Refojongeren en Media

Cornelius

Refojongeren en Media

Bericht door Cornelius »

In het RD van vandaag staat in het commentaar te lezen:

Deze krant heeft in het verleden geregeld
gewaarschuwd voor ondoordacht
gebruik van de media. Vanwege de ernst van de situatie willen we nu -bij
uitzondering- lezers rechttoe,
rechtaan laten zien wat jongeren
consumeren. Opdat daar een open gesprek
met de jongeren over gevoerd kan worden

En verderop:

De gedachte dat een krantenverslag van
een radio-uitzending, de
beschrijving van de inhoud van een film of
van een blad jongeren op het idee zou
brengen ook eens aan deze dingen
te ruiken, is naïef.

Het gaat mij niet om de jongere, ook niet om media gebruik, het gaat mij om de krant, want zoals vaker gebeurt o.a. bij de verkiezingen: het is de achterban die het gedaan heeft:

DEZE KRANT HEEFT GEWAARSCHUWD
DE GEDaCHTE AAN DEZE DINGEN TE RUIKEN IS NAIEF.

Dus de mensen bij het RD weten het allemaal. De ouders van de achterban niet.

Wat is echter het aandeel van het RD hier in geweest?
Ik denk zelf juist een versterkend gevoel.
Als SBS6 iets over Mabel Wisse Smit uitzend staat er toch ook in de krant te lezen dat SBS6 dit uit heeft gezonden.

Ik heb een bepaald gevoel bij zo'n commentaar van het RD. Wat vinden jullie?

[Aangepast op 4/10/03 door Cornelius]
Billy

Bericht door Billy »

en ik denk dat de commentaarschrijver van het RD ook bij de achterban hoort dus ook onder de doelgroep valt.

het is denk ik geen wijzend vingertje ( zo ken ik de commentator niet) als een dominee op zondag vanaf de preekstoel waarschuwt voor modern mediagebruik doet hij dat ( als het goed is) ook niet met een wijzende vinger wie of wat zich er toch wel schuildig aan maakt.

Nee wij hebben allemaal aan dit soort zaken meegedragen.

Als je kerken heb waar Internet voor prive gebruik CENSURABEL is gesteld of op zijn minst afwijzend word veroordeeld accoord.

Maar als dan de praktijk is dat de leden van deze kerken OPEN internet aansluitingen hebben. (iets wat een publiek geheim is) en er vervolgens nooit iemand daarom onder censuur wordt gezet. wat is dan het nut om het censurabel te stellen?????????????

De kerken hadden de gemeenteleden veel meer moeten stimuleren om een filternet of rdnet aan te schafffen en
dat is iets wat het RD afgelopen jaar zeker wel heeft willen stimuleren.

ze kwamen met het gefilterde net alleen veel te laat. Heel refonederland had namelijk al een gratis cdrommetje bij de shell vandaan meegenomen.

en ouders laten het gewoon maar gaan als hun zoon een PC met DVD op de kamer hebben staan en bij de vleet DVD's kopen en draaien.

er is een louwheid en gemakzucht ontstaan waar we allemaal debet aan zijn!!

Het is binnengeslopen en we lopen er allemaal mee mee.

1960: opkomst TV ( refo NL deed niet mee)

1970 steeds meer refo's hebben radio

1980 de eerste refo's hebben een TV en doen het met de zenders Nederland 1,2 en 3

1990 de eerste refo's schaffen een videocamera aan en draaien de familyvideo op een TV die niet aangesloten is op kabel of antenne

1993 refo NL kopen een TV met ingebouwde VHS player eerst om alleen de gezinsvideos af te draaien mar al snel komen ook de huurvideo's binnen. Nee geen speelfilms maar "Dik Trom" en National Geographic channelfilms

1996 de eerste refoleden van de videotheek zijn gesignaleerd

1997 internet beleeft een opmars ook de refo's beginne eraan. maar weinigen nemen een abbonnement op Solcon of filternet.

2000 de eerste refo's met PC en DVD ( weaar hebb je een DVD voor nodig?????)
zoals met de video eerst wat kleuterfilms en natuurfilms

2003 een onderzoek van het RD wijst uit dat het moderne mediagebruik in de Gerf.Gezindte schrikbarend hoog is.

OPEN internet en DVD gebruik zijn "bijna normaal ingebrurgerd.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
anna

Bericht door anna »

Wanneer komen er stukken in te staan over de normale Refojongeren???????

Die gewoon, geen DVD/Film/voetbal/etc. lezen of kijken??

Hoezo negatief denken over de jeugd?

