Wel gelovigen, denk ik. Misschien niet gelovig volgens 'onze' strenge normen.Hendrikus schreef:De Matthäus Passion was bedoeld voor de eredienst op Goede Vrijdag. Halverwege, waar mensen nu koffie gaan drinken tussen deel 1 en 2, kwam bij Bach in Leipzig de preek. De dienst duurde ruim drie uur!Valcke schreef:Mattheus Passion geeft de Bijbeltekst letterlijk weer en de aria’s hebben religieuze diepte. Ook wordt er niets gespeeld maar alleen gezongen. Inhoudelijk totaal onvergelijkbaar met The Passion. Wel is vergelijkbaar dat de uitvoerenden regelmatig zelf niets hebben met het Evangelie. Dat vind ik inderdaad wel bezwaarlijk. Ik kan er wel naar luisteren, maar zal niet snel naar een uitvoering gaan.
Echter: ook bij Bach in Leipzig hebben we geen enkele garantie dat alle betrokken vocalisten en instrumentalisten van 1727 en volgende uitvoeringen ook allemaal gelovigen waren.
Passion
Re: Passion
Re: Passion
Dan ben je dus praktisch gezien ongelovig, of niet?refo schreef: Wel gelovigen, denk ik. Misschien niet gelovig volgens 'onze' strenge normen.
Re: Passion
Kun je bij dat laatste concreet maken wat je bedoelt. Zijn daar gegevens over? Of zeg je alleen maar: het is niet opgeschreven, dus we hebben geen garantie?Hendrikus schreef:De Matthäus Passion was bedoeld voor de eredienst op Goede Vrijdag. Halverwege, waar mensen nu koffie gaan drinken tussen deel 1 en 2, kwam bij Bach in Leipzig de preek. De dienst duurde ruim drie uur!Valcke schreef:Mattheus Passion geeft de Bijbeltekst letterlijk weer en de aria’s hebben religieuze diepte. Ook wordt er niets gespeeld maar alleen gezongen. Inhoudelijk totaal onvergelijkbaar met The Passion. Wel is vergelijkbaar dat de uitvoerenden regelmatig zelf niets hebben met het Evangelie. Dat vind ik inderdaad wel bezwaarlijk. Ik kan er wel naar luisteren, maar zal niet snel naar een uitvoering gaan.
Echter: ook bij Bach in Leipzig hebben we geen enkele garantie dat alle betrokken vocalisten en instrumentalisten van 1727 en volgende uitvoeringen ook allemaal gelovigen waren.
Al zou dit overigens beschreven zijn, dan nog is de vergelijkbaarheid tussen de Matthäus Passion en The Passion zeer discutabel wat mij betreft.
Re: Passion
Nee, daar zijn geen gegevens over. Maar welke kerk je ook binnengaat, of welk stadion, of welke plek dan ook waar mensen samenkomen, overal tref je een heterogeen gezelschap aan. Valcke noemde als bezwaar dat uitvoerenden regelmatig zelf niets hebben met het Evangelie. En (mede) om die reden zal hij niet snel naar een uitvoering gaan. Maar als zondagmorgen in een grote reformatorische kerk 2000 mensen "God heb ik lief" aanheffen, hebben die allemaal God echt lief?eilander schreef:Kun je bij dat laatste concreet maken wat je bedoelt. Zijn daar gegevens over? Of zeg je alleen maar: het is niet opgeschreven, dus we hebben geen garantie?Hendrikus schreef:De Matthäus Passion was bedoeld voor de eredienst op Goede Vrijdag. Halverwege, waar mensen nu koffie gaan drinken tussen deel 1 en 2, kwam bij Bach in Leipzig de preek. De dienst duurde ruim drie uur!Valcke schreef:Mattheus Passion geeft de Bijbeltekst letterlijk weer en de aria’s hebben religieuze diepte. Ook wordt er niets gespeeld maar alleen gezongen. Inhoudelijk totaal onvergelijkbaar met The Passion. Wel is vergelijkbaar dat de uitvoerenden regelmatig zelf niets hebben met het Evangelie. Dat vind ik inderdaad wel bezwaarlijk. Ik kan er wel naar luisteren, maar zal niet snel naar een uitvoering gaan.
Echter: ook bij Bach in Leipzig hebben we geen enkele garantie dat alle betrokken vocalisten en instrumentalisten van 1727 en volgende uitvoeringen ook allemaal gelovigen waren.
Al zou dit overigens beschreven zijn, dan nog is de vergelijkbaarheid tussen de Matthäus Passion en The Passion zeer discutabel wat mij betreft.
