COVID-19

parsifal

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Mara schreef:Vanmorgen hoorde ik op de radio dat het R getal stijgt.
Ernst Kuipers van het Erasmus mc verwacht in september de tweede golf patiënten.
Wel denkt hij dat er geen algehele lock down meer nodig is, omdat er nu wel sneller getest wordt en de bron van de besmetting kan worden opgespoord.
Deze stijging is nog niet werkelijk gemeten, maar wordt mogelijk verwacht op basis van de modellen in verband met toegenomen contactbewegingen en dergelijke.

Laten we afwachten hoe het loopt met het aantal besmettingen per dag en het aantal ziekenhuisopnames. Alleen daaraan kun je echt zien wat er gebeurt. Op dit moment zijn deze getallen heel laag.
Knappe jongens en meisjes die het verschil kunnen meten tussen een R0 (of effectieve R) van 0.8 en 0.9. Sterker nog om iets zinnigs daarover te zeggen moet je een duidelijke definitie van R hebben en ik geloof er niet veel van dat het erg duidelijk is wat de definitie is (Ik vroeg Neil Ferguson van Imperial wat hun definitie in de modellen was, en zij hadden een definitie -vaak R* genoemd- maar die was in dit geval erg model-specifiek). Veel van die definities zijn erg nuttig om te zien of een epidemie kan stijgen of niet (R boven of onder 1), maar het verschil tussen 0.8 en 0.9 zegt buiten het wiskundige model weinig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

alexv schreef:
Susan schreef:Ik wil deze video delen: Stop superspread events en het virus verdwijnt: Maurice de Hond en Pim van Galen ‬

https://www.youtube.com/watch?v=E4j0T13HQSU

Dit vinden ze hier maar niks. Er zijn mensen hier op RF die het oneindig beter weten.
En het ook nog nodig vinden hier heel minderwaardig over te doen.
En terecht. Maurice de Hond zegt een hoop dingen. Nu heeft hij vijf zaken genoemd die mogelijk waar zijn, maar wij weten nog niet zo veel. Ja mondkapjes lijken te werken. In landen waar ze veel gebruikt werden (bijvoorbeeld Hong Kong) gaat dat goed, ze nemen er echter wel heel wat meer maatregelen en proberen hun afstand te houden waar mogelijk.

Niemand heeft gezegd dat er veel verspreiding via oppervlakken is. Het punt is dat veel kleine kansen best tot een grote kans kunnen leiden. Als je zegt "waarom worden dan niet meer mensen binnen huishoudens besmet" dan heb je gewoon geen verstand van zaken. Dat is niet zo erg, maar als mensen je gaan geloven, en daardoor mogelijk te vroeg onvoorzichtig gaan handelen dan is dat gevaarlijk. En daarom doe ik niet meer minderwaardig over Maurice de Hond, maar zie ik hem als een gevaarlijke gek.
Hij begint ook steeds meer over superspreaders. Geloof me, daar is men echt wel hard over aan het denken, ook zonder Maurice de Hond. Echter we weten niet wat het effect is van superspreaders. Is het genoeg om superspreading events (wat dat ook moge zijn, dat is namelijk heel moeilijk te bepalen) weg te halen om daarmee de efffectieve R onder de 1 te krijgen, of blijft het zonder die gebeurtenissen boven de 1 en zijn meer maatregelen nodig. Maurice de Hond kan dat ook niet weten, want er zijn gewoon weg niet genoeg voorbeelden om daarnaaar te kijken. De Zweedse wetgeving komt het meest in de buurt, maar daar is nog steeds het advies om 2 meter afstand te houden en thuis te werken. Mogelijk heeft De Hond gelijk en is alles wat hij zegt genoeg, maar ik geloof niet dat hij de verantwoordelijkheid gaat nemen als het niet genoeg is. Wat voorzichtigheid lijkt me op zijn plaats.

Ik kijk nu naar wat hij zegt over Superspreaders en het maakt me kwaad. 70% van de besmette gevallen besmet niemand en dat baseert hij op data uit Israel en Hong Kong (oa studie van Cowling uit Hong Kong). In die landen was men hardstikke agressief in contact tracing en verplichte isolatie. Veel van de 70% was geisoleerd voor ze ook maar besmettelijk werden en ontmoete in die tijd dus niemand of weinig mensen.
Laatst gewijzigd door parsifal op 12 jun 2020, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

parsifal schreef:
alexv schreef:
Susan schreef:Ik wil deze video delen: Stop superspread events en het virus verdwijnt: Maurice de Hond en Pim van Galen ‬

Dit vinden ze hier maar niks. Er zijn mensen hier op RF die het oneindig beter weten.
En terecht. Maurice de Hond zegt een hoop dingen. Nu heeft hij vijf zaken genoemd die mogelijk waar zijn, maar wij weten nog niet zo veel. Ja mondkapjes lijken te werken. In landen waar ze veel gebruikt werden (bijvoorbeeld Hong Kong) gaat dat goed, ze nemen er echter wel heel wat meer maatregelen en proberen hun afstand te houden waar mogelijk.

