Maar je volgt daarmee wel keurig ds. Clements die in een GG-blad over de CGK gaat praten...Jongere schreef: Maar dit is natuurlijk behoorlijk off-topic, en daarmee toon ik weer eens een écht GG-forumkwaaltje: in een CGK-topic over de GG praten.

Maar je volgt daarmee wel keurig ds. Clements die in een GG-blad over de CGK gaat praten...Jongere schreef: Maar dit is natuurlijk behoorlijk off-topic, en daarmee toon ik weer eens een écht GG-forumkwaaltje: in een CGK-topic over de GG praten.
Inderdaad. En een "buitenstaander" kan er eens een ander licht op werpen.ZLG schreef:Ik snap de allergie voor dit Saambinder stukje echt niet
Ds Clements beschrijft de zorgen die ook door een groot deel binnen de CGK zo ervaren worden.
Ik ben meer bang dat er koste van al, wordt vastgehouden. Een kunstmatige eenheid dus.ZLG schreef:En het zal niet de eerste keer zijn dat het juist de theologen zijn die andere wegen inslaan, waardoor het eenvoudige , maar door God geleerde kerkvolk, zich van de kerk vervreemd voelt.
Mara schreef:[Ik ben meer bang dat er koste van al, wordt vastgehouden. Een kunstmatige eenheid dus.ZLG schreef:En het zal niet de eerste keer zijn dat het juist de theologen zijn die andere wegen inslaan, waardoor het eenvoudige , maar door God geleerde kerkvolk, zich van de kerk vervreemd voelt.
Terwijl je niet meer met een gerust hart in een vreemde CGK kunt kerken.
Eens. Al moet ik wel zeggen dat er wel heel vaak beschouwende stukjes incl. (vaak wel terechte) waardeoordelen over andere kerkverbanden worden geschreven. Hele series over de GKV, de Gereformeerde Kerk, de GB, Samen op Weg etc. Soms leerzaam en vast goedbedoeld maar ook wel wat "overkill" en negatief getoonzet. Dat is zelfs bij buitenstaanders bekend, dan snap ik de allergie wel iets beter. Maar goed, terug naar het onderwerp: de CGK.ZLG schreef:Ik snap de allergie voor dit Saambinder stukje echt niet
Ds Clements beschrijft de zorgen die ook door een groot deel binnen de CGK zo ervaren worden.
De allergie is er, omdat het stukje theologisch rammelt van alle kanten. Het punt van Huijgen is dat niet alles hermeneutiek is wat hermeneutiek genoemd wordt. Veel zaken die op het conto van de hermeneutiek geschreven worden zijn ten diepste eigenlijk exegetische discussies. Vrouw en ambt en homoseksualiteit raken niet allereerst de hermeneutiek, maar de exegese: hoe lees ik deze teksten in hun context en wat is de theologische boodschap? Uiteindelijk raakt dat zeker de hermeneutiek (want hermeneutiek is daar onlosmakelijk mee verbonden), maar het zwaartepunt ligt allereerst op exegese. Op het exegetisch vlak kunnen verschillen van meningen ontstaan, maar raken die meteen het Schriftgezag? De discussie over de verbondsleer tussen GG en CGK is exegetisch-theologisch, maar er is niet meteen gewezen naar een ander dat die het Schriftgezag aantast. Het probleem van het speelveld verdelen in pro-vrouw en ambt en homoseksualiteit en contra-vrouw en ambt en homoseksualiteit is dat er niet naar elkaar geluisterd wordt en er geen gesprek met elkaar aangegaan wordt. De opmerking van Huijgen over dat boek was een grappig bedoelde opmerking, vreemd dat dat blijkbaar aan Clements voorbijgaat.ZLG schreef:Ik snap de allergie voor dit Saambinder stukje echt niet
Ds Clements beschrijft de zorgen die ook door een groot deel binnen de CGK zo ervaren worden.
En het zal niet de eerste keer zijn dat het juist de theologen zijn die andere wegen inslaan, waardoor het eenvoudige , maar door God geleerde kerkvolk, zich van de kerk vervreemd voelt.
Intussen heb ik daar ook niet zoveel moeite meer mee. Maar het punt is dat een groot deel zich aan wil sluiten bij de GKv en daar zit - voor mij althans - het pijnpunt. No way.ZLG schreef:
Ik zou het opheffen van de CGK , en deels aansluiten bij HHK en deels bij GKV of PKN helemaal geen gekke oplossing vinden.
Dat lijkt me een interessant stelling voor een nieuw onderzoek naar de scheuringen die er vanaf de oude kerk zijn geweest. Immers ook toen al hoorde men van scheuringen... (zie wat Paulus hiervan zegt, ik weet zo niet waar het staat).DDD schreef:Dat laatste is een verschil in gevoel voor humor. Gebrek aan gevoel voor humor is een belangrijke oorzaak van kerkscheuringen.
De opmerking van Huijgen over (zijn) dat boek werd synodebreed gezien als een hoogmoedige en irritante opmerking. Zelfs links CGK heeft zich aan deze opmerking geërgerd.DDD schreef:Dat laatste is een verschil in gevoel voor humor. Gebrek aan gevoel voor humor is een belangrijke oorzaak van kerkscheuringen.