Euthanasie

Gerrie

Euthanasie

Bericht door Gerrie »

[Aangepast op 15/3/04 door Gerrie]
memento

Bericht door memento »

Ik ben tegen euthanasi (actief of passief) voor mensen die nog levensvatbaar zijn, dus nog een goede kans heeft om zelfstandig verder te leven. Zelfstandig wil ik hierbij definieren als zijnde zonder de hulp van apperaten die 'het leven in de mens houden'.

Waar ik ook tegen ben is mensen die niet meer levensvatbaar zijn kunstmatig in het leven te behouden. In zo'n geval zou het beter zijn om die mensen nooit aan de levensverlengende apperaten te hangen, maar omdat dat van te voren soms moeilijk voorspelbaar is, vind ik in zo'n geval passieve euthenasie (de stekker eruit) ethisch verantwoord.

Echter, de grote en moeilijke vraag blijft natuurlijk: hoe definieren we 'levensvatbaar'; waar leggen we de grenzen. En denken we er nog steeds zo over als het gaat om iemand die we zeer lief hebben?

[Aangepast op 24/1/04 door memento]
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik kan me een 4-pagina's tellend verhaal herinneren van Libelle. Ooit eens gelezen in een vakantie.

Een vrouw had een ziekte, jaren lang. Had échte martelingen ondergaan. Chemokuren, kon niet meer eten en dergelijk. En écht lang verhaal, over wat ze voelde en meemaakte. Dat heeft indruk op me gemaakt.

Op een gegeven moment was het voor haar wachten op een donor-iets. Wat precies, weet ik niet. Maar daar was het wachten op. En tot die tijd lag ze alle dagen te creperen in bed van de pijn. Het was een één of andere maagziekte. Eten kon ze niet meer. Spuitjes met voedingsstoffen. Vreselijk verhaal!

Toen had ze maar eutenasie gevraagd bij de dokter. De afspraak was gemaakt (raar idee trouwens) en de dokter zou op dinsdag komen. Maar helaas, de dokter belde op dinsdag, het kon niet. De dokter had ergens anders een reanimatie/ander ziektegeval. De afspraak zou naar donderdag worden verplaatst.

En wat gebeurde er toen? Woensdagmorgen (de dag voor het uitgestelde "sterven") belden ze van een ander ziekenhuis, met de mededeling dat er een donor voor de zieke mevrouw was. De vrouw is geopereerd, en kan nu alles weer! Ze kan weer normaal eten.

Ook al ben ik niet voor de Libelle (maandblad), dit is een écht gebeurd verhaal, wat indruk op me heeft gemaakt. Dus euthanasie: NEE

(misschien vaag verhaal, ik probeer het nog op te zoeken)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Dat zijn inderdaad goede praktische argumenten. Verder zijn er natuurlijk ook argumenten uit de bijbel. Het leven is van God gegeven, en daar moeten wij mensen afblijven. Dus niet voortijdig beeindigen. Als iemand kunstmatig in leven gehouden word terwijl hij/zij natuurlijk gezien gestorven zou zijn heb ik ook mijn vraagtekens. Als ik verhalen lees van mensen waarbij de hersenen dood zijn, maar het lichaam kunstmatig nog in leven gehouden word denk ik ook niet dat dit de bedoeling is.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Dat zijn inderdaad goede praktische argumenten. Verder zijn er natuurlijk ook argumenten uit de bijbel. Het leven is van God gegeven, en daar moeten wij mensen afblijven. Dus niet voortijdig beeindigen. Als iemand kunstmatig in leven gehouden word terwijl hij/zij natuurlijk gezien gestorven zou zijn heb ik ook mijn vraagtekens. Als ik verhalen lees van mensen waarbij de hersenen dood zijn, maar het lichaam kunstmatig nog in leven gehouden word denk ik ook niet dat dit de bedoeling is.
Dat was ik eigenlijk vergeten te zeggen! Niet dat dat minder belangrijk is. Maar dit verhaal wou ik hier gewoon effe kwijt.
Het leven is gegeven door God, dus daar mogen wij niet over gaan oordelen. Abortus staat daar héél dicht bij. Al vind ik abortus "bespreekbaarder" dan euthanasie.
Euthanasie ben ik zelf snel over uitgepraat. Niet doen, rare uitvinding.

Maar wij oordelen niet, dat doet God!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Wat betreft abortus ken ik bijvoorbeeld het een verhaal dat de doktoren zeiden dat het kind een mongooltje zou worden. De ouders besloten echter het niet te aborteren, maar op God te vertrouwen. Uiteindelijk werd er een gezond kind geboren, over een geschenk van God gesproken...

Ik zelf ben er van overtuigt dat het leven begint wanneer de 2 cellen bij elkaar komen, en dat we dit niet zomaar mogen wegnemen. Ik raad aan om met dit in de gedachten Psalm 139 te lezen! Als het leven van de moeder op het spel staat word het natuurlijk wat gecompliceerder.
england

Bericht door england »

Ik heb een tijd op Intensive Care gewerkt, de grens tussen leven en dood zo te zeggen...