Niemand heeft gezegd dat er veel verspreiding via oppervlakken is. Het punt is dat veel kleine kansen best tot een grote kans kunnen leiden. Als je zegt "waarom worden dan niet meer mensen binnen huishoudens besmet" dan heb je gewoon geen verstand van zaken. Dat is niet zo erg, maar als mensen je gaan geloven, en daardoor mogelijk te vroeg onvoorzichtig gaan handelen dan is dat gevaarlijk. En daarom doe ik niet meer minderwaardig over Maurice de Hond, maar zie ik hem als een gevaarlijke gek.
Hij begint ook steeds meer over superspreaders. Geloof me, daar is men echt wel hard over aan het denken, ook zonder Maurice de Hond. Echter we weten niet wat het effect is van superspreaders. Is het genoeg om superspreading events (wat dat ook moge zijn, dat is namelijk heel moeilijk te bepalen) weg te halen om daarmee de efffectieve R onder de 1 te krijgen, of blijft het zonder die gebeurtenissen boven de 1 en zijn meer maatregelen nodig. Maurice de Hond kan dat ook niet weten, want er zijn gewoon weg niet genoeg voorbeelden om daarnaaar te kijken. De Zweedse wetgeving komt het meest in de buurt, maar daar is nog steeds het advies om 2 meter afstand te houden en thuis te werken. Mogelijk heeft De Hond gelijk en is alles wat hij zegt genoeg, maar ik geloof niet dat hij de verantwoordelijkheid gaat nemen als het niet genoeg is. Wat voorzichtigheid lijkt me op zijn plaats.
Toch ligt Zweden erg onder vuur.
Hollander

Bericht door Hollander »

Zweden ligt voornamelijk onder vuur voor wat betreft het ouderenbeleid en de daar uit voortvloeiende hoge(re) mortaliteit.
Voor zover ik kan beoordelen lijkt het overige beleid best goed te zijn. Ik waardeer in ieder geval de nuchterheid en de waakzaamheid om overtrokken te reageren op Covid19.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Ernst Kuipers van het Erasmus mc verwacht in september de tweede golf patiënten.
Wel denkt hij dat er geen algehele lock down meer nodig is, omdat er nu wel sneller getest wordt en de bron van de besmetting kan worden opgespoord.
Deze stijging is nog niet werkelijk gemeten, maar wordt mogelijk verwacht op basis van de modellen in verband met toegenomen contactbewegingen en dergelijke.

Laten we afwachten hoe het loopt met het aantal besmettingen per dag en het aantal ziekenhuisopnames. Alleen daaraan kun je echt zien wat er gebeurt. Op dit moment zijn deze getallen heel laag.
Is het hierbij ook nog van belang hoelang het zomerse weer aanhoudt? Er zijn wel jaren geweest dat het tot eind september zomers weer was.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
parsifal

Bericht door parsifal »

Hollander schreef:Zweden ligt voornamelijk onder vuur voor wat betreft het ouderenbeleid en de daar uit voortvloeiende hoge(re) mortaliteit.
Voor zover ik kan beoordelen lijkt het overige beleid best goed te zijn. Ik waardeer in ieder geval de nuchterheid en de waakzaamheid om overtrokken te reageren op Covid19.
Ja, maar besef ook dat men in Zweden iets minder moeite heeft met afstand houden (zonder Covid hield men al meer afstand als deel van de cultuur) en overheidsadvies volgen zit er iets meer in dan in veel andere landen. Of dezelfde maatregelen in Nederland genoeg zouden zijn weet Ik niet. Het zou in Nederland waarschijnlijk wel tot overschrijding van de IC capaciteit hebben geleid.
Hollander

Bericht door Hollander »

parsifal schreef:
Hollander schreef:Zweden ligt voornamelijk onder vuur voor wat betreft het ouderenbeleid en de daar uit voortvloeiende hoge(re) mortaliteit.
Ja, maar besef ook dat men in Zweden iets minder moeite heeft met afstand houden (zonder Covid hield men al meer afstand als deel van de cultuur) en overheidsadvies volgen zit er iets meer in dan in veel andere landen. Of dezelfde maatregelen in Nederland genoeg zouden zijn weet Ik niet. Het zou in Nederland waarschijnlijk wel tot overschrijding van de IC capaciteit hebben geleid.
Eens hoor, ieder land heeft z'n eigen omstandigheden en situatie. Ik ben echter nog steeds van mening dat de kramp rondom Covid19 te groot is. En dat duurt maar voort...
Valcke

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
Valcke schreef:

Is het hierbij ook nog van belang hoelang het zomerse weer aanhoudt? Er zijn wel jaren geweest dat het tot eind september zomers weer was.
De seizoensinvloeden zijn nog niet precies bekend. Maar wanneer wat dit betreft de vergelijking met griep mogen maken: een griepepidemie begint nooit in september.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Vandaag in mijn brievenbus:
Een BOEKJE, getiteld:
"Als de Heere roept"
met als ondertitel:
Luisteren naar Gods stem in de coronacrisis

