Lastige jongeren

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Al die 'dialogers' moeten eens een weekje de post gaan bezorgen in de Bijlmer. Durf je dat???????????

Of ben je net als Rosemoller die durfde te beweren dat Rotterdam geen wijken had waar je 's nachts niet kunt komen.

Je hebt gelijk Jelle. Nederland gaat op die manier kapot aan zijn overlegstructuur en zogeheten dialoog. Ik durf te stellen dat de aanpak destijds van de mariniers zou werken. Weet je waar al deze 'dialogers' op lijken? Op een man in Bagdad die eens sprak: Amerikanen? Nee hoor ze zullen branden! Op de achtergrond kon je de raketten horen inslaan.

Nederland ziek? Nee, hoor! ...........
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Adje

Bericht door Adje »

kVind dit echt heel erg! Mensen die zich christen durven te noemen, praten op die manier over hun medemensen! Of ze nooit van de notie naastenliefde hebben gehoord. Lekker vanuit hun bureaustoel keihard dingen zeggen, die hun verder niet raken of aangaan. Die zich eenvoudigweg niet willen verdiepen in mensen die het ontzettend moeilijk hebben met zichzelf...

En ja hoor, deze jongen zat in Rotterdam op school, dus kom niet aan met de bewering dat ik als 'dialoger' er niets vanaf zou weten. Ben je weleens in een AZC geweest, Niek? Heb je weleens het uitzichtloze verhaal van een ama aangehoord? Je weleens verdiept in de achtergrond van Berbers? Weet je waarom mensen drugs gaan gebruik? Wat uberhaupt verslaving is?

Heb je een hart?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Mensen die zich christen durven te noemen, praten op die manier over hun medemensen
alsof zij niet mogen zeggen hoe ze er over denken.

De tijd van praten is over hoop ik. Er moet nu echt wat aan gedaan worden. Wat je allemaal ziet is echt de erfenis van paars. Alles maar gedogen. En maar praten en maar discussieren. Alles moet bespreekbaar zijn.
Trouwens wat heeft een AZC hiermee temaken als ik vragen mag. We hadden het hier over een groep marokkanen. Lijken mij geen asielzoekers toe. Waren ze dat maar, dan konden ze gemakkelijker het land uitgezet worden.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar Nederland ziek? Nee, hoor! ...........
Klopt! Nerderland is absoluut niet ziek!
Het hoort bij de 5 welvarendste landen van de wereld.

Wat stellen die problemen veroorzaakt door een paar jongeren voor vergeleken bij de omstandigheden in Irak, Cuba, N-Korea, Azerbeidzjan, Roemenië, Siera Leone etc.?

Stel je eens voor dat de mensen in die landen kennis hadden van "onze problemen"........

Ze zouden er heel wat voor over hebben (als ze dat hadden) om met ons te ruilen.

Get real!

Een 'breekje' van Breekijzertje
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Dus als ik het goed begrijp breekie;

het is nog lang niet zo erg als in die landen dus we hoever er niets aan te doen. Waar klagen we over.

Denk niet dat het zo in elkaar steekt.
Egbert

Bericht door Egbert »

Wat mij opvalt is dat de standpunten mijlenver uit elkaar liggen, de ene groep de dialoog en de andere groep de knuppel, was het maar zo simpel. Bij elk van de groepen die nu genoemd worden is er een kans dat beide gebruikt moeten worden [zoiets als de dialoog maar de knuppel zichtbaar achter de rug houden].

Maar vooraf wil ik zeggen dat zowel de hangjongeren alsook de asielzoekers niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Iedere groep vraagt om een eigen aanpak. Ik dacht dat de discussie was begonnen met de groep in Hoorn-Enkhuizen. Laten we daar bij blijven/beginnen. Wat ik uit de media heb begrepen, was het probleem dat er geen hangplek was voor de groep. Probleem 1: jongeren zijn net kerkmensen heb je vier jongeren bij elkaar dan vallen ze in twee groepen uit heen en iedere groep wil z'n eigen plek. de ervaring is verder, hebben ze een plek dan bevalt'ie niet en gaan ze weer naar een eigen gekozen plek. Met zulke groepen wordt b.v. bij ons al jaren gedialogiseerd en zijn nog geen meter verder. Vraag ik aan de dialoog broeders en zusters wat nu.

ps. die jongeren die werden geïntervieuw waren géén Marokkanen maar gewone blanke figuren.

