Okay niet branded actueel, hot maar meer een bericht van de achtergrond.
Sinds 1985 kom ik al in Polen. Het is een mooi wijds land. Als je er nog nooit geweest bent: soms waan je je 50 jaar terug in de tijd. Vooral op het platteland lijkt het of de tijd heeft stilgestaan.
In 1990 kwam er een op een vrij rustige manier een eind aan het communistische bewind.
Helaas is het nog het vaak armoede troef.
Een gemiddeld pool verdient zo 200-300 Euro per maand.
Jammer genoeg heb ik ook de mentaliteit relatief snel zien veranderen: waar men vroeger voor elkaar klaar stond en hielp, wordt het nu ook: Ieder voor zich. Jaloezie en afgunst steken de kop op ook in de familieverhoudingen die vroeger vrij hecht waren.
Nu is dit geen pleidooi om terug te keren naar "vroegere tijden" van de communistische planeconomie, de kwalijke gevolgen van zo,n soort regime zien we heden ten dage nog in NoordKorea in haar ergste vorm, en ook in Polen zullen de gevolgen van dit regime nog vele decennia lang merkbaar zijn.
Of de Polen echter met de "kapitalistische markteconomie" beter af zijn?
De gezondheidszorg is onbetaalbaar.
Vooral ouderen en chronisch zieken hebben het moeilijk.
Ook werkeloze jongeren vallen vaak tussen wal en schip en glijden af naar het
criminele circuit.
De kerk, toch wat verstard en roomser dan Rome, heeft niet echt een antwoord op de maatschappelijke problemen.
En zoals gemeld: de onverdraagzaamheid ten op zichte van elkaar.
Jammer van dit mooie land met haar aardige inwoners!
Polen beter af?
Helaas schijnt ook de kerk te veranderen...met die inkomst van het Westen kwam ook de Chaismatische beweging Polen binnen...Reformatoriche kerken zie je haast niet meer... Een vriend van ons reist nu Polen door om lezingen te geven over Latski, een oude Poolse hervormer....
De vader van mijn beste vrienden werd de kerk uit gemikt na twee jaar omdat hij reformatorisch was..
Maar als ik foto's zie van hun huis...wel humor op zich. Mijn vrienden hielpen hem met hooien..alles met de hand, eerst met een zeis, etc etc..... De kinderen vonden het geweldig!!!!
Maar het lijkt inderdaad alsof je minstens 50 jaar in te tijd terug gaat... Erg is wel dat de meeste jongeren er van dromen om naar Engeland te komen, om veel geld te verdienen....
De vader van mijn beste vrienden werd de kerk uit gemikt na twee jaar omdat hij reformatorisch was..
Maar als ik foto's zie van hun huis...wel humor op zich. Mijn vrienden hielpen hem met hooien..alles met de hand, eerst met een zeis, etc etc..... De kinderen vonden het geweldig!!!!
Maar het lijkt inderdaad alsof je minstens 50 jaar in te tijd terug gaat... Erg is wel dat de meeste jongeren er van dromen om naar Engeland te komen, om veel geld te verdienen....