[Aangepast op 4-10-2003 door anna]
Jootje

Bericht door Jootje »

Oorspronkelijk gepost door anna

Die jongeren zijn geen haar beter....iedereen is van nature zondig, dus ook de jongeren die geen dvd's kijken, voetbal enz enz.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Jootje
Die jongeren zijn geen haar beter....iedereen is van nature zondig, dus ook de jongeren die geen dvd's kijken, voetbal enz enz.
Dat is waar, maar het is natuurlijk wel diep triest dat ze het doen!! Het geweten gaat het allemaal maar normaal vinden. Ik voel me bepaald niet lekker als ik TV kijk, maar die jongeren die vinden het heel gewoon en voelen zich niet schuldig meer met hun geweten als ze een DVD hebben gekeken. En op den duur schroeit het geweten dicht. Dan krijgen ze helemaal geen last meer van hun zondige daden. En dat is zeer gevaarlijk. Dan geeft de Heere je alsware over aan de begeerlijkheden van je vlees.

Maar ik vind het inderdaad heel raar dat RD wel dingen aanhaald en foto's laat zien, van misdaad verslaggever Peter R. de Vries. Net alsof dat wel kan.
Liever Turks dan Paaps
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Maar ik vind het inderdaad heel raar dat RD wel dingen aanhaald en foto's laat zien, van misdaad verslaggever Peter R. de Vries. Net alsof dat wel kan.
Net zoals het volledig onzinnig is dat er in een nieuwsbericht staat dat er voetbalsupporters bij een Champions League duel tussen Ajax en ?? zijn opgepakt. Wil je (RD) dan ff laten weten aan de jeugd (?) dat je niet achterlijk bent en wel weet hoe het precies zit?

Nergens voor nodig. Wat mij betreft gewoon berichten: "Weer enkele honderden IQ-lozen met elkaar op de vuist gegaan. De politie heeft 200 Ajax supporters opgepakt."
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Cornelius,

Ik denk niet dat je het RD de schuld zou kunnen geven (op geen enkele manier) van het feit dat er zoveel bijv. naar films wordt gekeken (thuis of in de bios). Uit deze constatering (ik geloof dat er door heel veel wordt gekeken) blijkt dat Refo's zichzelf niet in bedwang kunnen houden en dat de rottigheid die er in zit er dus gewoon uit komt als ze erg dichtbij komt door de PC met DVD-speler......

Ik ben niet iemand die normaliter het kind met het badwater weggooid (ik maak zelf films van onze zoon die ik op DVD wil gaan branden...), maar ik moet toch wel uit eigen ervaring stellen: "een PC met DVD-speler maakt meer kapot dan je lief is...."

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pied

Bericht door Pied »

Och mensen, laat die troep dan toch staan of haal het niet in huis...
Eigen creativiteit waardeer ik echt wel, ook film/video. Maar verder dient het nergens toe. Ik denk dat scholen voor reformatorisch voortgezet onderwijs ook veel te veel reclame maken voor dat soort spul door het in de lessen te vertonen. Makkie voor de docent, briefje met vragen en ze zijn weer een uurtje rustig? Ja, da's media-opvoeding, zeggen ze dan, da's nodig om de jongeren weerbaar te maken. Nou, wat mij betreft: geen films in scholen, al zijn ze nog zo educatief. Het maakt alleen maar reclame, want als het op school mag, waarom zou het dan thuis niet mogen?
Cornelius

Bericht door Cornelius »

Wat te doen als je eigen kind op TV komt nota bene bij de koningin?
Pied

Bericht door Pied »

Lekker laten gaan.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat mensen dan een uitzondering maken en een familielid of kennis opzoeken waar ze dat kunnen volgen; of er een videobandje van laten maken (dat ze vervolgens niet kunnen afspelen, maar misschien toch wel leuk voor de archivering).
Lecram

Bericht door Lecram »

Ze kunnen er beter een DVD-tje van maken ;)

[Aangepast op 4/10/03 door Lecram]
Guppy

Bericht door Guppy »

Heb je enig idee hoe groot (of misschien hoe klein) dat percentage jongeren is?
jacob

Bericht door jacob »

Er zal een grote cultuur omslag moeten komen in het denken van de geref gezindte.

we hebben de strijdt tegen de multimedia allang verloren. Ik wist al jaren van internet toen de kerken zich realiseerde wat dit precies is. Ik vraag me af, of men weet dat met bijna elke nieuwe computer het mogelijk is om TV te kijken. Heel vaak zijn tv kaarten namelijk op de video kaart gebouwd.

Het waarschuwen voor de kast of de DVD speler of welk medium dan ook is achteraf. Heel verdrietig hoor. Ik vind dat ook echt jammer.
Het is hard nodig dat we onze waarschuwingen op een ander terrein moeten gaan laten gelden. Zo moeten we onze jeugd gaan opvoeden betreffende deze media. Wat kan wel en wat kan niet. Waarschuw niet alleen tegen het apparaat maar waarschuw vooral voor wat er op dat apparaat verschijnt. Hier ligt een ongekend belangrijke taak voor de ouders de kerk en andere christelijke organisaties.

We moeten geen principieele discussie voeren terwijl de satan al weer veel verder is in zijn vernietigende werk.

Groeten Jacob
anna

Bericht door anna »

Oorspronkelijk gepost door Guppy

Heb je enig idee hoe groot (of misschien hoe klein) dat percentage jongeren is?
Ja.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Zijn deze jongeren "abnormaal" dan? :t

Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie