Niet voor ons...John Galt schreef:Op 2e Pinksterdag werd in de GG Kampen een preek van Octavius Winslow gelezen over de verzegeling met/door de Heilige Geest. Hij is op Youtube te vinden onder het account GerGem Kampen.
Nu is die preek qua inhoud én presentatie niet representatief voor de hele GerGem, dat weet ik. Maar het kan dus blijkbaar wel: een goed gelezen, eenvoudige maar diepgaande preek.
En er komen toch nog steeds tientallen boekjes uit van oudvaders en puriteinen? Zijn die allemaal niet geschikt voor de leesdiensten?
Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ik geloof dat DIA nu wel enigszins begrijpt wat ik bedoel.Jantje schreef:Volgens mij is dat niet wat @Ad Anker bedoelde, @DIA.
Wat zou volgens jou mijn bedoeling zijn dan?
Jawel hoor. Ik vond de link op Twitter. Maar volgens mij willen de mods hier geen rechtstreekse YT-links. Dus geef ik een halve.Mistig schreef: Niet voor ons...
na "Watch?v=" in de Youtube-url typ je in:
Dp2wSGxw0-4&t=0s
Who is John Galt? 

Dankjewel!John Galt schreef:Jawel hoor. Ik vond de link op Twitter. Maar volgens mij willen de mods hier geen rechtstreekse YT-links. Dus geef ik een halve.Mistig schreef: Niet voor ons...
na "Watch?v=" in de Youtube-url typ je in:
Dp2wSGxw0-4&t=0s
Het is inderdaad de vraag of er weinig oudvaders/puriteinen worden voorgelezen op de kansel vanwege een 'taalprobleem' of vanwege de inhoud (met name bij de puriteinen) die in de ogen van met name de rechterflank in de gereformeerde gezindte vaak als te 'eenzijdig' worden gezien. In het geval van de genoemde preek van Octavius Winslow zal dat het laatstgenoemde zijn.John Galt schreef:Op 2e Pinksterdag werd in de GG Kampen een preek van Octavius Winslow gelezen over de verzegeling met/door de Heilige Geest. Hij is op Youtube te vinden onder het account GerGem Kampen.
Nu is die preek qua inhoud én presentatie niet representatief voor de hele GerGem, dat weet ik. Maar het kan dus blijkbaar wel: een goed gelezen, eenvoudige maar diepgaande preek.
En er komen toch nog steeds tientallen boekjes uit van oudvaders en puriteinen? Zijn die allemaal niet geschikt voor de leesdiensten?
Laatst gewijzigd door GGotK op 25 jun 2020, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Ik ben op zoek naar een leespreek van wijlen ds. E. Venema over de verloren zoon. Weet iemand of ik die ergens online kan vinden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ja die staat in het boekje Op de leerschool van het lijden, het thema is Gewoon lager onderwijs.Jantje schreef:Ik ben op zoek naar een leespreek van wijlen ds. E. Venema over de verloren zoon. Weet iemand of ik die ergens online kan vinden?
Hier kan je hem bestellen: https://www.deboekenkamer.nl/tweedehand ... den_14877/
Prachtige preek!Tiberius schreef:Ja die staat in het boekje Op de leerschool van het lijden, het thema is Gewoon lager onderwijs.Jantje schreef:Ik ben op zoek naar een leespreek van wijlen ds. E. Venema over de verloren zoon. Weet iemand of ik die ergens online kan vinden?
Hier kan je hem bestellen: https://www.deboekenkamer.nl/tweedehand ... den_14877/
(of mag ik dat zo niet zeggen?)
-
- Verbannen
Ik wil hem graag lezen. Jammer dat er online geen preek is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
@Jantje, ik ben wel benieuwd!Ad Anker schreef:Ik geloof dat DIA nu wel enigszins begrijpt wat ik bedoel.Jantje schreef:Volgens mij is dat niet wat @Ad Anker bedoelde, @DIA.
Rustig, Jantje heeft nog maar 5 uur en 50 minuten kunnen nadenken. Zo snel gaat dat niet he.Ad Anker schreef:@Jantje, ik ben wel benieuwd!Ad Anker schreef:Ik geloof dat DIA nu wel enigszins begrijpt wat ik bedoel.Jantje schreef:Volgens mij is dat niet wat @Ad Anker bedoelde, @DIA.
Van mij wel.Mistig schreef:Prachtige preek!Tiberius schreef:Ja die staat in het boekje Op de leerschool van het lijden, het thema is Gewoon lager onderwijs.Jantje schreef:Ik ben op zoek naar een leespreek van wijlen ds. E. Venema over de verloren zoon. Weet iemand of ik die ergens online kan vinden?
(of mag ik dat zo niet zeggen?)
Dat hele boekje is trouwens erg aan te bevelen. Zelf vind ik de preek over Simon van Cyrene aansprekend.
Je kan dat boek toch gewoon kopen? Wordt ongetwijfeld thuis bezorgd.Jantje schreef:Ik wil hem graag lezen. Jammer dat er online geen preek is.
-
- Verbannen
Ik meende dat je bedoelde dat er in preken van oudvaders meer onderwijs zou zitten. Je schreef dat in vrijwel alle prekenboeken van predikanten uit de GG niet veel nieuw onderwijs zou staan. Vervolgens schrijft @DIA over enkele predikanten wiens leespreken qua lering en bevindelijkheid boven het maaiveld zouden uitsteken, en dan geef je hem opeens gelijk. Vreemd hoor. Dat kan ik niet volgen.Ad Anker schreef:@Jantje, ik ben wel benieuwd!Ad Anker schreef:Ik geloof dat DIA nu wel enigszins begrijpt wat ik bedoel.Jantje schreef:Volgens mij is dat niet wat @Ad Anker bedoelde, @DIA.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het ging Ad om hedendaagse preken van predikanten die nog in leven zijn. DIA noemt alleen predikanten die overleden zijn. Dan is het toch niet vreemd dat Ad daarmee instemt?Jantje schreef:Ik meende dat je bedoelde dat er in preken van oudvaders meer onderwijs zou zitten. Je schreef dat in vrijwel alle prekenboeken van predikanten uit de GG niet veel nieuw onderwijs zou staan. Vervolgens schrijft @DIA over enkele predikanten wiens leespreken qua lering en bevindelijkheid boven het maaiveld zouden uitsteken, en dan geef je hem opeens gelijk. Vreemd hoor. Dat kan ik niet volgen.Ad Anker schreef:@Jantje, ik ben wel benieuwd!Ad Anker schreef:Ik geloof dat DIA nu wel enigszins begrijpt wat ik bedoel.Jantje schreef:Volgens mij is dat niet wat @Ad Anker bedoelde, @DIA.