ruimen van kippen en andere vogels bij hobbymensen

Olli

ruimen van kippen en andere vogels bij hobbymensen

Bericht door Olli »

Wat vinden jullie hiervan?
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik zie niet in waarom de kippen en andere vogels bij hobby mensen geruimd moeten worden.
Meestal zitten de beesten binnen en komen zo niet in aanraking met het virus, volgens mij. Maar ik ben ook maar een leek op dit gebied. Mijn indruk is wel dat men net als bij de mkz een beetje ongecontroleerd aan de gang gaat en dat er meer levende have wordt afgemaakt dan noodzakelijk is.

Dan nog even iets over het inleveren van de vogels. Dit moet vrijwillg gebeuren.
Bij iemand werden de kippen in kratten gedaan en de man moest daarna een formulier tekenen dat hij de kippen vrijwillig overgaf. De man wilde niet tekenen want hij gaf zijn kippen niet vrijwillig af maar ze mochten ze wel meenemen. Na veel geharrewar, bleef de man zijn standpunt wel handhaven en de kippen werden weer uitgeladen. Na diverse pogingen van is de man nog steeds niet overgehaald om te tekenen, hij staat ze tenslotte niet vrijwillig af. Nu probeerd men via de rechter hem te dwingen te tekenen.
Kijk en daar ben ik het nu niet mee eens men wil iemand dwingen om iets te tekene waar hij niet achterstaat.
Het zal mij benieuwe hoe dit nog eens gaat aflopen.:stu
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik denk dat de pluimvee van hobbyboeren ook een bron van verspreiding kan zijn.

Waarom zouden hobbyboeren dan niet geruimd worden en boeren die er hun inkomsten van hebben wel?

We kunnen beter stil staan bij het leed die de echte boeren hebben dan de tegenwerkingen van hobbyboeren.
Olli

Bericht door Olli »

Oorspronkelijk gepost door kridje

Waarom zouden hobbyboeren dan niet geruimd worden en boeren die er hun inkomsten van hebben wel?

We kunnen beter stil staan bij het leed die de echte boeren hebben dan de tegenwerkingen van hobbyboeren.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben heel stellig van mening dat hobbyfiguren, ook gewoon hun kippen moeten laten ruimen.

Want het schijnt, zeker weten doe ik het niet, maar ik heb het gehoord, dat er ook hobbykippen pest hebben gekregen.

En wat lo-rucháma ben ik het eens dat je inderdaad een grens moet trekken.

Waar ik overigens zo kwaad om kan worden zijn die mensen die met die kippen gaan slepen om ze maar van "de ondergang" te behoeden.

Die mensen zouden ze van mij echt heel zwaar mogen bekeuren.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Die boeren mogen toch wel gewoon blijven leven hoop ik?

;)

Pim.
nursje

Bericht door nursje »

Dit is weer een zelfde soort discussie als in dertijd met de MKZ.
Ik vind dat als je dieren hebt die een mogelijk gevaar voor een ander zouden kunnen zijn dat die dan ook geruimd moeten worden.
Je moet er niet aan denken dat jouw buurman zijn siereenden houd en daarmee later weer jouw bedrijf met bijv mestkuikens besmet.
Ruimen is ruimen dus ook die van hobbymensen.
En voor iedreen zal het moeilijk zijn om zijn dier te laten ruimen maar goed wat moet dat moet!!!!!
parsifal

Bericht door parsifal »

Laat deze discussie maar door de deskundigen gevoerd worden. Die hebben er op het moment moeilijk genoeg mee.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Olli

Bericht door Olli »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Laat deze discussie maar door de deskundigen gevoerd worden. Die hebben er op het moment moeilijk genoeg mee.
Dat vind ik een beetje onzin, want dan kunnen we meer dan de helft van de discussies hier wel staken omdat die toch beter door dekundigen gevoerd kunnen worden.
parsifal

Bericht door parsifal »

We hebben het grootste deel van de informatie niet. Vanuit de kranten weten we niets over hoe de ziekte werkt. Wat er in de kranten staat is over het algemeen zeer omstreden. We kunnen dan heel makkelijk veel over dit onderwerp zeggen zonder dat we de echte feiten kennen.

Besef wel dat het virus waar we over praten nieuw is. We kunnen niet zomaar op grond van oude gegevens de eigenschappen van dit virus bepalen, ik heb het idee dat sommige journalisten dat wel doen.

Wat betreft de mensen die met hun beesten gaan slepen. Die moeten ze echt zwaar bekeuren, dat is waar.

Vaya con Dios,

parsifal
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Em.

Bericht door Em. »

Oorspronkelijk gepost door Olli
Oorspronkelijk gepost door kridje

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben heel stellig van mening dat hobbyfiguren, ook gewoon hun kippen moeten laten ruimen.

Want het schijnt, zeker weten doe ik het niet, maar ik heb het gehoord, dat er ook hobbykippen pest hebben gekregen.

En wat lo-rucháma ben ik het eens dat je inderdaad een grens moet trekken.

Waar ik overigens zo kwaad om kan worden zijn die mensen die met die kippen gaan slepen om ze maar van "de ondergang" te behoeden.

