
Overigens is separatie in een preek een must, mijns inziens. Nu leer niet elk onderwerp zich daarvoor, maar de separatie moet toch wel geregeld terugkomen, anders is het erg arm.
eilander schreef:Ik heb een stukje onderstreept. Ik ben dan toch benieuwd hoe je tekst uit Hebr. 10 dan leest:Susan schreef:Ik denk dat het hier om geheiligden in Christus gaat. Geroepen heiligen.
Iemand die niet geroepen is uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht is nog in de duisternis en wordt nergens in de Bijbel een geheiligde in Christus genoemd. Het woord ecclesia in deze tekst - betekent diegenen die "uit de wereld werden geroepen". Zij zijn de gemeente van Christus en vormen Zijn lichaam. Zij zijn door God niet alleen uiterlijk maar ook innerlijk door de Heilige Geest geroepen. Het zijn de schapen waar Jezus het over heeft: "Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder."
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zone Gods vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
1) Je kunt (en dat is helaas in kerkelijk nederland ook de praktijk) de gemeente als geheel zoals de personen daar lijfelijk aanwezig zijn als ware christenen zien. En ook zo benaderen. Jezus is gestorven en opgestaan. Als je dat gelooft zit het goed. Waardoor de oproep bijv om je (persoonlijke) roeping en verkiezing vast te maken niet (werkelijk)klinkt of waarde heeft. Want ieder die daar zit is uit het oordeel der liefde al in Christus. Maar dat is geen werkelijke oordeel der liefde. Want je sust de mensen in slaap. Het Woord is geen twee snijdend scherp zwaard meer.DDD schreef:Dat staat los van elkaar, overigens. Ook bij een gemeentebeschouwing naar het oordeel der liefde, kun je prima separeren.
-DIA- April 2018 schreef:Als ik het goed zie, en ik kijk nogal eens wat rondom me heen dan hoeven we geen vreemden te zijn in het kerkelijk Jeruzalem. Wat ik dan opmerk ik een groot gebrek aan separatie.
De separatie doet twee dingen: Het sluit in, of buiten. Niet degene die separeert, maar de hoorder moet de separatie bij zichzelf toepassen. Ofwel beter gezegd: Het werk van Gods Geest in het hart van de hoorder. Vandaar ook dat de oude preken een "toepassing" hadden. In nieuwere preken is de toepassing vaak in de preek verweven.
Een scherpe separatie, is voor velen (eigenlijk voor allen die niet ontdekt willen worden), een steen des aanstoots. We kunnen dat allen wel weten, dacht ik.
Nu is een mens van zichzelf een wezen dat zich heeft afgekeerd van God. In de separatie zal de mens van nature altijd wel iets zoeken waaruit zou blijken dat het met hem nog wel meevalt.
Toch zou de separatie, als die goed wordt toegepast, en als God erin meekomt, en de mens eerlijk wordt gemaakt, wat hij van nature niet is, moeten kunnen besluiten (bij licht van Boven), of het waarlijk wèl met de mens is.
Een separerende prediking is een ontdekkende prediking, dat openbaar maakt wat wij voor onszelf en anderen vaak proberen te bedekken. Ontdekken is van de dekking ontdoen. Er mensen die een ontdekkende preek schuwen, bang voor zelfonderzoek. Toch is het bang zijn voor een separerende preek, denk ik, een teken dat we dat liever niet willen horen. Er zijn ook mensen die zo'n prediking ontvluchten, of proberen te ontvluchten. Dan hoeven we echt niet ver van huis te gaan, en kunnen we dan niet vaak bij onszelf blijven?
En er zijn ook mensen die wel zeggen dat een ontdekking (separatie) niet scherp genoeg kan zijn. Het is maar hoe we er zelf tegenaan kijken. Maar wat wij vinden doet hier niet mee, wat zegt de Schrift hierover? Als we van onszelf nog een beetje goed denken, zal een scherpe separerende preek wellicht wel wat ongemak veroorzaken. We willen immers van nature niet ontdekt worden?
Toch is ontdekking juist zo nodig, als we er achter zijn gekomen wat de mens is: Een zichzelf bedoelend mens en een hater van God en zijn naaste, ontdekt aan de gescheiden staat tussen God en de zondaar. En dat zijn we allemaal, algemeen dus, maar niet iedereen weet dat door ontdekking. Anderen stemmen dat wel toe, maar leven toch verder en schudden na een ontdekkende preek zich uit als een hond die uit het water komt. Ik bedoel, deze vijandschap en haat tegen God is ons van nature allen eigen. Of we nu vroom doen of niet, het is de staat van de gevallen mens.
