Het inderdaad geen mooi woord. Maar ik zal er me niet heel erg aan stoten. Zelf zal ik het ook niet gebruiken. Het klink nogal wat populistisch.Albert1987 schreef:ik vind refo ook een scheldwoord. Zou ik zelf nooit gebruikensamanthi schreef:Helemaal niet, refo dan ook een scheldwoord. Als je mijn reacties leest zul je zien dat ik me er juist niet boven plaats, maar goed ik gebruik het al niet meer hoor wees maar stil.
Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik denk dat Piet het niet juist heeft. Maar geen vrijmoedigheid staat bij mij ongeveer gelijk aan niet (geheel) over kunnen nemen.Ad Anker schreef:Ik weet ook niet of Piet het juist heeft. Volgens mij wordt er niet gesproken over 'overgenomen' maar zegt ds. Jansen dat er bij een aantal kandidaten nog niet de vrijmoedigheid was om hen toe te laten.samanthi schreef:Ik kan het artikel niet lezen, maar vind overgenomen een naar woord, anderen gaan dan beslissen wie er wel of wie er niet bij hoort, van daar mijn reactie.Piet Puk schreef:Ik lees 'overgenomen' in het artikel. Er zijn er nog niet gedoopt, omdat niet met zekerheid kon worden gesteld dat bekering had plaatsgevonden.samanthi schreef: Overgenomen? Zo deden de apostelen het niet hoor, Handelingen 8
37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Piet, waar las jij het woord 'overgenomen'?
In onze kringen draait vaak de gehele prediking over de noodzaak van zalig worden. Nu moet in de prediking ook het evangelie centraal staan, maar daar omheen moet er ook aandacht besteed worden aan praktische lessen voor Gods volk. Ik hoor dat weinig tot nooit vanaf de kansels. Daarom ontbreekt radicaliteit zo vaak in onze gezindte, alles draait om zalig worden.Herman schreef: Ik vind dat een een navolgenswaardige radicaliteit voorstaan. Vooral in het slot van het artikel bleek dat duidelijk. Een dergelijke houding ontbreek in de gereformeerde gezindte of zij wordt wel gevonden maar dan in negatieve formuleringen. Het zal zijn wervingskracht hebben.
De prediking heeft daar weinig tot niks mee te maken.Silo schreef:Daarom ontbreekt radicaliteit zo vaak in onze gezindte, alles draait om zalig worden.
Maar daar gaat de discussie helemaal niet over.
Hier even het citaatje waar ik op doelde:
„We geloven dat het bijeenkomen, zingen, dopen en bedienen van het Avondmaal, onopgeefbare inzettingen van Christus zijn, die we niet naar eigen inzicht mogen aanpassen of uitstellen. ”
‘...bappies’ is een zeer ongebruikelijk woord en komt inderdaad denigrerend over. Ook al bedoel je dat misschien niet, het lijkt mij toch duidelijk dat je op een openbaar forum zulke woorden niet gebruikt. Het woord ‘refo’s’ is hier niet helemaal mee vergelijkbaar, dat woord is behoorlijk ingeburgerd.samanthi schreef:Helemaal niet, refo dan ook een scheldwoord. Als je mijn reacties leest zul je zien dat ik me er juist niet boven plaats, maar goed ik gebruik het al niet meer hoor wees maar stil.Albert1987 schreef:Ik vind dat je jezelf erboven plaatst door zo'n scheldwoord te gebruiken.samanthi schreef:Nou die kennissen noemen zichzelf zo , net als wij ons refo noemen.Albert1987 schreef:Waarom heb jij het over ‘refobappies’. Een heel naar woord. Respectloos! Ik ben het ook met hun oneens, maar zo mag je niet over elkaar praten .
Overigens vond ik ook je opmerking over de Kamerling zeer veroordelend naar deze groep. Wanneer we het niet met ze eens zijn, hoeven we nog niet allerlei suggestieve opmerkingen te maken. Dat is toch echt zonde tegen het negende gebod. Overigens geldt dat voor veel meer reacties die ik hier gelezen heb.
@Valcke het ging over het overnemen van, dat geldt niet alleen bij deze kerk, maar overal, anderen kunnen niet beslissen, zoj kunnen zich vergissen, kijk naar ananias en safira, demas.
Wij ook de ambtsdragers niet mogen niet beoordelen of iemands belijdenis echt is of niet.
Ik sta trouwens helemaal niét negatief tegenover reformatorische baptistengemeente, integendeel.
Wij ook de ambtsdragers niet mogen niet beoordelen of iemands belijdenis echt is of niet.
Ik sta trouwens helemaal niét negatief tegenover reformatorische baptistengemeente, integendeel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Je kunt zeggen wat je wilt, maar je doet wel zwart wit uitspraken zonder een ander gehoord te hebben. Het woord ‘overnemen’ stond trouwens niet in het artikel zoals hier al aangetoond is.samanthi schreef:@Valcke het ging over het overnemen van, dat geldt niet alleen bij deze kerk, maar overal, anderen kunnen niet beslissen, zoj kunnen zich vergissen, kijk naar ananias en safira, demas.
Overigens vind ik ook dat het gaat om de belijdenis. Iemand met een zuivere belijdenis en een leven overeenkomstig die belijdenis mag niet geweerd worden.