Als reden om de Passion of de Matthäus Passion af te wijzen, vind ik het al dan niet gelovig zijn van uitvoerenden niet zo'n sterk argument. Uiteindelijk gaat het erom, wat de muziek met je doet. Degene die het zingt of speelt is slechts een middel, voertuig voor de boodschap. Maar als ik moet kiezen tussen de Passion en de Matthäus Passion, dan is die keuze niet moeilijk

~~Soli Deo Gloria~~
Re: Passion
Hendrikus, als openbare godloochenaars of zedeloze mensen of gewoon mensen die zeggen dat zij niet ‘geloven’ de solopartijen zingen, vind ik dat er alle reden is om er niet heen te gaan.
Dat is een heel andere situatie dan wanneer leden van kerkelijke gemeenten gezamenlijk psalmen zingen. We hoeven helemaal niet te vragen of het bij hen hartenwerk is.
Verder mag iedereen hier (en ik dus ook) gelukkig zelf een afweging maken.
Dat is een heel andere situatie dan wanneer leden van kerkelijke gemeenten gezamenlijk psalmen zingen. We hoeven helemaal niet te vragen of het bij hen hartenwerk is.
Verder mag iedereen hier (en ik dus ook) gelukkig zelf een afweging maken.
Re: Passion
Natuurlijk, gelukkig mag dat. Dat bestrijdt ook niemand.Valcke schreef:Hendrikus, als openbare godloochenaars of zedeloze mensen of gewoon mensen die zeggen dat zij niet ‘geloven’ de solopartijen zingen, vind ik dat er alle reden is om er niet heen te gaan.
Dat is een heel andere situatie dan wanneer leden van kerkelijke gemeenten gezamenlijk psalmen zingen. We hoeven helemaal niet te vragen of het bij hen hartenwerk is.
Verder mag iedereen hier (en ik dus ook) gelukkig zelf een afweging maken.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Passion
Ik ben het niet met je eens. Het gaat niet om 'wat de muziek met je doet'. Het gaat om de inhoud. En daarin gaat de vergelijking mank. De inhoud van The Passion is uiterst dubieus, nee: godslasterlijk. Dat is bij de Matthäus niet het geval.Hendrikus schreef:Nee, daar zijn geen gegevens over. Maar welke kerk je ook binnengaat, of welk stadion, of welke plek dan ook waar mensen samenkomen, overal tref je een heterogeen gezelschap aan. Valcke noemde als bezwaar dat uitvoerenden regelmatig zelf niets hebben met het Evangelie. En (mede) om die reden zal hij niet snel naar een uitvoering gaan. Maar als zondagmorgen in een grote reformatorische kerk 2000 mensen "God heb ik lief" aanheffen, hebben die allemaal God echt lief?eilander schreef:Kun je bij dat laatste concreet maken wat je bedoelt. Zijn daar gegevens over? Of zeg je alleen maar: het is niet opgeschreven, dus we hebben geen garantie?Hendrikus schreef:De Matthäus Passion was bedoeld voor de eredienst op Goede Vrijdag. Halverwege, waar mensen nu koffie gaan drinken tussen deel 1 en 2, kwam bij Bach in Leipzig de preek. De dienst duurde ruim drie uur!
Echter: ook bij Bach in Leipzig hebben we geen enkele garantie dat alle betrokken vocalisten en instrumentalisten van 1727 en volgende uitvoeringen ook allemaal gelovigen waren.
Al zou dit overigens beschreven zijn, dan nog is de vergelijkbaarheid tussen de Matthäus Passion en The Passion zeer discutabel wat mij betreft.
Als reden om de Passion of de Matthäus Passion af te wijzen, vind ik het al dan niet gelovig zijn van uitvoerenden niet zo'n sterk argument. Uiteindelijk gaat het erom, wat de muziek met je doet. Degene die het zingt of speelt is slechts een middel, voertuig voor de boodschap. Maar als ik moet kiezen tussen de Passion en de Matthäus Passion, dan is die keuze niet moeilijk
Verder ben ik van mening dat iemand als DIA het niet zou moeten proberen om van zangers in Leipzig te beweren of te suggereren dat ze geen gelovigen waren. Dan zou je er als de kippen bij zijn om je afschuw uit te spreken. Ik vind het dan ook een bijzonder vreemde manier van beargumenteren.
Tenslotte: eens met @Valcke. Het is op geen enkele manier juist om uitgesproken godloochenaars te gaan vergelijken met mensen die naar een reformatorische kerk gaan, waarvan wij het hart niet kennen.
Nogmaals, laten we het over de inhoud hebben.
