Vraag. Hoe groot moet de droefheid over de zonde zijn?

Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Het antwoord van een puritein (Puritein: streng protestant die streeft naar zuiverheid van godsdienst en levenswandel):

1. Deze droefheid moet minstens zo groot zijn als die om het verlies van de dingen van deze wereld. De ogen zijn gezwollen vanwege het wenen. "Zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enige zoon", Zach. 12:10.
2. Droefheid over de zonde moet de droefheid naar de wereld overtreffen. Het beledigen van God moet ons meer smarten dan het verlies van geliefde betrekkingen. "Te dien dage zal de Heere, de HEERE der heirscharen, roepen tot geween, en tot rouwklage, en tot kaalheid, en tot omgording des zaks", Jes. 22:12. Dit was vanwege de zonde. Maar als het gaat over het begraven van de doden, verbiedt God tranen en kaalheid, Jer. 22:10; 16:6 om duidelijk te maken dat de droefheid over de zonde de smart bij het graf moet overtreffen. Dit is zeer redelijk, want als er een dode begraven wordt, worden we slechts verlaten door een vriend, maar als we zondigen, verlaat God ons.
3. De droefheid over de zonde moet zo groot zijn dat ze alle andere smart verdrijft. Zo is het ook als iemand lijdt aan niersteen en aan jicht: de pijn van de niersteen overstemt de pijn van de jicht.
4. De bitterheid die we ervaren in het bewenen van de zonde moet op zijn minst even groot zijn als de zoetheid die we genoten in het bedrijven ervan. Ongetwijfeld was het berouw van David bitterder dan het genoegen dat hij vond bij Bathseba.
5. Onze droefheid over de zonde moet zo groot zijn dat ze ons gewillig maakt die zonden na te laten die ons het meeste voordeel of genoegen verschaften. Een geneesmiddel werkt goed als het de ziekte uit ons lichaam verdrijft. De christen heeft voldoende berouw als hij verlost is van de liefde tot de zonde.

Wat vinden we van zo'n antwoord??
Dit is toch zo voorwaardelijk als maar kan!
Beste matthijs,

Je haalt hele mooie dingen aan van een ?? puritein. Ik kan er van harte mee in stemmen. Maar heb wel even een vraag aan je:

Heeft deze prediker het nu over mensen buiten God of over mensen die een betrekking hebben op de Heere Jezus en God(in beginsel) hebben leren kennen.

Je trekt allerlei zaken uit en door elkaar.

Hebt je het nu over een droefheid na of voor de bekering. De meeste punten gaan over mensen na hun wedergeboorte. Dan snap ik je onderste vraagstelling niet helemaal.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
england

Bericht door england »

Inderdaad, Grace!
Voor zover ik weet preken de Puriteinen zelden op die manier tegen de ongelovigen....
En een uiterlijke reformatie heeft natuurlijk geen zin! Dat is als witgepleisterde graven!!

En ik denk dat als we, zoals Memento al zei, wat meer zouden DOEN we ook meer en meer zouden beseffen wie we zijn... Dan zien we hoe onwaardig we zijn, en hoe goed God is, dat Hij ons niet heeft wegedaan van voor Zijn aangezicht!

We leren, door te leven als Christen, meer en meer de diepte van de val, en de verdorvenheid van ons leven! En we leren dan ook meer en meer wat Gods genade inhoudt, en dat God barmhartig is, en lankmoedig.....

Door te LEVEN leren we pas wat de vruchten van de Geest zijn, en we meer en meer leren dat alles uit en door God is.... Hoe week je of je zachtmoedig bent, als je altijd maar in je uppie in de binnenkamer ligt te wroeten in je leven...? Hoe weet je of je echte vreugde kent als je nooit een kans hebt om mensen te ontmoeten?? Wat is het nut van liefde als je niet iemand hebt die je lief kan hebben...?

