Zelfmoord..

WiccanGirl

Zelfmoord..

Bericht door WiccanGirl »

Gister ochtend rond half 11 's ochtends sprong een persoon voor de trein traject Utrecht Tiel-Den Bosch, vanavond weer.. zelfde traject.

Zoiets zet mij toch aan het denken, de manier van zelfmoord vind ik verschrikkelijk. Stel dat je verkeerd springt (wat vaak zat gebeurd) dan zit je zonder benen maar wel in leven, en het trauma dat je de machinist bezorgd...
Niet dat er een goede manier van zelfmoord is maar er zijn voor de omgeving minder traumatische vormen..

Ik snap sowieso niet dat iemand zelfmoord pleegt. Zelf zou ik het nooit doen. Omdat ik vooral bij mijn studie leer dat depressie niet levenslang hoeft te zijn. En ik zou het mijn familie en vrienden niet aan willen doen...

tja hoe denken jullie hierover?
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Ik denk dat God op een fantastische manier ingrijpt als je misspringt en alleen je benen verliest!
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wiccan, de opmerking dat je het zelf nooit zult doen kan volgens mij niet. Niemand kan dat zeggen. Ik heb ook niet de intentie om het te doen, maar je weet nooit in welk een situatie je terechtkomt. God zal je moeten bewaren voor zo iets ergs.

Vind trouwens het plegen van zelfmoord een behoorlijk egoistische daad. Zo van, 'als ik dood ben dan ben ik weg", zonder te denken hoe de familie en omstanders er op reageren. Denk dat er veel machinisten zijn die trauma's hebben van zulk soort mensen.

Ik ben van mening dat geen enkele vorm van zelfdoding gerechtvaardig is. Je mag niet beschikken over het leven van jezelf. Kan me wel indenken dat sommige mensen er voor kiezen. Om een voorbeeld te noemen was het verschrikkelijk toen je zag dat mensen uit het WTC sprongen op 11 september. Dan word de discussie wel moeilijker mijns inziens. Zien dat onder je alles brand, geen vluchtweg, dus verbranden. Kan me dan wel voorstellen dat iemand springt. Wiccan dit is bijvoorbeeld ook een situatie waarin je terecht kunt komen.

tukkertje
WiccanGirl

Tja nee op zich kan ik het nooit zeggen... Maar ik bedoel ook meer als ik helder ben en goed na kan denken zou ik het nooit doen. Ik weet niet of ik ooit in een depressie raak of boven in een soortvan WTC zit. Ik hoop het niet, en probeer dat ook te voorkomen... Hoewel dat WTC natuurlijk out of my control is...

Op zich snap ik dat mensen het doen... Als je echt depressief bent dan zie je in niks meer iets positiefs. Dan zie je ook niet dat jijzelf misschien wel iets positiefs voor andere bent. JE zit eerder de omgeving in de weg. Je bent lastig, dus dan doe je voor zelfmoord ook iets goeds voor de omgeving...
limosa

Bericht door limosa »

In veel gevallen kun de zelfmoord beschouwen als de laatste fase van een ernstige (psygische) ziekte. Daarom denk ik ook diegenen niet zwaarder gestraft worden voor hun zonden dan degenen die een natuurlijke dood sterven.

@ tukkertje en WG
. . . een behoorlijk egoistische daad. Zo van, 'als ik dood ben dan ben ik weg" . . . en Zelf zou ik het nooit doen. Omdat ik vooral bij mijn studie leer . . . deze opmerkingen doet volgens mij geen recht aan de enorme nood waarin degenen die tot deze daad komen vaak zitten. En: Hoewel dat WTC natuurlijk out of my control is... Er is nog veel meer "out of your control" hoor!

Als God ons nog tegen onszelf beschermt is dat genade, als wij voor onszelf moeten zorgen komt er niets van terecht (dat ben ik dus wel met je eens tukkertje).

limosa
WiccanGirl

De laatste fase van een psychische stoornis is de genezing... Zelfmoord is de zwaarste fase...

