Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind die uitdrukking echt raar. Maar goed, dan krijg je een discussie over SV en HSV. Ik vind het onbegrijpelijk Nederlands en ik schat in dat de helft van de aanwezigen er geen touw aan kan vastknopen.

Sterker nog, het is zelfs de vraag wat de sprekers er precies zelf van begrijpen.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

DDD schreef:Ik vind die uitdrukking echt raar. Maar goed, dan krijg je een discussie over SV en HSV. Ik vind het onbegrijpelijk Nederlands en ik schat in dat de helft van de aanwezigen er geen touw aan kan vastknopen.

Sterker nog, het is zelfs de vraag wat de sprekers er precies zelf van begrijpen.
Dat ligt echt aan de persoon zelf als je het niet begrijpt, als je een beetje je best doet kan je best begrijpen wat er staat. Over media, techniek weet men alles tot in detail en de Bijbel, nee die is zo moeilijk, hou toch op... en vaak zijn dat nog hoogopgeleide mensen die zo roepen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp het uitstekend. Maar het is geen teken van goed begrip als mensen zich onduidelijk uitdrukken. Vaak is het herhalen van dingen die ze zelf niet beheersen.

Los daarvan zijn er een heleboel laagopgeleiden die helemaal niet zo mediawijs zijn.
Laatst gewijzigd door DDD op 29 aug 2020, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

CvdW schreef:Over de schuld heen stappen begrijp ik niet. Wel bemerk ik binnen de gg dat er nog veel van de mens bij is. Een gehele mens moet er tussen uit.
Dat wordt in de GerGem ook zeker gepreekt, alles uit Hem, van Hem en tot Hem. De mens die door God wordt levend gemaakt zal zeker proberen zichzelf op te knappen, maar daar komt een tijd dat dat niet meer gaat, dan gaan ze ogen open dat Christus alleen verlossen kan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind die uitdrukking echt raar. Maar goed, dan krijg je een discussie over SV en HSV. Ik vind het onbegrijpelijk Nederlands en ik schat in dat de helft van de aanwezigen er geen touw aan kan vastknopen.

Uiteraard noemen ze de tekst niet letterlijk. Maar de woorden uit de tekst worden in enigszins aangepaste vorm, onder woorden gebracht. En het is ook helemaal niet moeilijk om te ontdekken dat hier de almacht, de grootheid en de majesteit van God Drieënig wordt benadrukt en daar tegenover de mens, die zo klein en nietig is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb overigens niets tegen letterlijke bijbelcitaten in een gebed, mits aangepast in normaal Nederlands. Het is prima om met psalm 65 te beginnen, of met het gebed van Daniel. Het was misschien goed als je letterlijk had geciteerd wat de zegswijze was, want anders hebben we het over verschillende dingen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik heb overigens niets tegen letterlijke bijbelcitaten in een gebed, mits aangepast in normaal Nederlands. Het is prima om met psalm 65 te beginnen, of met het gebed van Daniel. Het was misschien goed als je letterlijk had geciteerd wat de zegswijze was, want anders hebben we het over verschillende dingen.
Dan spreekt men over: "U, Die de hemelen hebt tot Uw troon en de aarde tot een voetbank van Uw heilige voeten" en: "U, Die de volken acht als een druppel aan de emmer en een stofje aan de weegschaal".
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