Schrijvers:
ds. D. Breure (PKN)
ds. J.M.D. de Heer (GG)
ds. J.M.J. Kieviet (CGK)
ds. M.van Reenen (HHK)
ds. O.M. van der Tang (OOiN)
prop. A.J. van Wingerden (OGGiN)
Mooi, komt ook in de bus van onze gemeenteleden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
-DIA- schreef:Vandaag in mijn brievenbus:
Een BOEKJE, getiteld:
"Als de Heere roept"
met als ondertitel:
Luisteren naar Gods stem in de coronacrisis

Schrijvers:
ds. D. Breure (PKN)
ds. J.M.D. de Heer (GG)
ds. J.M.J. Kieviet (CGK)
ds. M.van Reenen (HHK)
ds. O.M. van der Tang (OOiN)
prop. A.J. van Wingerden (OGGiN)
Mooi, komt ook in de bus van onze gemeenteleden.
Wij hebben het boekje van J. Piper gekregen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
huisman

Bericht door huisman »

alexv schreef:

En terecht. Onze Maurice heeft een tunnelvisie met zijn aerosolen. Mazelen en waterpokken worden zo verspreid en hebben een R0 van tussen de 12- 20. Corona heeft een R0 van tussen de 2 en 3. Dat kan onze Maurice niet verklaren.
Maurice vindt de kerken en het zingen dan ook levensgevaarlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Habitat

Bericht door Habitat »

In Nederland beginnen zich echt twee kampen te ontwikkelen. Aan de ene kant mensen die achter het RIVM staan en aan de andere kant mensen die achter Maurice de Hond/Willem Engel staan. Het wordt een soort prestige kwestie. Dat lijkt me niet goed voor de wetenschap, zeker niet gedurende een crisis.
Laatst gewijzigd door Habitat op 13 jun 2020, 06:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Habitat

Bericht door Habitat »

Zoals al eerder gezegd: Duitse virologen houden meer zaken open. Zowel besmetting dichtbij via hoesten/niezen als besmetting via aerosolen wordt serieus genomen.
Habitat

Bericht door Habitat »

Een R_0 van 2 kan trouwens wel degelijk samen gaan met super spreading personen (hoeft dus niet automatisch bij een R_0 van 20 uit te komen).

Stel je hebt 10 besmette personen. Als 9 van hen 1 persoon besmetten, en 1 van hen 10 personen (de super spreader), dan heb je 19 nieuwe besmettingen. Van 10 naar 19 dus. Dit is slechts een fictieve situatie natuurlijk. Maar met een dergelijk model houden Duitse virologen serieus rekening. Het blijkt ook niet zo ongebruikelijk te zijn bij virussen. (Omdat ik zelf geen viroloog ben, kan ik dat laatste niet beoordelen.)

Maar om een lang verhaal kort te maken. Ook hier houden Duitse virologen sterk rekening met verschillende manieren van verspreiding. Verspreiding dichtbij en verspreiding op afstand. (Bij dat laatste moet er natuurlijk wel een massa personen zijn, en ten minste 1 besmet persoon, die ook nog een super spreader is. De kans daarop is momenteel, met alle maatregelen, klein.)
huisman

Bericht door huisman »

Habitat schreef:In Nederland beginnen zich echt twee kampen te ontwikkelen. Aan de ene kant mensen die achter het RIVM staan en aan de andere kant mensen die achter Maurice de Hond/Willem Engel staan. Het wordt een soort prestige kwestie. Dat lijkt me niet goed voor de wetenschap, zeker niet gedurende een crisis.
Zie maar weinig mensen achter Maurice staan. Ik lees zijn blogs iedere dag en kan er zelfs als geïnteresseerde leek zoveel gaten in zijn betoog schieten . Natuurlijk staan er (bijna) geen kritische reacties onder deze blogs maar alleen reacties van wat juichaapjes.
Het bewijs dat het RIVM de juiste maatregelen heeft gegeven blijkt uit het resultaat en dat wereldwijd de aanpak eigenlijk nergens wezenlijk anders is.

In Brazilië gaat het echt verkeerd terwijl het daar nu warm en het droge seizoen is. Mensen leven voornamelijk buiten waar volgens Maurice besmetting eigenlijk uitgesloten is.
Maurice zijn verklaring : Het regent daar wel eens en dan zitten de mensen binnen. Ik hou het weer van twee steden in Brazilië in de gaten en het heeft op 2 van de 20 dagen een paar uur geregend. Daar komen echt niet 850000 besmettingen en 42000 sterfgevallen vandaan.
Reden is natuurlijk dat Brazilië veel te laat is begonnen met de maatregelen zoals onze RIVM ze geeft. Social distancing niet alleen binnen maar ook buiten.

Maurice zijn verhaal rammelt aan alle kanten maar hij heeft dan ook niet de deskundigheid om het virus op zijn eigenschappen te onderzoeken wat wereldwijd door de “echte” wetenschappers wordt gedaan.
Plaats reactie