Er is veel out of our control ja maar zoiets als depressie kan je jezelf toch tegen beschermen.. Tuurlijk het is niet alsof iemand er kiest om in een bepaalde situatie verzeild te raken. Maar aangezien ik leer hoe depressies kunnen ontstaan kan ik ook proberen om de dingen die het misschien kunen veroorzaken op een goede manier mee om te gaan...
limosa

Bericht door limosa »

WG,

De laatste fase van een psychische stoornis is de genezing... Voor degenen die eruit komen wel. Maar ik zou voorzichtig willen zijn met degenen die er niet uitkomen en tot zelfmoord komen te veroordelen. Bij diegenen zie ik de zelfmoord wel degelijk als de laatste fase van hun ziekzijn. Waarmee ik overigens niet zonder meer alle zelfmoorden of het verschijnsel zelfmoord zelf wil goedpraten, ieder geval staat op zichzelf.

Verder klopt je redenering Maar aangezien ik leer hoe depressies kunnen ontstaan kan ik ook proberen om de dingen die het misschien kunen veroorzaken op een goede manier mee om te gaan... wel als je er heel analytisch naar kijkt maar zo werkt het heel vaak niet. Als de spanningen oplopen komt er van analyse meestal niet zoveel terecht, dan heerst de emotie. Dan kun je wel zeggen dat dat verkeerd is en dat daar allerlei medische maatregelen tegen mogelijk zijn maar zo werkt het nu eenmaal vaak . . . Een mens ís emotie als het erop aankomt.

limosa
limosa

Bericht door limosa »

Voorbijganger,

Wat ik bedoelde te zeggen was dat de mens in de eerste plaats emotie is.

Medicatie helpt overigens wel vaak, of je dan ook van een medisch fabriekje kunt spreken weet ik niet. Als het werkt helpt het, zo simpel is het ook wel weer denk ik.

Maar met "ff een pilletje" ben je er meestal niet. 't Is beter van therapie, behandeling (gesprekken, begeleiding, training, en eventueel medicatie) te spreken dan van medicatie (alleen het pilletje).

limosa

Godfried Bomans (ik ben een liefhebber van zijn werk) zei al eens, alle (vooral!)ernstige zaken hebben ook een humoristische kant. Zo ook dit onderwerp: Zelfmoord, dat is wel het laatste dat ik zou doen . . .
Pieterman

Bericht door Pieterman »

Oorspronkelijk gepost door WiccanGirl
Maar aangezien ik leer hoe depressies kunnen ontstaan kan ik ook proberen om de dingen die het misschien kunen veroorzaken op een goede manier mee om te gaan...
Ik hoop niet dat je het ondervindt, maar het kan wel zo zijn. Mijn moeder is al jaren onder behandeling van een hele goed psychiater. Dan denk je die man weet wel hoe hij met al die oorzaken van depressies moet omgaan. Toch werd ook deze man overspannen en wist ook hij niet meer hoe het verder moest. Nu werkt hij weer (ik weet niet hoe lang, maar wel lang). Dus ik wil hier mee aangeven dat we onszelf zo weinig onder controle hebben en kunnen hebben.

Groeten,

Piet
Follow In The Cry

Bericht door Follow In The Cry »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door limosa
Maar met "ff een pilletje" ben je er meestal niet. 't Is beter van therapie, behandeling (gesprekken, begeleiding, training, en eventueel medicatie) te spreken dan van medicatie (alleen het pilletje).
limosa [/i]
Limosa,

Ik ben het helemaal met je eens dat je er met een pilletje niet bent. In de pilletjes zie ik meer gevolgbestrijding, dan genezing.
De emotie, het gevoel komt daarmee meer naar voren. En dan komt ook meer nar voren waar ik heen wilde. Is dat gevoel, die emotie meer mijn wezenlijk mens-zijn? Als je dan om je heen kijkt naar de gevoelloze en rationele maatschappij, dan mag het een wonder heten dat niet veel meer mensen zelfmoordplegen.

Een ander aspect wat dan naar voren kan komen is de verhouding tussen ziel en emotie.

Verder ben ik van mening dat veel depressies te voorkomen zijn op het moment dat de mens zich weer zou oefenen in tevredenheid. Door die torenhoge last van verwachting en ambitie mee te slepen of opgelegd te krijgen, veroorzaken de meeste personen hun eigen depressie. Het is zo'n simpele, maar verstrekkende christelijke waarheid: eenvoud.

