Dat zal zijn reden hebben ja, er is veel gebeurt in die gemeente, maar dat ga ik hier niet verder uitmeten. De gemeente is, zo ik hoor, gedecimeerd. Droevig. Quis non fleret?Bruna schreef:2 jaar geleden nog Dia. Daarvoor beriep men frequenter.gallio schreef:http://oudgereformeerdegemeenten.nl/gem ... php?gID=54-DIA- schreef:Ik zag dat in de Oranjekerk (OGGiN) te Rijssen een beroep is uitgebracht.... Volgens mij is het heel lang geleden dat daar beroepen werd? Is het beroepingswerk in de Oud Gereformeerde Gemeenten, over een langere tijd ergens na te lezen?
Er zal vast een reden voor zijn.
Overigens heb je in Rijssen genoeg verschillende kerken.
beroepingswerk (proces)
Re: beroepingswerk (proces)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Daar ben ik niet van op de hoogte, anders had ik er niet over begonnen.-DIA- schreef:Dat zal zijn reden hebben ja, er is veel gebeurt in die gemeente, maar dat ga ik hier niet verder uitmeten. De gemeente is, zo ik hoor, gedecimeerd. Droevig. Quis non fleret?Bruna schreef:2 jaar geleden nog Dia. Daarvoor beriep men frequenter.gallio schreef:http://oudgereformeerdegemeenten.nl/gem ... php?gID=54-DIA- schreef:Ik zag dat in de Oranjekerk (OGGiN) te Rijssen een beroep is uitgebracht.... Volgens mij is het heel lang geleden dat daar beroepen werd? Is het beroepingswerk in de Oud Gereformeerde Gemeenten, over een langere tijd ergens na te lezen?
Er zal vast een reden voor zijn.
Overigens heb je in Rijssen genoeg verschillende kerken.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Het is de reden dat er minder beroepen werd, denk ik. Hopelijk mag de gemeente een herder een leraar ontvangen. Dan kan er wellicht weer wat rust komen.Bruna schreef:-DIA- schreef:Daar ben ik niet van op de hoogte, anders had ik er niet over begonnen.Bruna schreef: Dat zal zijn reden hebben ja, er is veel gebeurt in die gemeente, maar dat ga ik hier niet verder uitmeten. De gemeente is, zo ik hoor, gedecimeerd. Droevig. Quis non fleret?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zullen we weer on topic gaan?
Solliciteren met profielschets etc: zou het bij beroepingswerk zoals het nu gaat niet anders gaan? Er wordt (mag ik hopen) toch niet blind beroepen door werpen van het lot op beschikbare kandidaten?
Dit is slechts één onderdeel van de vragen die ik heb gesteld: gemeente die beroept vs predikanten die kunnen solliciteren.
Ik vind de wijze waarop het beroepingswerk nu gaat wel mooi en zit niet te wachten op sollicitaties. Moeten er vanuit een kerk geen regels komen tav aantal beroepen dat predikanten/ kandidaten per keer of per jaar mag krijgen? Hoe kan een predikant/ kandidaat anders alle beroepen op een goede manier overwegen in de weg van gebed en meditatie?
Solliciteren met profielschets etc: zou het bij beroepingswerk zoals het nu gaat niet anders gaan? Er wordt (mag ik hopen) toch niet blind beroepen door werpen van het lot op beschikbare kandidaten?
Dit is slechts één onderdeel van de vragen die ik heb gesteld: gemeente die beroept vs predikanten die kunnen solliciteren.
Ik vind de wijze waarop het beroepingswerk nu gaat wel mooi en zit niet te wachten op sollicitaties. Moeten er vanuit een kerk geen regels komen tav aantal beroepen dat predikanten/ kandidaten per keer of per jaar mag krijgen? Hoe kan een predikant/ kandidaat anders alle beroepen op een goede manier overwegen in de weg van gebed en meditatie?
Wat zou er Bijbels tegen zijn om, onder aanroeping van Gods Naam, het lot te werpen voor het beroepen van een predikant?Synodelid schreef:(...) Er wordt (mag ik hopen) toch niet blind beroepen door werpen van het lot op beschikbare kandidaten?(...)
Re: RE: Re: beroepingswerk (proces)
Bij nader inzien niet zoveel, als proces bij beroepen en overwegen beroep zuiver gebeurd. In praktijk zie je dat kerkenraad keuzes maakt en deze zijn nooit aselect: elke kerk heeft voorkeuren en dit hoeft ook niet fout te zijn. Het lijkt me Bijbels gezien ook niet onjuist om na te gaan of een predikant past bij een gemeente, hoewel dit ook gevaarlijk is: gemeente heeft mogelijk heel ander soort predikant nodig dan ze zelf denkt. God weet dit veel beter.Hollander schreef:Wat zou er Bijbels tegen zijn om, onder aanroeping van Gods Naam, het lot te werpen voor het beroepen van een predikant?Synodelid schreef:(...) Er wordt (mag ik hopen) toch niet blind beroepen door werpen van het lot op beschikbare kandidaten?(...)
Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk
Op welke wijze moet een kerkenraad volgens jouw handelen in de door jou genoemde elementen:Synodelid schreef:(...) Het lijkt me Bijbels gezien ook niet onjuist om na te gaan of een predikant past bij een gemeente, hoewel dit ook gevaarlijk is: gemeente heeft mogelijk heel ander soort predikant nodig dan ze zelf denkt. God weet dit veel beter.
A. Bijbels gezien niet onjuist om...
B. Hoewel ook gevaarlijk (...) God weet dit beter...
Zie jij een tegenstelling tussen A en B? Hoe kan een kerkenraad volgens jou deze Bijbelse en dienende taak juist uitvoeren?
