Ik hoorde vandaag van iemand die behoorlijk thuis is in de refo-gezindte dat zaken die tot voor kort kenmerkende dingen waren voor mensen uit de gereformeerde gezindte, dat nu niet meer zijn. Het gaat dan om dingen als:
- tegen tv bezit zijn
- een rok/jurk voor meisjes/vrouwen of
- tegen bioscoop en disco
- zondagsheiliging: geen sportbezigheden enzo
volgens hem onderscheiden reformatorische jongeren zich op deze punten niet meer van andere jongeren.
Nou, als ik om me heen kijk herken ik dat niet.
Vinden jullie ook dat dit geen kenmerkende dingen meer zijn, of slaat bovengenoemde persoon de plank gewoon mis?
[Aangepast op 28/7/04 door Majorca]
Uiterlijkheden
Volgens mij heeft hij daar best wel gelijk in. In mijn omgeving zie ik ook meisjes uit gezinnen regelmatig in een broek (even niet de discussie mag wel/niet) waarvan ik het nooit van had gedacht. Ook waar ouders bij zijn. Regeltjes vervagen, iedereen doet het. Refomeisjes zien er tegenwoordig heel hip uit, zeker nu ook die korte wijde rokjes in de mode zijn (tis tenslotte een rok
). Het hoeft nog neit eens om een broek te gaan. Felgekleurde hemdjes etc.
Heel grappig soms, maar niet direct onderscheidend van de rest. Hordes meisjes naar refoscholen, maar niet veel meer in een rok. Ja, die broek is veel fijner op de fiets en als het koud is.....
En film/bioscoopbezoek wordt ook veel meer gedaan zonder dat men er een vervelend gevoel bij heeft. (zelf had ik iets van 'hier hoor ik niet!')
En de tv houden veel refo's nog buiten de deur, maar komt er ook steeds meer in. Ja, eigenlijk als video, maar een paar zendertjes kunnen ze dan kijken. Journaal o.a. even kijken (kan toch geen kwaad? kan via internet ook), af en toe een filmpje huren....en zo de helling af
Tja, ik zie het wel om me heen Majorca. En het wordt steeds erger denk ik.
Ik heb geen zin in een discussie over de onderwerpen die je noemt, maar dit is wat ik ervan zie.
Ik denk dat het met het mondiger worden te maken heeft. Veel Jongeren overleggen met hun ouders en geven aan er niets verkeerd in te zien, het is tenslotte een goede film, er gebeurt niets verkeerds (:pu). Of: Het zit 'm toch niet in de kleding?'.... Ze durven ook veel meer voor hun eigen mening uit te komen. Heel naief soms, maar toch!
[Aangepast op 28/7/04 door nicname]

Heel grappig soms, maar niet direct onderscheidend van de rest. Hordes meisjes naar refoscholen, maar niet veel meer in een rok. Ja, die broek is veel fijner op de fiets en als het koud is.....
En film/bioscoopbezoek wordt ook veel meer gedaan zonder dat men er een vervelend gevoel bij heeft. (zelf had ik iets van 'hier hoor ik niet!')
En de tv houden veel refo's nog buiten de deur, maar komt er ook steeds meer in. Ja, eigenlijk als video, maar een paar zendertjes kunnen ze dan kijken. Journaal o.a. even kijken (kan toch geen kwaad? kan via internet ook), af en toe een filmpje huren....en zo de helling af

Tja, ik zie het wel om me heen Majorca. En het wordt steeds erger denk ik.
Ik heb geen zin in een discussie over de onderwerpen die je noemt, maar dit is wat ik ervan zie.
Ik denk dat het met het mondiger worden te maken heeft. Veel Jongeren overleggen met hun ouders en geven aan er niets verkeerd in te zien, het is tenslotte een goede film, er gebeurt niets verkeerds (:pu). Of: Het zit 'm toch niet in de kleding?'.... Ze durven ook veel meer voor hun eigen mening uit te komen. Heel naief soms, maar toch!
[Aangepast op 28/7/04 door nicname]
Jawel, dat geloof ik ook. Maar ook daarin zijn ze meer open, denk ik. Ze praten meer en slikken niet zomaar alles meer voor zoete koek. Ze zijn in veel opzichten kritischer en durven veel vragen te stellen die van eeuwigheidswaarde zijn. GEsprekken aangaan met ouderen etc.Oorspronkelijk gepost door anemoon
en toch is het juist in deze tijd dat er heel veel jongeren heel serieus bezig zijn met geloofszaken en ook daadwerkelijk tot geloof komen!
maar van diegenen die echt tot geloof komen (en die zijn er idd wel degelijk! Hallelujah!), daar zal het toch wel tot uiting komen in gepraat, gelaat en gewaad?Oorspronkelijk gepost door anemoon
en toch is het juist in deze tijd dat er heel veel jongeren heel serieus bezig zijn met geloofszaken en ook daadwerkelijk tot geloof komen!
Misschien relativeert men tegenwoordig meer. Minder zaken als vanzelfsprekend aannemen, maar zelf over de dingen nadenken. En dan vallen vele regeltjes door de mand.
Gelijktijdig zie je dat de JA in belangstelling toenemen. En als je bijvoorbeeld in Driebergen komt, zie je vele jongeren die relativeren en komen voor het geloof (of voor een relatie, maar laten we van het positieve uitgaan)
Gelijktijdig zie je dat de JA in belangstelling toenemen. En als je bijvoorbeeld in Driebergen komt, zie je vele jongeren die relativeren en komen voor het geloof (of voor een relatie, maar laten we van het positieve uitgaan)
Dat is zeker zo. Maar op een andere manier zoals veel traditionelen denken.Oorspronkelijk gepost door Majorcamaar van diegenen die echt tot geloof komen (en die zijn er idd wel degelijk! Hallelujah!), daar zal het toch wel tot uiting komen in gepraat, gelaat en gewaad?Oorspronkelijk gepost door anemoon
Dus
gepraat: vol enthousiasme over God en Jezus spreken
gelaat: een blijmoedige uitstraling
gewaad: geen shockerende, verleidelijke kleding.
En je gezicht op half zeven staat en je spreektoon anders wordt als je over geloofszaken spreekt.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Sommigen willen je laten geloven dat dan donkerblauw je lievelingskleur wordt, dat je dan korte broeken niet meer lekker vind zitten en dat je niet meer van zwemmen en schaatsen houdt...

