POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Stemt u vóór of tégen openstelling van de kerkelijke ambten voor vrouwen?

Peiling eindigde op 10 okt 2019, 16:29

Tegen. (Ik ben belijdend lid GG)
29
28%
Voor. (Ik ben belijdend lid GG)
18
17%
Tegen. (Ik ben dooplid GG)
0
Geen stemmen
Voor. (Ik ben dooplid GG)
1
1%
Tegen. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
43
41%
Voor. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
5
5%
Tegen. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
3
3%
Voor. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
0
Geen stemmen
Ik onthoud mij van stemming of stem blanco.
6
6%

Totaal aantal stemmen: 105

Hollander

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Mwa, ze kiezen toch altijd de meest behoudenden in de kerkenraad. Dus ik verwacht dat dat wel meevalt.
:quoi

De mannelijke gemeenteleden kiezen toch in de GG? Hoe kunnen zij dan weten wie het meest behoudend is?
In mijn leven heb ik mij op 'de buitenkant' al vaak verkeken.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Mwa, ze kiezen toch altijd de meest behoudenden in de kerkenraad. Dus ik verwacht dat dat wel meevalt.

De mannelijke gemeenteleden kiezen toch in de GG? Hoe kunnen zij dan weten wie het meest behoudend is?
Ik heb het over de kerkenraad, die mansleden kandideert. Ik heb het trouwens niet over mijn eigen gemeente. Die behoort tot het handjevol gemeenten die dat niet doen. Dus ja, mijn gemeente is ook vrij gemakkelijk in een bepaald smaldeel te plaatsen, overigens gelukkig met uitzondering van het predikantenbeleid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Ik sta trouwens wel te kijken van de stand dat 7 van de 20 gergemmers vóór de vrouw in het ambt zijn. 35%, dat had ik niet verwacht. Al wist ik wel dat het meer is dan de 0,1 % die hier vandaag eerder genoemd werd.
Schokkend inderdaad.
Het is te hopen dat het geen afspiegeling is van de werkelijkheid. Anders is er binnen de GG onderliggend net zo'n groot probleem als in de CGK.
Inderdaad. Maar binnen de GG zijn er vooralsnog gaan kerkenraden die hetzelfde denken als bepaald kerkenraden in de CGK. En ik denk niet dat dat op korte termijn wel zo zou zijn.
Eén generatie is genoeg.
Het zou ook een groot wonder zijn als over 1 generatie de GG in de huidige vorm nog bestaat.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Meen je dit nou serieus?
Ik zie in deze poll dat 8 GG'ers on-Bijbels denken over vrouw in het ambt en ze zullen ook over de schepping "genuanceerd" denken. In de hele GG zijn er vast wel 100 te vinden (en DDD maakt 101). Van deze GG'ers zijn 90% binnen 5 jaar van kerkverband veranderd of onkerkelijk geworden. Ik kan dit niet bewijzen zoals DDD veel van zijn aannames ook niet kan bewijzen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt me inderdaad meer een wensen, dan een dadelijk geloven.

Ik denk hier al 30 jaar zo over, en ik ben nog niet van kerkverband veranderd. Maar ik ben niet de norm der dingen. Ik zie dat veel mensen wel vertrekken.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het lijkt me inderdaad meer een wensen, dan een dadelijk geloven.

Ik denk hier al 30 jaar zo over, en ik ben nog niet van kerkverband veranderd. Maar ik ben niet de norm der dingen. Ik zie dat veel mensen wel vertrekken.

Dus die 90% van mij klopt wel? Blijft het voor mij wel een soort van schizofrenie om voor vrouw in het ambt te zijn en elke zondag twee stevige GG preken te beluisteren.

Het heeft tenslotte allemaal te maken met de waardering van Gods Woord. Is die leidend voor heel ons leven of is Gods Woord te boetseren naar de huidige tijdgeest. CGK Nieuwegein heeft helaas gekozen voor de laatste optie en is dus Gods Woord kwijt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

huisman schreef:
DDD schreef:Het lijkt me inderdaad meer een wensen, dan een dadelijk geloven.

Dus die 90% van mij klopt wel? Blijft het voor mij wel een soort van schizofrenie om voor vrouw in het ambt te zijn en elke zondag twee stevige GG preken te beluisteren.

Het heeft tenslotte allemaal te maken met de waardering van Gods Woord. Is die leidend voor heel ons leven of is Gods Woord te boetseren naar de huidige tijdgeest. CGK Nieuwegein heeft helaas gekozen voor de laatste optie en is dus Gods Woord kwijt.
Ik wil niet op de persoon spelen, maar @DDD is wel erg vaak gast in PKN-gemeenten. Dus of hij die preken elke zondag hoort...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:

Ik heb het over de kerkenraad, die mansleden kandideert. Ik heb het trouwens niet over mijn eigen gemeente. Die behoort tot het handjevol gemeenten die dat niet doen. Dus ja, mijn gemeente is ook vrij gemakkelijk in een bepaald smaldeel te plaatsen, overigens gelukkig met uitzondering van het predikantenbeleid.
Het zal wel. Ik vind het een wonderlijke bewering. En of je daar wel 'bewijs' voor hebt.....
Ireneüs van Lyon

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Ik vind dit een slechte poll, om twee redenen:
- de GG wordt weer eens als norm der dingen gehanteerd (wel of geen lid, de rest doet er blijkbaar niet toe).
- de keuze die ik zou willen maken staat er niet tussen.

