Elke bijeenkomst, Calvijn wilde het minstens een keer per week.Jantje schreef:Vroeger was het toch elke week Heilig Avondmaal?
https://www.rd.nl/kerk-religie/elke-zon ... -1.1446187
Elke bijeenkomst, Calvijn wilde het minstens een keer per week.Jantje schreef:Vroeger was het toch elke week Heilig Avondmaal?
Héél vroeger zelfs elke dag:Jantje schreef:Vroeger was het toch elke week Heilig Avondmaal?
Hoopvol schreef:Dat klopt. Daarom denk ik ook dat dat niet gaat gebeurenNasrani schreef:Hoe ga je die selecteren? Avondmaal is geen sacrament om naar te kijken zoals de doop, maar van ontvangen en deelnemen. Dan sluit je dus mensen buiten.Hoopvol schreef:Ik zeg geen concessies. Het Heilig Avondmaal is veel te heilig voor concessies als deze. Maar dat vind ik.
Wat wel zou kunnen, wat ik wel een bespreekbaar iets vind, dat de ds het Heilig Avondmaal bediend met de leden die aanwezig zijn (+/-5man) en de gemeente thuis meeluistert. Misschien valt er dan nog een kruimeltje in de woonkamer van deze of gene
Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Of een heel brood in elk huis.Hoopvol schreef:Ik zeg geen concessies. Het Heilig Avondmaal is veel te heilig voor concessies als deze. Maar dat vind ik.
Wat wel zou kunnen, wat ik wel een bespreekbaar iets vind, dat de ds het Heilig Avondmaal bediend met de leden die aanwezig zijn (+/-5man) en de gemeente thuis meeluistert. Misschien valt er dan nog een kruimeltje in de woonkamer van deze of gene
Iets kan een gereformeerde opvatting zijn opkomend uit een Roomse achtergrond. Het is altijd goed om dat goed te onderzoeken.Valcke schreef:Ewijk, de opvatting dat de bediening van de sacramenten verbonden is aan het leerambt is een gereformeerde opvatting en dus niet rooms.
Daar is ook echt wel Bijbelse onderbouwing voor. Behalve Matth 28:19 geldt hier als argument de praktijk van de apostelen. Het is Bijbels gezien volstrekt verwerpelijk om als leken de sacramenten te gaan bedienen.
Ik moet denken aan de woorden van de Heere Jezus: ''Ik Ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten''.... e.v. uit Johannes 6, en wat dat komen en geloof inhoudt.....Susan schreef:Ik denk dat de fysieke aanwezigheid van een deel van de gemeente essentieel is voor de viering van het Avondmaal. Lees 1 Korinthiërs 10:17: "Want één brood is het, zo zijn wij velen één lichaam; dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn..." Het Avondmaal bepaalt ons bij de eenheid van de kerk. Het vervult de eenheid van de kerk. Het brengt de velen bijeen die aan dezelfde ordinatie deelnemen, op dezelfde plaats. Dat is in een kerk, huisgemeente of huiskamer (denk aan de vervolgde kerk die samenkomt in huiskamers) Maar wel altijd fysiek samen.
Is dit een aanvulling, een vraag. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen?Johannes S schreef:Ik moet denken aan de woorden van de Heere Jezus: ''Ik Ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten''.... e.v. uit Johannes 6, en wat dat komen en geloof inhoudt.....Susan schreef:Ik denk dat de fysieke aanwezigheid van een deel van de gemeente essentieel is voor de viering van het Avondmaal. Lees 1 Korinthiërs 10:17: "Want één brood is het, zo zijn wij velen één lichaam; dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn..." Het Avondmaal bepaalt ons bij de eenheid van de kerk. Het vervult de eenheid van de kerk. Het brengt de velen bijeen die aan dezelfde ordinatie deelnemen, op dezelfde plaats. Dat is in een kerk, huisgemeente of huiskamer (denk aan de vervolgde kerk die samenkomt in huiskamers) Maar wel altijd fysiek samen.
Jezus is het ene Brood (1 Kor. 10:17 c) en al degenen die ingeënt zijn in Hem behoren tot dat ene lichaam.. Efeze 4: '' (...) 4 Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping; 5 Een Heere, een geloof, een doop, (...)''. Joh. 15: '' (...) Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen. (....)'' Ik denk ook nog aan Efeze 2.
Ik denk zelf eerst aan geestelijke verbondenheid en dan pas de fysieke. Het ene brood deelachtig zijn is de Heere Jezus deelachtig zijn. Eén brood, gebakken bij de bakker (1 Kor. 10:17 a) bij de instelling avondmaal van de Heere, tot gedachtenis, geeft wel de verbondenheid weer met de Heere Jezus en andere gelovigen behorend bij het ene lichaam, en dat door Zijn Geest.
Wat is precies je vraag? Je hoeft niet perse iets te zeggen op m'n uitleg en aanvulling. Het is niet verplicht.Susan schreef:Is dit een aanvulling, een vraag. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen?Johannes S schreef:Ik moet denken aan de woorden van de Heere Jezus: ''Ik Ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten''.... e.v. uit Johannes 6, en wat dat komen en geloof inhoudt.....Susan schreef:Ik denk dat de fysieke aanwezigheid van een deel van de gemeente essentieel is voor de viering van het Avondmaal. Lees 1 Korinthiërs 10:17: "Want één brood is het, zo zijn wij velen één lichaam; dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn..." Het Avondmaal bepaalt ons bij de eenheid van de kerk. Het vervult de eenheid van de kerk. Het brengt de velen bijeen die aan dezelfde ordinatie deelnemen, op dezelfde plaats. Dat is in een kerk, huisgemeente of huiskamer (denk aan de vervolgde kerk die samenkomt in huiskamers) Maar wel altijd fysiek samen.
Jezus is het ene Brood (1 Kor. 10:17 c) en al degenen die ingeënt zijn in Hem behoren tot dat ene lichaam.. Efeze 4: '' (...) 4 Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping; 5 Een Heere, een geloof, een doop, (...)''. Joh. 15: '' (...) Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen. (....)'' Ik denk ook nog aan Efeze 2.
Ik denk zelf eerst aan geestelijke verbondenheid en dan pas de fysieke. Het ene brood deelachtig zijn is de Heere Jezus deelachtig zijn. Eén brood, gebakken bij de bakker (1 Kor. 10:17 a) bij de instelling avondmaal van de Heere, tot gedachtenis, geeft wel de verbondenheid weer met de Heere Jezus en andere gelovigen behorend bij het ene lichaam, en dat door Zijn Geest.
Susan schreef:Ik ben het er mee eens. Eerst geestelijke verbondenheid met Hem, dan pas fysieke met ander christenen.
Dat was toch wel duidelijk toen ik zei: "Ik denk dat de fysieke aanwezigheid van een deel van de gemeente essentieel is voor de viering van het Avondmaal. Lees 1 Korinthiërs 10:17: "Want één brood is het, zo zijn wij velen één lichaam; dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn..."Johannes S schreef:Wat is precies je vraag? Je hoeft niet perse iets te zeggen op m'n uitleg en aanvulling. Het is niet verplicht.Susan schreef:Is dit een aanvulling, een vraag. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen?Johannes S schreef:Ik moet denken aan de woorden van de Heere Jezus: ''Ik Ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten''.... e.v. uit Johannes 6, en wat dat komen en geloof inhoudt.....Susan schreef:Ik denk dat de fysieke aanwezigheid van een deel van de gemeente essentieel is voor de viering van het Avondmaal. Lees 1 Korinthiërs 10:17: "Want één brood is het, zo zijn wij velen één lichaam; dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn..." Het Avondmaal bepaalt ons bij de eenheid van de kerk. Het vervult de eenheid van de kerk. Het brengt de velen bijeen die aan dezelfde ordinatie deelnemen, op dezelfde plaats. Dat is in een kerk, huisgemeente of huiskamer (denk aan de vervolgde kerk die samenkomt in huiskamers) Maar wel altijd fysiek samen.
Jezus is het ene Brood (1 Kor. 10:17 c) en al degenen die ingeënt zijn in Hem behoren tot dat ene lichaam.. Efeze 4: '' (...) 4 Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping; 5 Een Heere, een geloof, een doop, (...)''. Joh. 15: '' (...) Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen. (....)'' Ik denk ook nog aan Efeze 2.
Ik denk zelf eerst aan geestelijke verbondenheid en dan pas de fysieke. Het ene brood deelachtig zijn is de Heere Jezus deelachtig zijn. Eén brood, gebakken bij de bakker (1 Kor. 10:17 a) bij de instelling avondmaal van de Heere, tot gedachtenis, geeft wel de verbondenheid weer met de Heere Jezus en andere gelovigen behorend bij het ene lichaam, en dat door Zijn Geest.Susan schreef:Ik ben het er mee eens. Eerst geestelijke verbondenheid met Hem, dan pas fysieke met ander christenen.
Dat schreef ik niet. Misschien overbodig maar nog maar een keer voor de orde wat ik schreef en dat was dus naar aanleiding van jouw opmerking over de fysieke aanwezigheid en je verwijzing in dat verband naar 1 Korinthe 10:17.
Ik moet denken aan de woorden van de Heere Jezus: ''Ik Ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten''.... e.v. uit Johannes 6, en wat dat komen en geloof inhoudt.....
Jezus is het ene Brood (1 Kor. 10:17 c) en al degenen die ingeënt zijn in Hem behoren tot dat ene lichaam.. Efeze 4: '' (...) 4 Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping; 5 Een Heere, een geloof, een doop, (...)''. Joh. 15: '' (...) Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen. (....)'' Ik denk ook nog aan Efeze 2.
Ik denk zelf eerst aan geestelijke verbondenheid en dan pas de fysieke. Het ene brood deelachtig zijn is de Heere Jezus deelachtig zijn. Eén brood, gebakken bij de bakker (1 Kor. 10:17 a) bij de instelling avondmaal van de Heere, tot gedachtenis, geeft wel de verbondenheid weer met de Heere Jezus en andere gelovigen behorend bij het ene lichaam, en dat door Zijn Geest.
Het ene brood uit 1 Korinthe 10:17 zegt meer dan één fysiek brood slechts en fysiek aanwezig zijn