VBG
Simpele redeneringen werken niet bij de meeste dingen. In mijn geval is het pilletje geen oplossing van de gevolgen maar een hulpmiddel om de weg naar de oplossing (die er voor mijn stoornis niet is) makkelijker te maken. En het leven dragelijker te maken.
MIjn lichaam maakt een te weinig van serotonine aan. Dat zal toch ergens vandaan moeten komen dus moet ik daarvoor medicatie hebben.

Dat pilletje is in een hoop gevallen (zoals het mijne) dus een noodzaak.
Follow In The Cry

Oorspronkelijk gepost door Follow In The Cry
Simpele redeneringen werken niet bij de meeste dingen. In mijn geval is het pilletje geen oplossing van de gevolgen maar een hulpmiddel om de weg naar de oplossing (die er voor mijn stoornis niet is) makkelijker te maken. En het leven dragelijker te maken.
MIjn lichaam maakt een te weinig van serotonine aan. Dat zal toch ergens vandaan moeten komen dus moet ik daarvoor medicatie hebben.

Beste FTC

Ik wil jouw kwaal zeker niet onderschatten. En daar kan best sprake zijn van biologische gronden. Dat zal ik beslist niet ontkennen. Ik hoop ook van harte dat je door de medicijnen geholpen wordt.

Maar jezelf tot voorbeeld stellen en dan de conclusie trekken dat vervolgens hetzelfde geldt voor een hoop gevallen gaat mij iets te snel.

Groet,
Ik ben het veerbeeld dat het niet ten alle tijden zo simpel is. Er zijn velen die hebben wat ik heb. Soms zelfs niet eens wetend dat ze het hebben.
Als ik mijn medicatie niet zou hebben zou leven voor mij in de buitenwereld ondoenlijk. En zo zijn er vele die hetzelfde hebben.
Biologische oorzaak in dit geval.

Psychologisch is een ander verhaal. In dat geval ben ik ook niet het voorbeeld om te nemen. Dan is het voor ieder geval verschillend. En ga ik niet over oordelen.
limosa

Bericht door limosa »

Hoi FITC,

Om te beginnen: Welkom hier!

Knap dat je zo openhartig over je ziekte schrijft. Dat pilletje is in een hoop gevallen (zoals het mijne) dus een noodzaak. Snap ik, wat ik bedoel is: alleen een pilletje helpt niet. Ik bedoel niet dat het altijd zonder een pilletje zou kunnen of moeten.

voorbijganger,

Door die torenhoge last van verwachting en ambitie mee te slepen of opgelegd te krijgen, veroorzaken de meeste personen hun eigen depressie. Da's voor een groot deel wel waar. Toch niet altijd. Er zijn ook depressies die niet direct van buitenaf veroorzaakt worden maar die van binnenuit komen. Met je conclusie eenvoud ben ik het grotendeels wel eens natuurlijk. Maar als ik dan bij mezelf te rade ga . . . Overigens is ambitie op zich niet verkeerd denk ik. 't Is in ieder geval een instrument om je talenten te exploiteren. De kunst is om de ambitie te beheersen, daar zie je het wel eens mis gaan.

limosa
Loïs

Bericht door Loïs »

Beste FTC

Ik wil jouw kwaal zeker niet onderschatten. En daar kan best sprake zijn van biologische gronden. Dat zal ik beslist niet ontkennen. Ik hoop ook van harte dat je door de medicijnen geholpen wordt.

Maar jezelf tot voorbeeld stellen en dan de conclusie trekken dat vervolgens hetzelfde geldt voor een hoop gevallen gaat mij iets te snel.

Groet,
Ik ben het veerbeeld dat het niet ten alle tijden zo simpel is. Er zijn velen die hebben wat ik heb. Soms zelfs niet eens wetend dat ze het hebben.
Als ik mijn medicatie niet zou hebben zou leven voor mij in de buitenwereld ondoenlijk. En zo zijn er vele die hetzelfde hebben.
Biologische oorzaak in dit geval.

Psychologisch is een ander verhaal. In dat geval ben ik ook niet het voorbeeld om te nemen. Dan is het voor ieder geval verschillend. En ga ik niet over oordelen.
I'll pray sister, just wanted to let you know. :)

liefs,
Loïs
Follow In The Cry

I'll pray sister, just wanted to let you know. :)

liefs,
Loïs
Dank :) (maar ik ben geen sister ;))
Loïs

Bericht door Loïs »

oeps.. ;)
sorry!
Plaats reactie