Ik zie op de grond van de bijbel geen ruimte in de eredienst voor vrouwen die onderwijs geven (rol van ouderling of predikant). Desalniettemin zie ik wel goede bijbelse argumenten om het diakenambt open te stellen voor vrouwen (hier gaat het immers niet primair om onderwijs in de eredienst).

Verder moeten we er voor waken om de discussie te versmallen tot de vrouw wel/niet in het ambt. Dat doet geen recht aan de positie die vrouwen mogen en kunnen innemen in de kerkelijke gemeente. Laten we het ook eens hebben over vele mogelijkheden die er wel zijn. Ik denk aan pastoraal werker, catecheet etc.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Hollander

Bericht door Hollander »

Ireneüs van Lyon schreef:Ik vind dit een slechte poll, om twee redenen:
- de GG wordt weer eens als norm der dingen gehanteerd (wel of geen lid, de rest doet er blijkbaar niet toe).
Je hebt blijkbaar geen moeite genomen om de link vanuit de openingspost te lezen. Dan zou je begrijpen waarom voor de GG is gekozen. Voordat je iets als slechte poll benoemt. ;)
Ik zie op de grond van de bijbel geen ruimte in de eredienst voor vrouwen die onderwijs geven (rol van ouderling of predikant). Desalniettemin zie ik wel goede bijbelse argumenten om het diakenambt open te stellen voor vrouwen (hier gaat het immers niet primair om onderwijs in de eredienst).
Het diakenambt heeft ook geestelijk onderwijzende aspecten in zich. Daarmee staat het absoluut op gelijke hoogte met de overige twee kerkelijke ambten. Wel ligt de spits van de drie ambten wezenlijk anders, daar heb je gelijk in.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Als het behoud van je kerkverband afhankelijk is van dit soort berekeningen, is het wel pover gesteld. Denk je nu echt dat de afval de GG voorbijgaat?
DDD

Bericht door DDD »

Ireneüs van Lyon schreef:Ik vind dit een slechte poll, om twee redenen:
- de keuze die ik zou willen maken staat er niet tussen.

Verder moeten we er voor waken om de discussie te versmallen tot de vrouw wel/niet in het ambt. Dat doet geen recht aan de positie die vrouwen mogen en kunnen innemen in de kerkelijke gemeente. Laten we het ook eens hebben over vele mogelijkheden die er wel zijn. Ik denk aan pastoraal werker, catecheet etc.
Het staat je vrij om je eigen poll te openen. Ik vind dit vooralsnog een heel zorgvuldige poll, die is opgezet naar aanleiding van een heel specifieke vraag, die de GG betreft.

Het is fijn dat anderen ook nog wat kunnen invullen, maar dat is niet het primaire doel van dit draadje. En de nuance dat een deel van de voorstanders niet gelijk ook een voorstander is van een vrouwelijke predikant zal ik onmiddellijk onderschrijven.
Ireneüs van Lyon

@hollander. De openingspost had ik inderdaad niet goed gelezen. Tegelijkertijd laat die wel zien dat de GG hier mainstream is en het meeste discussie oplevert (wellicht ook omdat de onderlinge verschillen daar het kleinste zijn. Al heb ik daar geen feitelijke onderbouwing voor).

Het diakenambt heeft die aspecten zeker, maar niet primair en zeker niet in de eredienst en dat is nou juist de relevante context waar Paulus het over heeft in 1. Tim. 2. Ik schreef niet voor niks: in de eredienst. Daar vindt het onderwijs immers primair plaats door de prediking van het Woord. Aangezien diakenen hier geen onderwijzende rol hebben ligt het voor de hand om het diakenambt niet aan de vrouw te ontzeggen.

Over de hoogte van de ambten is geen discussie. Predikant is niet hoger dan ouderling, ouderling niet hoger dan diaken en diaken niet hoger dan het ambt aller gelovigen. Je kan hoogstens spreken van een bijzonder ambt of roeping.
Laatst gewijzigd door Ireneüs van Lyon op 11 sep 2019, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
DDD

Bericht door DDD »

We kunnen in ieder geval wel constateren dat er een duidelijke meerderheid is voor handhaving van het staande beleid, maar dat er ook aanwijzingen zijn dat een belangrijk deel van de leden er anders over denkt.

Ik ben heel benieuwd of Jantje en Pierre27 hun verwijten dat ik niet weet waar ik over praat nog willen handhaven.
Ireneüs van Lyon

DDD schreef:We kunnen in ieder geval wel constateren dat er een duidelijke meerderheid is voor handhaving van het staande beleid, maar dat er ook aanwijzingen zijn dat een belangrijk deel van de leden er anders over denkt.

Ik ben heel benieuwd of Jantje en Pierre27 hun verwijten dat ik niet weet waar ik over praat nog willen handhaven.
Je gaat wel erg kort door de bocht. Dit is helemaal geen representatieve steekproef. Daarnaast missen we een belangrijk antwoord in de poll.
Plaats reactie