Het Amerikaanse leger heeft voor mij afgedaan

Orckie

Het Amerikaanse leger heeft voor mij afgedaan

Bericht door Orckie »

Mensen, ik heb een foto gezien met een angstige, naakte Iraakse gevange, geklemd tegen een celdeur, waar Amerikaanse soldaten honden op los lieten. Er blijken ook hondenbeten te zien te zijn op lichamen van gevangen, op andere foto's.

De mishandelingen en martelingen door het Amerikaanse leger zijn niet een enkel incident maar schijnen redelijk systematisch voorgekomen te zijn. De legerleiding wist er in voorkomende gevallen van af.

Ik ben altijd sterk pro-Amerika geweest, maar hier walg ik van.

Laat ze de regie overdragen aan de VN, en opkrassen uit Irak. Met openbare excuses, behoorlijke compensaties voor de getroffenen, en zware straffen voor de betrokken soldaten.
Shame on you, mister Rumsfeld!
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Begrijpelijke post Ork,

Maar, op ieder oorlogsterein zijn verkrachtingen en andere bizarre incidenten, waar dan ook.
Het is een gevolg van extreme druk van boven af-heimwee ect. waardoor mensen nog erger als beesten worden.
Natuurlijk niet om het te vergoeilijken. Mij zegt het alleen maar waartoe een mens ten diepste toe in staat is. Een ieder heeft de kiemen van de meest afschuwelijke zonden.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Mijn pro- Amerika houding is ook dalende. Wat een walchelijke vertoning. Zo zie je maar weer dat in ieder mens een beest zit, die op elk moment los kan komen.

Deze mensne en hun verantwoordelijken moeten zwaar gestraft worden. Al moet je natuurlijk wel een kantekening plaatsen hierbij. Wat hebben die Irakezen de afgelopen 25 jaar gedaan. Denk dat dat er niet zover naast zat hoor, mischien nog wel erger.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Begrijpelijke post Ork,

Maar, op ieder oorlogsterein zijn verkrachtingen en andere bizarre incidenten, waar dan ook.
Het is een gevolg van extreme druk van boven af-heimwee ect. waardoor mensen nog erger als beesten worden.
Natuurlijk niet om het te vergoeilijken. Mij zegt het alleen maar waartoe een mens ten diepste toe in staat is. Een ieder heeft de kiemen van de meest afschuwelijke zonden.
Dat is het enge ja.
Ik geloof niet dat die soldaten nu zoveel erger in mekaar steken dan ikzelf. D'r zullen wel verknipte geesten tussen zitten, maar kennelijk doen anderen ook mee in die bepaalde omstandigheden.
Mochten we zelf bewaard worden voor het uitleven van de zonde, laten we ook niet de eerste steen werpen naar een ander. Anderzijds moet het recht zijn loop hebben, en heeft zo'n leger, juist waar het de mensenrechten wil verdedigen en een menswaardig regime instellen een zware voorbeeldsfunctie en verantwoordelijkheid.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Wat die mensen gedaan hebben (vermoedelijk) is niet niks. Maar ze moeten zich wel gedragen, ze denken dat ze alles kunnen op zo'n eiland, maar zo hoort het niet; meneer Bush (zie ander onderwerp)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Olli

Bericht door Olli »

Nou ik vind hetgeen nu aan het licht komt echt vreselijk!! Dit kan gewoon echt niet! Dat is duidelijk.

Maar je mag dit volgens mij niet het hele leger aanrekenen. Er zijn er veel en veel meer die heel goed werk hebben gedaan en nog steeds doen.

Maar het blijft afschuwelijk, das een feit.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Hoe ironisch dat ik, die een groot tegenstander was van de oorlog, nu een groot voorstander ben van dat de Amerikanen voorlopig in Irak blijven.

Waarom? De VN is ook niet zo onschuldig, zo blijkt uit de uitgelekte fraude, die qua omvang de grootste van de geschiedenis is. De VN op dit moment de leiding geven in Irak is dan ook niet zo slim.

Als de Amerikanen wegtrekken zonder orde op zaken gesteld te hebben, dan komt er een nieuwe dictator, alleen nu een shiietische, met als gevolg dat geen enkele christen meer veilig is in Irak (invoering Sharia).