[Aangepast op 8/5/03 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dus als ik het goed begrijp breekie;

het is nog lang niet zo erg als in die landen dus we hoever er niets aan te doen. Waar klagen we over.

Denk niet dat het zo in elkaar steekt.
Mijn insteek is: relevantie.

Er moet zeker wat aan gedaan worden maar zie het nu allemaal niet als zijnde een halszaak.

Als je iets meer van de wereld hebt gezien kun je eenmaal makkelijker relativeren als mensen die de straat niet uitkomen.

't Was op Bali:
In een bootje varend door een overstroomd gebied zo groot als half Nederland.
Mensen op het dak van huisje (lees hutje van golfplaten) zwaaiend en lachend: "Hey people in that boat, take a picture of us!!!"

Daarna kun je best wel een beetje relativeren hoor................

ndonselaar
Contacteer:

En ja hoor, deze jongen zat in Rotterdam op school, dus kom niet aan met de bewering dat ik als 'dialoger' er niets vanaf zou weten. Ben je weleens in een AZC geweest, Niek? Heb je weleens het uitzichtloze verhaal van een ama aangehoord? Je weleens verdiept in de achtergrond van Berbers? Weet je waarom mensen drugs gaan gebruik? Wat uberhaupt verslaving is?

Ik reageer alleen op het tweede gedeelte van je reactie.

Nee, ik ben nog nooit in een AZC geweest. Wel heb ik mensen ontmoeten die in een AZC verblijven. Wel weet ik van de soms schrijnende toestanden die daar heersen door oa. het eindeloze wachten op de uitslag.
Waarom iemand drugs gaat gebruiken? Het lijkt me dat hierop niemand een pasklaar antwoord heeft, want ieder mens is verschillend. Ook hier zijn er zeker gevallen die wellicht onverklaarbaar zijn ontstaan.

Het gaat mij er niet om Ad, om een snoeihard oordeel te vellen over personen die ik niet ken. Wel lees ik in Gods Woord van ‘rechtvaardigheid en barmhartigheid’. Beide komen ons in de Wet tegemoet. Ook in het gebod ‘hebt u naaste lief’ resoneert de rechtvaardigheid mee. Was het niet de Spreukendichter die schreef over de vaderlijke tuchtiging? Deze benadering Ad is mijn probleem! De mens is maakbaar. Was eerst de gedachte dat vrede er voor zou zorgen dat het goede van een mens naar boven zou komen, later werd dat de welvaart. En nu Ad? Wat is er van deze benadering terechtgekomen? In Amsterdam regeert de drugsmaffia, en misschien ook wel in andere steden. Vele wijken zijn in Nederland onveilig! Ons tolerantiebeleid is doorgeschoten! Nederland glijdt snel af naar een anarchie! Gods geboden worden met voeten getreden. De kerk ligt hopeloos verdeeld. Ja, we mogen wel aansluiten bij de profeet ‘ wie zou niet wenen’.
Dit overziende reageer ik niet meer op Breekijzertje. Jij wil deze problemen geen problemen noemen in vergelijking met andere landen. Dat is jouw visie. Deze visie heeft er ook voor gezorgd dat het welvarendste Afrikaanse land Zimbabwe tenonder gaat. Diezelfde Chirac die weigerde om het Iraakse volk te bevrijdden, schudde de hand van Mugabe! Deze man trekt zijn volk volledig de afgrond in.

Tenslotte toch nog richting breekijzertje. Leg deze visie eens voor aan de bewoners van deze wijken, de bezoekers van het centraal station, de slachtoffers van weer een overval. Ik herhaal het nogmaals met nadruk. Deze visie heeft er voor gezorgd dat een man als Pim Fortuijn een voedingsbodem had. De volgende die hiervan gebruik zal maken is misschien niet democratisch ingesteld. Ga je dan ook de dialoog aan Breekijzertje? Of ga je met de wolven huilen in het bos?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Adje

Bericht door Adje »

Het gaat mij er niet om Ad, om een snoeihard oordeel te vellen over personen die ik niet ken.
Doe dat dan ook niet...

tGaat mij erom, dat je met heel mooie woorden toch keihard kan zijn richting mensen toe, die heus niet zo zijn als ze op grond van hun masker lijken. Ik geloof ook in de kwade natuur in de mens, maar ik hecht ook ontzettend veel belang aan een goede opvoeding/sturing en aan een positieve omgeving. En als die laatste dingen er niet zijn, verval je veel sneller in 'fout' gedrag. En met dat in je achterhoofd reageer je niet zoals jij (en met jou zeker!!! ook Jelle, tukkertje, en vaak merk ik die houding ook bij de SGP) doet....

