Das klip en klaarGeytenbeekje schreef:Klipdas, klaar punt on-topic.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Warm aanbevolen!Arja schreef:Ik wil graag deze preek delen (zondagmorgen)
Prop. H.A. Neervoort
Van vijand tot vriend
1. Vijand van het Woord
2. Verschijning van het Woord
3. Vrucht van het Woord
Link: https://www.youtube.com/watch?v=kykfrTpgSd4
-
- Verbannen
Mara: nee, het gaat me er niet om de preek te fileren. Dat heb ik ook helemaal niet gedaan. Ik heb alleen gezegd, dat het voor de deugdelijkheid van de preek wel uitmaakt dat we te maken hebben met een hyrax syriacus, en niet met een konijn. Ik heb ook wel eens een preek gezien over Spreuken 30, waarin allerlei eigenschappen van een konijn dat bij jou in het hok zit, vergeestelijkt werden. Ik mag toch hopen dat je niet voor zo'n preek gaat. En verder legde ik even de vinger bij de manier waarop Samanthi schreef over dit dier. Want dat klopte niet helemaal, maar gebeurde met de stelligheid van een gepromoveerde zoöloog.
-
Ok, nu is het wel duidelijk en laten we voor wat het is.postmillennial schreef:Mara: nee, het gaat me er niet om de preek te fileren. Dat heb ik ook helemaal niet gedaan. Ik heb alleen gezegd, dat het voor de deugdelijkheid van de preek wel uitmaakt dat we te maken hebben met een hyrax syriacus, en niet met een konijn. Ik heb ook wel eens een preek gezien over Spreuken 30, waarin allerlei eigenschappen van een konijn dat bij jou in het hok zit, vergeestelijkt werden. Ik mag toch hopen dat je niet voor zo'n preek gaat. En verder legde ik even de vinger bij de manier waarop Samanthi schreef over dit dier. Want dat klopte niet helemaal, maar gebeurde met de stelligheid van een gepromoveerde zoöloog.
1. Je hebt blijkbaar gewoon niet goed gelezen.postmillennial schreef:Mara: nee, het gaat me er niet om de preek te fileren. Dat heb ik ook helemaal niet gedaan. Ik heb alleen gezegd, dat het voor de deugdelijkheid van de preek wel uitmaakt dat we te maken hebben met een hyrax syriacus, en niet met een konijn. Ik heb ook wel eens een preek gezien over Spreuken 30, waarin allerlei eigenschappen van een konijn dat bij jou in het hok zit, vergeestelijkt werden. Ik mag toch hopen dat je niet voor zo'n preek gaat. En verder legde ik even de vinger bij de manier waarop Samanthi schreef over dit dier. Want dat klopte niet helemaal, maar gebeurde met de stelligheid van een gepromoveerde zoöloog.
2. Jij was degene die niet wist dat Genus geslacht betekent. Jij zat daarmee dus fout, dat wil je niet toegeven, weet ik, maar je eigen stelligheid paste dus niet. Dan moet je niet eigenwijs 'de vinger leggen' bij de stelligheid van een ander. (In de taxonomie, de indelingsleer van de biologie, is een geslacht of genus (meervoud genera) een taxonomische rang boven de rang van soort.)
Gistermorgen een ontroerende preek over Simon de tovenaar en de werking van de HG ook in onze tijd.
Dienst: ds. J. R. van Vugt - doopdienst, heerlijk om weer een doopdienst te mogen hebben.
Aanvang: 14 juni 09:30 uur
Voorzang Ps 43 :1
Schriftlezing Handelingen 4: 32 – 5: 16
Kerntekst Handelingen 5: 14
14 En er werden meer en meer toegedaan, die den Heere geloofden, menigten beide van mannen en van vrouwen;
Liturgie
Psalm 118: 12
Psalm 139: 14 na de wet
Psalm 105: 5
Psalm 134: 3
Psalm 40: 5
Psalm 145: 2
Psalm 118: 7
Thema: De Heilige Geest doet grote dingen in de gemeente te Jeruzalem
We doen in deze tijd alles om niet besmet te worden met Corona. Maar...we zijn al besmet. Met een dodelijke zondekwaal. En juist daarvoor is nu nog een middel tot genezen. Dit wijst de doop ook zo aan.
Handelingen 4 en 5 staan duidelijk met elkaar in verband.
