DVD,VIDEO,TV,INTERNET etc.

Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Sommige programma's doen het er om.
Vooral Jack Spijkerman, toch het meest bekeken programma van nederland. Mijn huisgenoten kijken het dus ik ben noodgedwongen om er ook naar te kijken.
Maar BNN is ook erg.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Dit zegt dacht ik al genoeg! Valt me bijzonder op dat erbij de EO ook gevloekt wordt.............!

De katholieke RKK (0,0 keer per uur), Evangelische Omroep EO en NOS (beide 0,2 keer per uur) zijn het zorgvuldigst in hun taalgebruik.
Dat er bij de EO gevloekt word komt door live tv programma's denk ik.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Zelf heb ik het nooit gezien bij de EO, op Maarten van het Hart na toen die uitgenodigd was bij het elfde uur.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Grove taal, ook bij de EO lusten ze er pap van
Door HANS GULPEN


HILVERSUM - Nieuw materiaal voor het normen - en waardendebat: ook in tv - programma's van de Evangelische Omroep wordt grove taal gebezigd, en wel zo'n tweehonderd keer per jaar.





Dat valt af te leiden uit De Vloekmonitor, een onderzoek naar 'grof taalgebruik' van TNS NIPO in opdracht van de Bond tegen het Vloeken. Gisteren berichtte deze krant al dat er 1600 keer per week vloeken en verwensingen over de buis vliegen.

Bij de EO noteerden professionele kijkers in vier meetweken welgeteld achttien vloeken. Dat is gemiddeld meer dan vier vloeken per week.

Het lijkt veel voor een omroep die het fatsoen hoog in het vaandel heeft staan en nog vrij algemeen wordt gezien als een rots in de branding van de algehele maatschappelijke verruwing. Waar hebben we het nu precies over?

Volgens het onderzoek ging het bij het grove taalgebruik van de EO in de meeste gevallen om vloeken, bastaardvloeken en scheldwoorden. Onder vloeken worden woorden als ****en **** verstaan, zeg maar krachttermen onder aanroeping van God of zijn eniggeboren zoon. Bastaardvloeken zijn verbasteringen daarvan zoals ****, goh, ojee of jeminee. Onder scheldwoorden vallen sukkel, debiel, uilskuiken en *** de behanger. Aan schuttingwoorden (in de trant van ***, shit, *** met peren) maakten Andries Knevel en de zijnen zich slechts een hoogstenkele keer schuldig.

Voor wie hiervan schrikt: als je al deze woorden écht als grove taal wil betitelen, dan nog is de EO een kleine jongen vergeleken bij een omroepje als BNN waar in veel minder zendtijd wel tienmaal zoveel onvertogen woorden vallen: meer dan tweeduizend per jaar. En dan gaat het heus niet om getsie of tjeetje, maar om heel andere termen. In totaal telde de Bond tegen het vloeken trouwens zo'n tachtigduizend grove uitingen per jaar op Nederlandse zenders. Reden tot bezinning, aldus de bond in een oproep aan de omroepen.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Maar ik denk wel, dat als je eenmaal zo'n ding hebt, je hem niet zo snel wegdoet. Maar dat is ook per persoon verschillend.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door marsm104
Maar ik denk wel, dat als je eenmaal zo'n ding hebt, je hem niet zo snel wegdoet. Maar dat is ook per persoon verschillend.
Jaren geleden hebben wij ook een TV in huis gehad.... En we waren zelfs lid van de EO, jaja... Maar de EO is de EO van jaren terug niet meer. Toen hadden ze nog wel goeie dingen ook, maar het is de laatste paar jaren hard achteruit gegaan...


Wat ik dus niet kan begrijpen, dat als er mensen zijn, die op en top gereformeerd zijn (dat denken ze, denk ik). Echt rechtzinnig in de uitspraken, hele zware praat, hebben het altijd maar over zonde en schuld, en over aanvechtingen van satan, maar ondertussen hebben ze wel een TV in huis achter twee deurtjes.......... Onvoorstelbaar!
Liever Turks dan Paaps
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Maar ik denk wel, dat als je eenmaal zo'n ding hebt, je hem niet zo snel wegdoet. Maar dat is ook per persoon verschillend.
Oorspronkelijk gepost door Matthijs


Jaren geleden hebben wij ook een TV in huis gehad.... En we waren zelfs lid van de EO, jaja... Maar de EO is de EO van jaren terug niet meer. Toen hadden ze nog wel goeie dingen ook, maar het is de laatste paar jaren hard achteruit gegaan...


Wat ik dus niet kan begrijpen, dat als er mensen zijn, die op en top gereformeerd zijn (dat denken ze, denk ik). Echt rechtzinnig in de uitspraken, hele zware praat, hebben het altijd maar over zonde en schuld, en over aanvechtingen van satan, maar ondertussen hebben ze wel een TV in huis achter twee deurtjes.......... Onvoorstelbaar!
Dat klopt dan toch goed, dat met die aanvechtingen enzo. Zonder verleiding geen aanvechtingen!

[Aangepast op 29/4/04 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Waarom zou een tv slechter zijn dan internet.

Kom dan niet met filternet.
Want je kan ook tv nemen met alleen 1+2+3 en er zit een knop op.
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Bericht door Johannes 3:16 »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Waarom zou een tv slechter zijn dan internet.

Kom dan niet met filternet.
Want je kan ook tv nemen met alleen 1+2+3 en er zit een knop op.
Ik hoorde een keer een dominee zeggen: "Ja, maar er zit geen knop op m'n hart".
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door Johannes 3:16
Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Waarom zou een tv slechter zijn dan internet.

Kom dan niet met filternet.
Want je kan ook tv nemen met alleen 1+2+3 en er zit een knop op.
Ik hoorde een keer een dominee zeggen: "Ja, maar er zit geen knop op m'n hart".
geld ook dan voor internet.
Plaats reactie