Probeer maar eens met 'moeilijke' mensen te werken, probeer maar eens Gods Liefde te laten zien in jouw leven terwijl je iemand aan het helpen bent die bekend staat als een knorrepot.... Hoe reageer je dan? Met de vruchten van de Geest, of met je 'oude mens'????
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

De droefheid over de zonde moet zo groot zijn, dat je de toevlucht neemt tot Jezus de Messsias, ofwel de Christus.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Het antwoord van een puritein (Puritein: streng protestant die streeft naar zuiverheid van godsdienst en levenswandel):

1. Deze droefheid moet minstens zo groot zijn als die om het verlies van de dingen van deze wereld. De ogen zijn gezwollen vanwege het wenen. "Zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enige zoon", Zach. 12:10.
2. Droefheid over de zonde moet de droefheid naar de wereld overtreffen. Het beledigen van God moet ons meer smarten dan het verlies van geliefde betrekkingen. "Te dien dage zal de Heere, de HEERE der heirscharen, roepen tot geween, en tot rouwklage, en tot kaalheid, en tot omgording des zaks", Jes. 22:12. Dit was vanwege de zonde. Maar als het gaat over het begraven van de doden, verbiedt God tranen en kaalheid, Jer. 22:10; 16:6 om duidelijk te maken dat de droefheid over de zonde de smart bij het graf moet overtreffen. Dit is zeer redelijk, want als er een dode begraven wordt, worden we slechts verlaten door een vriend, maar als we zondigen, verlaat God ons.
3. De droefheid over de zonde moet zo groot zijn dat ze alle andere smart verdrijft. Zo is het ook als iemand lijdt aan niersteen en aan jicht: de pijn van de niersteen overstemt de pijn van de jicht.
4. De bitterheid die we ervaren in het bewenen van de zonde moet op zijn minst even groot zijn als de zoetheid die we genoten in het bedrijven ervan. Ongetwijfeld was het berouw van David bitterder dan het genoegen dat hij vond bij Bathseba.
5. Onze droefheid over de zonde moet zo groot zijn dat ze ons gewillig maakt die zonden na te laten die ons het meeste voordeel of genoegen verschaften. Een geneesmiddel werkt goed als het de ziekte uit ons lichaam verdrijft. De christen heeft voldoende berouw als hij verlost is van de liefde tot de zonde.

Beste matthijs,

Je haalt hele mooie dingen aan van een ?? puritein. Ik kan er van harte mee in stemmen. Maar heb wel even een vraag aan je:

Heeft deze prediker het nu over mensen buiten God of over mensen die een betrekking hebben op de Heere Jezus en God(in beginsel) hebben leren kennen.

Hebt je het nu over een droefheid na of voor de bekering. De meeste punten gaan over mensen na hun wedergeboorte. Dan snap ik je onderste vraagstelling niet helemaal.

mvrgr, Grace
Deze puritein schreef over de waarachtige bekering...

Het klopt helemaal wat ik schreef!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Grace

Beste matthijs,

mvrgr, Grace
Deze puritein schreef over de waarachtige bekering...

Het klopt helemaal wat ik schreef!
Bekering in enge of ruime zin?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Mirja

Bericht door Mirja »

God heb zijn weg met ieder mens...
Paulus moet blind voor 3 dagen..
Lydias hart was simply opened...
nix van janken.....de mordenaar op de kruis heb alleen gezegt wij zijn sculdig.
Jonah hebt gezegd...gooi mij overboard..
ieder mens moet in guilt komen bij Jezus voeten...en het is niet voor ons (stof)
te zeggen hoe diep en hoe lang.
Omein
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Vele mensen verlangen naar een dieper besef van hun zondigheid. Dan, met een zeker vertoon van gewetensbezwaar, maken zij een excuus voor de beoefening van eenvoudig geloof. Deze geestelijke ziekte, die zondaren van Christus afhoudt, neemt in verschillende tijden andere vormen aan. In Luthers tijd was het kwaad, waaronder mensen werkten dit: zij geloofden in hun eigengerechtigheid en dus veronderstelden zij dat zij goede werken moesten doen, vóórdat zij in Christus konden geloven. In onze tijd heeft het kwaad een andere, en wel een heel vreemde vorm aangenomen. Mensen hebben geprobeerd om eigengerechtigd te worden volgens een heel nieuwe mode. Zij denken dat zij zich slechter moeten voelen en een diepere overtuiging van zonde moeten hebben, vóórdat zij in Christus mogen geloven. Vele honderden ontmoet ik, die zeggen dat zij niet tot Christus durven komen om Hem met hun zielen te vertrouwen, omdat zij hun nood voor Hem niet genoeg voelen. Zij zijn niet genoeg verslagen over hun zonde; zij hebben niet evenveel berouw gehad, als dat zij in opstand geweest zijn. Broeders, het is hetzelfde kwaad, van hetzelfde oude zaad van eigengerechtigheid, maar het heeft een andere, en ik denk een bedrieglijker vorm aangenomen. Satan heeft zichzelf in vele harten gewrongen, gekleed in het kleed van een engel des lichts, en hij heeft de zondaar ingefluisterd: "Berouw is een noodzakelijke deugd; stop totdat u berouw hebt, en als u zichzelf voldoende vernederd hebt over uw zonde, dan zult u geschikt zijn om tot Christus te komen; en bekwaam om te geloven en op Hem te vertrouwen.â€
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jac. 4:8 Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.

