Ik kwam dit in Trouw tegen: 'Theoloog des Twitterlands'.
NIET BEKEREN MAAR INSPIREREN
Bedoel je te zeggen dat Adam en Eva niet seksueel opgewonden werden?Valcke schreef:Dat lijkt mij ook. Lichaam en geest werken in de gevallen mens op een bepaalde wijze samen. Op deze wijze werkte dit niet samen in de staat der rechtheid. En ook niet in Christus. Dat laat onverlet dat Hij wel verzocht is tot zonde - maar niet door zondige gedachten die in Hem opkwamen, of door een prikkeling vanuit het lichaam. De verzoeking bij Christus kwam van buiten: door het ingeven en inblazen van de satan.Bonny schreef:Nee, ik bedoel niet het woord “hormonen”. Ik bedoel de suggestie dat Jezus last zou hebben gehad van hormonen en seksuele verleidingen. Dat lijkt mij in tegenstelling met de natuur van Jezus.DDD schreef:Als je dit te ver vindt gaan, dan ben je eigenlijk een doceet. Ik begrijp niet wat hier populair aan is. Hormonen is een heel normaal woord. Het is toch geen schuttingtaal? Dat zou mij in een preek niet passend lijken.Bonny schreef: Inderdaad. Zoiets gaat te ver. Doet me denken aan The last temptation of Christ. Daar is destijds veel ophef om geweest.
Ik vind dat wel een heel vérgaande stelling. Nu zijn er mensen die feitelijk menen dat mensen aan de lopende band zonden doen, ook als ze daar geen erg in hebben. Maar de stelling heeft mijns inziens geen bijbelse grond.Valcke schreef:Seksuele gevoelens buiten het huwelijk zijn naar ik meen nooit vrij van zonde.
Dit is onzin. Ik heb gezegd dat het Hooglied (in zijn letterlijke betekenis) reine gevoelens weergeeft en dat seksualiteit binnen het huwelijk geen zonde is. Dat geldt dus ook voor de staat der rechtheid.DDD schreef:Jij stelt dat bepaalde menselijke dingen per definitie zondig zijn.
Ik blijf bij mijn vergelijking met honger als je geen geld hebt om eten te kopen (of zelfs watertanden bij het zien van lekker eten, als je geen honger hebt). Die gevoelens zijn niet zondig. Verleiding opzoeken is zonde. Het je gedachten laten beheersen is zonde. Ik zie werkelijk geen aanleiding om seksuele gevoelens hebben, zonder het verlangen deze gevoelens in je gedachten of daden om te zetten, als zonde te zien.Valcke schreef:Dit is onzin. Ik heb gezegd dat het Hooglied (in zijn letterlijke betekenis) reine gevoelens weergeeft en dat seksualiteit binnen het huwelijk geen zonde is. Dat geldt dus ook voor de staat der rechtheid.DDD schreef:Jij stelt dat bepaalde menselijke dingen per definitie zondig zijn.
De kwestie gaat echter over seksuele gevoelens jegens personen met wie we niet in een geoorloofde betrekking staan. En dan ging het niet louter om het lichaam, maar ook om de gevoelens daarbij. Dergelijke seksuele gevoelens noem ik zonde. Jij kunt deze gevoelens 'menselijk' noemen, maar het vraagstuk dat we bespreken was er nu juist op gericht of dit behoort tot de natuur van de mens of dat het behoort tot de natuur van de gevallen mens. Doordat je dit punt steeds buiten beschouwing laat en bovendien je tegenstander dingen in de mond legt die hij niet gezegd heeft, valt er geen zinnig gesprek te voeren.
@ Valckeparsifal schreef:Ik blijf bij mijn vergelijking met honger als je geen geld hebt om eten te kopen (of zelfs watertanden bij het zien van lekker eten, als je geen honger hebt). Die gevoelens zijn niet zondig. Verleiding opzoeken is zonde. Het je gedachten laten beheersen is zonde. Ik zie werkelijk geen aanleiding om seksuele gevoelens hebben, zonder het verlangen deze gevoelens in je gedachten of daden om te zetten, als zonde te zien.Valcke schreef:Dit is onzin. Ik heb gezegd dat het Hooglied (in zijn letterlijke betekenis) reine gevoelens weergeeft en dat seksualiteit binnen het huwelijk geen zonde is. Dat geldt dus ook voor de staat der rechtheid.DDD schreef:Jij stelt dat bepaalde menselijke dingen per definitie zondig zijn.
De kwestie gaat echter over seksuele gevoelens jegens personen met wie we niet in een geoorloofde betrekking staan. En dan ging het niet louter om het lichaam, maar ook om de gevoelens daarbij. Dergelijke seksuele gevoelens noem ik zonde. Jij kunt deze gevoelens 'menselijk' noemen, maar het vraagstuk dat we bespreken was er nu juist op gericht of dit behoort tot de natuur van de mens of dat het behoort tot de natuur van de gevallen mens. Doordat je dit punt steeds buiten beschouwing laat en bovendien je tegenstander dingen in de mond legt die hij niet gezegd heeft, valt er geen zinnig gesprek te voeren.
Ik zie dit soort reine seksuele gevoelens ook in Hooglied inderdaad.
Terri mag deze bijdrage van Valcke helder vinden. Ik kan die mening niet delen. Valcke maakt hier een onderscheid tussen de natuur van de mens en de natuur van de gevallen mens. Als de natuur niet dezelfde is, kan er dan gesproken worden van mens? Immers de natuur is bepalend voor het schepsel. Mensen mogen verschillen is ras, maar in natuur? Ik zou graag een toelichting zien waarop dit onderscheid is gebaseerd en waar de wezenlijke verschillen tussen beide naturen liggen.Valcke schreef:Jij kunt deze gevoelens 'menselijk' noemen, maar het vraagstuk dat we bespreken was er nu juist op gericht of dit behoort tot de natuur van de mens of dat het behoort tot de natuur van de gevallen mens.