Onderverdeling
1 Grote kracht en Grote Genade
Vers 31: de plaats werd bewogen. Vers 33, Grieks: mega. Grote kracht. En door die opstanding van de Heere Jezus is er ook genade voor ons mogelijk. Grote genade over hen allen. Wat een zegen. Er waren geen armen onderling.
2 Grote vrees en grote achting
Ananias is de Griekse naam voor Hananja: God is barmhartig. Safira: edelsteen. Maar komt niet tot uiting in hun leven. Aangrijpend. Ook voor onszelf. Wie bedoelen we ten diepste? Leviticus 10, geschiedenis van zonen van Aaron, sterven door vuur uit de hemel. Ook direct oordeel van God. Safira krijgt nog de kans op bekering. Laten we God niet uitdagen. Buig je knieën.
3 Vele en grote tekenen en wonderen en grote vrucht (verbondenheid, gelovigen, genezingen)
Eendrachtig God loven. Laten wij ook groot denken van de Heere. Niet ‘dat er nog eentje’, zo klein mogen we niet van God denken. God wil mensen tot Zich trekken. De beloften die we uitspreken in de gemeente zijn zeer zwaar. We beloven onze kinderen op te voeden tot Zijn eer. Weegt het dat we dit niet kunnen in eigen kracht? We mogen op Zijn hulp vertrouwen
Dienst: Ds. R. van Kooten
Aanvang: 14 juni 16:00 uur
Voorzang Ps 44:1
Psalm 95 : 1
Psalm 96 : 3, 6
Psalm 97 : 1
Psalm 97 : 7
Schriftlezing: Genesis 41: 1-24
Tekst: Genesis 41: 1-8 en 17-24 De Heere brengt door een enkele droom farao in grote nood, dit raakt:
1. De persoon van de dromer
Farao, de man die alles onder controle leek te hebben. Zijn geest was verslagen. Farao die werd gezien als een geïncarneerde God. Is hier het lijdend voorwerp. Groot verschil met de Heere Jezus, die zelfs in Zijn lijden het handelend voorwerp was.
2. De plaats van de dromen
Vette koeien passen bij de voorspoed die de Nijl brengt. De magere koeien waren voor farao, gezien zijn gebruikte woorden, echt een nachtmerrie.
3. De uitleggers van de dromen
Corona klein in het licht van Openbaringen en wat er nog zal komen. Nog uitkomst bij Hem. We kunnen niet sterven zoals we zijn geboren. Geef je toch over aan Hem.
Aanvang: 14 juni 09:30 uur
Voorzang Ps 43 :1
Schriftlezing Handelingen 4: 32 – 5: 16
Kerntekst Handelingen 5: 14
14 En er werden meer en meer toegedaan, die den Heere geloofden, menigten beide van mannen en van vrouwen;
Liturgie
Psalm 118: 12
Psalm 139: 14 na de wet
Psalm 105: 5
Psalm 134: 3
Psalm 40: 5
Psalm 145: 2
Psalm 118: 7
Thema: De Heilige Geest doet grote dingen in de gemeente te Jeruzalem
We doen in deze tijd alles om niet besmet te worden met Corona. Maar...we zijn al besmet. Met een dodelijke zondekwaal. En juist daarvoor is nu nog een middel tot genezen. Dit wijst de doop ook zo aan.
Handelingen 4 en 5 staan duidelijk met elkaar in verband.
Onderverdeling
1 Grote kracht en Grote Genade
Vers 31: de plaats werd bewogen. Vers 33, Grieks: mega. Grote kracht. En door die opstanding van de Heere Jezus is er ook genade voor ons mogelijk. Grote genade over hen allen. Wat een zegen. Er waren geen armen onderling.
2 Grote vrees en grote achting
Ananias is de Griekse naam voor Hananja: God is barmhartig. Safira: edelsteen. Maar komt niet tot uiting in hun leven. Aangrijpend. Ook voor onszelf. Wie bedoelen we ten diepste? Leviticus 10, geschiedenis van zonen van Aaron, sterven door vuur uit de hemel. Ook direct oordeel van God. Safira krijgt nog de kans op bekering. Laten we God niet uitdagen. Buig je knieën.