GGotK schreef:
Rh1990 schreef:@ verschilde personen
Apart dat er veel mensen hier zijn die schrijven in een GerGem topic en de leer van de GerGem afschrijven. Wat doen jullie nog in de GerGem? Ik Heb echt geen vreemde dingen geschreven, bij zeer veel dominees uit de GerGem hoor ik wat ik geschreven heb en daar zijn talloze voorbeelden van in de Schrift, Kende Saulus Jezus toen hij Zijn stem hoorde, zeker niet, hij zei: wie zijt Gij Heere? En ik merk dat vele over de schuld willen heen stappen, gelijk naar Jezus toe, geloven, ze bekennen wel zondaar ze zijn, maar beleef je het ook? (Zijn ook gewoon uitspraken die een GerGem dominee zou zeggen/vragen).
In dit topic reageren ook (veel) niet of ex-GG' ers. Dat kan voor de discussie ook zinvol en leerzaam zijn. Ik heb trouwens in mijn reactie niet de leer van de GG afgeschreven, maar mijn vraagtekens gezet of de dominee inderdaad jouw genoemde zaken als bijzondere weldaden voortvloeiende uit Christus verdienste heeft bestempeld. Het zou fijn zijn als je daar nog op zou kunnen ingaan.
Ah zo, klopt mijn gedachte als ik zeg dat vooral ex-GerGemers erg afzetten? Dat ik haast denk, valt eigenlijk niet mee te praten. Over de weldaden heb ik al geprobeerd te schrijven maar dat zo niet gezien dus einde discussie.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Mooie en kernachtige uitleg op deze website van een GerGem. Alleen het laatste stukje is voor een ongelovige wel erg verwarrend, ik vind het voor mezelf al niet eens zo heel duidelijk.

https://www.gergemdhs.nl/wat-geloven-wij/
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik heb overigens niets tegen letterlijke bijbelcitaten in een gebed, mits aangepast in normaal Nederlands. Het is prima om met psalm 65 te beginnen, of met het gebed van Daniel. Het was misschien goed als je letterlijk had geciteerd wat de zegswijze was, want anders hebben we het over verschillende dingen.
Dan spreekt men over: "U, Die de hemelen hebt tot Uw troon en de aarde tot een voetbank van Uw heilige voeten" en: "U, Die de volken acht als een druppel aan de emmer en een stofje aan de weegschaal".
Er staat nergens in de bijbel dat God de volken acht als een druppel aan de emmer of als een stofje aan de weegschaal. Dus dat is nogal een vergissing.

Maar goed.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hij zei toch Jesaja 40:15?
DDD

Bericht door DDD »

Daar staat dat ook niet, alhoewel de Kanttekening wel die uitleg als mogelijkheid noemt. Maar dat is in strijd met andere duidelijke uitspraken van de heilige Schrift.

Ik kan mij beter vinden in de tweede uitleg. Dat is mijns inziens het enige wat er staat.
samanthi

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Daar staat dat ook niet, alhoewel de Kanttekening wel die uitleg als mogelijkheid noemt. Maar dat is in strijd met andere duidelijke uitspraken van de heilige Schrift.

Ik kan mij beter vinden in de tweede uitleg. Dat is mijns inziens het enige wat er staat.
Het is de vergelijking, volgens de kanttekeningen

58 Te weten van den Heere, en bij Hem vergeleken zijnde.
59 Te weten als een droppel dewelke aan een emmer vol water blijft hangen, of als een dropje water dat in een emmer blijft, nadat er het water uitgegoten is.
60 Dat is, dat in de weegschaal blijft, te weten als men poeder of gestoten kruid of iets dergelijks daarin gewogen heeft.
61 Of: Hij licht of heft op, te weten om weg te werpen.

En er staat niét U die de volken acht als een druppel, nee

Jesaja 40

15 Ziet, de volken zijn geacht als een druppel van een emmer, en als een stofje van de weegschaal; ziet, Hij werpt de eilanden henen als dun stof!

Dat is echt weer anders.

Het betekent iig dat we nietig zijn en dat Hij groot.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Daar staat dat ook niet, alhoewel de Kanttekening wel die uitleg als mogelijkheid noemt. Maar dat is in strijd met andere duidelijke uitspraken van de heilige Schrift.

‘Van den Heere en bij Hem vergeleken.’
De kanttekening zegt hier niet ‘of’ maar ‘en’. Je kunt wel alleen kiezen voor het tweede, maar dat is niet wat in de kanttekening staat. Ook het eerste volgt wel degelijk uit de context waarin deze tekst staat. Zie bv het vorige vers.
DDD

Bericht door DDD »

Zoals ik schrijf, inderdaad, ben ik het met de eerste uitleg van de Kanttekening niet eens. Dat staat er gewoon niet en het volgt ook niet uit de tekst.
Plaats reactie