Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bezorgd

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:
Gergeminfo bericht over de situatie vanaf 1 juli 2020 schreef:Alles afwegend is ons advies nog steeds deze Avondmaalsdiensten uit te stellen tot (vooralsnog) na de zomerperiode. Als zwaarwegend argument geldt dat wij bij de bediening van het Avondmaal willen aansluiten bij de onder ons gebruikelijke praktijk. Het toepassen van die gebruikelijke praktijk binnen onze gemeenten achten wij op dit moment nog niet verantwoord.
Men stelt dus liever het H.A. uit, dan dat kleinere gemeenten met 100 man al kunnen opstarten d.m.v. bijvoorbeeld kleine bekertjes. Ik snap dat dit niet de "gebruikelijke praktijk" is, maar om daar nou het H.A. nodeloos voor uit te stellen....
Ik heb toch niet het idee dat hier de kleine cupjes bedoeld worden.
Die werden net voor de maatregelen zelfs in de meest rechtse gemeenten al gebruikt. Zelfs Middelharnis ging er toe over.
Mistig

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:
Gergeminfo bericht over de situatie vanaf 1 juli 2020 schreef:Alles afwegend is ons advies nog steeds deze Avondmaalsdiensten uit te stellen tot (vooralsnog) na de zomerperiode. Als zwaarwegend argument geldt dat wij bij de bediening van het Avondmaal willen aansluiten bij de onder ons gebruikelijke praktijk. Het toepassen van die gebruikelijke praktijk binnen onze gemeenten achten wij op dit moment nog niet verantwoord.
Men stelt dus liever het H.A. uit, dan dat kleinere gemeenten met 100 man al kunnen opstarten d.m.v. bijvoorbeeld kleine bekertjes. Ik snap dat dit niet de "gebruikelijke praktijk" is, maar om daar nou het H.A. nodeloos voor uit te stellen....
Die werden net voor de maatregelen zelfs in de meest rechtse gemeenten al gebruikt. Zelfs Middelharnis ging er toe over.
En juist vandaag hoorde ik van een linkse predikant dat hij er dus helemaal geen voorstander van is. Het drinken uit 1 beker is waardevol volgens hem.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
MvD5

Bericht door MvD5 »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:
Welke van de kerken in Middelharnis bedoel je? PKN, HHK, CGK, GG?
helma

Bericht door helma »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Dat krijg je inderdaad alleen als de traditie met kleine t bepalend is.
Nou waarom ?
Het met 1 beker drinken straalt verbondenheid uit.
Met aparte bekertjes heb je dat niet.
Maar er zijn bij ons 2 bekers, dus dat argument gaat al niet echt op.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Dat krijg je inderdaad alleen als de traditie met kleine t bepalend is.
Nou waarom ?
Het met 1 beker drinken straalt verbondenheid uit.
Met aparte bekertjes heb je dat niet.
Maar er zijn bij ons 2 bekers, dus dat argument gaat al niet echt op.
Nou ja goed, ligt ook aan de grootte.
Als het niet in 1 beker past moet je wat.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Een indringend stuk vandaag in het RD van ds. G.W.S. Mulder te Ridderkerk.

Van harte aanbevolen! (Ik kan nog geen link delen hier.)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Een indringend stuk vandaag in het RD van ds. G.W.S. Mulder te Ridderkerk.

En nu met link: https://www.rd.nl/opinie/crisis-dringt- ... -1.1670976
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Een indringend stuk vandaag in het RD van ds. G.W.S. Mulder te Ridderkerk.

Wat is er zo indringend aan? Ik heb het gelezen en kan me er over het algemeen wel in vinden, maar viel niet van mijn stoel.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:

Wat is er zo indringend aan? Ik heb het gelezen en kan me er over het algemeen wel in vinden, maar viel niet van mijn stoel.
Ik wist niet dat jij het RD (weer?) las.

Maar waarom het indringend is? Er zijn zat gemeenten die heel gedwee alle adviezen opvolgen van het RIVM, terwijl die de laatste weken steeds meer alleen gebaseerd zijn op aannames. Denk aan het zingen in de kerk. Nergens is er een melding gemaakt dat hierdoor mensen besmet zouden zijn. In de kerk van @eilander houden ze al weken drie diensten met 30 personen en zingen ze ook, maar het heeft niet geleid tot extra besmettingen.

Evenzo de eis om in het openbaar vervoer mondkapjes te dragen, op basis van een aanname dat dit 5% minder besmettingen zou opleveren, vind ik dat erg mager voor een regel.