Als ik dit moet toestemmen, dan moet ik buigen, en dat hoeven we niet allereerst voor de mensen te doen, maar dat moet ons wel in de binnenkamer brengen met een ernstig zelfonderzoek. Daarvoor is de separerende prediking zo nodig. De Bijbel waarschuwt toch niet voor niets zo ernstig voor een nabijkomend werk, wat lijkt op het werk van Gods Geest? We zien veel voorbeelden: Velen zullen zeggen: Hebben wij niet in Uw Naam gepredikt en wonderen gedaan? Hoe ver kan dit gaan, en hoe kan een algemene overtuiging zich vastbijten in een mensenziel, zodat hij dit niet anders dan voor zaligmakende genade, beziet? Wordt wel voldoende benadrukt dat het ook heel veel algemene overtuigingen zijn, die toch nooit tot een overbuiging komen, of soms geforceerd, omdat men moet toestemmen, maar zonder waarachtige vernedering. Denk aan Achab: "hij ging langzaam", aan: "gij beweegt mij bijna een christen te worden" en vele voorbeelden meer.
Een niet-separerende preek, dat geeft een rustig leven. Een separerende preek moet ons als het ware overal uitstoten waar wij op niet houdbare gronden een grond van proberen te maken.
Ik denk dat we hier de zin hebben wat Schriftuurlijke separatie is, en tegelijk dat dit de kwaal van onze tijd is, en eigenlijk van alle tijden. En die kwaal treft ons allen als we niet ontdekt / verklaard worden. Dan komen we in vreemde wegen, en gaan we dwalen. Hoevelen weten niet wat een separerende preek is? Dat zegt al veel van onze tijd.
Ja, want de tekst zelf plus de context bepaalt hoe het gelezen moet worden. In Handelingen 21 en 24 krijgt het daardoor een andere betekenis dan bijvoorbeeld in 1 Korinthe 6:11 waar het gekoppeld wordt aan "afgewassen zijn in den Naam van den Heere Jezus." Dat geldt niet voor de hele gemeente.eilander schreef:Nu ja, wat ik zeggen wilde, is dat mensen buiten Christus dus in de Bijbel wel degelijk 'geheiligden' genoemd worden.
Je gaat nu vooral in op hoe dat dan gelezen moet worden.
En waarom is het een verrijking om daarover te horen?Jantje schreef:
Overigens is separatie in een preek een must, mijns inziens. Nu leer niet elk onderwerp zich daarvoor, maar de separatie moet toch wel geregeld terugkomen, anders is het erg arm.
Anders blijft de preek oppervlakkig, mijns inziens. Bovendien worden de onbekeerden dan vaak te weinig aangesproken.Ambtenaar schreef:En waarom is het een verrijking om daarover te horen?Jantje schreef:
Overigens is separatie in een preek een must, mijns inziens. Nu leer niet elk onderwerp zich daarvoor, maar de separatie moet toch wel geregeld terugkomen, anders is het erg arm.
Kantt. SV bij 'geheiligd': "Namelijk uitwendiglijk, ten aanzien van zijn voorgaande professie of belijdenis, aangaande het gehoor des Goddelijken Woords, gebruik der heilige sacramenten, en afscheiding van andere gemene mensen, namelijk Joden en heidenen. Hoewel de zodanige de ware wedergeboorte niet deelachtig was, gelijk Johannes getuigt, 1 Joh. 2:19, en gelijk zulken, 2 Petr. 2:22, nog evenwel honden en zeugen worden genaamd, al waren zij schoon van hun uitwendig slijk gewassen, en hadden zij de onreinheid van afgoderij en andere onheiligheden verlaten."eilander schreef:Ik heb een stukje onderstreept. Ik ben dan toch benieuwd hoe je tekst uit Hebr. 10 dan leest:
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zone Gods vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
Jij zegt dat een preek zonder separatie erg arm is, ik vraag waarom separatie een verrijking is en jij geeft als antwoord dat de preek zonder separatie oppervlakkig blijft. Dat is niet bepaald een antwoord op mijn vraag.Jantje schreef:Anders blijft de preek oppervlakkig, mijns inziens. Bovendien worden de onbekeerden dan vaak te weinig aangesproken.Ambtenaar schreef:En waarom is het een verrijking om daarover te horen?Jantje schreef:
Overigens is separatie in een preek een must, mijns inziens. Nu leer niet elk onderwerp zich daarvoor, maar de separatie moet toch wel geregeld terugkomen, anders is het erg arm.
Als een dominee over het werk van de Heere Jezus spreekt en jij kent Hem niet, dan sta je erbuiten, dan is dat evenzo separerend nmbmJantje schreef:Anders blijft de preek oppervlakkig, mijns inziens. Bovendien worden de onbekeerden dan vaak te weinig aangesproken.Ambtenaar schreef:En waarom is het een verrijking om daarover te horen?Jantje schreef:
Overigens is separatie in een preek een must, mijns inziens. Nu leer niet elk onderwerp zich daarvoor, maar de separatie moet toch wel geregeld terugkomen, anders is het erg arm.
Dat klopt helemaal.-DIA- schreef:Misschien kunnen we in het fragment van een preek over Psalm 110 (zie elders in een ander topic) zien hoe er separerend wordt gepreekt. Er zijn twee wegen. Twee soorten mensen. Geen drie wegen en geen drie soorten mensen.