Deels herken ik wat je zegt. Maar is het misschien vooral het 'gevoel'?Charles schreef:Ik probeer het onder woorden te brengen maar lukt me niet goed. Oudere generatie worstelt nog met toe-eigening van het heil. Voor de jongere generatie is dat een gepasseerd station. Veel avondmaalgangers maar kan weinig aanwijzen met wie ik een geestelijk gesprek zou kunnen voeren. Ook niet op huisbezoek. Dus ik houd mn mond wel – net al de oudere garde. Wereldgelijkvormigheid, weinig kennis maar wel allemaal in de Heer. In beperken van mobielgebruik bij (pre)pubers, dochters zo veel mogelijk in rok laten lopen sta je vrijwel alleen.Erasmiaan schreef:Het is opvallend te noemen dat Charles herkent en beaamt wat Marion schrijft. Dat zou Bezorgd en Hollander voorzichtig moeten maken met het aanpakken van Marion.
DDD is wel heel erg bot in zn beschrijving (zo bot ben ik zelfs nog niet eens ) maar snap wat hij bedoelt. Ik zeg wel eens: het is bevinding uit een boekje geworden.
Kan het misschien zo zijn dat ouderen het sowieso lastig vinden om het van jongeren te geloven. En dat dit altijd al zo geweest is?
Ze spreken een andere taal. Ze reageren soms anders. En.. Wat de toe-eigening betreft. De levenslange twijfel is ook geen teken van gezond geestelijk leven. Kan het zijn dat jongeren sneller vastigheid hebben omdat ze ook meer in aanraking komen met andere bronnen?
Luisteren meer over de kerkmuren heen. Geschriften van bv puriteinen zijn toegankelijker geworden en krijgen meer aandacht. We horen steeds meer vanuit de wereldwijde kerk, waar bv toe-eigening een veel minder beladen onderwerp is.
Misschien heeft dat ook invloed?
En koppelen wij tradities niet vaak veel te snel aan de staat van iemand? De huidige generatie wil bijbels onderbouwt hebben waarom we bepaalde zaken wel of niet doen. Middelmatige zaken, die voorgaande generaties soms heel belangrijk vonden, wordt soms wat anders mee omgegaan. Ook hier, omdat men ziet dat wereldwijd de gewoonten vaak heel anders zijn dan in Nederland. Iets waar voorgaande generaties niet of veel minder van wisten.