De anderhalvemeterregel in de openbare buitenlucht is mijns inziens ook buitenproportioneel geworden.

Maar wat vooral buitenproportioneel is, zijn de strenge regels in de kerk. Ik hoop van harte dat minister Grapperhaus dat morgenavond ook ervaart als hij de GGiN van Barneveld bezoekt.
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 jun 2020, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke

Bericht door Valcke »

Principiële geluiden ten aanzien van kerk en overheid horen we in Nederland in deze crisis vrijwel niet. Wel las ik vandaag het volgende principiële geluid van Canadese kerken (geciteerd in het opiniestuk van Laurens van der Tang):
"Geachte premier (...) zoals u weet, verplichten de Bijbel en de eeuwenoude traditie christenen om wekelijks bijeen te komen (...) rond het Woord van God en de sacramenten (...) Noch het christelijk geloofsbelijden, noch de kerk als instelling kan bestaan zonder de wekelijkse samenkomst op de dag des Heeren. Deze goddelijke plicht (...) is zo belangrijk voor christenen dat die alle menselijke wetgeving en regelgeving overtreft (...) We willen de burgerlijke overheid er met respect aan herinneren dat de kerk niet bestaat bij de gratie van toestemming door de staat, want de grond van haar vestiging en ordening wordt gevonden in Jezus Christus Zelf.

We hebben ervoor gekozen om vrijwillig en tijdelijk onze bijeenkomsten te staken. (...) Dat gezegd hebbend, nooit eerder in 1500 jaar westerse geschiedenis is het voorgekomen dat de kerk van Jezus Christus niet bijeenkwam met Pasen, of gedurende maanden geen diensten hield, zelfs niet in tijden van oorlog of epidemieën met gevolgen die vele malen erger waren dan Covid-19. Nooit eerder werd de kerk het recht ontzegd om zieken bij te staan in het uur van hun sterven. Nooit eerder heeft de kerk opgehouden de sacramenten te bedienen.."
(Uit Petitie van kerken aan de regering, Ontario, Canada, mei 2020).

Dit principiële geluid wordt helaas thans in NL zo goed als geheel gemist. In sommige uitingen zien we kleine aanzetten hiervan, maar daar blijft het verder bij. Wonderlijk dat in het buitenland deze geluiden (soms) nog wel klinken.
refo

Bericht door refo »

In Gouda hebben we vanaf 1 juli geen YouTube-uitzending meer. Nu er weer wat mensen in de kerk zitten, is privacy toch een dingetje.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:

Ik wist niet dat jij het RD (weer?) las.

Maar waarom het indringend is? Er zijn zat gemeenten die heel gedwee alle adviezen opvolgen van het RIVM, terwijl die de laatste weken steeds meer alleen gebaseerd zijn op aannames. Denk aan het zingen in de kerk. Nergens is er een melding gemaakt dat hierdoor mensen besmet zouden zijn. In de kerk van @eilander houden ze al weken drie diensten met 30 personen en zingen ze ook, maar het heeft niet geleid tot extra besmettingen.

Evenzo de eis om in het openbaar vervoer mondkapjes te dragen, op basis van een aanname dat dit 5% minder besmettingen zou opleveren, vind ik dat erg mager voor een regel.

De anderhalvemeterregel in de openbare buitenlucht is mijns inziens ook buitenproportioneel geworden.

Maar wat vooral buitenproportioneel is, zijn de strenge regels in de kerk. Ik hoop van harte dat minister Grapperhaus dat morgenavond ook ervaart als hij de GGiN van Barneveld bezoekt.
Ik hoop vooral dat het Woord hem mag versterken.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

refo schreef:In Gouda hebben we vanaf 1 juli geen YouTube-uitzending meer. Nu er weer wat mensen in de kerk zitten, is privacy toch een dingetje.
Vervallen de beelduitzendingen dan helemaal? Volgens mij hebben ze bij jullie een aardig prijzige camera gekocht met zoomfuncties die prima alleen kan inzoomen op de kansel. Dan zie je geen enkele kerkganger en kan gewoon via YouTube uitgezonden worden.
helma

Bericht door helma »

refo schreef:In Gouda hebben we vanaf 1 juli geen YouTube-uitzending meer. Nu er weer wat mensen in de kerk zitten, is privacy toch een dingetje.
Je kan toch alleen op de kansel inzoomen?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

helma schreef:
Je kan toch alleen op de kansel inzoomen?
Dat klinkt inderdaad als een smoes.
Plaats reactie