COVID-19

Valcke

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:Hier de tabellen van deze ochtend:

https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... dissel.pdf

Pagina 7 rechts is wat mij betreft de grafiek die ertoe doet.
Hoe kom je aan dat oversterftegetal?
Ik zie dat het verschil tussen normaal in deze tijd van het jaar en het oversterfte getal geen 4.000 maar 1.000 is. De grafiek begint niet bij 0, maar bij 2.000, dat is even een partijtje scheel kijken van mij. Dus mijn beweringen gaan minder op, dan dat ik meende. Het staat er niet bij, maar de bron is het CPB die de nationale sterftecijfers verzamelt.

Overigen loopt deze grafiek twee weken achter, dus tot 25 maart.
Dat laatste is natuurlijk wel belangrijk. De piek was op 25 maart nog niet op het hoogste punt; de piek zal dus hoger worden en vooral aanzienlijk breder.
Laatst gewijzigd door Valcke op 08 apr 2020, 20:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

MePaul schreef:Vanmiddag is mijn opa overleden aan de gevolgen van corona.
Hij was net 70 jaar. Het is een grote troost dat hij gestorven is in Jezus Christus.
Eveneens gecondoleerd en alle goeds toegewenst.
helma

Bericht door helma »

MePaul schreef:Vanmiddag is mijn opa overleden aan de gevolgen van corona.
Hij was net 70 jaar. Het is een grote troost dat hij gestorven is in Jezus Christus.
Ach wat verdrietig voor jou en je familie!
Gecondoleerd en sterkte!
Valcke

Bericht door Valcke »

Vandaag in kamerdebat veel aandacht voor de situatie in verpleeghuizen enz. Wat niet iedereen weet, is:
- vanaf deze week hebben ALLE medewerkers in de zorg het recht op een test bij geringe klachten; dus niet meer doorwerken!
- bij tekort aan beschermingsmiddelen zijn er noodvoorraden; hier moeten zorgverleners echt naar vragen als zij niets hebben.
- tevens mag en moet bij onbeschermd werken de inspectie ingeschakeld worden.

Ik meld dat hier zodat ook zorgmedewerkers onder ons of in kennissenkring dit weten! Zelfs kamerleden bleken soms het gewijzigde RIVM-testbeleid voor zorgmedewerkers sinds afgelopen maandag niet te weten en ik vrees dat veel zorginstellingen dat ook niet weten of daarnaar nog niet handelen.
helma

Bericht door helma »

Onze zoon is assistent manager bij de Action. Hij heeft zich verbaasd over het aantal mensen vandaag. Het leek alsof iedereen dacht dat het allemaal wel weer kon....
Laatst gewijzigd door helma op 08 apr 2020, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
MePaul

Bericht door MePaul »

Dank jullie wel allemaal voor het meeleven.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Gecondoleerd en veel sterkte
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

helma schreef:Onze zoon is assistent manager bij de Action. Hij heeft zich verbaasd over het aantal mensen va daag. Het leek alsof iedereen dacht dat het allemaal wel weer kon....
Wij hebben de boodschappen al binnen tot volgende week dinsdag, we hoeven de crowd niet in.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:

Ik zie dat het verschil tussen normaal in deze tijd van het jaar en het oversterfte getal geen 4.000 maar 1.000 is. De grafiek begint niet bij 0, maar bij 2.000, dat is even een partijtje scheel kijken van mij. Dus mijn beweringen gaan minder op, dan dat ik meende. Het staat er niet bij, maar de bron is het CPB die de nationale sterftecijfers verzamelt.

Ik zie hem nu ook. De oversterfte is wel fors. De seizoensgriep van '17 '18 was ook heel erg fors maar we zitten nu al op dat niveau lijkt het. Dat vind ik toch echt zorgelijk.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: Ik zie hem nu ook. De oversterfte is wel fors. De seizoensgriep van '17 '18 was ook heel erg fors maar we zitten nu al op dat niveau lijkt het. Dat vind ik toch echt zorgelijk.
Aan de ene kant vind ik het zorgelijk. Aan de andere kant moet je nuchter meewegen dat bij de toenemende levensverwachting de reden van uiteindelijk overlijden niet door een calamiteit (hartstilstand/ ziekte) maar gewoon ouderdom blijkt te zijn. En dan zie ik griep meer als een overlijden aan ouderdom dan aan griep.