Het gaat hier niet over de diepte van je ellendebezef. Het gaat hier over het verootmoedigen voor God. Verlaag je voor God en Hij zal je verhogen. Vanavond nog. (Tip: lees ook ff het voorgaande in de bijbel vanavond.)

Jer. 31:19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

Waarom stopte de tekstlezing in de eredienst altijd voor dit vers?

Dit is ook zo'n tekst waar de tekstlezing altijd ervoor stopt.
Hand. 2:38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

De schijnheilige dominee preekt dan over: Wat zullen wij doen mannen broeders? Terwijl het antwoord 1 vers verderop in de bijbel staat. En maar lucht aanmaken met surogaatbevindelijk gepraat.

Ja, ik ben boos.

[Aangepast op 26/10/04 door Kaw]
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Het zoveelste topic over voorwaardelijk. Populair onderwerp.

Waarom worden zo weinig topics geopend over lofprijzing en aanbidding?
Dat heb ik meermaals gedaan Lecram (topics Hallelujah, loflied van Paulus), maar daar kwam bitter weinig respons op (ook niet van jou, overigens...).

Kennelijk houd men er hier van om te ruzieën over de noodzak van ellendekennis om plaats te maken voor Christus. Bij onze gereformeerde vragen was dit geen vraag, hoor. Maar kennelijk moet er nu meer en meer aan getornd worden. We willen het anders...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca

Dat heb ik meermaals gedaan Lecram (topics Hallelujah, loflied van Paulus), maar daar kwam bitter weinig respons op (ook niet van jou, overigens...).

Kennelijk houd men er hier van om te ruzieën over de noodzak van ellendekennis om plaats te maken voor Christus. Bij onze gereformeerde vragen was dit geen vraag, hoor. Maar kennelijk moet er nu meer en meer aan getornd worden. We willen het anders...
Korte samenvatting: ik heb het goed gedaan en men zit te ruzien.

:u

Een onduidelijkheid: wat wil jij (we) anders? Of bedoel je daar ook men?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Het plaatsmakende noodzakelijke werk (zoals dat methodisch gedefinieerd is) is niet van alle tijden en niet iets typisch gereformeerd beste Majorca. Het is een stroming bij de puriteinen die in de nadere reformatie ook aandacht kreeg in Nederland.
appie

Bericht door appie »

Ik vraag mezelf af wat we bij Christus doen zonder ellendekennis. Daar zou ik nu best weleens antwoord op willen hebben.

En mijn volgende vraag is: Wat versta je onder "het komen tot Christus"? Graag eens een goede definitie.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door appie
Ik vraag mezelf af wat we bij Christus doen zonder ellendekennis. Daar zou ik nu best weleens antwoord op willen hebben.
Oorspronkelijk gepost door Pim
Was het niet ds GH Kersten die kernachtig zei:

De droefheid over de zonde moet zo groot zijn dat je Jezus nodig krijgt?
Oorspronkelijk gepost door appie
En mijn volgende vraag is: Wat versta je onder "het komen tot Christus"? Graag eens een goede definitie.
Komen tot Christus

[Aangepast op 26/10/04 door Kaw]
Plaats reactie