Ja ik doe idd zwart wit uitspraken, de kamerling zegt dat hij gelooft dat Jezus de Zoon van God is, dat is zijn belijdenis, zouden wij het daar mee doen? Zouden we niet iets meer verwachten? We kunnen ook nog eens niet toetsen of die kamerling wel leeft zoals het behoord.Valcke schreef:Je kunt zeggen wat je wilt, maar je doet wel zwart wit uitspraken zonder een ander gehoord te hebben. Het woord ‘overnemen’ stond trouwens niet in het artikel zoals hier al aangetoond is.samanthi schreef:@Valcke het ging over het overnemen van, dat geldt niet alleen bij deze kerk, maar overal, anderen kunnen niet beslissen, zoj kunnen zich vergissen, kijk naar ananias en safira, demas.
Overigens vind ik ook dat het gaat om de belijdenis. Iemand met een zuivere belijdenis en een leven overeenkomstig die belijdenis mag niet geweerd worden.
Daarom ben ik zwart wit, het is namelijk niet aan ons.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Je weet niets over de belijdenis en het (openbare) leven van de mensen die niet gedoopt zijn. Dus je kunt er ook niet over oordelen.samanthi schreef:Ja ik doe idd zwart wit uitspraken, de kamerling zegt dat hij gelooft dat Jezus de Zoon van God is, dat is zijn belijdenis, zouden wij het daar mee doen? Zouden we niet iets meer verwachten? We kunnen ook nog eens niet toetsen of die kamerling wel leeft zoals het behoord.Valcke schreef:Je kunt zeggen wat je wilt, maar je doet wel zwart wit uitspraken zonder een ander gehoord te hebben. Het woord ‘overnemen’ stond trouwens niet in het artikel zoals hier al aangetoond is.samanthi schreef:@Valcke het ging over het overnemen van, dat geldt niet alleen bij deze kerk, maar overal, anderen kunnen niet beslissen, zoj kunnen zich vergissen, kijk naar ananias en safira, demas.
Nee maar dat kon Filippus over de kamerling ook niet alleen zijn belijdenis.Valcke schreef:Je weet niets over de belijdenis en het (openbare) leven van de mensen die niet gedoopt zijn. Dus je kunt er ook niet over oordelen.samanthi schreef:Ja ik doe idd zwart wit uitspraken, de kamerling zegt dat hij gelooft dat Jezus de Zoon van God is, dat is zijn belijdenis, zouden wij het daar mee doen? Zouden we niet iets meer verwachten? We kunnen ook nog eens niet toetsen of die kamerling wel leeft zoals het behoord.Valcke schreef:Je kunt zeggen wat je wilt, maar je doet wel zwart wit uitspraken zonder een ander gehoord te hebben. Het woord ‘overnemen’ stond trouwens niet in het artikel zoals hier al aangetoond is.samanthi schreef:@Valcke het ging over het overnemen van, dat geldt niet alleen bij deze kerk, maar overal, anderen kunnen niet beslissen, zoj kunnen zich vergissen, kijk naar ananias en safira, demas.
-
Ben ook wel benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen. Als je de grond voor de doop in het geloof van de mens legt, dan heb je niet echt een stabiel fundament. Zeker niet volgens reformatorische begrippen (waar een soort 'op-en-neer geloof' / wolken-en-kolken geloof gangbaar is). Het kan bijna niet anders dat zo'n gemeente op meerdere onderdelen een heel andere koers gaat varen: ook ten aanzien van het verbond en geloofszekerheid.Piet Puk schreef:Volgens mij is de gemeente zo wankel als wat, tenzij iedereen zich keurig en joviaal richting de predikant opstelt. De geloofsdoop word toegepast wanneer de bekering kan worden overgenomen. Nou, ik ben benieuwd, in het geval dit niet zo is en dit zo blijft. Als je dan de verkeerde treft, heb je een hoop stampij.
M.a.w.: als je verbond loslaat, heb je een nieuwe vastigheid nodig. Men lijkt dat te hebben gevonden in een hele strenge en sobere levensstijl: social media en smartphone-gebruik voor privé-gebruik worden niet gereguleerd maar simpelweg verboden. Zo ver gaat volgens mij zelfs de rechterflank van de gereformeerde gezindte niet. Wellicht effectief, want daarmee houd je alleen de die-hards over. Maar tegelijkertijd teleurstellend als een strikte naleving van de regels de grond voor de doop wordt. Misschien moet men overwegen om te dopen in de naam van Mozes?
Ik zou niet weten waarom. In de Bijbel gebeurt namelijk precies hetzelfde. Mensen kwamen tot geloof en werden gedoopt.vriend-en-metgezel schreef: Ben ook wel benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen. Als je de grond voor de doop in het geloof van de mens legt, dan heb je niet echt een stabiel fundament.
Waarom?Misschien moet men overwegen om te dopen in de naam van Mozes?
Mozes doopte niet, hij deed de besnijdenis.vriend-en-metgezel schreef:Misschien moet men overwegen om te dopen in de naam van Mozes?
-
Er speelt/speelde veel meer rondom deze kandidaat. Daarom doen ze het, denk ik.Hendrikus schreef:Dat is het ook.samanthi schreef:Apart dat die refobappies ook gescheiden optrekken.
Ik vind het een verdrietig iets.
Ik vraag me af waarom het RD daar een hele pagina aan wijdt. Is dat nou komkommertijdnieuws, of vinden we dit echt zo belangrijk?
En trouwens, het is gewoon een heel nieuw kerkgenootschap, natuurlijk moet dat in het nieuws komen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
- J.C. Philpot
Hij is geen kandidaat meer, maar dominee / voorgangerHersteldHervormd schreef:Er speelt/speelde veel meer rondom deze kandidaat.

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield