Juliana begraven door vrouwelijke dominee

Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Waar ik me aan ergerde was dat ze ter communie ging bij een katholieke viering.

Dat kan gewoon niet.

Maar ik vind haar als oud koningin heel goed functioneren.
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Ik snap gewoon niet dat ze bij zo'n gelegenheid weer wat extreems moeten verzinnen.

Vrouw in het ambt (heb er zelf misschien wel een andere mening over) is over het algemeen niet geaccepteerd. Zoek die grenzen dan niet op. Hou het neutraal, en bij het onderwerp.
Je schrijft letterlijk: "over het algemeen niet geaccepteerd". Wat bedoel je daar mee? Naar mijn beste weten, accepteert de Ned Herv Kerk al minstens 40 jaar de vrouw in het ambt. Is dat dan in 2004 "grenzen opzoeken"? :)
Jan de Wit

Ach het is ook geen gerefomeerde viering. Het is remonstrants en daar kan het weer wel.
Als het een gerefomeerde uitvaart was dan was meer een man gepast, nu maakt het niet uit want het is een remonstrantse viering, en die hebben hele andere regels.
Zo wilde Juliana het.
Kan een vrouwelijke koningin wel?
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Rachmaninov
Je schrijft letterlijk: "over het algemeen niet geaccepteerd". Wat bedoel je daar mee? Naar mijn beste weten, accepteert de Ned Herv Kerk al minstens 40 jaar de vrouw in het ambt. Is dat dan in 2004 "grenzen opzoeken"? :)
Bepaalde kerken wel, bepaalde kerken niet. Ik kom zelf uit GKV, waar ze ook geen vrouwen hebben.

Ik wil het hier niet hebben over vrouwen in het amt, dat vind ik ongepast. Laten we een reactie naar de familie sturen (condoleanceregister), zet daar wat neer! dat gevoel mis ik hier wel een beetje
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Jan de Wit

Sorry wat is GKV?
Lecram

Bericht door Lecram »

Bepaalde kerken wel, bepaalde kerken niet. Ik kom zelf uit GKV, waar ze ook geen vrouwen hebben.
Beetje saaie kerk die GKV ;)
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

GKV, Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk

en Marcel, we hebben wel vrouwen hoor :,:, maar niet in het amb... had je vast niet begrepen... ;)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door Rachmaninov

Ik wil het hier niet hebben over vrouwen in het amt, dat vind ik ongepast. Laten we een reactie naar de familie sturen (condoleanceregister), zet daar wat neer! dat gevoel mis ik hier wel een beetje
Lees je vorige bericht nog even.....je had het daar over vrouwen in het ambt en had het zelfs over iets extreems.
Maar nu je dit opeens ongepast vindt, en ook zegt dat we beter een reactie in het condoleance register kunnen plaatsen, dan ben ik het graag met je eens!
LOTR

Bericht door LOTR »

Het maakt geen positive indruk op kerkelijk Nederland.

Ik vind niet ze met dit soort belangrijke gelegenheden "grenzen" moeten gaan opzoeken. Niet slim.

Nu krijgen we een discussie OM de vrouw, en niet om de INHOUD. Jammer jammer jammer :(
Ik denk dat die discussie alleen door een kleine groep conservatieve christenen wordt gevoerd, valt op landelijk niveau dus wel mee.
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oke... dit staat me allemaal een beetje tegen maar voordat ik er een mening over ga vormen...

Waarom zou een vrouwelijke dominee niet geschikt zijn? En wat is PKN?
refo

Bericht door refo »

Voor we allerlei veroordelingen uitspreken: is een rouwdienst een kerkdienst? Bij ons houden ouderlingen ook wel eens een herdenkingstoespraakje.

Als het geen kerkdienst is, mag iedereen spreken.

Anderzijds moeten we niet menen dat dit toeval is. Beatrix kennende geeft ze het signaal: ik vind dat dominae moeten kunnen.
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door refo
Voor we allerlei veroordelingen uitspreken: is een rouwdienst een kerkdienst? Bij ons houden ouderlingen ook wel eens een herdenkingstoespraakje.

Als het geen kerkdienst is, mag iedereen spreken.

Anderzijds moeten we niet menen dat dit toeval is. Beatrix kennende geeft ze het signaal: ik vind dat dominae moeten kunnen.
Het is de wens van Juliana zelf. Bovendien is het Beatrix' goed recht om haar opvattingen te hebben, net zoals ieder ander die heeft.
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oorspronkelijk gepost door LOTR

Het is de wens van Juliana zelf. Bovendien is het Beatrix' goed recht om haar opvattingen te hebben, net zoals ieder ander die heeft.
Helemaal mee eens, snap ook niet wat er verkeerd zou zijn aan een vrouwelijke dominee...
jacob

Bericht door jacob »

omdat ze de snater moet houden natuurlijk.

eff serieus.

1 Corinthe 14:35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

hoe dat dan precies met de eerste vrouw in het ambt (Mirjam) zit weet ik niet. De profetes anna zal ook niet hebben gesproken in de tempel.

heej mensen hoe zit dat precies?

[Aangepast op 24/3/04 door jacob]
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Echt vreselijk begraven door een vrouw.

HET WAS HAAR WENS.
Toch snap ik dat nooit zo goed. Er wordt overal verkondigd dat Juliana al jaren weinig tot niets meer wist, aan geheugenverlies leed. Zou ze echt al jaren (en dat moeten er heel wat zijn denk ik) van te voren hebben duidelijk gemaakt dat ze begraven wilde worden door een vrouw?

Er wordt zo snel gezegd zo wilde ze het..., maar ik vraag dat me regelmatig af. Komt het gewoon bij veel mensen 'Zo' niet beter uit?

Tja, we kunnen het Juliana niet meer vragen..
Plaats reactie