Nederlandse militair gedood in Irak

Plaats reactie
Sabra

Nederlandse militair gedood in Irak

Bericht door Sabra »

Uitgegeven: 10 mei 2004 22:18
Laatst gewijzigd: 11 mei 2004 00:13

AS SAMAWAH - Het Japanse persbureau Kyodo heeft maandag gemeld dat een Nederlandse militair in Irak om het leven is gekomen bij een granaataanslag in de stad as-Samawah. Bij de aanslag zou een andere militair gewond zijn geraakt. Defensiewoordvoerder Robin Middel kon het bericht maandagavond nog niet bevestigen.

"Er is wat aan de hand, dat is zeker. Maar voor ons is het belangrijk eerst de feiten op een rijtje te hebben. Ik weet niet hoe lang dat gaat duren. Als er inderdaad sprake is van slachtoffers, zal eerst de familie moeten worden ingelicht", aldus Middel maandagavond laat.

Eerder op de avond meldde het Franse persbureau AFP dat er twee Nederlandse militairen lichtgewond zouden zijn geraakt aan hun benen in as-Samawah toen een passerende fietser een handgranaat in hun richting gooide. De twee zouden deel uitmaken van een patrouille die bestond uit vier Nederlandse militairen. Middel kon maandagavond ook dit bericht niet bevestigen.

De stad as-Samawah ligt in de zuidelijke provincie al-Muthanna, waar momenteel ongeveer 1.260 Nederlandse militairen verblijven. Als er inderdaad slachtoffers aan Nederlandse zijde zijn gevallen, is dit voor het eerst sinds de Nederlandse troepen in Irak zijn.

Wat moeten wij hiermee? Moet dit gevolgen hebben voor het verblijf van de overige militairen?
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik hoorde net op de radio dat er een dode is gevallen in Irak aan Nederlandse zijde.
Verschrikkelijk voor de familie, het zal je zoon of man maar wezen.
Maar voor mij geen reden om militairen terug te halen. Dit is nu eenmaal (hoe verschrikkelijk ook) het gevolg als je je mengd in een oorlog.
We kunnen niet verwachten dat we oorlog kunnen voeren zonder dat er doden zouden vallen.
Blijft wel staan dat ik kan meevoelen met de familie en anderen die mannen of zonen daar hebben zitten. Natuurlijk is je gedachte van laat ze maar terug komen. Toch zeg ik het zijn allemaal beroeps militairen en dit is nu het risico van het beroep waarvoor je gekozen hebt dat er levensgevaar is als je dus daadwerkelijk ingezet wordt.
Het is verschrikkelijk en er zullen er denk ik nog wel meer volgen, maar ik blijf wel bij het standpunt dat dat geen reden mag zijn om weg te gaan.
Billy

Bericht door Billy »

Verschrikkelijk voor zijn ouders en familie.
Ook het verschrikkelijke van een oorlog.

Maar iedere jongen/meisje die het leger in gaat weet ( en word gewezen op) een verhoogd risici bij een uitzending te sneuvelen.

maar let op mijn woorden wat een deel van links NL NU ineens wil: terugtrekken uit Irak.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Adje

Bericht door Adje »

maar let op mijn woorden wat een deel van links NL NU ineens wil: terugtrekken uit Irak.
Hoezo NU ineens? tIs mijn keuze niet, maar er zijn er genoeg die al maandenlang de Nederlanders terug in Nederland willen hebben.

Overigens, Jelle en Billy, sinds wanneer is Nederland in oorlog?
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Adje
Hoezo NU ineens? tIs mijn keuze niet, maar er zijn er genoeg die al maandenlang de Nederlanders terug in Nederland willen hebben.

Overigens, Jelle en Billy, sinds wanneer is Nederland in oorlog?
We zijn dan misschien niet in een echte oorlog verwikkeld, maar we zijn wel bezetters op dit moment en dat zijn toch oorlogshandelingen. Ook al bedoelen we het nog zo goed met de Irakkezen.

Het fijt dat nu ook Nederlanders worden aangevallen geeft toch wel aan dat ook deze als vijanden van Irak worden gezien.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Het is idd erg wat daar nu gebeurd, maar men weet van tevoren dat men het risico loopt.

Dit is natuurlijk wel koren op de molen van links Nederland.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Risico van het vak, schoot mij ook als eerste binnen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Risico van het vak, schoot mij ook als eerste binnen.
"risico van het vak" kun je wel zeggen in het algemeen maar niet in een reactie op een individueel geval. Dan zou ik met wat meer respect willen spreken over degenen die zich inzetten voor de vrede daar. Iedereen weet wel dat er risico's zijn verbonden aan zo'n operatie, daar gaat het niet om.

Kijk, als je onderweg naar school onder de tram loopt is dat ook "risico van het vak". En in het algemeen klopt het dat we een aantal verkeersdoden accepteren als zijnde niet te vermijden. Maar dat zeg je niet nét nadat het ongeluk gebeurt is. Het gaat over een mensenleven.

[Aangepast op 11/5/04 door limosa]
Kevertje

Bericht door Kevertje »

Mijn leraar had een mailtje gehad van Ewout van der Staaij en die vroeg of een klas een mening wou geven, over onze Nederlandse militairen, die daar zijn. Of ze terug moeten komen of niet.

Dus wij hebben daar ieder een mening over gegeven!

Dus kijk zaterdag in de Magneet! :P
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Kevertje
Mijn leraar had een mailtje gehad van Ewout van der Staaij en die vroeg of een klas een mening wou geven, over onze Nederlandse militairen, die daar zijn. Of ze terug moeten komen of niet.

Leuk wie is Ewoud van der staay en wat is de Magneet....?:pu
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door limosa
"risico van het vak" kun je wel zeggen in het algemeen maar niet in een reactie op een individueel geval. Dan zou ik met wat meer respect willen spreken over degenen die zich inzetten voor de vrede daar. Iedereen weet wel dat er risico's zijn verbonden aan zo'n operatie, daar gaat het niet om.

Kijk, als je onderweg naar school onder de tram loopt is dat ook "risico van het vak". En in het algemeen klopt het dat we een aantal verkeersdoden accepteren als zijnde niet te vermijden. Maar dat zeg je niet nét nadat het ongeluk gebeurt is. Het gaat over een mensenleven.
Tuurlijk is het erg voor de familie en andere omstanders, en ook de directe collega's. Het is ook niet niks, iemand die zo jong overlijdt.

Maar toch is in zekere mate het risico in het leger wel hoger, dan dat je bijvoorbeeld in het verkeer bent. Je bent nou eenmaal in een gevaarlijk gebied, en dat is wel iets, waar je min of meer voor gekozen hebt.

Misschien was m'n opmerking wel íetsje té kort door de bocht...
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Olli

Bericht door Olli »

Het is inderdaad gewoon een drama, als zoiets gebeurd! Het zal je man, vader, weet ik veel maar zijn die het treft, ben je wel mooi in de aap gelogeerd! Is gewoon triest!

Maar aan de andere kant is het inderdaad gewoon een risico van het vak. Klinkt heel hard en dat is het ook.

Maar ik vind die man een absolute held en dat vind ik iedereen die daar in het leger in Irak zit.
Kevertje

Bericht door Kevertje »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door Kevertje

Leuk wie is Ewoud van der staay en wat is de Magneet....?:pu
Kijk in 't RD!!
Plaats reactie