En ja, ik en tegen Euthanasia. Want je weet nooit wanneer iemand sterft. Je kunt het soms voorspellen, en dan is het zinloos om iemand aan een machine te houden.
Maar er moet goed overleg zijn met de doktoren, en niet alle dokters geven de feiten zoals ze zijn... Dan is het erg moeilijk om als leek te zeggen: nee, ik wil dat alles gedaan wordt!
Er zijn bovendien dokters die erg goed aan het geld denken...of die geen zin hebben om 's nachts uit bed gepiept te worden voor een spoedgeval, of die vinden dta het nou wel lang genoeg geduurt heeft...en wie bepaald dat het zo is? Ga er als leek maar eens tegen in?!
limosa

Bericht door limosa »

Ik ben tegen euthanasie. Het is onze plicht zieken zo lang te verzorgen als het kan. Aan de andere kant kan er een moment komen waarop je moet zeggen dat het stervensuur is ingegaan. We kunnen iemand dan soms lichamelijk nog laten doorfunctioneren met behulp van machines maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is. We moeten ook niet machtiger dan God willen zijn. Wanneer dat moment aanbreekt is soms moeilijk te zeggen denk ik. Maar als ik me niet vergis hebben we in Nederland daar heel adequate regels voor.

Verder zijn er natuurlijk allerlei grensgevallen te verzinnnen die het moeilijk maken. Iemand met kanker in een vergevorderd stadium wordt soms tegen gezegd, gaat u maar naar huis, niets meer aan te doen. Is dat euthanasie? Iemand kan in zijn laatste dagen heel veel pijn lijden. Behandeling kan dan misschien de dood wel eerder doen intreden dan zonder pijnbestrijding zou zijn gebeurt. Is dat euthanasie?
memento

Bericht door memento »

Behandeling kan dan misschien de dood wel eerder doen intreden dan zonder pijnbestrijding zou zijn gebeurt. Is dat euthanasie?
Nee, denk ik niet: het is niet goed om een mens zinloos pijn te laten lijden als de patient geen kans op overleven heeft. Laten we het leven wat ze dan nog hebben zo draaglijk mogelijk maken
Wat is passieve euthanasie precies.
Ik denk dat die definitie per persoon zal verschillen. Voor mij is passieve euthanasie het (1) laten van ziektebestrijding (2) als er geen kans meer is op zelfstandig leven.
En abortus, is dat ook een vorm van euthanasie?
Ik zie abortus als één van de grofste vormen van euthanasi, het berooft namelijk mensjes die nog 100% levensvatbaar zijn van het leven.

Het is natuurlijk wat anders als het leven van de moeder op het spel staat. Ik wil absoluut niet oordelen over dat er dan soms voor het leven van de moeder gekozen word, maar was het vroeger niet makkelijker? Toen viel er niets te kiezen. Toen was alleen de noodkreet naar God mogelijk, een noodkreet die niet zelden verhoord werd...
england

Bericht door england »

ja, passieve euthanasia gebeurt erg veel denk ik. Vooral in verpleegtehuizen. Ik denk dat daar ook veel meer naar gekeken moet worden!

Maar waar leg je de grens dan? In Nederland kan dat vaak leeftijd zijn, niet altijd terecht. Maar aande andere kant, iemand die 90 is, op ICU ligt, en extra longontsteking krijgt, waar leg je dan de grens?! Hij kan het nog best overleven, maar er zijn maar 5 bedden in de omgeving, en de kans dat hij het haalt is erg klein etc etc... Moeilijk hoor, blij dat ik geen arts ben op ICU, dat lijkt me erg moeilijk!
england

Bericht door england »

Als een patient om pijnbestijding vraagt moet hij/zij het kunnen krijgen ook! Bovendien, als je in zulke pijn bent denk je echt niet meer na of je daardoor misschien een dag langer zal leven of niet!

Ja, Morphine kan levens verkorten, het is immers niet de gezondste troep! Maar het bestrijdt de pijn, en daar gaat het in zo'n geval toch maar om! Wel erg als je hoort dat iemand zo veel pijn moet lijden, terwijl het in feite niet nodig is!
Je hoort dit ook vaak van mensen die voor E. zijn, omdat ze dat hebben meegemaakt denken ze dat E. de enige oplossing is. Natuurlijk is goede pijnbestrijding een betere!
limosa

Bericht door limosa »

Pijnbestrijding is iets wat een patient nooit mogen onthouden. Heeft niks euthanasie te maken. Het wordt toch nog wel door elkaar gehaald.

Abortus heeft ook niets met euthanasie te maken. Euthanasie heeft betrekking op levenbeeindiging van een ernstig zieke patient. Abortus (in de meeste gevallen) van een kerngezonde vrucht. Bovendien wordt euthanasie door of met de patient besloten, abortus wordt over het slachtoffer besloten. Als het leven van de moeder in gevaar ligt het anders uiteraard, dat zal helder zijn.
Bovendien, als je in zulke pijn bent denk je echt niet meer na of je daardoor misschien een dag langer zal leven of niet!
Da's bovendien de discussie niet. Onze tijd is al bepaald, dar hoeft niets af of bij. Onze taak is het zo goed mogelijk te behandelen. Daar hoort pijnbestrijding bij. En accepteren dat er een moment komt dat we uitbehandeld zijn, dat het einde daar is.
england

Bericht door england »

Precies, maar wie vraagt er dat dan ook aan een patient! Welke patient zou helemaal gek worden van de pijn maar pijnbestrijding weigeren, omdat hij dan misschien een uur langer kan leven!

En ik denk ook niet dat men zoiets moet vragen. Het is immers de taak van de dokter om de pijn te controleren. Zeggen ze dat ook van Paracetamol, dat als je dat voor langere tijd neemt je aan een overdosis kunt overlijden? Dan is toch het eind zoek?
Plaats reactie