievende moslims zijn geweest en zijn? Het meest verontrustend in dit alles is de blindheid van de politieke leiders en christelijke theologen in het Westen, ook in Nederland. Wat doet het hun dat in 2003 167.000 christenen in de wereld om het christelijk geloof zijn gedood? In heel veel gevallen waren zij slachtoffer van de Islam. Hoe weinig treden christenen belijdend en missionair tegenover de Islam/moslims op. Wie zal zeggen hoeveel predikanten het laten voorkomen dat Allah en de God en Vader van onze Heere Jezus Christus één en dezelfde zijn en misleiden daardoor de schare? Dikwijls stelt men het voor alsof armoede en een uitzichtloze situatie jonge, laag opgeleide moslims brengen tot daden van terreur. De werkelijkheid is anders. De gijzeling van de bijna duizend bezoekers van het musicaltheater in Moskou (oktober 2002) werd uitgevoerd door intelligente, goed opgeleide moslims. Er waren docenten onder hen en jonge echtparen van wie de vrouw zwanger was. Hoe wreekt zich hier dat de staat in West-Europa neutraal wil zijn, strikt gescheiden van de kerk. Daardoor staat de deur open voor elke religie, voor elke beweging die onder het mom van vrijheid en in de naam van democratie, staat en democratie te gronde kunnen richten. Wel heel bizar was het toen ik in de rubriek Nova een moslimleider zag en hoorde die elke kritiek op het drama in Beslan afwees. Deze man woont en werkt in Engeland en staat aan het hoofd van een moslimorganisatie die door heel Europa tientallen afdelingen heeft. Vrijuit kan hij zijn activiteiten daar verrichten en zijn verderfelijke inzichten verbreiden. Eeuwenlang gold Oostenrijk voor de Islam als de poort die toegang tot Europa gaf. De Habsburgs deden er alles aan die poort gesloten te houden. Nu staan alle poorten wijd open. Komt er misschien een tijd dat regeringen zullen zeggen: Hadden wij de ongebreidelde stroom van moslims maar gestuit? Als dat ooit gebeurt, is het te laat en werden alle waarschuwingen in de wind geslagen.
Harry

Bericht door Harry »

Wat ik al schreef, het gaat om een stelletje enkelingen op het totaal van miljoenen islamitische gelovigen. Wist je trouwens dat Bernard Lewis een glazen bol heeft? Daarin kan hij 100 jaar vooruit kijken!
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Harry
Wat ik al schreef, het gaat om een stelletje enkelingen op het totaal van miljoenen islamitische gelovigen. Wist je trouwens dat Bernard Lewis een glazen bol heeft? Daarin kan hij 100 jaar vooruit kijken!
Dat stelletje enkelingen weet anders wel een grote massa op been te brengen. Zolang de Islamietische geestelijken het niet openlijk afkeuren enhun steun opzeggen eventueel een fatwa uitspreken over de terroristen zal het probleem alleen maar groter worden. En nogmaals kijk eens naar Indonesië naar die eilanden waar die godsdienst rellen plaats vonden, daar kwam wel de gehele islamitische bevolking op de been. Dat waren geen enkelingen meer.
Als je verder de geschiedenis kent heb je geen glazen bol nodig om een beetje vooruit te kijken.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Harry

Bericht door Harry »

Een beetje vooruit kijken kan ook wel. Maar Lewis doet wel erg krasse uitspraken over de wereld van de toekomende eeuwen.
Ik zal het probleem van het moslimfundamentalisme niet willen onderschatten. En het is waar dat moslimleiders wereldwijd niet uitblinken in zelfkritiek. Al constateer ik hierin wel een kentering. Hopelijk zet een sterk verlichtingsdenken zich ook binnen de islam zich door.
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door Harry Hopelijk zet een sterk verlichtingsdenken zich ook binnen de islam zich door.
Dat is een lastige. Wat is beter voor de samenleving: een (niet-gewelddadige, uiteraard) gelovige moslim, of een onversneden liberale atheist? Zie het geval van Hirsi Ali. Ik heb het idee dat haar huidige ideeen een groter gevaar opleveren voor de positie van christenen in de Nederlandse samenleving dan die van de meeste moslims.
Plaats reactie