NUNSPEET - Rond het tijdstip van de moord op de 43-jarige Nunspeetse milieuambtenaar Chris van de Werken hebben wandelaars in de buurt van het misdrijf een auto gezien die mogelijk van Volkert van der G. was.
De auto was rood en van een vermoedelijk Japans merk. Op de dag van de moord op Fortuyn reed Volkert van der G. in een rode Toyota Starlet. Het wordt niet uitgesloten dat het om dezelfde auto gaat.
Dat meldden dinsdagochtend de GPD-bladen. Het zou een nieuw aanknopingspunt zijn in het onderzoek naar de moord op Van de Werken op 22 december 1996. Dat onderzoek stopte begin 1997, omdat justitie geen enkel aanknopingspunt had. Na de moord op Fortuyn onderzocht justitie een eventueel verband tussen de twee moordzaken. Zo werd Van de Werken, evenals Fortuyn, op klaarlichte dag van dichtbij in de rug doodgeschoten.
Het actualiteitenprogramma Twee Vandaag onthulde vorige week dat Volkert van der G. nooit is verhoord over de kwestie, terwijl binnen het rechercheteam dat de moord op Van de Werken onderzocht, nog steeds de overtuiging leeft dat Van der G. de dader is.
LPF-kamerlid Eerdmans vroeg minister Donner van Justitie om opheldering waarom Volkert van der G. vorig jaar niet over de moord op de Nunspeetse milieuambtenaar Chris van de Werken is gehoord.
Hij drong aan op heropening van het onderzoek. Hij kreeg daarbij steun van CDA en PvdA. Ook zij vinden dat de dwarsverbanden met de moord op Fortuyn onvoldoende zijn bekeken.
Volgens LPF’er Eerdmans zijn er veel aanknopingspunten tussen Van der G. en de uit 1996 daterende moord.
Welke aanknopingspunten dat zijn, wil Eerdmans niet prijsgeven. De LPF maakt die begin september bekend.
Het gerechtshof in Amsterdam stelde in zijn vonnis van vorige week dat het Van der G. in staat acht meerdere moorden te plegen. Voor de LPF-fractie is ook dat een reden om een relatie te leggen tussen Van der G. en de moord op Van de Werken.
18 jaar cel voor Volkert van der G.
- ndonselaar
- Contacteer:
Ik heb het gelezen Ndonselaar maar ik vraag mij toch echt af wat dat met deze discussie te maken heeft.
Ja oke dan wordt het misschien meervoudige moord maar de discussie hier was is 18 jaar cel voldoende.
Ik las trouwens vandaag een artikel in de krant over de man die in Nederland al het langste in een TBS kliniek zit. Hij zit daar al 43 jaar en kan en mag niet vrij. Wat viind je daarvan dan? Is er in Nederland geen andere opvangvorm te bedenken voor deze mensen? Want ik weet dat er meerdere van dit soort casuistieken zijn en dat deze een TBS plek bezet houden.
Zelf heb ik ook de oplossing niet maar goed ik denk dat er hier ook eens naar gekeken moet worden.
Ik denk dat het hele justitie en reclasseringsapparaat op de schop moet en dat er nieuwe normen (ook qua straffen) gesteld moeten worden.
Ja oke dan wordt het misschien meervoudige moord maar de discussie hier was is 18 jaar cel voldoende.
Ik las trouwens vandaag een artikel in de krant over de man die in Nederland al het langste in een TBS kliniek zit. Hij zit daar al 43 jaar en kan en mag niet vrij. Wat viind je daarvan dan? Is er in Nederland geen andere opvangvorm te bedenken voor deze mensen? Want ik weet dat er meerdere van dit soort casuistieken zijn en dat deze een TBS plek bezet houden.
Zelf heb ik ook de oplossing niet maar goed ik denk dat er hier ook eens naar gekeken moet worden.
Ik denk dat het hele justitie en reclasseringsapparaat op de schop moet en dat er nieuwe normen (ook qua straffen) gesteld moeten worden.
- ndonselaar
- Contacteer:
Alles, mede bepalend voor de strafmaat is de kans op herhaling. We kunnen natuurlijk hierover nog geen uitspraak doen, maar wel bij kans op herhaling is 18 jaar te weinig.Oorspronkelijk gepost door nursje
Ik heb het gelezen Ndonselaar maar ik vraag mij toch echt af wat dat met deze discussie te maken heeft.
Oplossing?????? Je wilt dus deze mensen die geen minuut vrij lopen zonder opnieuw een misdrijf te begaan .................??Ik las trouwens vandaag een artikel in de krant over de man die in Nederland al het langste in een TBS kliniek zit. Hij zit daar al 43 jaar en kan en mag niet vrij. Wat viind je daarvan dan? Is er in Nederland geen andere opvangvorm te bedenken voor deze mensen? Want ik weet dat er meerdere van dit soort casuistieken zijn en dat deze een TBS plek bezet houden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
. . . maar de discussie hier was is 18 jaar cel voldoende.
Nee nursje, 18 jaar is niet voldoende. 't Is ook alleen op papier 18 jaar, hij staat jaaaren eerder al buiten hoor. Levenslang is levenslang maar een tijdelijke straf zit allerlei rek in, aftrek van voorarrest, hoe moeilijk hij het in die periode had, vervroegde invrijheidstelling.