3 Vele en grote tekenen en wonderen en grote vrucht (verbondenheid, gelovigen, genezingen)
Eendrachtig God loven. Laten wij ook groot denken van de Heere. Niet ‘dat er nog eentje’, zo klein mogen we niet van God denken. God wil mensen tot Zich trekken. De beloften die we uitspreken in de gemeente zijn zeer zwaar. We beloven onze kinderen op te voeden tot Zijn eer. Weegt het dat we dit niet kunnen in eigen kracht? We mogen op Zijn hulp vertrouwen
Dienst: Ds. R. van Kooten
Aanvang: 14 juni 16:00 uur
Voorzang Ps 44:1
Psalm 95 : 1
Psalm 96 : 3, 6
Psalm 97 : 1
Psalm 97 : 7
Schriftlezing: Genesis 41: 1-24
Tekst: Genesis 41: 1-8 en 17-24 De Heere brengt door een enkele droom farao in grote nood, dit raakt:
1. De persoon van de dromer
Farao, de man die alles onder controle leek te hebben. Zijn geest was verslagen. Farao die werd gezien als een geïncarneerde God. Is hier het lijdend voorwerp. Groot verschil met de Heere Jezus, die zelfs in Zijn lijden het handelend voorwerp was.
2. De plaats van de dromen
Vette koeien passen bij de voorspoed die de Nijl brengt. De magere koeien waren voor farao, gezien zijn gebruikte woorden, echt een nachtmerrie.
3. De uitleggers van de dromen
Corona klein in het licht van Openbaringen en wat er nog zal komen. Nog uitkomst bij Hem. We kunnen niet sterven zoals we zijn geboren. Geef je toch over aan Hem.
-
- Verbannen
Zondag 14 juni 2020
Gisterenmorgen was het leesdienst.
De ouderling las een preek over Psalm 77 in zijn geheel, van ds. A.T. Vergunst. Deze preek is hier na te lezen: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/21442.
De Schriftlezing was uit Psalm 77 en Filippenzen 4: 4-13
Het thema was: Vier lessen uit Psalm 77 als onderwijs te midden van het lijden van deze wereld, met daarbij vier aandachtspunten:
1. De eerste les
2. De tweede les
3. De derde les
4. De vierde les
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 111: 1
Psalm 111: 2
Psalm 37: 2 en 3
Psalm 73: 1
Psalm 73: 13
Psalm 77: 7
In de middagdienst ging ds. A.P. Baaijens uit Aagtekerke in de gemeente voor.
Hij preekte n.a.v. Zondag 2 van de Heidelbergse Catechismus.
Er werd gelezen uit Matthéüs 22: 23-40.
Het thema was: De Wet van God in het stuk van de ellende, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Ontdekt
2. Samengevat
3. Beleden
Psalm 6: 2 en 9
Psalm 93: 4
Psalm 51: 1 en 2
Psalm 119: 69
Psalm 70: 3
Het was een goede zondag, zowel 's morgens alsook 's middags.
De ouderling las een preek over Psalm 77 in zijn geheel, van ds. A.T. Vergunst. Deze preek is hier na te lezen: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/21442.
De Schriftlezing was uit Psalm 77 en Filippenzen 4: 4-13
Het thema was: Vier lessen uit Psalm 77 als onderwijs te midden van het lijden van deze wereld, met daarbij vier aandachtspunten:
1. De eerste les
2. De tweede les
3. De derde les
4. De vierde les
Psalm 111: 1
Psalm 111: 2
Psalm 37: 2 en 3
Psalm 73: 1
Psalm 73: 13
Psalm 77: 7
In de middagdienst ging ds. A.P. Baaijens uit Aagtekerke in de gemeente voor.
Hij preekte n.a.v. Zondag 2 van de Heidelbergse Catechismus.
Er werd gelezen uit Matthéüs 22: 23-40.
Het thema was: De Wet van God in het stuk van de ellende, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Ontdekt
2. Samengevat
3. Beleden
Psalm 6: 2 en 9
Psalm 93: 4
Psalm 51: 1 en 2
Psalm 119: 69
Psalm 70: 3
Het was een goede zondag, zowel 's morgens alsook 's middags.
Laatst gewijzigd door Jantje op 15 jun 2020, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Mooie afsluiting Jantje:Jantje schreef:Zondag 14 juni 2020
De ouderling las een preek over Psalm 77 in zijn geheel, van ds. A.T. Vergunst.