Re: RE: Re: Passion
Hendrikus zegt niet dat ze ongelovig zijn of waren maar dat we geen garantie hebben dat ze wel gelovig waren en dat er heterogene gezelschappen zijn.eilander schreef:Ik ben het niet met je eens. Het gaat niet om 'wat de muziek met je doet'. Het gaat om de inhoud. En daarin gaat de vergelijking mank. De inhoud van The Passion is uiterst dubieus, nee: godslasterlijk. Dat is bij de Matthäus niet het geval.Hendrikus schreef:Nee, daar zijn geen gegevens over. Maar welke kerk je ook binnengaat, of welk stadion, of welke plek dan ook waar mensen samenkomen, overal tref je een heterogeen gezelschap aan. Valcke noemde als bezwaar dat uitvoerenden regelmatig zelf niets hebben met het Evangelie. En (mede) om die reden zal hij niet snel naar een uitvoering gaan. Maar als zondagmorgen in een grote reformatorische kerk 2000 mensen "God heb ik lief" aanheffen, hebben die allemaal God echt lief?eilander schreef:Kun je bij dat laatste concreet maken wat je bedoelt. Zijn daar gegevens over? Of zeg je alleen maar: het is niet opgeschreven, dus we hebben geen garantie?Hendrikus schreef:De Matthäus Passion was bedoeld voor de eredienst op Goede Vrijdag. Halverwege, waar mensen nu koffie gaan drinken tussen deel 1 en 2, kwam bij Bach in Leipzig de preek. De dienst duurde ruim drie uur!
Echter: ook bij Bach in Leipzig hebben we geen enkele garantie dat alle betrokken vocalisten en instrumentalisten van 1727 en volgende uitvoeringen ook allemaal gelovigen waren.
Al zou dit overigens beschreven zijn, dan nog is de vergelijkbaarheid tussen de Matthäus Passion en The Passion zeer discutabel wat mij betreft.
Als reden om de Passion of de Matthäus Passion af te wijzen, vind ik het al dan niet gelovig zijn van uitvoerenden niet zo'n sterk argument. Uiteindelijk gaat het erom, wat de muziek met je doet. Degene die het zingt of speelt is slechts een middel, voertuig voor de boodschap. Maar als ik moet kiezen tussen de Passion en de Matthäus Passion, dan is die keuze niet moeilijk
Verder ben ik van mening dat iemand als DIA het niet zou moeten proberen om van zangers in Leipzig te beweren of te suggereren dat ze geen gelovigen waren. Dan zou je er als de kippen bij zijn om je afschuw uit te spreken. Ik vind het dan ook een bijzonder vreemde manier van beargumenteren.
Tenslotte: eens met @Valcke. Het is op geen enkele manier juist om uitgesproken godloochenaars te gaan vergelijken met mensen die naar een reformatorische kerk gaan, waarvan wij het hart niet kennen.
Nogmaals, laten we het over de inhoud hebben.
Dat is heel wat anders dan iemand direct ongelovig te noemen toch?
Overigens, is er feitelijk verschil tussen een ongelovige, onkerkelijke, buurman, geen anti maar iemand die nergens aan doet, die viool speelt tijdens de MP of een andere buurman die wel naar de kerk gaat maar wel beleid onbekeerd te zijn?
Ik denk het wel maar ik kan dit niet praktisch duiden behalve onder de waarheid te zitten.
De MP is inderdaad absoluut niet te vergelijken met de Passion vind ik.
Re: RE: Re: Passion
Begrijpend lezen: gelukkig zijn er nog mensen die dat wél hebben geleerd.ejvl schreef:Hendrikus zegt niet dat ze ongelovig zijn of waren maar dat we geen garantie hebben dat ze wel gelovig waren en dat er heterogene gezelschappen zijn.eilander schreef:
Verder ben ik van mening dat iemand als DIA het niet zou moeten proberen om van zangers in Leipzig te beweren of te suggereren dat ze geen gelovigen waren. Dan zou je er als de kippen bij zijn om je afschuw uit te spreken. Ik vind het dan ook een bijzonder vreemde manier van beargumenteren.
Tenslotte: eens met @Valcke. Het is op geen enkele manier juist om uitgesproken godloochenaars te gaan vergelijken met mensen die naar een reformatorische kerk gaan, waarvan wij het hart niet kennen.
Nogmaals, laten we het over de inhoud hebben.
Dat is heel wat anders dan iemand direct ongelovig te noemen toch?
Overigens, is er feitelijk verschil tussen een ongelovige, onkerkelijke, buurman, geen anti maar iemand die nergens aan doet, die viool speelt tijdens de MP of een andere buurman die wel naar de kerk gaat maar wel beleid onbekeerd te zijn?
Ik denk het wel maar ik kan dit niet praktisch duiden behalve onder de waarheid te zitten.
De MP is inderdaad absoluut niet te vergelijken met de Passion vind ik.
~~Soli Deo Gloria~~