Ik ben er dan ook voorstander van om meer troepen naar Irak te sturen (zoals de generaals van tevoren al meerdere malen gezegd hebben: dat zij veel te weinig manschappen in Irak hadden).
limosa

Bericht door limosa »

Dat dit niet mag is wel duidelijk. Maar dat het gebeurt ook. Dat is nou oorlog jongens. Vreselijk naief om te denken dat oorlog iets is dat zonder dit soort uitwassen kan gedaan worden. Het is geen game, het is echt. Die militairen zijn opgefokt, hebben hun maten verkoold in de boom zien hangen enzo. Dan gebeuren dat soort dingen nu eenmaal. En zeker in die gevangenissen speelt de chemie van het groepsproces een rol. In de Falkland-oorlog sneden Britse militairen de slachtoffers van de vijand de oren af. Beschouwden ze als trofee. Wat denk je dat in de Golf-ooorlog, in Afghanistan, in Afrika, Vietnem, in alle oorlogen gebeurt? Exact hetzelfde. Het ergste van deze Irak-oorlog hebben we echt (nog) niet gezien, maak je maar geen illusies. Ik wil het niet goedpraten, zeker niet. Maar wees niet naief, denk niet dat er oorlog bestaat zonder deze praktijken. Oorlog haalt het slechtste in de mens naar boven. Degenen die niet weten wat oorlog is (ikzelf ook niet) moeten er maar niet teveel boven gaan staan.
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Dat dit niet mag is wel duidelijk. Maar dat het gebeurt ook. Dat is nou oorlog jongens. Vreselijk naief om te denken dat oorlog iets is dat zonder dit soort uitwassen kan gedaan worden. Het is geen game, het is echt. Die militairen zijn opgefokt, hebben hun maten verkoold in de boom zien hangen enzo. Dan gebeuren dat soort dingen nu eenmaal. En zeker in die gevangenissen speelt de chemie van het groepsproces een rol. In de Falkland-oorlog sneden Britse militairen de slachtoffers van de vijand de oren af. Beschouwden ze als trofee. Wat denk je dat in de Golf-ooorlog, in Afghanistan, in Afrika, Vietnem, in alle oorlogen gebeurt? Exact hetzelfde. Het ergste van deze Irak-oorlog hebben we echt (nog) niet gezien, maak je maar geen illusies. Ik wil het niet goedpraten, zeker niet. Maar wees niet naief, denk niet dat er oorlog bestaat zonder deze praktijken. Oorlog haalt het slechtste in de mens naar boven. Degenen die niet weten wat oorlog is (ikzelf ook niet) moeten er maar niet teveel boven gaan staan.

helemaal mee eens limosa!

en vergeet ook niet dat door de enorme technische ontwikkeling ( Digitale video en fotografie en email) duizenden foto's gemaakt kunnen worden achetr elkaar en die vervolgens razendsnel verspreid kunnen worden. , opgelsagen worden en dus ook niet meer d.m.v. een simpele verscheuring van foot's en negatievcen verdonkeremaand kunnen worden ( denk aan srebenica rolletje).

Alle voorgaande oorlogen zijn dit soor t beestachtige , absoluut zwaar te veroordelen, dingen ook gebeurt.
Als God ons loslaat zijn we ALLEMAAL beesten en tot dit soort dingen instaat.
Op deze wereld lopen duizenden rond die dit ook hebben gezien en/of meegemaakt en die nu zwaar trauma's hebben. Alleen ontbreekt het van voorgaande oorlogen veelal aan wijd verspreid en grote aantallen aan beeldmateriaal.

Dit staat echt niet alleen en uniek voor deze oorlog.

En om dan gelijk heel Amerika daardoor te veroordelen?

Ik denk dat regering Bush niet goed raad (meer) weet met deze zaak, en zich stilletjes ook wel eens afvraagd wat dat moet worden in Irak...................
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Jelle

Bericht door Jelle »

Als ik dit allemaal zie en lees dan is er nog niets veranderd in de wereld.
Na de tweede wereld oorlog zei iedereen: dit mag nooit meer gebeuren.
En wat zien we om ons heen? Elke oorlog gebeurd hetzelfde, De Balkan en noem maar op.
Ik ben in Israèl in het oorlogsmuseum geweest: Yat Va shem (ik weet niet of ik het goed schrijf) maar het is verschrikkelijk wat je daar ziet, hoe de Joden zijn afgeslacht in europa. Je ziet er duitsers die lachend op de foto staan terwijl ze bezig zijn met een bezem de lijken in de oven te vegen. De meest ondenkbare verschrikkingen zie je daar op de foto. Miljoenen mensen zijn vermoord, verkracht, gemarteld en noem maar op. Ook dar zegt iedereen na het bezoek aan het museum: Dit nooit meer.