Op de weg naar Emmaüs liepen twee vertwijfelde en verwarde discipelen. De Heere Jezus kwam naast hen lopen. Zijn vraag was duidelijk: ‘Wat is het dat op jullie hart weegt? Waar lopen jullie mee?’ Hij wist het wel, maar Hij wilde dat zij het aan Hem toevertrouwden. En ze stortten al hun verwarring voor Hem uit.
O, gemeente, zo is de Heere Jezus hier in ons midden en Hij roept het toe: ‘Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij uw hart! Alles wat er in leeft, woont, worstelt, huilt, verward is, boos is, zelfs vijandig is, vertrouw het Mij toe. Want Ik ben niet gekomen om de rechtvaardigen maar om verloren, verwarde, verharde en worstelende zondaren te verlossen en zalig te maken.’
Wat is dat troostrijk! Maak toch een heilig gebruik van deze hemelse Heelmeester, want met Hem zullen we nooit teleurgesteld uitkomen. Laten we dat samen doen.
-
Ochtend en Middag eigen dominee
Lukas 12 : 35-59
Duidelijke 2 wegen prediking over de getrouwe en ontrouwe dienstknecht.
Middags : 1 Korinthe 6 : 1-8
5 lessen over het behandelen van je medelid in de gemeente.
Lukas 12 : 35-59
Duidelijke 2 wegen prediking over de getrouwe en ontrouwe dienstknecht.
Middags : 1 Korinthe 6 : 1-8
5 lessen over het behandelen van je medelid in de gemeente.
-
- Verbannen
Zeker!Zeeuw schreef:Mooie afsluiting Jantje:Jantje schreef:Zondag 14 juni 2020
Op de weg naar Emmaüs liepen twee vertwijfelde en verwarde discipelen. De Heere Jezus kwam naast hen lopen. Zijn vraag was duidelijk: ‘Wat is het dat op jullie hart weegt? Waar lopen jullie mee?’ Hij wist het wel, maar Hij wilde dat zij het aan Hem toevertrouwden. En ze stortten al hun verwarring voor Hem uit.
O, gemeente, zo is de Heere Jezus hier in ons midden en Hij roept het toe: ‘Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij uw hart! Alles wat er in leeft, woont, worstelt, huilt, verward is, boos is, zelfs vijandig is, vertrouw het Mij toe. Want Ik ben niet gekomen om de rechtvaardigen maar om verloren, verwarde, verharde en worstelende zondaren te verlossen en zalig te maken.’
Wat is dat troostrijk! Maak toch een heilig gebruik van deze hemelse Heelmeester, want met Hem zullen we nooit teleurgesteld uitkomen. Laten we dat samen doen.
De middagdienst is ook absoluut het beluisteren waard!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
gisterenmorgen eigen predikant.
Bediening Heilige Doop, psalm 81: 11B
Gisteravond ds. K. ten Klooster
Joh 16:29-33
Bediening Heilige Doop, psalm 81: 11B
Gisteravond ds. K. ten Klooster
Joh 16:29-33
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Het zou best een echtpaar kunnen zijn.Zeeuw schreef:Mooie afsluiting Jantje:Jantje schreef:Zondag 14 juni 2020
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Morgendienst
Ds J H Bonhof
Schriftlezing: Handelingen 10 vs 1-28 & 44-45
Tekst: Handelingen 10 : 28b
Middagdienst
Ds C Oorschot
Schriftlezing: Jesaja 40 vs 1-11
Tekst: Jesaja 40 vs 1 en 2
Punten:
-van Wie deze opdracht komt
-voor wie ze is bedoeld
-wat deze troost bevat
Beiden aanbevolen
Ds J H Bonhof
Schriftlezing: Handelingen 10 vs 1-28 & 44-45
Tekst: Handelingen 10 : 28b
Middagdienst
Ds C Oorschot
Schriftlezing: Jesaja 40 vs 1-11
Tekst: Jesaja 40 vs 1 en 2
Punten:
-van Wie deze opdracht komt
-voor wie ze is bedoeld
-wat deze troost bevat
Beiden aanbevolen
Vraag 80, uit de H.C.
Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de Paapse Mis?
ds. P.D.J. Buijs, CGK, Nunspeet, middagdienst
Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de Paapse Mis?
ds. P.D.J. Buijs, CGK, Nunspeet, middagdienst
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon