Ad Anker schreef:Marion schreef:Bezorgd schreef:Bijzonder hoe de grijze massa stemt.
Ik vind het mooi om te zien. Laten we vooral niet denken dat al die mensen niet nadenken, en hordelopers zijn. Ook in die 'grijze massa' zitten mensen van gezond verstand. En blijkbaar voelen zij zich goed bij hun keuze. Het nuanceert in ieder geval het beeld wat op het forum nogal eens wordt gesuggereerd dat een groot deel geen kant meer uit kan met kandidaten zoals dhr. Vlot. Tot nu toe zijn het maar enkele gemeenten die een andere keus maken. De massa kan er blijkbaar prima mee uit de voeten. Persoonlijk ervaar ik deze gang van zaken rond het beroepingswerk verbindend. Het zou schrijnend zijn als veel gemeenten een andere keus zouden maken. Dát zou iets van de kandidaat zeggen. Nu zegt het meer van de gemeenten als zij voor een alternatief gaan. Of zie ik het verkeerd?
('k heb geprobeerd zorgvuldig te formuleren.....

)
Nee joh. Ik heb meer het idee dat sommige gemeenten een kandidaat kiezen omdat ze (terecht?) van mening zijn dat de kandidaat pas echt gaat leren als hij in een gemeente aan het werk gaat. Ik neem als voorbeeld Lelystad: zij beriepen ook bijvoorbeeld kand. Bredeweg, Huijser, van Nieuw-Amerongen. vervolgens zie je dat, als het om de eerste twee gaat, ze nooit als predikant nogmaals zijn beroepen terwijl juist deze gemeente meesterlijk kan repeteren als het om beroepen gaat.
Eens met Ad. Maar meer nog, ik denk dat er heel veel speculatief gestemd wordt door de 'grijze massa'
De
kans is
groter omdat een kandidaat een beroep aan
moet nemen.
Dat soort kansberekeningen daar zit weinig geestelijks bij. En ook met het genoemde verbindende heeft het weinig te maken.
Het heeft meer weg van het eerder genoemde, ( misschien wat oneerbiedig klinkende, maar zo niet bedoelde), 'prijsschieten'