Die mensen zouden ze van mij echt heel zwaar mogen bekeuren.
mee eens, heel erg deskundig ben ik niet, maar in mijn familie zijn verscheidene kippenbedrijven geruimd. Verder woon ik midden in het gebied. Ik weet dat er mensen zijn met 6 kippen waarvan er plotseling 4 dood waren. Gewoon door de pest. Volgens mij moet er dus geen onderscheid gemaakt worden.

grtz, Em.
Daphne

Bericht door Daphne »

stomme vraag.....

Vogelpest = ruimen van diepvrieskippen, eenden, zwanen, hobbykippen etc.
Nu hebben die mensen inderdaad hun "beste vrienden" (aldus een jong kereltje) onder laten duiken in de badkamer. Maar wat ik me nu afvraag, moet de Papegaai van tante Toos die altijd bij het openraam staat ook geruimt worden....? Of moet tante Toos, haar geliefde Lorre ook onderlaten duiken.....

(in dit antwoord is een fictieve naam gebruikt om tante Toos annoniem te laten blijven, :sm )
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Olli
Wat vinden jullie hiervan?
Wat zou God er van vinden dat aan de ene kant van de aarde om de zoveel seconde iemand van de honger sterft terwijl men aan de andere kant van de wereld miljoenen gezonde dieren om economische belangen worden vernietigd. Ik ben er vast van overtuigd dat Nederland/Europa de rekening hiervoor gepresenteerd gaat krijgen.

Het is dat ik ze gelukkig niet heb maar ik zou mijn hobbykippen niet offeren op het altaar van de economie. Er is namelijk gewoon een medicijn tegen de kippenpest. Dit wordt echter niet gebruikt omdat anders bijv. de Japanners het vlees niet willen eten. Sommige particuliere kippen- eendesoorten worden wel ingeent omdat ze zeldzaam zijn. De rest van de hobbybeesten is teveel werk en moet je maar in kratten langs de weg zetten.......

Is het overigens geen teken aan de wand dat de vogels en wilde eenden allemaal blijven rondvliegen en er niet één doodgaat door de vogelpest? Dit terwijl in de boerenschuren de kippen bij tientallen tegelijk doodvallen. Die beesten zijn zo gefokt op snel groeien, en veel eieren dat ze totaal geen weerstand meer hebben en bij het minste zuchtje wind omvallen. Een kip uit een legbatterij (die dan pas een jaar oud is) gaat nog maar een jaar mee als je die als hobbykip houdt. Na een jaar valt ze gewoon spontaan dood omdat ze helemaal op is. Dit terwijl een kip vele, vele jaren ouder hoort te worden.

Ik ben van mening dat je als echte christen geen legbatterij kippen kunt houden en ook zeker geen eieren kunt eten die uit de legbatterij komen (als je één keer in een legbatterij bent wezen kijken snap je waarom). De rechtvaardige kent het leven van zijn beest!

[Aangepast op 21/5/03 door Kislev]
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik vind het volstrekt belachelijk al dat zinloze ruimen. Het is weer een klassieke fout van de overheid dat het virus nog niet ingedamd is. Ik dacht dat ze geleerd zouden hebben van de vorige rampen (BSE, MKZ, varkenspest) maar dat is dus niet zo.
Het is algemeen bekend dat zodra het virus gelokaliseerd wordt het bedrijf geruimd wordt, met de omringende bedrijven in een straal van 3 kilometer. Daar ben ik ook voor, alleen doen ze het verkeerd. Je moet het besmette bedrijf centraal isoleren, en van buiten naar binnen gaan ruimen. Dwz eerst op een straal van 3 km en dan naar het besmette bedrijf toe.
Iedereen heeft het gezegd, tot aan de LTO toe, maar niet luisteren.

Wat betreft het hobbypluimvee. Onzin om die ook allemaal te ruimen. Er zitten verschillende mensen bij die hun hele leven hebben gefokt met deze dieren en zodoende een perfecte stamboom hebben opgebouwd. Die zijn ze in een keer kwijt.
Het is algemeen bekend dat het virus oa verspreid wordt door uitwerpselen van vogels etc. Dan moeten ze alle vogels, eenden etc. in het gebied ook neer schieten, want die vormen een veel groter risico dan die hobbykippen. Die zitten meestal toch binnen.

tukker
parsifal

Bericht door parsifal »

Een verzoek: Of de mensen die er echt geen verstand van hebben, niet net willen doen of ze het wel hebben.

Tukkertje volgens mij kun je over dit soort onderwerpen beter Het ID in Lelystad en of de epidemiologen in Utrecht en Wageningen laten praten en niet het LTO.

Voor zover ik weet is er nog niets aan H7N7 aangetoond in wild, een beetje voorbarig om ze af te schieten.

Trouwens opvallend dat je BSE erbij noemt. Ik heb altijd gedacht dat dat niet besmettelijk was. Een beetje vreemde vogel in de rij.

Kislev ik ben het met je conclusies eens, maar voor zover ik weet is er geen medicijn tegen vogelpest, verder ligt al zeker de helft van de beesten om, op het moment dat er geruimd kan worden (dus ook op het moment dat medicijnen toegediend kunnen worden, als ze er al zijn).

Verder zijn het juist de scharrelbedrijven waar de ziekte toeslaat, in de legbaterijen veel minder.

Vaya con Dios
Plaats reactie