Dit is nu juist de worsteling: menselijke verantwoordelijkheid vs afhankelijk zijn van Gods leiding. Als je in volledige afhankelijkheid van God dit wil doen, zou je lot moeten werpen, zoals gebeurde bij kiezen opvolging Judas. In praktijk gebeurt dit niet, maar kiest kerkenraad (zoals in mijn gemeente) of legt kerkenraad selectie voor aan leden.
Als deze selectie is gebaseerd op praktische argumenten zoals een meer ervaren predikant voor een grote gemeente met allerlei problematieken, lijkt me dit bijbels verdedigbaar. Als sprake is van meer persoonlijke voorkeur lijkt me dit niet de bedoeling. Elke predikant in een kerkverband zou beroepbaar moeten kunnen zijn.
We moeten oppassen dat we niet via een selectiemethode komen tot een soort van ideale predikant waardoor het eenheidsworst wordt met predikanten die allemaal dezelfde eigenschappen hebben (samenbindend enz).
Als deze selectie is gebaseerd op praktische argumenten zoals een meer ervaren predikant voor een grote gemeente met allerlei problematieken, lijkt me dit bijbels verdedigbaar. Als sprake is van meer persoonlijke voorkeur lijkt me dit niet de bedoeling. Elke predikant in een kerkverband zou beroepbaar moeten kunnen zijn.
We moeten oppassen dat we niet via een selectiemethode komen tot een soort van ideale predikant waardoor het eenheidsworst wordt met predikanten die allemaal dezelfde eigenschappen hebben (samenbindend enz).
Ik zou niet weten waarom. In een kerkverband met een werkelijk bijbels-gereformeerde breedte past lang niet iedere predikant in een gemeente. Al zal de gemeente als het goed is ook breed zijn.
Zijn er geen vaste richtlijnen omtrent de salarissen binnen de GG?Delftenaar schreef:Het zou heel goed zijn als er in de GG landelijke richtlijnen komen over het beloningsbeleid en alle andere arbeidsrechtelijke aspecten. En een soort fonds waarin elke gemeente zoveel euro per lid bijdraagt aan het salaris van predikanten. Grote gemeenten kunnen daarin dan zorg dragen voor een predikantsplaats in een kleine(re) gemeente.
Los daarvan zou het ook goed zijn om te bepalen dat kandidaten alleen in geneenten met minder dan bv. 1000 leden mogen beginnen.
Jawel, maar vooral de rechtse gemeenten betalen wat extra voor een predikant van eigen smaak.
Is dit dan nog wel gezond? Kiezen wat je horen wil (bij gemeente past)? Praktische redenen als ervaring vind ik van andere ordeDDD schreef:Ik zou niet weten waarom. In een kerkverband met een werkelijk bijbels-gereformeerde breedte past lang niet iedere predikant in een gemeente. Al zal de gemeente als het goed is ook breed zijn.
Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk
Wat erg! Dat verklaart wel waarom predikanten van bepaalde gemeentes zo lang op hun stek blijven. Deze financiële prikkel zal ook wel roeping tegen kunnen houdenDDD schreef:Jawel, maar vooral de rechtse gemeenten betalen wat extra voor een predikant van eigen smaak.
Ik begreep dat in de PKN stemmen opgaan voor een plan dat een predikant een maximaal aantal jaren mag blijven ( ik meen 8) en daarna ergens anders heen moet. Op zich vind ik dat geen slecht systeem. En wat ik erg prettig vind binnen de PKN is de grote verscheidenheid aan predikanten die je elke week hoort. Ook als je een eigen predikant hebt.
Ik geloof ook niet dat zoiets deugt. Maar het is wel zo. Het is een gegeven met de kerkopvatting, waarin iedere kerkelijke gemeente afzonderlijk en op zichzelf (een verschijningsvorm van) de kerk is.
Overigens zijn er wel degelijk predikanten die toch naar een veel minder betalende gemeente overstappen hoor. Ook ter rechterzijde.
Maar het zou goed zijn als het Reformatorisch Dagblad eens een overzicht plaatst van de predikantsvergoedingen in de Gereformeerde Gemeenten, plus het gemiddelde aantal jaren dat de gemeenten vacant zijn en de periode dat een predikant daar blijft. Dat zou heel interessante informatie opleveren. Misschien is dat wat voor Jantje om eens te doen, want als het goed is, zijn deze gegevens openbaar.
Overigens zijn er wel degelijk predikanten die toch naar een veel minder betalende gemeente overstappen hoor. Ook ter rechterzijde.
Maar het zou goed zijn als het Reformatorisch Dagblad eens een overzicht plaatst van de predikantsvergoedingen in de Gereformeerde Gemeenten, plus het gemiddelde aantal jaren dat de gemeenten vacant zijn en de periode dat een predikant daar blijft. Dat zou heel interessante informatie opleveren. Misschien is dat wat voor Jantje om eens te doen, want als het goed is, zijn deze gegevens openbaar.

-
- Verbannen
Zouden die salarisgegevens in de ANBI-gegevens per gemeente terug te vinden zijn, @DDD?
Overigens bieden ook gemeenten ter linkerzijde geregeld een aanzienlijk bedrag aan. Dat weet ik toevallig heel goed, omdat ik zelf in zo'n gemeente kerk.
@Mods, kan de titel van dit draadje worden aangepast, zodat het met een hoofdletter begint?
Overigens bieden ook gemeenten ter linkerzijde geregeld een aanzienlijk bedrag aan. Dat weet ik toevallig heel goed, omdat ik zelf in zo'n gemeente kerk.
@Mods, kan de titel van dit draadje worden aangepast, zodat het met een hoofdletter begint?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje