Sub conditione Jacobi.Tiberius schreef:Daar twijfel ik niet aan.Jantje schreef:We praten volgend jaar verder...
Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Nathanaël schreef:Welnee, het heeft er gewoon met te maken dat je bij een kandidaat (vrijwel) zeker weet dat hij een beroep aan zal nemen, dus is de ´kans´ groter dat hij het beroep naar jouw gemeente aanneemt. Dat wordt hier bedoeld met ´prijsschieten´.Geytenbeekje schreef:In de HHK gebeurd dat veel minder dan in de GG, maar weinig gemeenten die kandidaten beroepen.Jantje schreef:Die kandidaat of dominee ken ik nog niet.Erskinees schreef:Het is inderdaad ieder jaar hetzelfde hier.
Nu is Houten de pineut, eerdere werden gemeenten als Waardenburg (en vele anderen) hier bediscussieerd. Een kerkenraad mag de kudde leiden en dient daarbij biddend rekening te houden met de eigen gemeente en de geschiktheid voor een kandidaat. Jammer dat dit dan weer beoordeeld moet worden als "op voorhand gewogen en te zwaar bevonden" of "menselijkerwijs gezien".
Maar in het kader van kerkelijke eenheid vind ik het niet kandideren van kandidaten wel een zorgelijke ontwikkeling.
Wellicht omdat in de GG beter over dat soort zaken heen gekeken kan worden ?
Er is dit jaar maar één kandidaat, waarvan bekend is dat hij niet in iedere gemeente zou passen. Dan zou het van kerkenraden een blijk van slecht geestelijke leiderschap zijn als ze hem wel kandideren, terwijl ze weten dat het voor problemen in de gemeente zou zorgen. Dat heeft verder niet zoveel met kerkelijke eenheid te maken, zoals Jantje stelt. Kerkelijke eenheid is iets anders dan een eenheidsworst, er hoort namelijk ook een hoop nuchterheid bij.
Mooie post. Werd het maar meer gedaan. Schets een profiel , kijk of een predikant bij de gemeente past.
Als dat meer gedaan zou worden dan zouden er veel minder problemen zijn in veel gemeenten.
-
- Verbannen
Wat een nare reactie en veroordeling van een toekomstig predikantBezorgd schreef:Ik mis soms zo de like button. :superBauke schreef:Zo zie je maar met een te ruime preekjas, een preekstem en wat oud Nederlandse uitspraken positioneer je jezelf in een bepaalde hoek.Marion schreef:Op voorhand gewogen en te zwaar bevonden... :nonnonJantje schreef:De V van Viss(ch)er..., maar waar is de V van Vlot? :fi
Missie geslaagd.
Dan persoonlijk toch liever één van de vissermannen
Als je je als jongeman profileert als een 19 eeuwse prediker roept dat vragen op.
Blijkbaar wil men dat.
De zorgen zijn inderdaad groot voor een heel aantal gemeenten binnen de GG.Jantje schreef:Vermoedelijk blijft er voor Houten dan niet veel meer over...
Hopelijk ziet de Synode dat ook.
Geen veroordeling. Zeker niet.Piet Puk schreef:Wat een nare reactie en veroordeling van een toekomstig predikantBezorgd schreef:Ik mis soms zo de like button.Bauke schreef:Zo zie je maar met een te ruime preekjas, een preekstem en wat oud Nederlandse uitspraken positioneer je jezelf in een bepaalde hoek.Marion schreef:[
Op voorhand gewogen en te zwaar bevonden...
Missie geslaagd.
Dan persoonlijk toch liever één van de vissermannen![]()
Als je je als jongeman profileert als een 19 eeuwse prediker roept dat vragen op.
Blijkbaar wil men dat.
Maar je ziet gewoon een bepaalde profilering bij predikanten. Of in kleding , of in taalgebruik, of in openbaar wettiscisme, of in artikelen of ingezonden brieven. Niets menselijks is hen vreemd. Ze willen soms in een bepaalde hoek gepositioneerd worden. In ieder geval, zo komt dat over.
-
- Verbannen
Waren passen de dominees zich qua taalgebruik en prediking (zolang het gesproken woord maar hetzelfde blijft) niet aan de gemeente aan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- FlyingEagle
@Jantje en anderen, als je ziet dat een bepaalde student wat uiterlijk betreft en qua inhoud ver afstaat van een gemeente dan weet je toch dat er hommeles van kan komen? Dat heeft het verleden van links tot rechts wel bewezen. Als je dan toch hoopt dat deze student wordt beroepen door die gemeente dan lijkt het wel of je hoopt dat die hommeles ook komt, anders zou je wel zeggen prima dat hij er komt preken maar als eigen predikant past het niet bij die gemeente.
Gaan we studenten nu ook al op uiterlijk selecteren?FlyingEagle schreef:@Jantje en anderen, als je ziet dat een bepaalde student wat uiterlijk betreft en qua inhoud ver afstaat van een gemeente dan weet je toch dat er hommeles van kan komen? Dat heeft het verleden van links tot rechts wel bewezen. Als je dan toch hoopt dat deze student wordt beroepen door die gemeente dan lijkt het wel of je hoopt dat die hommeles ook komt, anders zou je wel zeggen prima dat hij er komt preken maar als eigen predikant past het niet bij die gemeente.
Zover staat de inhoud niet af van de gemeente van Houten mag ik hopen.
- FlyingEagle
Doe nou niet net alsof je me niet begrijpt, ouderwetser taalgebruik kan zeker een belemmering zijn.GGotK schreef:Gaan we studenten nu ook al op uiterlijk selecteren?FlyingEagle schreef:@Jantje en anderen, als je ziet dat een bepaalde student wat uiterlijk betreft en qua inhoud ver afstaat van een gemeente dan weet je toch dat er hommeles van kan komen? Dat heeft het verleden van links tot rechts wel bewezen. Als je dan toch hoopt dat deze student wordt beroepen door die gemeente dan lijkt het wel of je hoopt dat die hommeles ook komt, anders zou je wel zeggen prima dat hij er komt preken maar als eigen predikant past het niet bij die gemeente.
Zover staat de inhoud niet af van de gemeente van Houten mag ik hopen.
Verder is er qua inhoud in prediking best verschil dat weet je best.
-
Ik heb nooit begrepen waarom studenten binnen de GG als ze gaan proponeren zich direct zich gaan kleden als predikant. Ik begrijp hier de bedoeling niet van. Alleen het woord al "preekjas", ze preken helemaal niet maar "spreken een stichtelijk woord". Waarom niet gewoon een normaal zwart pak al dan niet 3-delig.Bauke schreef: Zo zie je maar met een te ruime preekjas, een preekstem en wat oud Nederlandse uitspraken positioneer je jezelf in een bepaalde hoek.
ik begrijp nooit zo goed waarom er zoveel aandacht aan het uiterlijk van een predikant wordt geschonken. Beoordeel de man op wat hij spreekt, niet op wat hij draagt.crossmountain schreef:Ik heb nooit begrepen waarom studenten binnen de GG als ze gaan proponeren zich direct zich gaan kleden als predikant. Ik begrijp hier de bedoeling niet van. Alleen het woord al "preekjas", ze preken helemaal niet maar "spreken een stichtelijk woord". Waarom niet gewoon een normaal zwart pak al dan niet 3-delig.Bauke schreef: Zo zie je maar met een te ruime preekjas, een preekstem en wat oud Nederlandse uitspraken positioneer je jezelf in een bepaalde hoek.
-
- Verbannen
Ik vind dat een precair onderwerp. Ik ben het er ook niet mee eens. De vraag is of je zelf niet teveel veranderd bent, als je je maar binnen een heel beperkt smaldeel binnen de Gereformeerde Gemeenten thuisvoelt. En ik spreek nu in het algemeen en je mag dit betrekken op zowel de linker- alsook de rechterzijde.Bezorgd schreef:De zorgen zijn inderdaad groot voor een heel aantal gemeenten binnen de GG.
Hopelijk ziet de Synode dat ook.
Dat ligt niet direct aan de Generale Synode, volgens mij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Maanenschijn
Ik kan mij het onderscheid van twee docenten op de middelbare nog herinneren.Piet Puk schreef:Nee joh, er zijn .... stemmen uitgebracht op de oude Visscher en ... stemmen op de jonge VisserTiberius schreef:Lijkt me een lastig duo voor degenen die de uitgebrachte stemmen gaat voorlezen.Piet Puk schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal te Houten:
Ds. W. Visscher te Amersfoort;
Ds. R.A.M. Visser te Apeldoorn.
Stemmingsdatum: 02-07-2020
Lange Visscher en Kale Visser.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- J.C. Philpot
Die ken ik inderdaad ook nog. Net als de onderscheiding tussen twee andere leraren: Dikke Geluk en Ouwe Geluk. De eerste van die 2 speelde op een harmonium bij het zingen tijdens het eerste uur. Het arme orgeltje piepte en kraakte altijd alsof het op instorten stondMaanenschijn schreef:Ik kan mij het onderscheid van twee docenten op de middelbare nog herinneren.
Lange Visscher en Kale Visser.

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield