VS broeden op straf Frankrijk
VS broeden op straf Frankrijk
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Colin Powell, heeft dinsdagavond in Washington bevestigd dat Frankrijk de gevolgen zal moeten dragen van haar houding tijdens de laatste crisis rond Irak.
De bewindsman zei niet wat voor gevolgen. Volgens Powell is het vooral aan de Franse dreiging met een veto te wijten dat de VS in maart in de Veiligheidsraad niet voldoende stemmen konden krijgen voor een oorlog tegen Irak.
Met de resolutie poogden de VS en Groot-Brittannië de Veiligheidsraad over te halen een oorlog tegen Irak te steunen. De oorlog zou dan als ingrijpen van de internationale gemeenschap worden gerechtvaardigd. Dat lukte evenwel niet als gevolg van de felle tegenstand van met name Frankrijk en Rusland.
Anonieme Amerikaanse functionarissen hebben dinsdag in Washington bevestigd dat topfiguren van de ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken maandag op het Witte huis bijeen zijn geweest om te praten over concrete maatregelen om Frankrijk te straffen. Er is evenwel geen besluit genomen.
Vooral Powell zou uit zijn op ontspanning tussen Washington en Parijs terwijl defensieminister Rumsfeld en vice-president Cheney voorstanders zijn van strenge sancties. Er zou onder meer zijn geopperd Frankrijk binnen de NAVO te marginaliseren, Frankrijk niet meer uit te nodigen voor bijeenkomsten waar de Amerikanen met Europese gesprekspartners overleggen en Frankrijk volstrekt buiten de wederopbouw van Irak houden.
De bewindsman zei niet wat voor gevolgen. Volgens Powell is het vooral aan de Franse dreiging met een veto te wijten dat de VS in maart in de Veiligheidsraad niet voldoende stemmen konden krijgen voor een oorlog tegen Irak.
Met de resolutie poogden de VS en Groot-Brittannië de Veiligheidsraad over te halen een oorlog tegen Irak te steunen. De oorlog zou dan als ingrijpen van de internationale gemeenschap worden gerechtvaardigd. Dat lukte evenwel niet als gevolg van de felle tegenstand van met name Frankrijk en Rusland.
Anonieme Amerikaanse functionarissen hebben dinsdag in Washington bevestigd dat topfiguren van de ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken maandag op het Witte huis bijeen zijn geweest om te praten over concrete maatregelen om Frankrijk te straffen. Er is evenwel geen besluit genomen.
Vooral Powell zou uit zijn op ontspanning tussen Washington en Parijs terwijl defensieminister Rumsfeld en vice-president Cheney voorstanders zijn van strenge sancties. Er zou onder meer zijn geopperd Frankrijk binnen de NAVO te marginaliseren, Frankrijk niet meer uit te nodigen voor bijeenkomsten waar de Amerikanen met Europese gesprekspartners overleggen en Frankrijk volstrekt buiten de wederopbouw van Irak houden.
Frankrijk heeft inderdaad een veel te grote ... en moeten mijninziens ingedamd worden zodat ze wat minder hoog van de toren blazen.
Voor Frankrijk hoop ik niet dat ze ooit in een oorlogssituatie terecht komen want ik denk dat ondanks dat ze dan lid zijn van de VN wel eens heel moeilijk de steun van de USA krijgen.
En dan vooral na de oorlog (hoewel die nog wel een beetje bezig is ) zeggen dat ze irak willen helpen opbouwen ?? ja dat snap ik geen gevaar meer maar wel geld verdienen Nee Frankrijk is niet nodig voor de wederopbouw !
Voor Frankrijk hoop ik niet dat ze ooit in een oorlogssituatie terecht komen want ik denk dat ondanks dat ze dan lid zijn van de VN wel eens heel moeilijk de steun van de USA krijgen.
En dan vooral na de oorlog (hoewel die nog wel een beetje bezig is ) zeggen dat ze irak willen helpen opbouwen ?? ja dat snap ik geen gevaar meer maar wel geld verdienen Nee Frankrijk is niet nodig voor de wederopbouw !
Ja he?Oorspronkelijk gepost door RobertNee, DAT is een inteligente reply :!Powell heeft dan ook het IQ van een bevroren visstick.
Ik vraag me werkelijk af waarom Amerika zich zo superieur voelt tov de rest van de wereld. Zijn het de wapens? Amerika heeft natuurlijk een superieure militaire legermacht, maar maakt dat ze als land superieur aan alle andere landen? Ik denk juist niet. Rondkijkend op http://www.newamericancentury.org/ zie ik wel veel hanengedrag van de meest invloedrijke organisatie in Amerika als het gaat om buitenlandse politiek. 'oud Europa' (Frankrijk, Duitsland) heeft afgedaan en 'nieuw Europa' (centraal/oost-europa) is de nieuwe vriend van Amerika.
Dacht Amerika nu echt dat het zo simpel was om de eenwording van Europa te ondermijnen (waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn, want de eenwording van Europa zou op termijn natuurlijk een opponent van Amerika kunnen worden)?
Frankrijk had mijns inziens ongetwijfeld wel meegeholpen, als de oorlog onder de VN-vlag gevoerd was, na een negatieve conclusie richting Irak van de wapeninspecteurs. Maar omdat Amerika gewoon het geduld niet had om te wachten, is het dan gek dat ze het (bijna) alleen op moeten knappen?
Overigens ben ik wel van mening dat Frankrijk ook een beetje(?) een te grote mond heeft, ze leven een beetje met hun hoofd in het verleden.
Overigens ben ik wel van mening dat Frankrijk ook een beetje(?) een te grote mond heeft, ze leven een beetje met hun hoofd in het verleden.
Bush maakt dezelfde fout als zijn vader indertijd. Hij voert oorlog in zijn derde jaar als president. Hij hoopt daarmee superpopulair te worden, maar loopt de kans dat dat in november volgend jaar door diplomatiek gekluns is uitgewerkt.
Een land als Iraq 'herbouwen' is wel wat anders dan bommengooien.
Een land als Iraq 'herbouwen' is wel wat anders dan bommengooien.