-
Die 1e drie zaken idd. Om me heen merk ik niet dat de zondag steeds minder geheiligd wordt.Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik hoorde vandaag van iemand die behoorlijk thuis is in de refo-gezindte dat zaken die tot voor kort kenmerkende dingen waren voor mensen uit de gereformeerde gezindte, dat nu niet meer zijn. Het gaat dan om dingen als:
- tegen tv bezit zijn
- een rok/jurk voor meisjes/vrouwen of
- tegen bioscoop en disco
- zondagsheiliging: geen sportbezigheden enzo
volgens hem onderscheiden reformatorische jongeren zich op deze punten niet meer van andere jongeren.
Nou, als ik om me heen kijk herken ik dat niet.
Vinden jullie ook dat dit geen kenmerkende dingen meer zijn, of slaat bovengenoemde persoon de plank gewoon mis?
[Aangepast op 28/7/04 door Majorca]
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
1. Tv bezit neemt steeds meer toe. Vroeger, en in bepaalde streken die nog wat minder 'geliberaliseerd' zijn nu nog steeds, gebeurde het in het verborgen, nu gewoon opelijk1. tegen tv bezit zijn
2. een rok/jurk voor meisjes/vrouwen of
3. tegen bioscoop
4. tegen disco
5. zondagsheiliging: geen sportbezigheden enzo
2. Hele broek/rok dicussie is puur gebaseerd op traditie ipv Schrift, dus opzich alleen maar logisch dat op een gegeven moment 'ongefundeerde' tradities verdwijnen. Geen slecht iets, m.i., ik vind een broek een stuk zedelijker staan dan die korte rokjes zoals je die op meeste refo-scholen ziet
3. Graag wel onderscheid houden tussen bioscoop en disco! Het is zeker zo dat bioscoopbezoek onder refo-jeugd erg is toegenomen. De reden is de grote toleratie tov DVD en 'video' (tv is nog minder geaccepteerd, maar video al een stuk meer). Kortom, zo is de terechte redenatie van de jeugd: Als ik thuis een video mag kijken, dan mag ik dat ook op het grote doek. Persoonlijk zou ik liever zien dat men al die video-zooi het huis uitschopte, en 1 keer per week ofzo lekker film gaan kijken in de bios.
4. Disco. Helaas waar dat er jeugd is uit de refo-gezindte die daar heen gaat. Dat hou je niet tegen. Naar ik weet word het ook niet getolereerd, ook niet in wat 'lichtere' gemeentes. Ik denk dat dit punt zeker nog één van de kenmerken van refo's is
5. Zondagsheiliging. Dat is nogal een ruim begrip. Ik denk dat er weinig tot geen refo-jeugd is die op zondag voetbalt met de voetbalvereniging. Tuurlijk word er door de kinders wel es een balletje geschopt op straat, maar wat heeft dat te maken met zondagsheiliging? Ik heb het idee wel eens dat de refo-mening over zondagsheiliging enorm hypocriet is. Men doet de hele middag een middagslaapje, of men leest een boek (en meestal een boek wat weinig met heiliging te maken heeft...). Ik vraag me ernstig af of dat voldoet aan het begrip zondagsheiliging.
Nee, zouden we niet beter op zondag:
1. De preek bespreken in het gezin, een evangelist zijn in ons eigen gezin
2. De ouden, zieken, gehandicapten en eenzamen bezoeken
3. De straat op gaan om mensen uit te nodigen voor de avonddienst
Nee, als onze kenmerken zitten in hetgeen we NIET doen ipv van in hetgeen we WEL doen, dan is het triest met onze refo-cultuur gesteld. En ik ben bang dat die trieste gesteldheid, ook met het verdwijnen van uiterlijke kenmerken, alleen maar toe zal nemen...