Een volledig beeld van bijbelse uitgangspunten hebben is zeer van belang, maar als je dat hebt pleit je mijns inziens niet voor zero tolerance, de knuppel, of andere Middeleeuwse toestanden. Want bij een juist beeld van bijbelse noties heb je het geluk (desnoods met hoofdletter) van je medemens op het oog, en niet in de eerste plaats jouw veiligheid ten koste van alles (hoewel ik dat ook niet uit wil wissen).
Breekijzertje

ndonselaar,

Wat een fatalisme en defaitisme klinkt er in je posting door.
Sorry, maar ik denk dat ik met iets meer optimisme bewierookt ben.(aard van het beestje?)

Geen optimisme in de zin van: we leren van de geschiedenis dus het gaat steeds beter met deze wereld..........

Maar: Uiteindelijk verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waar alles volmaakt zal zijn.

Relativeren dus!

Dat houdt mij altijd op de been. :-

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik begrijp alles wel volkomen Adje, maar met praten kom je er niet. Er is de algelopen jaren al veel te veel gepraat.
Het wordt tijd voor aktie.

En dat mag van mij best hard zijn. En wat dat dan te maken heeft met het christen zijn zie ik niet. Mag een christen niet hard zijn tov zijn medemens. Moet een christen alles maar slikken dan en het proberen pratend op te lossen.

Denk niet dat het zo in elkaar zit. We zijn in nederland helemaal doorgeschoten. Hoe a-socialer je bent, des te meer kun je gedaan krijgen in nederland. als je maar een grote bek opzet dan lukt het wel.

Krijg je het niet voor elkaar, nou dan breek je de boel toch af.

[Aangepast op 8/5/03 door tukkertje]
Adje

Bericht door Adje »

En wat dat dan te maken heeft met het christen zijn zie ik niet.
Nee, ben je wijzer, dat verband is er toch ook helemaal niet? De zondag en de rest van de week zijn totaaaaaaal verschillend, en moeten vooral niet vermengd worden...

:stu
ndonselaar
Contacteer:

de·fai·´tis·me (het ~):
moedeloosheid na het verlies van hoop op een goede uitkomst.

Zeker niet! Maar geef ons de tijd om de bakens te verzetten. Uitkomst is altijd gekoppeld aan een opdracht of grondslag. Dat jullie grondslag de mijne niet is, mag duidelijk zijn! Ik blijf hopen dat de wal het schip zal keren. Ooit zal het gezond verstand toch wel terug komen?

fa·ta·´lis·me (het ~):
het geloof aan of de leer van een onvermijdelijk voorbeschikt noodlot => lijdzaamheid

Nee, wel geloof ik dat als Nederland haar grondslag niet verandert, ze zeker aan een onvermijdelijk voorbeschikt lot ten onder zal gaan. Maar ook hier, hoop doet leven.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Het is toch heel bedroevend al die reacties hier? Volgens mij zeggen Breekijzertje en Adje nergens dat ze níet voor een hardere aanpak zijn. Maar ze willen ook een dialoog. Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten?

Ik kom toevallig nooit in Rotterdam, Donselaar. Maar voor criminele jeugd (en ouderen ook trouwens) hoef je echt niet naar de grote steden.

Kennen jullie Stichting Gave? Voor de mensen die daar werken heb ik echt diep respect. Voor mensen die hier zomaar wat blaten over Marokkanen is dat respect een stuk minder.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ken de stichting gave niet, maar denk dat ik wel weet wat ze doen. Natuurlijk verdienen deze mensen veel respect.

Maar dat neemt niet weg dat praten echt iets oplost.

geef eens voorbeelden waarbij de dialoog iets opgeleverd heeft.

tukker
Plaats reactie