De mens is een beest en blijft een beest als God hem daarvan niet weerhoud.
Het is verschrikkelijk wat er gebeurd maar hebben we ooit wel eens daar tegen gedemonstreed? Ik weet nog bij de Hoetsies en de Toetsies dat kleine babytjes in de hoogte werden gegooid en zo op een spies of zwaard werden opgevangenen in tweeén gereten. Iedereen vond het verschrijkkelijk, hebben we daar wat aan gedaan?

We hebben allemaal gezegd dit kan en mag nooit meer gebeuren. Maar ik denk dat dit tot het eind der tijden altijd zo zal blijven.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Als ik dit allemaal zie en lees dan is er nog niets veranderd in de wereld.
Na de tweede wereld oorlog zei iedereen: dit mag nooit meer gebeuren.
En wat zien we om ons heen? Elke oorlog gebeurd hetzelfde, De Balkan en noem maar op.
Ik ben in Israèl in het oorlogsmuseum geweest: Yat Va shem (ik weet niet of ik het goed schrijf) maar het is verschrikkelijk wat je daar ziet, hoe de Joden zijn afgeslacht in europa. Je ziet er duitsers die lachend op de foto staan terwijl ze bezig zijn met een bezem de lijken in de oven te vegen. De meest ondenkbare verschrikkingen zie je daar op de foto. Miljoenen mensen zijn vermoord, verkracht, gemarteld en noem maar op. Ook dar zegt iedereen na het bezoek aan het museum: Dit nooit meer.

De mens is een beest en blijft een beest als God hem daarvan niet weerhoud.
Het is verschrikkelijk wat er gebeurd maar hebben we ooit wel eens daar tegen gedemonstreed? Ik weet nog bij de Hoetsies en de Toetsies dat kleine babytjes in de hoogte werden gegooid en zo op een spies of zwaard werden opgevangenen in tweeén gereten. Iedereen vond het verschrijkkelijk, hebben we daar wat aan gedaan?

We hebben allemaal gezegd dit kan en mag nooit meer gebeuren. Maar ik denk dat dit tot het eind der tijden altijd zo zal blijven.
Daarom mogen we ook niet het hele leger op deze dingen afrekenen. Wel zeg ik de daders zullen zeker gestraft moeten worden.
Robert

Bericht door Robert »

Daarom is het te hopen dat de militairen snel hun macht over moeten dragen. En het is het beste als de hele wereld amerika daarom eens gaat steunen, ipv het probleem aan de states over te laten.

Militairen die de macht hebben is nooit een goed idee.
Maar soms helaas onvermijdelijk.
Ook hier geld nog steeds, het is kiezen tussen twee kwaden. Oorlog om sadam te verdrijven, met dit soort uitwassen. Of sadam laten zitten, waar dit soort uitwassen aan de orde van de dag waren. Bovendien dan zonder zicht op verbetering.

Er is geen alternatief. Helaas.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Daarom is het te hopen dat de militairen snel hun macht over moeten dragen. En het is het beste als de hele wereld amerika daarom eens gaat steunen, ipv het probleem aan de states over te laten.

Militairen die de macht hebben is nooit een goed idee.
Maar soms helaas onvermijdelijk.
Ook hier geld nog steeds, het is kiezen tussen twee kwaden. Oorlog om sadam te verdrijven, met dit soort uitwassen. Of sadam laten zitten, waar dit soort uitwassen aan de orde van de dag waren. Bovendien dan zonder zicht op verbetering.

Er is geen alternatief. Helaas.
Eens Robert, maar 'k ben het ook eens met Jelle:
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Daarom mogen we ook niet het hele leger op deze dingen afrekenen. Wel zeg ik de daders zullen zeker gestraft moeten worden.
We mogen het ook niet maar laten gaan . . .
Robert

Bericht door Robert »

Zeker niet!
Hier moet tegen opgetreden worden, en gelukkig doen de amerikanen dat ook.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Het is moeilijk om in de hoofden van die amerikanen te kijken die daar in die gevangenissen werken. Wel vind ik het dom van de leidinggevenden. Het is is toch duidelijk dat zoiets uitkomt. Helemaal als er elegio foto's van gemaakt worden. Heel dom.
Plaats reactie