En TBS is een mooi middel in onze rechtstaat. Had VvdG ook moeten krijgen wat mij betreft. En dat kan levenslang zijn, prima. Als er kans op herhaling is moeten "ze" maar binnen gehouden worden. Dat ze "een TBS-plek bezet houden" vind ik wel heel apart geformuleerd, ja iedere gevangene houd een cel bezet. Wat wil je anders??
Hoe je erbij komt dat de rechtsgang in Nederland op de schop moet begrijp ik niet.
Nee nursje, 18 jaar is niet voldoende. 't Is ook alleen op papier 18 jaar, hij staat jaaaren eerder al buiten hoor. Levenslang is levenslang maar een tijdelijke straf zit allerlei rek in, aftrek van voorarrest, hoe moeilijk hij het in die periode had, vervroegde invrijheidstelling.
En TBS is een mooi middel in onze rechtstaat. Had VvdG ook moeten krijgen wat mij betreft. En dat kan levenslang zijn, prima. Als er kans op herhaling is moeten "ze" maar binnen gehouden worden. Dat ze "een TBS-plek bezet houden" vind ik wel heel apart geformuleerd, ja iedere gevangene houd een cel bezet. Wat wil je anders??
Hoe je erbij komt dat de rechtsgang in Nederland op de schop moet begrijp ik niet.
Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb of een oplossing weet.
Ik zeg alleen dat we ens na moeten denken waar we in Nederland meebezig zijn.
Mensen worden maar in TBS gezet zonder dat daar een goed natraject voor is. En ja mensen houden dus jaaaaaaren lang een TBS plaats vast (want het personeel dat daar werkt is speciaal geschoold en getraind). Deze mensen zijn inderdaad nergens plaatsbaar omdat de kans op recidivering groot is.
En ja ik vind inderdaad dat het rechtssysteem mar eens op de schop moet. Er is op dit moment geen eenduidigheid en er zullen betere en hardere normen gesteld moeten worden wil je dat iedereen dezelfde mate van straf krijgt.
Ik zeg alleen dat we ens na moeten denken waar we in Nederland meebezig zijn.
Mensen worden maar in TBS gezet zonder dat daar een goed natraject voor is. En ja mensen houden dus jaaaaaaren lang een TBS plaats vast (want het personeel dat daar werkt is speciaal geschoold en getraind). Deze mensen zijn inderdaad nergens plaatsbaar omdat de kans op recidivering groot is.
En ja ik vind inderdaad dat het rechtssysteem mar eens op de schop moet. Er is op dit moment geen eenduidigheid en er zullen betere en hardere normen gesteld moeten worden wil je dat iedereen dezelfde mate van straf krijgt.
Deze mensen zijn inderdaad nergens plaatsbaar omdat de kans op recidivering groot is.
Nou, dan is het toch prima als ze in TBS zitten? En je komt niet "zomaar" in TBS. Zo eens een keertje pruimen (oh, als eieren zo groot) niet kunnen laten hangen is niet genoeg hoor, dan heb je echt wel wat op je kerfstok.
Iedereen dezelfde mate van straf hebben we toch? Dezelfde straf in dezelfde omstandigheden. De rechter beoordeeld die omstandigheden. Je wilt toch niet naar een systeem zonder rechter? Of, nog erger, allemaal eigen rechter?
Nou, dan is het toch prima als ze in TBS zitten? En je komt niet "zomaar" in TBS. Zo eens een keertje pruimen (oh, als eieren zo groot) niet kunnen laten hangen is niet genoeg hoor, dan heb je echt wel wat op je kerfstok.
Iedereen dezelfde mate van straf hebben we toch? Dezelfde straf in dezelfde omstandigheden. De rechter beoordeeld die omstandigheden. Je wilt toch niet naar een systeem zonder rechter? Of, nog erger, allemaal eigen rechter?
Ik vind niet dat deze mensen dan maar geen TBS moeten hebben of dat ze onterecht in TBS zitten. Wat ik wil (maar goed ik weet het ben een echte idealist) is dat er voor deze mensen een goed traject komt naar de TBS. Dus de TBS moet een afgebakaned geheel worden en niet maar oeverloos doorgaan.
Ik vind niet dat iedereen in Nederland gelijk gestraft wordt. Er hangt op dit moment te veel af van de willekeur van een rechter die bepaald wat de omstandigheden zijn. Ik wil dan ook niet de rechter afschaffen. Wat ik wil zijn duidelijker richtlijnen en rege;s zodat je een beter eenduidig en rechtlijnig beleid zal krijgen.
En ik weet heel goed dat dat allemaal niet haalbaar is maar denk ik wel wat om naar te streven.
Ik vind niet dat iedereen in Nederland gelijk gestraft wordt. Er hangt op dit moment te veel af van de willekeur van een rechter die bepaald wat de omstandigheden zijn. Ik wil dan ook niet de rechter afschaffen. Wat ik wil zijn duidelijker richtlijnen en rege;s zodat je een beter eenduidig en rechtlijnig beleid zal krijgen.
En ik weet heel goed dat dat allemaal niet haalbaar is maar denk ik wel wat om naar te streven.