Covid-19 is daar dan weer van onderscheiden omdat die ziekte veel besmettelijker is en ouderen daar minder weerbaar voor lijken te zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef: Dat laatste is natuurlijk wel belangrijk. De piek was op 25 maart nog niet op het hoogste punt; de piek zal dus hoger worden en vooral aanzienlijk breder.
In de winter van (2017/2018) was de sterfte 15 weken lang verhoogd (week 51 2017 t/m 14 2018). Dat zal voor Covid-19 nog moeten worden uitgewezen, we zitten in zekere zin nu in +/- 5e week.

Hier staat overigens een volledige toelichting op de tabel en dan per 3 april:

https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:

Ik zie hem nu ook. De oversterfte is wel fors. De seizoensgriep van '17 '18 was ook heel erg fors maar we zitten nu al op dat niveau lijkt het. Dat vind ik toch echt zorgelijk.
Dat is ook zorgelijk. Komt waarschijnlijk ook dat veel kwetsbare mensen een griepprik krijgen en toch enigszins beschermd zijn. In absolute getallen verbaas ik mij er over dat wij in seizoen 17/18 zo weinig hoorden over de grote aantallen sterfgevallen.
RIVM schreef:In de winter van (2017/2018) was de sterfte 15 weken lang verhoogd (week 51 2017 t/m 14 2018). De verhoogde sterfte viel samen met de griepepidemie die plaatsvond van week 50 2017 tot en met week 15 2018. De oversterfte tijdens de 18 weken griepepidemie werd geschat op 9.444 (8.885 voor de gehele winter periode van week 40 t/m 20). Hiermee was de oversterfte het hoogst ooit gemeten sinds het begin van de monitoring in 2009. De oversterfte betrof voornamelijk mensen van 75 jaar en ouder, maar er waren ook enkele weken waarin de sterfte verhoogd was in mensen tussen de 55-64 jaar en 65-74 jaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
windorgel

Re: RE: Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Herman schreef:
Ad Anker schreef: Ik zie hem nu ook. De oversterfte is wel fors. De seizoensgriep van '17 '18 was ook heel erg fors maar we zitten nu al op dat niveau lijkt het. Dat vind ik toch echt zorgelijk.
Aan de ene kant vind ik het zorgelijk. Aan de andere kant moet je nuchter meewegen dat bij de toenemende levensverwachting de reden van uiteindelijk overlijden niet door een calamiteit (hartstilstand/ ziekte) maar gewoon ouderdom blijkt te zijn. En dan zie ik griep meer als een overlijden aan ouderdom dan aan griep.

Covid-19 is daar dan weer van onderscheiden omdat die ziekte veel besmettelijker is en ouderen daar minder weerbaar voor lijken te zijn.
Van Dissel zei vanmorgen dat het mogelijk zo kan zijn dat de oversterfte nu extra groot is doordat de seizoensgriep twee jaar achter elkaar weinig sterfte heeft veroorzaakt. Kwetsbare ouderen bleven in leven en zijn nu extra kwetsbaar.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De verpleeghuizen waar Van Dissel het over heeft geven zelf ook updates over de verspreiding onder hun cliënten:

https://www.verenso.nl/nieuws/update-co ... g-zet-door
Valcke

Re: RE: Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

windorgel schreef:Van Dissel zei vanmorgen dat het mogelijk zo kan zijn dat de oversterfte nu extra groot is doordat de seizoensgriep twee jaar achter elkaar weinig sterfte heeft veroorzaakt. Kwetsbare ouderen bleven in leven en zijn nu extra kwetsbaar.
Hij zei dat inderdaad, maar op basis van de getoonde grafieken klopt dit niet. Vorig jaar en dit jaar lag de oversterfte iets boven het gemiddelde en niet onder het gemiddelde (zie de twee curven in de grafiek die het spectrum aangeeft voor een 'gemiddeld' jaar. Twee jaar geleden gaf de griep uitzonderlijk veel sterfte, maar daar mag je de afgelopen winters natuurlijk niet mee vergelijken.

Waar ik mij vanmorgen echter veel meer aan stoorde was de opmerking van Van Dissel dat het niet duidelijk is waar de besmettingen in verzorgingstehuizen e.d. vandaan komen, omdat het niet onderzocht is. Wetenschappelijk klopt dat natuurlijk, maar iedereen zou nu inmiddels wel kunnen weten dat deze besmettingen heel veel te maken hebben met het feit dat medewerkers in zorginstellingen niet getest worden (tot afgelopen maandag) en met lichte klachten geacht worden door te werken. Als er één grote fout is gemaakt in het beleid, dan betreft dit het niet-testen van zorgmedewerkers met klachten. Ik vind het wel triest dat dit (nog) niet erkend wordt.
Plaats reactie